לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

מה ההבדלים בין ביטוח חובה, ביטוח מקיף וביטוח צד ג'?

ביטוח הוא כלי חשוב למדי להגנה מפני הוצאות כלכליות כבדות ובלתי צפויות. כשזה נוגע לכלי רכב, במדינת ישראל קיימים סוגים שונים של ביטוחים. שלושה סוגי ביטוח נפוצים שאנשים יכולים לבחור בהם הם ביטוח חובה, ביטוח מקיף וביטוח צד ג'. כל אחד מסוגי הביטוח הללו משרת מטרות שונות ומספק רמות שונות של כיסוי והגנה. בואו נעמיק בפרטים ונבין מה ההבדלים בן ביטוח חובה, ביטוח מקיף וביטוח צד ג'.

 

תביעות תאונות דרכים

לפני שמגיעים להבדלים בין סוגי הביטוח, צריך להכיר את הגורם העיקרי לשימוש בביטוחים הללו – תביעות תאונות דרכים. תביעות תאונות דרכים מתייחסות להליך המשפטי של בקשה לפיצוי בגין נזקים, פציעות והפסדים כתוצאה מתאונת דרכים.

כאשר אנשים מעורבים בתאונת דרכים, הם יכולים להגיש תביעה לחברת הביטוח שלהם או להגיש תביעה נגד הגורם האשם כדי לקבל פיצויים עבור הנזקים. ברוב המקרים, כדאי להיוועץ בעורך דין תאונות דרכים לפני שניגשים להליך של תביעה, או לחלופין במקרה בו מוגשת תביעה נגדכם.

 

ביטוח חובה

ביטוח חובה הוא למעשה דרישה חוקית עבור כל מי שנוהג ברכב. כלומר, כל בעל רכב מחויב בביטוח חובה. כמו כן, ביטוח חובה מעניק כיסוי לנזקי גוף שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים. בהתאם, במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים נקבע שכל שהנפגעים יקבלו פיצוי על פציעתם, ללא קשר למי אשם בתאונה. בנוסף, ביטוח חובה מסייע בהגנה על זכויותיהם של אנשים המעורבים בתאונות ומספק רשת ביטחון למי שנפגע ממעשיהם של אחרים.

 

דוגמאות למקרים בהם ביטוח חובה רלוונטי

כמה דוגמאות למקרים רלוונטיים שבהם ביטוח חובה נכנס לפעולה כוללות מקרים שבהם נהג מבוטח גורם לתאונה הגורמת לנזק גופני לנהגים אחרים, הולכי רגל או נוסעים. לדוגמה, אם נהג לא עוצר ברמזור אדום ופוגע בהולך רגל, ביטוח החובה יעניק פיצוי להולך הרגל שנפגע על הוצאותיו הרפואיות, עלויות השיקום ונזקים נלווים אחרים. כאמור, כשזה נוגע לפיצויים עבור פגיעות גוף, שאלת האשמה כלל לא רלוונטית והביטוח יכסה את ההוצאות בכל מקרה.

 

ביטוח מקיף

ביטוח מקיף, כשמו כן הוא, מציע כיסוי גדול ונרחב יותר בהשוואה לסוגי הביטוח האחרים. מדובר בפוליסת ביטוח אופציונלית שבעלי רכב יכולים לרכוש בנוסף לביטוח החובה. כמו כן, ביטוח מקיף מעניק כיסוי לנזקים הנגרמים לרכב עצמו עקב תאונות, גניבה, שריפה, ונדליזם, אסונות טבע וסכנות אחרות שצוינו. ביטוח מקיף מעניק לבעלי רכב שקט נפשי, בידיעה שרכב שלהם מוגן מפני סיכונים שונים.

 

דוגמאות למקרים בהם ביטוח מקיף רלוונטי

כאמור, ביטוח מקיף מעניק כיסוי נרחב לנזקים לרכב עצמו עקב תאונות, גניבה, שריפה, ונדליזם, אסונות טבע ועוד. דוגמאות למקרים שבהם ביטוח מקיף מוכיח את עצמו כמועיל כוללות תרחישים כמו רכב שנגנב, רכב ניזוק עקב תנאי מזג אוויר קשים כמו סופות ברד או שיטפונות, או מקרים בהם הרכב המבוטח מעורב בהתנגשות הגורמת לנזק משמעותי.

במקרים אלו, ביטוח מקיף יכסה את עלויות התיקון או החלפה של הרכב הפגוע או הנגנב. כמו כן, תנאי הכיסוי הספציפיים משתנים כתלות בפוליסת הביטוח וההסכם שנחתם מול חברת הביטוח.

 

ביטוח צד ג'

בדומה לביטוח המקיף, גם ביטוח צד ג' הוא בגדר אופציה ואין חובה חוקית לרכוש אותו. כמו כן, ביטוח צד ג' מספק כיסוי עבור נזקים או פציעות שנגרמו לצדדים שלישיים, לרבות הולכי רגל, נוסעים בכלי רכב אחרים ובעלי רכוש אחר שעלול להיפגע.

במקרה של תאונה שבה הנהג המבוטח אשם, ביטוח צד ג' מפצה את הצדדים שנפגעו על פציעותיהם או נזקיהם לרכוש. עם זאת, בניגוד לביטוח מקיף, הוא אינו מכסה נזקים לרכב המבוטח או פגיעות שנגרמו למבוטח ולנוסעיו. באשר לעלות, ביטוח צד ג' הוא אופציה זולה יותר בהשוואה לביטוח מקיף אך מציע כיסוי מוגבל.

 

מקרים רלוונטיים לביטוח צד ג'

חלק מהמקרים שבהם ביטוח צד ג' בא לידי מימוש כוללים מצבים שבהם נהג מבוטח אשם בתאונה שגורמת לנזק ברכוש של אנשים אחרים. לדוגמה אם הנהג המבוטח פוגע בטעות ברכוש של מישהו, למשל כתוצאה מהתנגשות בגדר או התנגשות במכונית חונה, ביטוח צד ג' יכסה את עלויות תיקון הרכוש שניזוק.

 

עורך דין תאונות דרכים לתביעת ביטוח

כשזה נוגע לתביעות מול חברות ביטוח, עורך דין מיומן יכול להיות בן הברית הקרוב ביותר שלכם. עורכי דין עם ניסיון ייחודי בתחום, כמו אלו של משרדנו, יכולים לספק הכוונה וייצוג  לאורך ההליך המורכב. כמו כן, הם יכולים לעזור לכם לשלוט בניירת הביטוח, לאסוף ראיות, להעריך נזקים ולנהל משא ומתן עם חברות הביטוח כדי להבטיח שתקבלו כל מה שמגיע לכם ומעבר.

במסגרתם הניסיון ארוך השנים שלנו בכל הנוגע לתאונות דרכים ותביעות ביטוח, אנחנו מסוגלים להעניק לכם את התוצאות הטובות ביותר.

 

כל ההבדלים על רגל אחת

ביטוח חובה מהווה חובה חוקית והוא ביטוח שמעניק כיסוי לנזקי גוף שנגרמו מתאונות רכב. ביטוח מקיף מציע כיסוי רחב יותר, מגן מפני נזקים לרכב המבוטח, גניבה, שריפה, ונדליזם ונזקים נוספים. ביטוח צד ג' מכסה נזקים שנגרמו לצד שלישי, אך לא מכסה נזקים שנגרמו לרכב המבוטח או פגיעות שנגרמו למבוטח ולנוסעים.

 

חשוב להכיר את ההבדלים כדי להימנע מהוצאות מיותרות

לבעלי רכב חשוב להבין את ההבדלים בין סוגי הביטוח הללו ולקבל החלטות מושכלות בהתאם לצרכיהם האישיים ולתקציבם. בעוד שביטוח חובה הוא חובה חוקית, בחירה בביטוח מקיף או צד ג' מספקת הגנה נוספת ויכולה להועיל בהפחתת סיכונים פיננסיים הקשורים לתאונות, נזקים או פציעות.

אם כבר נקלעתם למצב בו אתם צריכים להפעיל או לתבוע את חברות הביטוח, כדאי שתעשו זאת כשאתם מכירים את ההבדלים הללו וכשלצידכם איש מקצוע מהשורה הראשונה.

מה ההבדלים בין ביטוח חובה, ביטוח מקיף וביטוח צד ג'?
מה ההבדלים בין ביטוח חובה, ביטוח מקיף וביטוח צד ג'?

בניגוד לביטוח צד ג' ולביטוח מקיף, ביטוח חובה כשמו כן הוא, חובה חוקית. כלומר, כל בעל רכב חייב לבטח את רכבו בביטוח חובה על פי חוק. כמו כן, ביטוח חובה מספק כיסוי עבור פגיעות גוף שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים.

ביטוח מקיף  מציע כיסוי רחב יותר בהשוואה לביטוחים האחרים. כמו כן, אין חובה חוקית לרכוש ביטוח חובה ומדובר באופציה. ביטוח מקיף מגן מפני נזקים לרכב המבוטח, שריפה, אסונות טבע, ונדליזם, גניבה ועוד.

ביטוח צד ג' הוא ביטוח שמכסה נזקים שנגמרים לצד שלישי. כלומר, ביטוח צד ג' רלוונטי במקרים בהם בעל הביטוח גרם באמצעות הרכב שלו נזק ברכוש לאנשים או גורמים אחרים. כמו כן, בניגוד לביטוח מקיף, ביטוח צד ג' לא מכסה נזקים שנגרמו לרכב המבוטח. 

עורכי דין תאונות דרכים מיומנים, כמו אלו של משרדנו, חשובים למדי בכל הנוגע להליכים של תביעות ביטוח. שכן, הם יכולים לספק הכוונה, ייצוג והגנה על זכויותיכם לאורך כל התהליך. באמצעות ניסיון ארוך שנים והכרה עמוקה של ההיבט המשפטי של עולם הביטוחים, נדע לגבש עבורכם אסטרטגיה מותאמת אישית כך ונגיע לתוצאה הרצויה.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!