לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

קצבת נכות כללית ועבודה

חלק מהנכים במדינת ישראל זכאים לקבל קצבת נכות שנועדה להבטיח להם הכנסה בשיעור מספיק שיאפשר להם להתקיים בכבוד. לקצבה הזו אין קשר ישיר להכנסה החודשית, אולם מי שעובד עלול לקבל קצבה בשיעור מופחת. יחד עם זאת, המדינה רוצה לעודד נכים להמשיך לעבוד, ואם זה נראה לכם כמו שני דברים סותרים, אנחנו כאן כדי להסביר לכם איך קצבת נכות כללית ועבודה עובדים יחד. 

 

קצבת נכות כללית

הדבר הראשון שעליו נדבר הוא קצבת נכות. הקצבה הזו היא קצבה שנועדה לעזור למי שכושר העבודה שלו נפגע. יחד עם זאת, ישנם שני תנאים שצריך לעמוד בהם כדי לקבל את הקצבה הזו. התנאי הראשון הוא פגיעה משמעותית ביכולת ההשתכרות. הפגיעה צריכה להיות בשיעור של 50 אחוז לפחות מגובה ההכנסה המקורית, וכל פגיעה בשיעור שנמוך מזה אינה מזכה בקצבת נכות.

התנאי השני הוא נכות בשיעור של 40 אחוז. קביעת הנכות הזו נעשית על ידי וועדה רפואית כפי שנסביר בהמשך, אך מה שחשוב להבין כרגע הוא שהפגיעה צריכה להיות מספיק משמעותית. הדבר הזה בא לידי ביטוי אצל מי שההכנסה שלהם לא הייתה גבוהה מלכתחילה, ופגיעה לא משמעותית גרמה להם לירידה משמעותית בהכנסה. מקרים כאלו לא עומדים בתנאי השני ולא מזכים בקצבה.

 

גובה הקצבה

את גובה הקצבה יש לחלק לשניים. החלק הראשון הוא הקצבה הבסיסית, אך ישנן תוספות שונות כפי שנפרט מיד. ביחס לחלק הראשון הוא נקבע בהתאם לגובה אחוזי הנכות לפי השיעורים הבאים. מי שנקבע עבורם מאה אחוזי נכות זכאים לקבל קצבה בשיעור של 4063 ₪, והשיעור הזה הוא גם מנת חלקם של מי שמוגדרים עם נכות של 75 אחוז וזכאים גם הם לקבלת קצבת נכות מלאה.

שלושת שיעורי הנכות הבאים הם 74, 65 ו60 אחוז ועבורם סכום הקצבה הוא 2770 ₪, 2496 ₪ ו2345 ₪ בהתאמה. אלו אם כן השיעורים הבסיסיים. ישנן תוספות שניתנות עבור בנות זוג, עבור ילדים וכמובן הטבות שונות שניתנות לנכים. השאלה המרכזית שעולה כאן היא כמובן מה הדרך שבה נקבעים אחוזי הנכות.

למידע נוסף אודות: חישוב קצבת נכות, לחצו כאן >>>

 

איך קובעים את אחוזי הנכות

לאחר שתגישו בקשה לקבל קצבת נכות מהביטוח הלאומי תקבלו זימון לוועדה רפואית. הוועדה הזו היא אוסף של אנשי מקצוע, חלקם כמובן רופאים והיא תבחן את המצב שלכם גם בצורה פיזית אך גם על בסיס חוות דעת מקצועיות שאותן תביאו אל הוועדה. לאחר הבדיקה הזו הוועדה פשוט קובעת את שיעור הנכות שלכם, ובמידה והוא כזה שמזכה אתכם בקצבת נכות תוכלו להתחיל לקבל את הקצבה.

הוועדה גם יכולה לשלוח אתכם למומחים רפואיים בתחומים מסוימים כדי שתביאו חוות דעת נוספות, אך בכל מקרה לא תצטרכו להופיע בפניה פעם נוספת. את התאריך של הוועדה תקבלו לאחר שהבקשה שלכם תיבדק, ואם אתם לא יכולים להגיע בתאריך הזה עליכם להודיע לביטוח לאומי על כך בהקדם כדי שייקבע לכם תאריך אחר.

 

ערעור על החלטת הביטוח הלאומי

למרבה הצער, לא תמיד הביטוח הלאומי יענה בחיוב לבקשה שלכם, ואתם עלולים למצוא את עצמכם במצב שבו אחוזי הנכות שנפסקו לכם לא מספיקים, או גרוע מכך, שהביטוח הלאומי דחה את הבקשה שלכם על הסף ולא פסק לטובתכם אחוזי נכות כלל. באותם מקרים עומדת בפניכם האפשרות לערער על ההחלטה, אולם לפני שאתם מגישים ערעור חשוב להבין את הדבר הבא.

הערעור צריך לחדש לביטוח הלאומי משהו שהוא לא ידע כדי שהוא ישקול לשנות את ההחלטה שלו. נסו להשיג חוות דעת של מומחה בתחום מסוים שיוכיח לביטוח הלאומי שההחלטה הראשונית שלו ביחס למצב שלכם אכן הייתה שגויה.

 

קצבת נכות כללית ועבודה – מה קורה אם אני מחליט להמשיך לעבוד?

יש מי שלמרות הפגיעה מעוניין להמשיך לעבוד. במקרים הללו נוצר מצב שבו הוא גם מקבל קצבת נכות ויחד איתה הוא גם מקבל משכורת חודשית על העבודה אותה הוא מבצע. בעבר ההתנגשות הזו הייתה יכולה להוביל לביטול הקצבה, וכך נוצר מצב שבו יש נכים שעובדים אך מרוויחים סכום כסף שנמוך מזה אותו הם היו מקבלים לו היו בוחרים להישאר בבית ולסמוך על הקצבה בלבד.

לא ניתן להיכנס לפרטים של גובה ההכנסה יחד עם הקצבה כיון שכל מקרה נבחן לגופו. שני הפרמטרים שמשפיעים הם שיעור אחוזי הנכות ויחד איתו גובה הקצבה כמובן, והנתון השני הוא גובה ההכנסה. באתר של הביטוח הלאומי תוכלו לראות במדויק מה יהיה הניכוי מהקצבה לאחר ההכנסה החודשית שלכם. בכל מקרה, מובטח לכם שלא יהיה מצב שבו תפסידו מכך שאתם עובדים.

 

מה לגבי הטבות שאינן קשורות לקצבה עצמה

קצבת נכות לא מגיעה לבד ויחד איתה ישנן הטבות שונות. כאן חשוב לציין שאותן הטבות לא נפגעות כלל, וגם אם חזרתם לעבוד או שלא הפסקתם מעולם עדיין תהיו זכאים בדיוק לאותן הטבות ללא קשר להכנסה שלכם. גם הצעד הזה נעשה מתוך מטרה לשמור עד כמה שאפשר את הנכים בתוך מעגל העבודה למרות המצב הפיזי שלהם.

 

התנהלות נכונה מול הביטוח הלאומי

כפי שהבנתם, קביעת דרגת נכות והבדיקה של ההכנסה הנוכחית של נכה יחד עם הקצבה אלו דברים מורכבים שמי שלא מצוי בפרטים מתקשה להחזיק בהם ראש. חוב לביטוח לאומי הוא משהו שאף אחד לא רוצה להיות חלק ממנו לאור הריביות הגבוהות שאותם מטיל הביטוח הלאומי על מי שחייב לו כסף. לאור זאת, חשוב שתעבדו בצורה כמה שיותר מסודרת מול הביטוח הלאומי.

אם אתם שכירים עליכם לשלוח את תלוש המשכורת החודשי שאתם מקבלים מהמעסיק שלכם והביטוח הלאומי כבר ידאג לבצע את הניכויים הנדרשים. בקרב עצמאיים המצב מסובך יותר, וכדאי שרואה החשבון שלכם יתעסק עם ההתאמות הנדרשות. בכל מקרה, כדאי להיות מלווים בעזרה משפטית לכל אורך התהליך כפי שנסביר לכם מיד.

 

למה חשוב לקבל ליווי משפטי

משרד עו"ד פייפר כהן מעניק ללקוחותיו ליווי משפטי לכל אורך תהליך הגשת הבקשה. הסיבה שכדאי לכם לקבל את השירות הזה נובעת מכך שהביטוח הלאומי מערים קשיים רבים לפני שהוא נותן קצבת נכות כללית. בין אם אתם עובדים ובין אם כושר העבודה שלכם אבד בצורה מוחלטת, ליווי משפטי יוכל לעזור לכם שהבקשה שלכם תתקבל במלואה, ושההליך כולו ייקח פחות זמן ממה שחשבתם.

ההתנהלות מול הביטוח הלאומי היא לא דבר פשוט, והיא דורשת מכם בקיאות בפרטים רבים שמי שלא מתמצה בהם עלול ללכת לאיבוד. עורכי הדין במשרד שלנו מחזיקים בניסיון רלוונטי בתחום, ויוכלו לעשות את כל העבודה הקשה בשבילכם. כל מה שיוותר לכם זה פשוט להופיע בפני הוועדה הרפואית, וגם זה יקרה לאחר שתקבלו הדרכה מפורטת איך להוכיח לוועדה שאתם באמת נכים.

 

לסיכום

קצבת נכות כללית נועדה להבטיח שגם מי שכושר העבודה שלו אבד או נפגע בצורה משמעותית יוכל להמשיך להתקיים בצורה מכובדת. גובה הקצבה נקבע בהתאם לאחוזי הנכות שאותם קובע המוסד לביטוח לאומי לאחר שמגיש הבקשה מופיע בפני וועדה רפואית. מדובר על תהליך שיכול לקחת לא מעט זמן וקשה לחזות מה יהיה בסופו. ליווי משפטי צמוד לאורך התהליך יכול לסייע לכם באופן ניכר.

 

שאלות ותשובות

 

האם ניתן להתנהל בתהליך באופן עצמאי?

באופן כללי לא חייבים עורך דין כדי להגיש בקשה לביטוח לאומי, אולם אם תעבדו בצורה עצמאית הסיכוי שהבקשה שלכם תענה בחיוב הוא נמוך יותר. כמו כל חברת ביטוח, גם הביטוח הלאומי עושה כל מה שהוא יכול כדי לא לשלם למבוטחים שלו. עורך דין טוב יעזור לכם לא להותיר לביטוח הלאומי ברירה ויחייב אותו לשלם לכם את מה שמגיע לכם. אחרת, הסיכוי שלכם יהיה נמוך יותר.

 

מה הטפסים שנצטרך למלא לטובת קבלת קצבת נכות בזמן עבודה?

מלבד הטפסים הרגילים שכוללים כמובן את כל הפרטים האישיים שלכם, יש עוד שני סוגי טפסים שאותם תצטרכו למלא. הסוג הראשון אלו טפסים שמעידים על המצב הרפואי שלכם, ומוכיחים שהפגיעה אכן מפריעה לכם להמשיך לעבוד בצורה שהייתם רגילים. הסוג השני הוא טפסים שמצביעים על גובה ההכנסה שלכם, כדי שהביטוח הלאומי יוכל לבצע את הניכוי הנדרש.

 

כמה זמן לוקח לבקשה להתקבל?

מהרגע שהגשתם את הבקשה עד הרגע שבו תקבלו זימון לוועדה רפואית יחלפו כנראה מספר שבועות. בכל מקרה, עליכם למלא את הטפסים בצורה מדויקת, כיון שכל תקלה בטפסים עלולה לגרור עיכוב נוסף בזימון שלכם.

 

כמה עולה השירות המשפטי?

מתוך מטרה למנוע מאנשים להפסיד את הכסף שהביטוח הלאומי משלם להם לטובת תשלום לעורך הדין, המדינה מטילה הגבלות על גובה שכר הטרחה שעו"ד יכול לגבות.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!