לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת נכות מעבודה

אחת התביעות הכי מוכרות בעולם דיני העבודה היא תביעת נכות מעבודה על מנת לקבל קצבה בגין נכות מעבודה. התביעה הזו מוגשת על ידי עובדים שמסיבה כלשהי כבר לא יכולים להמשיך לעבוד באותו אופן בו הם עבדו עד עתה. המטרה של הגמלה הזו היא לאפשר להם להתקיים בכבוד, אך חשוב לדעת שהדרך לקבלת הגמלה יכולה להיות ארוכה. אנחנו כאן כדי לעזור לכם לקצר אותה. 

 

נכות בעבודה

אחד הדברים הכי קשים עבור עובדים הוא נכות במהלך תקופת העבודה. הגורמים לנכות הזו יכולים להיות רבים, אולם כאן אנחנו מדברים על פגיעה שנגרמה בזמן העבודה או בשל העבודה. ישנן מחלות כרוניות שיכולות להיגרם כתוצאה מחשיפה לחומרים מסוימים, ומי שחולה באחת מהן גם הוא יכול להיות מוכר בתור נפגע עבודה. עובד שחווה נכות כזו סופג בבת אחת ירידה משמעותית בשכר.

לעיתים מדובר על הפסקת עבודה בצורה מוחלטת, אולם לפעמים העובד יכול להמשיך לעבוד אך מדובר על ירידה משמעותית בהכנסה שלו, דבר שפוגע באיכות החיים. הגמלה הזו היא גמלה קבועה שמשולמת בכל חודש, אולם לפני שמקבלים אותה, ישנו פיצוי נוסף שכדאי שתכירו.

 

קבלת פיצוי

כל עובד שחווה אירוע מהסוג אותו הזכרנו זכאי לקבלת פיצוי. הפיצוי הזה הוא פיצוי ראשוני והוא לא קשור בצורה ישירה לגמלה. כדי לקבל את הפיצוי הזה יש להגיש מסמכים לביטוח הלאומי שבהם מפורטת הפגיעה והתוצאות שלה. ההוכחות לפגיעה צריכות להיות בהתאם לסוג הפגיעה, והתוצאות מוגשות בעזרת תצהיר רפואי שעליו חתום רופא שמסביר מה בדיוק הבעיות שנגרמו עקב הפגיעה.

רק אחרי שהגשתם את הבקשה לקבלת פיצוי תוכלו לעבור לשלב הבא והוא הגשת תביעה שנועדה לאפשר לכם לקבל באופן קבוע גמלה. שימו לב שלא די בכך שתגישו את הבקשה לקבל דמי פגיעה, אלא אתם צריכים לקבל אותם בפועל.

 

תביעה לקבלת גמלה קבועה

השלב השני הוא הגשה לקבלת גמלה קבועה. מומלץ להגיש את הבקשה כמה שיותר קרוב לזמן שבו אישרו לכם את הפיצוי על הפגיעה עצמה. הגשת התביעה כוללת מילוי של טפסים רבים, ביניהם כאלה שנוגעים למצב הרפואי שלכם. הקפידו למלא את הטפסים בצורה מוקפדת, כיון שכל טעות בטופס עלולה לגרום לעיכוב בקבלת הבקשה שלכם.

לאחר שהמסמכים שאותם הגשתם ייקלטו בביטוח הלאומי תקבלו זימון לוועדה רפואית. מיד נסביר לכם מה בדיוק כוללת אותה וועדה, אולם חשוב לשים לב שאם אתם לא יכולים להגיע לוועדה עליכם להודיע על כך על מנת שייקבעו לכם תאריך אחר שבו תגיעו.

 

וועדה רפואית

השלב החשוב ביותר בעת הגשת הבקשה הוא שלב הוועדה הרפואית. הוועדה הזו היא וועדה שהגורמים המרכזיים בה הם רפואיים, אולם יושבים בה גם אנשי מקצוע מתחומים אחרים. המטרה של הוועדה הזו היא להעריך את היקף, עוצמת וחומרת הפגיעה שלכם, כדי שהיא תוכל לקבוע עבורכם את שיעור אחוזי הנכות ממנו אתם סובלים. מה בדיוק זה אומר מיד נסביר לכם.

חשוב לא להגיע לוועדה בלי להתכונן אליה מראש. אנשי הוועדה בודקים דברים מסוימים, ומי שמגיע לא מוכן עלול למצוא את עצמו במצב שבו אנשי הוועדה לא מבינים היטב את חומרת הפגיעה שלו. כמו בכל ביטוח, גם בביטוח הלאומי המטרה היא לנסות עד כמה שאפשר להקטין את גובה הקצבאות. כדי שזה לא יקרה במקרה שלכם, עליכם להבין טוב יותר מה בדיוק הולכים לבדוק אצלכם.

אולי יעניין אתכם: 4 טיפים לוועדה רפואית בביטוח לאומי

 

ביצוע בדיקות נוספות

הרופאים של הוועדה לא מבינים בכל תחום מה שאומר שייתכן והם יישלחו אתכם לביצוע בדיקות נוספות. המטרה של הבדיקות הללו היא להביא חוות דעת של מומחה בתחום מסוים שיעזור לוועדה להבין טוב יותר את המצב שלכם ביחס לנתון מסוים. לאחר הבדיקות הללו לא תצטרכו להגיע שוב אל הוועדה.

 

קביעת שיעור הנכות וגובה הקצבה

בסיום הוועדה או לאחר שביצעתם את הבדיקות שהיא הטילה עליכם ייקבעו לכם אחוזי נכות. אחוזי הנכות מבטאים את רמת הפגיעה שלכם כפי שהוועדה רואה אותה. גובה הקצבה אותה תקבלו יהיה בהתאם לשיעור אחוזי הנכות שנקבעו לכם, כאשר ככל שאחוזי הנכות שלכם יהיו גבוהים יותר כך הגמלה תהיה גבוהה יותר.

למידע נוסף בנושא: תקנות אחוזי נכות בביטוח לאומי, לחצו כאן >>>

 

מה עושים במקרה של החמרה

למרבה הצער, ישנם פגיעות שעלולות להחמיר עם הזמן, וקצבה שנקבעה בזמן מסוים עלולה שלא להספיק לאחר החמרה במצב. בדיוק עבור אותם מקרים ישנה אפשרות להגיש בקשה להגדלת הקצבה. הבקשה הזו עוברת מסלול שונה מזה שעברתם כאשר הגשתם את הבקשה הראשונית לקבלת קצבה, אולם גם בה יהיה עליכם לעבור וועדה רפואית שתבדוק שהמצב שלכם אכן החמיר.

שימו לב שהגשת בקשה כזו יכולה להיעשות רק אחרי שחלפה לפחות חצי שנה מהיום בו הגשתם את הבקשה הראשונית. ההחמרה שמזכה אתכם בהגדלת הקצבה לא חייבת להיות החמרה במצב הרפואי אלא גם החמרה במצב הכלכלי שלכם היא סיבה מספקת. במקרה שבו ההחמרה היא רפואית עליכם להגיש אישור מהרופא שלכם שמצהיר על ההחמרה ורק אחר כך תזומנו לוועדה רפואית.

 

האפשרות לערער על ההחלטה

למרבה הצער לא תמיד הבקשה שלכם תענה בחיוב. יתר על כן, גם במקרה שבו הבקשה שלכם מתקבלת בחיוב אחוזי הנכות שייפסקו לטובתכם עלולים להוביל לגמלה שלא באמת תעזור לכם להתקיים בצורה שהייתם רוצים. עבור אותם מקרים, הרשויות מאפשרות לכם להגיש ערעור על ההחלטה שלהן. הגשה של ערעור כזה דורשת מכם להתכונן היטב כדי לגרום לזה שהוא יתקבל.

ההכנה הראשונה היא לקרוא היטב את הסיבה בגינה הבקשה שלכם נדחתה, או להבין טוב יותר מדוע שיעור אחוזי הנכות שנקבע לטובתכם הוא זה שנקבע. לאחר מכן עליכם להתייעץ עם אנשי מקצוע מהתחום שיעזרו לכם להתגבר על אותם גורמים או לדאוג למסמכים שיוכלו להוכיח לרשויות שההחלטה שלהן שגויה. הכנה טובה היא תנאי הכרחי לכך שהרשויות יחליטו בשנית החלטה אחרת.

 

החשיבות של ליווי משפטי לאורך התהליך

הדבר האחרון שנותר לנו להסביר הוא על החשיבות הרבה שיש בליווי משפטי במהלך הגשת בקשה לקבלת גמלה בגין נכות מעבודה. מדינת ישראל ידועה בכך שהבירוקרטיה שלה היא לא הדבר הכי יעיל בעולם, וכאשר מגיעים לגוף כמו הביטוח הלאומי הדבר הזה נכון שבעתיים. מדובר על גוף סבוך, שמי שאין לו ניסיון רב בהתמודדות מולו עלול פשוט להפסיד את מה שמגיע לו על פי דין.

זו הסיבה שהיינו ממליצים לכם לקבל ליווי של משרד עו"ד פייפר כהן. המשרד מתמחה בתביעות עבודה, ומחזיק בניסיון רב שנים שיעזור גם לכם לקבל בדיוק את מה שמגיע לכם על פי דין. אנשי הצוות של המשרד יעברו על המסמכים והתצהירים שלכם, ויעזרו לכם להתכונן היטב לוועדות כדי שאחוזי הנכות שייפסקו לטובתכם יהיו בשיעור שיעניק לכם גמלה ראויה בגין נכות מעבודה.

 

לסיכום

עובדים רבים בישראל חווים פציעה או פגיעה שלא מאפשרת להם להמשיך לעבוד. עבור אותם עובדים המדינה מעניקה גמלה קבועה שנועדה לעזור להם להמשיך להתקיים בכבוד, לאור העובדה שההכנסה שלהם נפגעה בצורה משמעותית. גובה הגמלה נקבע רק אחרי וועדה רפואית, שבה מוערכים אחוזי הנכות של העובד. מומלץ לקבל ליווי משפטי אם אתם עומדים לפני הגשת בקשה.

 

מה עושים במקרה של נכות זמנית

אחת הבעיות הכי נפוצות בקרב נפגעי עבודה הוא מצב של נכות זמנית. בנכות כזו לא ניתן לקבל גמלה קבועה, אך ישנה אפשרות לגמלה שתעזור לכם להתקיים בתקופה של הנכות. מבחינת הפרוצדורה לקבלת הגמלה, היא די דומה לזו שיש בקצבה קבועה.

 

מה קורה במידה והתביעה נדחתה על ידי הרשויות

דחייה של התביעה על ידי הרשויות יכולה להיעשות בשל מגוון סיבות. אי הגשה של כלל התצהירים והמסמכים, חוסר זכאות לגמלה או כל סיבה אחרת. אפשרות הערעור קיימת אך חשוב להבין מה בדיוק גרם לדחיית הבקשה שלכם, כדי שלהגשת הערעור תגיעו מוכנים יותר ותקבלו את הקצבה.

 

האם ניתן לבצע את התהליך ללא ליווי משפטי

כפי שהסברנו לכם, לליווי משפטי בתהליך הגשת הבקשה ישנה חשיבות אדירה. כמובן, ניתן לנסות ולהגיש את הבקשה בכוחות עצמכם, אך לפני שאתם עושים את זה חשוב לזכור את הדבר הבא. הביטוח הלאומי ורשויות המס אלו גופים סבוכים מבחינה בירוקרטית, והסיכוי שהבקשה שלכם תתקבל ללא ליווי משפטי הוא נמוך יותר.

 

האם מי שממשיך לעבוד הקצבה שלו נפגעת

יש מי שלמרות הפגיעה רוצה להמשיך לעבוד. הבעיה בבחירה הזו זה שהיא עלולה לפגוע לכם בקצבה, ולעיתים גם לבטל אותה לחלוטין. זו הסיבה שלפני שאתם מחליטים לחזור לעבוד פשוט תתייעצו עם עורך דין מנוסה שמבין בדיני עבודה.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!