לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

איך ביטוח לאומי קובע את הזכאות שלי לנכות? 

מדינת ישראל יודעת מקרים רבים של נכות הנגרמת מסיבות שונות. נכות יכולה להיות פיזית או נפשית. היא יכולה להיות מולדת או נרכשת. כך או כך, לא משנה מה הסיבה, אדם בעל מגבלה משמעותית המפריעה לתפקוד התקין היומיומי, זכאי לקבל זכאות לנכות ובגינה גם קיצבה חודשית שהינה תמיכה כלכלית מהמדינה. איך ביטוח לאומי קובע את הזכאות שלי לנכות? הפרטים המלאים במאמר זה. 

 

כיצד מוגדרת נכות על ידי הביטוח הלאומי?

כמענה לשאלה הנפוצה "איך הביטוח הלאומי קובע את הזכאות שלי לנכות?" יש לבחון תחילה כיצד מוגדרת נכות. נכות הינה מילה כללית אשר מתייחסת למספר מישורים: פיזי, רגשי- מנטלי ושכלי- קוגנטיבי.

נהוג לחשוב שנכות הינה לרוב מאפיין פיזי אולם נכות יכולה להיות כל מגבלה ממשית המפריעה לתפקודו היומיומי של האדם ומונעת ממנו לבצע פעולות בסיסיות באופן מיטבי.

 

נכות פיזית

נכות פיזית הינה כל פגיעה פיזית חיצונית או פנימית המפריעה לתפקוד הגוף התקין ומונעת פעולות יומיומיות פשוטות. כך למשל:

  • איברים קטועים
  • אי תפקוד בגפיים
  • איבר פנימי שאינו מתפקד, כגון אי ספיקת כליות
  • מחלות אוטואימוניות משמעותיות

נכות זו יכולה להיות מולדת או להיווצר חלילה כתוצאה מתאונה או מפעולת איבה, או גורם חיצוני אחר.

 

נכות שכלית – קוגנטיבית

נכות זו מתחלקת לשתי קבוצות עיקריות.
1. נכות מולדת – המתייחסת לילדים המוגדרים כבעלי צרכים מיוחדים וביניהם ילדים עם ליקוי שכלי כגון אוטיזם או פיגור או לקויות למידה משמעותיות.

2. הקבוצה השנייה מתייחסת לאנשים שלקו בפגיעות ראש עם הזמן או אנשים עם שינוי במבנה השכלי, דוגמת שימוש בחומרים מסוכנים.

 

נכות רגשית – מנטלית

נכות זו מתייחסת להפרעות רגשיות אשר אינן נותנות מנוח ומשמעותיות בהשפעתן על יכולות התפקוד היומי. הפרעות מסוג זה יכולות להיות נלוות לשתי סוגי הנכויות הראשונות ותהיינה מוגדרות כנכות משנית. לחלופין הן יכולות להיות מוגרות כנכות הראשית. פעמים רבות נכות מסוג זה תהייה נכות נרכשת. כך למשל עבור אנשים שעברו תאונה קשה או היו נוכחים באירוע טרור או פעולת איבה. דוגמא בולטת לסוג נכות זו הינה לאנשים הסובלים מפוסט טראומה או נפגעי חרדה.

דוגמאות לתסמינים לסוג נכות רגשית- מנטלית:

 

קביעת זכאות לנכות בביטוח הלאומי

 

מהי הזכאות המתאפשרת בעקבות הכרה בנכות

אנשים הסובלים מאחת מהנכויות המפורטות, יכולים להיות זכאים להכרה בנכות על ידי ביטוח לאומי (להלן: המדינה). קביעת זכאות לנכות יכולה לאפשר קבלת קיצבה חודשית לתקופה ארוכה, או לחלופין לקבלת מענקים חד פעמיים. כמו כן יכולה הכרה זו לאפשר מימון של טיפולים רפואיים, פרא- רפואיים או רגשיים וקבוצות תמיכה. לכן הכרה זו באה לידי ביטוי בתגמול כספי. כמו כן, ישנן הטבות נוספות למוכרים כבעלי נכות, כגון: תו חניה לנכים, הנחות בכניסה לאטרקציות שונות, מסגרות חינוך מיוחדות וכיוצא בזה.

 

מהו תהליך קביעת הזכאות לנכות

כדי להיות מוכרים כבעלי נכות על ידי ביטוח לאומי, על המבקשים הכרה להגיש טפסים לביטוח הלאומי ולאחר מכן לעבור ועדה רפואית. הטפסים כוללים שאילתות של הביטוח הלאומי ולהם יש לצרף מסמכים רפואיים ולעיתים גם פסיכולוגים או פסיכיאטרים המצביעים על נכות משמעותית. לרוב כדאי לצרף מסמכים רשמיים מגורמי מקצוע נוספים, כגון עורכי דין לנפגעי תאונות או נפגעי פעולות איבה, עדויות, או כל מסמך רלוונטי נוסף. על הועדה הרפואית לאשר כי קיימת נכות ולהגדיר את גובה הנכות. בהתאם לאחוזי הנכות הנקבעים תינתן קיצבה חודשית לפי הקבוע בחוק. כאשר מדובר באחוזים בודדים של נכות או שלא השתכנעה הועדה בקיום נכות משמעותית, אזי היא יכולה לדחות את הבקשה או לאפשר מענק חד פעמי.

איך ביטוח לאומי קובע את הזכאות שלי לנכות

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!