לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

גמלת סיעוד מביטוח לאומי

המטרה של גמלת סיעוד מביטוח לאומי היא לסייע לקשישים שנמצאים במצב בריאותי ורפואי המחייב עזרה. את גמלת הסיעוד אפשר לקבל בצורת שירותי סיעוד או בכסף, אך בכפוף לתנאים מסוימים ורק אחרי שעוברים מבחן תלות

 

מהי גמלת סיעוד של המוסד לביטוח לאומי?

גמלת הסיעוד של המוסד לביטוח לאומי בישראל היא מערך תמיכה מקיף שנועד לסייע לאנשים, בעיקר קשישים, הזקוקים לסיוע בפעילות יומיומית או להשגחה בבית. הטבה זו ממלאת תפקיד מרכזי בשיפור איכות החיים של אלה הזקוקים לטיפול סיעודי, ומציעה הן תמיכה כלכלית והן סיוע מעשי. הבנת ההיבטים השונים של הטבה זו, חיונית עבור אנשים ומשפחותיהם, כדי לקבל החלטות מושכלות ולגשת לתמיכה הדרושה.

 

זכאות ותהליך הגשת מועמדות

קבוצת היעד העיקרית לגמלת הסיעוד כוללת מבוגרים שהגיעו לגיל פרישה ועומדים בקריטריונים לזכאות ספציפיים. הזכאות נקבעת בהתאם לצרכיו התפקודיים והרפואיים של הפרט. הבקשה להטבה זו יכולה להיות יזומה על ידי האנשים עצמם או על ידי נציג כגון בן משפחה, אפוטרופוס, עובד סוציאלי או אחות. עבור קשישים מגיל 90 ומעלה, ישנה אפשרות לבצע את הערכת התפקוד שלהם על ידי רופא גריאטריה במקום מעריך מהמוסד לביטוח לאומי.

 

רמות ואפשרויות של גמלת סיעוד

גמלת הסיעוד בנויה על פני רמות שונות, כל אחת מתאימה לצרכי טיפול שונים ומציעה אפשרויות שונות:

  1. גמלת סיעוד רמה 1: זכאים יכולים לקבל קצבה חודשית בסך 1,408 ₪ (שווי 5.5 יחידות שירות) במקום שירותי סיעוד, או להחליף חלק מיחידות השירות במזומן. כל יחידת שירות (שעת טיפול) ברמה זו מוערכת ב-256 ₪ לחודש. בעלי קצבה מופחתת עקב רמת הכנסה מקבלים מחצית מסכום זה.
  2. דרגות 2 עד 6 קצבת סיעוד: לרמות אלו קיימות שתי אפשרויות עיקריות לקבלת קצבאות כספיות. המוטבים יכולים להחליף עד 4 שעות שבועיות לקצבה מזומן ללא צורך באישור או להמיר שליש משעותיהם לקצבה כספית, בכפוף לאישור פקיד מוסמך מהביטוח הלאומי. הערך לשעת טיפול ברמות אלו הוא 214 ₪ לחודש, עם קצבאות מופחתות לבעלי הכנסה נמוכה יותר.

 

תהליך מימוש הזכות לקבלת גמלת סיעוד

לאחר אישור ההטבה, על המוטבים לקבוע את הרכב השירותים המתאים. ניתן לעשות זאת בדרכים שונות, לרבות פנייה למוסד לביטוח לאומי במוקד, באמצעות מחשבון מקוון או מילוי טופס ידני. בהמשך השירותים מותאמים לצרכי המוטבים, לאחר הערכה של עובדת סוציאלית.

 

אפשרויות לקצבה במזומן

למוטבים יש אפשרות לקבל חלק מהקצבה או את כולה במזומן, ובסכום הזה ניתן להעסיק מטפל סיעודי. התנאים לקבלת מלוא הקצבה הכספית להעסקת מטפל הם ספציפיים וכוללים העסקת המטפל לפחות 12 שעות ביום, שישה ימים בשבוע, כאשר המטפל אינו בן משפחה ומועסק על פי חוזה בכתב.

 

ערעורים על החלטה לגמלת סיעוד

ההטבה הכספית מועברת לחשבון הבנק של המוטבים, בדרך כלל עד ה-28 בכל חודש. זכותם להגיש ערעור במידה שאינם מרוצים משירותי הסיעוד שנקבעו או מההחלטה בדבר תשלום גמלת הסיעוד במזומן.

לבסוף, המוסד לביטוח לאומי מציע שירותי ייעוץ לקשישים ובני משפחותיהם, מתן הסברים וסיוע במילוי הטפסים והבנת ההטבות. כמו כן, חברות סיעוד פרטיות מציעות שירותי סיעוד לפני קבלת החלטה סופית.

 

אולי גם לכם מגיע!

לסיכום, גמלת הסיעוד מביטוח לאומי היא מרכיב חיוני ברווחה. היא מספקת תמיכה חיונית לאנשים הזקוקים לטיפול סיעודי ומציעה סיוע כלכלי ומגוון שירותים כדי לענות על צרכים משתנים. הבנת המורכבות של הטבה זו, מקריטריונים לזכאות ועד לתהליך תביעת הסיעוד והניצול של ההטבה, היא המפתח עבור יחידים ומשפחות.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!