לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

הגשת ערר על אחוזי נכות רפואיים

אנשים רבים חיים עם מוגבלויות פיזית, והם מתמודדים מדי יום עם אתגרים שונים. לכן, ממשלת ישראל מעניקה קצבאות נכות לתמיכה באנשים עם מוגבלות, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, שקובע מה אחוזי הנכות שיקבעו את גובה הקצבה. חושבים שאחוזי הנכות שנקבעו לכם נמוכים מדי? יש מה לעשות בנושא! במאמר זה תוכלו ללמוד על הליך הגשת ערר על אחוזי נכות רפואיים וכיצד לנהל אותו.

אנשים החיים עם מוגבלות בישראל יכולים להגיש בקשה לאחוזי נכות, הקובעים את גובה הקצבאות שיוכלו לקבל. האחוז נקבע בהתאם לסוג וחומרת הנכות, ונקבע לאחר הליך שעלול להיות מאתגר וארוך. להלן מדריך שיעזור לכם לקבל את הידע הבסיסי על הליך קבלת הקצבה, וכיצד להגיש ערר במידה ויש צורך בכך.

 

ההטבות שמקבלים מהמוסד לביטוח לאומי

ממשלת ישראל באמצעות המוסד לביטוח לאומי מעניקה סיוע כספי לאנשים עם מוגבלות על מנת לתמוך בצרכיהם היומיומיים ולאפשר להם חיים עצמאיים. התמיכה הכספית משתנה בהתאם לדרגת הנכות והצרכים הספציפיים של כל מקבל קצבה.

בנוסף לקצבת הנכות, אנשים עם מוגבלות עשויים להיות זכאים גם לתמיכה אחרת. התמיכה עשויה להתבטא בסיוע בקניית תרופות, מימון טיפולים ואף עזרה שאינה בהכרח רפואית. הממשלה עשויה גם לספק מימון למטפלים אישיים כדי לסייע בפעילויות היומיום.

בטבלה הבאה תוכלו לראות את גובה הקצבה לפי דרגת נכות, כפי שמופיע באתר הביטוח הלאומי:

דרגת נכות סכום הקצבה
75% ומעלה 4063 ₪
74% 2770 ₪
65% 2496 ₪
60% 2345 ₪

קביעת אחוזי נכות על ידי ועדה רפואית

הועדה הרפואית מורכבת מרופא המתמחה בתחום רפואי מסוים ומזכיר ישיבה. תפקידה של הוועדה הוא לבחון אנשים עם ליקויים רפואיים ולקבוע את אחוזי הנכות הרפואית בהתאם לחומרת מצבם. האופן שבו מתנהלת בדיקת הועדה מתחלק לשלוש:

  • לפני הבדיקה יעיין הרופא המומחה במסמכים הרפואיים המצויים בתיק התביעה. הרופא עשוי לקחת בחשבון בקביעתו כל מידע רפואי שמופיע בתיק והרופא מוצא לרלוונטי.
  • במהלך הבדיקה, הרופא יבקש מהתובע לפרט את כל תלונותיו וקשיי התפקוד הנוכחיים שלו. לאחר מכן יחליט הרופא האם יש צורך בבדיקה גופנית, והבדיקה מתבצעת תוך התייחסות לתלונות שהוזכרו ולסוג המחלה.
  • לאחר הבדיקה יקבע הרופא את אחוזי הנכות לפי רשימת הליקויים בספר המבחנים שבתקנות הביטוח הלאומי. במידה והוועדה תקבע כי יש צורך בבדיקות או מסמכים רפואיים נוספים, היא תבקש מהתובע למסור אותם ולאחר קבלת החומר הנוסף תקבע הוועדה את אחוזי הנכות הרפואית.

 

מהו ערר על אחוזי נכות רפואיים

אם אתם סבורים שאחוזי הנכות הרפואית שנקבעו לכם על ידי הוועדה אינם משקפים נכונה את אחוזי הנכות האמיתיים שלכם, ניתן לערער על קביעת הוועדה במידה והאחוזים שנקבעו נמוכים מ-80. את הערר בודקת הוועדה הרפואית לעררים, שמורכבת משניים או שלושה רופאים.

הוועדה יכולה להגדיל אולם גם להפחית את אחוזי הנכות המקוריים שנקבעו. במידה וועדת העררים שוקלת להפחית את אחוזי הנכות, ניתן למשוך את הערר ובכך לוודא שאחוזי הנכות המקוריים שנקבעו יישארו בתקפם.

 

שלבי הליך הגשת הערר על אחוזי נכות רפואיים

בתוך 60 ימים מקבלת ההודעה הכתובה על החלטת הוועדה הרפואית בדבר אחוזי הנכות, יש להגיש את הערר. הערר מוגש בכתב, באמצעות כתב ערר אותו ניתן להוריד מאתר הביטוח הלאומי. במסגרת הבקשה צריך התובע להציג את כל הנימוקים הרלוונטיים לשאלה מדוע על וועדת העררים לשנות את החלטת הוועדה המקורית, תוך צירוף כל המסמכים הרלוונטיים.

לאחר מכן, מגישים את כתב הערר לסניף המוסד הביטוח הלאומי הקרוב לבית התובע. לבסוף, ייקבע דיון שיתקיים בוועדה באופן פיזי, אליו ניתן להגיע עם עורך דין.

 

ערעור על החלטת ועדת הערר על אחוזי נכות רפואיים

אם אינכם מרוצים גם מההחלטה של וועדת הערר על אחוזי נכות רפואיים, ניתן במקרים בהם מתעוררת שאלה משפטית להגיש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה. הערעור צריך לעסוק בהחלטת וועדת הערר, ולא בהחלטת הוועדה המקורית ותעסוק כאמור בשאלות משפטיות בלבד. כלומר, לא ניתן לערער על קביעות עובדתיות או קביעות שלא נדונו בערעור.

מה ההבדל בין שאלה משפטית לעובדתית – במידה והוועדה קבעה שלא נגרם נזק לרגל, מדובר בשאלה עובדתית. שאלה משפטית תהיה האם נזק לרגל מוביל למתן אחוזי נכות מסוימים, או כל שאלה אחרת שעוסקת במשמעות של העובדות.

 

החשיבות של ייעוץ משפטי בהליך

תהליך הגשת ערר על אחוזי נכות רפואיים יכול להיות מורכב וארוך, ומומלץ מאוד לפנות לייעוץ משפטי על מנת להבטיח טיפול נכון בערר. עורך דין יכול לתת הנחיות לגבי הליך קבלת הקצבה ואופן הגשת ערר. בנוסף, עורך דין יכול לעזור בייצוג של המבקש בוועדה הפיזית ולספק הדרכה כיצד לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים.

יתרה מזאת, אם הערר לא יתקבל, עורך דין יכול לסייע לתובע להגיש ערעור לבית העבודה האזורי. לייעוץ משפטי חשיבות מכרעת כדי להבטיח שהפנייה מטופלת בצורה נכונה ושהאדם יקבל את שיעורי הנכות המתאימים לתמיכה בצרכיו.

למשרד עורכי דין פייפר כהן ניסיון עשיר בטיפול וייצוג בתיקי נכות מול המוסד לביטוח לאומי. למשרד היסטוריה עשירה של הצלחות בהליכים מול המוסד לביטוח לאומי, וייצוג מבקשים ספציפית בוועדות ערר לקביעת אחוזי נכות. פנו אלינו לקבלת ייעוץ על מנת שתוכלו למצות את זכויותיכם ולזכות בקצבה שבאמת מגיעה לכם.

 

סיכום

ממשלת ישראל מעניקה סיוע כספי לתמיכה באנשים עם מוגבלות באמצעות המוסד לביטוח לאומי. אחוזי הנכות נקבעים בוועדה רפואית, בהתאם לסוג וחומרת הנכות. עם זאת, אם תובעים סבורים שאחוזי הנכות שנקבעו להם נמוכים מדי, הם יכולים להגיש ערר לוועדה הרפואית לעררים. מומלץ לפנות לייעוץ משפטי במהלך התהליך על מנת להבטיח טיפול תקין בערעור.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!