לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

איך מחשבים פיצויי תאונת דרכים?

חישוב ראשי נזק לאחר תאונות דרכים נעשה באופן דומה לתביעות נזיקין אך בהתאם להגבלות והוראות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. הדבר נעשה מכיוון שבניגוד לתביעות נזיקין בה יש צורך להוכיח את הקשר שבין גורם הנזק ותוצאותיו בתביעות לאחר תאונות דרכים אין צורך בכך. על איך מחשבים פיצויי תאונת דרכים במאמר שלפניכם.

 

תחת הגבלות בהתאם לחוק

המחוקק הגביל את סכומי הפיצוי על מנת שלא לייקר את פוליסות החובה הממנות אותם. במקרה של תאונת דרכים קיימת על חברת הביטוח אחריות מוחלטת, כלומר לא משנה כיצד התאונה התרחשה ומי היה אחראי לתאונה עדיין תתקיים הזכאות. אז לגבי איך מחשבים פיצויי תאונת דרכים יש לציין תחילה כי אלו נחלקים לראשי נזק ממוניים וראשי נזק לא ממוניים.

 

ראשי נזק ממוניים

אובדן כושר ההשתכרות והפסדי שכר מהווים את ראש הנזק המשמעותי בחישוב פיצויי תאונת דרכים. בעת חישוב ראש הנזק בית המשפט לוקח בחשבון את אחוזי הנכות הצמיתה, אחוזי הנכות הזמנית ומשך תקופת אי הכושר של התובע על מנת לכמת לסכום מוגדר את ההפסדים שנגרמו לתובע בעקבות הפגיעה.

לדוגמא, למי שנפסקו 50% נכות והרוויח טרם הפגיעה 12,000 ₪ יהיה זכאי לפיצוי של 6,000 ₪  על כל חודש השתכרות בעבר מאז הפגיעה. מלבד חישוב הפסדי השתכרות לעבר נוסחה זו תחושב גם לעתיד והתובע יקבל פיצוי של הסכום שנקבע עבור כל חודש שנותר לו עד לגיל הפרישה. חשוב להבין שבנוסחה זו לא לוקחים בחשבון את מקצועו של התובע או את הקשר של הפגיעה לתפקוד.

 

הוצאות רפואיות לעבר ולעתיד

ראש נזק ממוני נוסף לו זכאים נפגעי תאונות דרכים הוא עבור ההוצאות הרפואיות שהיו להם עקב הפגיעה. יש לציין כי בתחום זה יש פער בין ההוצאות הרפואיות שנכללות בסל הבריאות לבין הוצאות רפואיות מחוצה להם ובית המשפט עשוי לאחר פיצוי עבור הוצאות בתחום הפרטי למרות שהייתה לנפגע חלופה בחינם. יש לשמור כל תיעוד של הוצאה רפואית לשם כך.

גם בראש נזק זה החישוב נעשה לא רק להוצאות העבר של התובע על גם לעתיד. בית המשפט יבצע חישוב של הוצאות צפויות לעזרים רפואיים, ניתוחים, טיפולי פיזיותרפיה וכן הלאה.

 

ראשי נזק ממוני עזרת הזולת והתאמת דיור

תאונת דרכים עשויה להסתיים עם פגיעות קשות שיצריכו קבלת סיוע בפעולות היומיום כגון לבוש או אכילה. הפיצוי עבר עזרת הזולת יינתן גם כאשר הוא ניתן על ידי בן משפחה שאינו מקבל על כך שכר. כאשר בשל מצבו הרפואי של התובע הוא צריך לבצע שינויים בדירתו או לעבור לדירה אחרת לשם התאמת המקום למצבו הרפואי והתפקודי גם על כך ניתן לתבוע פיצוי כספי.

נפגעי תאונות דרכים גם זכאים לפיצוי בגין הוצאות נסיעה לנסיעות בתחבורה ציבורית אם איבדו את היכולת לנהוג או לשם התאמה של רכב נכה וכן הלאה.

 

ראש נזק לא ממוני כאב וסבל

בחישוב פיצויי תאונת דרכים נכלל גם ראש נזק לא ממוני של כאב, סבל ועוגמת נפש. לכל יום אשפוז יש זכאות לפיצוי של 380 ₪ בין התובע היה בבית חולים ובין אם במסגרת טיפולית ושיקומית אחרת. אז איך מחשבים פיצויי תאונת דרכים לא ממוניים של כאב וסבל. בחישוב הכאב והסבל השופט משתמש בנוסחה הלוקחת בחשבון את גילו של התובע ואחוזי הנכות.

ככל שהתובע צעיר יותר הפיצוי יהיה גבוה יותר מכיוון שהוא עתיד להתמודד יותר שנים עם הסבל והכאב.

 

פיצוי בגין הוצאות משפט

על מנת לדעת איך מחשבים פיצויי תאונת דרכים מומלץ לקבל ליווי משפטי מקצועי ולא להתמודד לבד מול חברת הביטוח. ניהול ההליך המשפטי מצריך גם ליווי משפטי ונלווה לו עליות נוספות לרבות נסיעות לבית המשפט, אגרת משפט, צילומי מסמכים ועוד. לפיכך כאשר בית המשפט מחשב את סכום הפיצויים הסופי שיינתן לתובע הוא יוסיף גם את הוצאות המשפטיות השונות.

 

קביעת הנכות הרפואית

הבסיס לגובה הפיצוי שבית המשפט יפסוק יהיה אחוזי הנכות הרפואית שנקבעו לתובע עלי ידי המומחה שבית המשפט. כאשר מדובר על תאונת דרכים המוגדרת גם כתאונת עבודה בית המשפט עשוי לקבוע לפי אחוזי הנכות שקבעה הוועדה של ביטוח לאומי במקום למנות מומחה מטעמו. בהתאם לנכות הרפואית בית משפט יקבע מהי הנכות התפקודית.

עו"ד אייל פייפר מדבר על החשיבות של ההכנה לקראת בדיקת מומחה לאחר תאונת דרכים:

מיד לאחר כל תאונת דרכים יש לברר ולרשום את הפרטים של הנהגים הנוספים המעורבים בתאונה. יש לברר פרטים ליצירת קשר בעתיד ופרטים לגבי פוליסות הביטוח שבבעלותם. בנוסף חשוב לצלם ממגוון זוויות את הרכבים ואת מיקומם המדויק טרם שהם מוזזים לצדי הדרך. במידה וקיימים עדי ראייה חשוב לקחת גם את פרטיהם על מנת לבסס את התביעה בעתיד.

 

מה עושים אחרי תאונת דרכים

בכל תאונה בה יש פגיעות גוף יש להזמין ניידת משטרה למקום ולצלם את מקום האירוע. יש להתפנות לטיפול רפואי מסודר באמצעות אמבולנס או באופן עצמאי גם אם הפגיעות נראות קלות על מנת לבסס את הקשר בין הפגיעות והתאונה במידה והנזקים חמורים מכפי שנראה. חשוב בעת הטיפול הרפואי, לפרט לצוות המטפל לגבי כלל הפגיעות השונות על מנת שאלו יופיעו ברשומות הרפואיות.

 

תיעוד המסמכים ושמירתם

יש לשמור את כל התיעוד הרפואי של הטיפול לרבות של כלל ההוצאות הרפואיות והאחרות הקשורות בנושא. יש לתעד הוצאות שנדרשו על תרופות, ייעוץ רפואי פרטי ועוד. יש לאסוף את כלל המידע לגבי היעדרות מעבודה, מספר ימי מחלה שנדרשו, שינויים שהתרחשו וכן הלאה. החשיבות של התיעוד יכולה לבוא לידי ביטוי בגובה הפיצוי מחברת הביטוח בסיום ההליך.

 

סיכום איך מחשבים פיצויי תאונת דרכים

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של איך מחשבים פיצויי תאונת דרכים בהרחבה. כפי שציינו, הפיצוי כולל ראש נזק לא ממוני עבור כאב וסבל ועגמת נפש וראשי נזק ממוניים. אלו כוללים, פגיעה בכושר ההשתכרות, עזרה מצד שלישי, הוצאות ניידות, התאמת דיור לנכים והוצאות רפואיות. גובה הפיצויים ורכיבי הפיצויים עשויים להשתנות בהתאם לגיל ולחומרת הפגיעה.

איך מחשבים פיצויי תאונת דרכים?
איך מחשבים פיצויי תאונת דרכים?

מקסום הפיצוי מתחיל בקבלת ליווי משפטי של עורך דין המתמחה בתחום. בנוסף יש לתעד את כלל ההוצאות הרפואיות והאחרות ואת השינויים בעבודה ובמשכורות. חשוב לשמור את הדו"ח המשטרתי של האירוע, את אישורי האשפוז, אישורי מחלה, המרשמים שניתנו, קבלות על תרופות וכן הלאה.

במקרה של מוות בתאונה בני משפחתו של הנפטר יכולים לתבוע פיצויים  בגין כאב, סבל ועוגמת נפש. על פי תקנות החוק המקסימום שניתן לקבל הוא  25% מהסכום המרבי הקבוע בחוק. מכיוון שכיום הסכום המקסימלי בסעיף זה עומד על כ-170 אלף ₪ ניתן יהיה לקבל  פיצוי של 42,500 ₪.

בתביעות המתבססות על חוק הפיצויים לתאונות הדרכים בית המשפט ממנה את המומחה הרפואי על מנת לבצע תחשיב נזק. בתחשיב הנזק המגיש של תביעת פיצויים בתאונת דרכים יוכל לראות את סכום הפיצויים לו הוא יהיה זכאי. התחשיב מעבר לתובע ולעורך דינו להערות טרם קביעת הפיצוי הסופי.

ניתן להגיש תביעה לפיצויי תאונת דרכים במסלול קצר והדבר מומלץ רק כאשר מדובר בתאונה קלה. במסלול זה מגישים מכתב דרישה לחברת הביטוח על מנת לקבל פיצויים ברף נמוך יחסית והתביעה מתנהלת במהירות יחסית.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!