לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

התיישנות תביעת סיעוד

עם הגיל, הסיכוי להזדקק לטיפול סיעודי ממושך, הולך וגדל. למרות שגורמי ביטוח מספקים אפשרויות שונות כדי לסייע בכיסוי ההוצאות הסיעודיות, תהליך הגשת התביעה יכול להיות מורכב. למרבה הצער, כמחצית מכל התביעות המוגשות באופן פרטי נדחות על ידי חברות הביטוח, מה שמציב את המשפחות האחראיות לחולה סיעודי במצב קשה.

במאמר זה נתייחס לנושא של התיישנות תביעת סיעוד, שהיא אחת הסיבות השכיחות לדחיית תביעות על הסף, ובנוסף, נספק טיפים שיעזרו לכם להימנע מאובדן זכויותיכם הסיעודיות על רקע זה.

 

מתי מתחילה תקופת ההתיישנות לתביעת סיעוד?

על פי חוק חוזה הביטוח, תקופת ההתיישנות של תביעות סיעוד חלה שלוש שנים לאחר המועד בו זוהה אדם כנזקק לטיפול סיעודי.

 

מה קורה לאחר התיישנות תביעת סיעוד?

לאחר שחלפו שלוש שנים, לא ניתן עוד להגיש תביעה רטרואקטיבית. לכן, יש חשיבות מכרעת להגשת תביעות סיעוד מיידית עם התעורר הצורך בהן, על מנת להבטיח את האפשרות לקבל תשלום מלא מהמבטחת.

 

מה המשמעות של התיישנות תביעת סיעוד בפועל?

משמעותה של תקופת ההתיישנות של תביעת סיעוד היא כדלקמן: על פי חוק חוזה הביטוח, אין להגיש תביעה לחברת הביטוח להחזר הוצאות טיפול סיעודי בפיגור של למעלה משלוש שנים. עם זאת, חשוב לציין כי עבור אנשים המוגדרים כמטופלים סיעודיים, השעון מתאפס מדי חודש, ומאפשר להם להגיש תביעה במסגרת הזמן הנוכחית – גם אם המועד שבו מצבם הסיעודי התגלה לראשונה, היה מוקדם יותר.

עם זאת, חשוב להבין שגם עבור אלה המסווגים בהווה כמטופלים סיעודיים, לא ניתן להגיש תביעות רטרואקטיביות לתקופה העולה על שלוש שנים.

 

חשוב לדעת כי התיישנות תביעת סיעוד אינה נעצרת מרגע הגשת התביעה

חשוב לציין שעצם הגשת התביעה הסיעודית למבטחת, אינה מעכבת את הספירה לאחור עד תום תקופת ההתיישנות, וכי גם עיכובים שהם כביכול מהצד של חברת הביטוח, עלולים להביא לפקיעת חלון הזמן לטיפול בתביעה. כלומר בתקופת ההתיישנות, נלקח בחשבון גם פרק הזמן שאורך הטיפול בתביעה מצד חברת הביטוח.

 

האם בני משפחה של מבוטחים שנפטרו יכולים להגיש תביעות סיעוד רטרואקטיביות?

ברוב המקרים, בני משפחה של מבוטחים שנפטרו אכן רשאים להגיש תביעות סיעוד רטרואקטיביות בשמם. מאחר שתביעות ביטוח סיעודי נחשבות לתביעות כספיות, הזכות להגיש תביעה כזו עוברת ליורשי המבוטח בדומה לשאר הנכסים הפיננסיים. עם זאת, מבחינה טכנית, על מנת שקרובי מבוטח שנפטר יהיו זכאים להגיש תביעה סיעודית רטרואקטיבית לחברת הביטוח, עליהם לקבל תחילה צו ירושה או צו קיום לצוואה.

 

האם התיישנות תביעת סיעוד חלה גם בהגשת תביעה לקצבת סיעוד רטרואקטיבית עבור מבוטח שנפטר?

בהגשת תביעה לקבלת תגמולי ביטוח בעקבות פטירת אדם, אם למנוח הייתה פוליסת סיעוד וניתן להוכיח כי הוא זקוק היה לטיפול סיעודי כשהיה בין החיים, על סמך תיעוד רפואי רלוונטי, ניתן להגיש תביעה רטרואקטיבית ולקבל את תגמולי הביטוח עבורו. אולם למרות האמור לעיל, מגבלת ההתיישנות בת 3 השנים, תקפה גם לגבי תביעות סיעוד המוגשות באופן רטרואקטיבי עבור מבוטח שהלך לעולמו, על ידי קרובי המשפחה שלו.

 

מה צריך לעשות במקרה של עיכובים שנגרמים על ידי חברות הביטוח?

במידה ואתם נתקלים בקשיים ועיכובים משמעותיים בהליך התביעה, במיוחד בנוגע להגשה חוזרת של טפסים שגויים, מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין המתמחה בתביעות סיעוד. עו"ד עם ניסיון רב בסיוע למטופלים סיעודיים יכיר מקרוב את הדרישות השונות של חברות הביטוח ויידע כיצד לתקשר בצורה יעילה עמן כדי לזרז את הטיפול בכל תביעה.

 

כיצד ניתן לזרז את אישור התביעה על מנת להימנע מהתיישנותה?

כדי להאיץ את תהליך אישור התביעה שלכם, חיוני לספק את כל התיעוד והמידע הנדרשים בצורה מדויקת ומקיפה לחברת הביטוח. אולם עבור מבוטחים סיעודיים ובני משפחתם, משימה זו יכולה להיות מאתגרת, שכן התקשורת עם חברות הביטוח עלולה להיות מסורבלת ותובענית בזמן. לכן, מומלץ להיעזר בעורכי דין המתמחים בטיפול יעיל בהגשת תביעות סיעוד. על ידי כך, תוכלו להבטיח פתרון מהיר ואפקטיבי יותר בתביעתכם.

 

אילו צעדים ניתן לנקוט אם נמצא כי תביעת סיעוד שהוגשה רטרואקטיבית התיישנה?

במידה והגשתם תביעת ביטוח סיעודי רטרואקטיבית וגיליתם כי פג תוקפה, מומלץ להיעזר בעורך דין תביעות ביטוח המתמחה בטיפול בתביעות ביטוח סיעודי. עורכי דין אלו מחזיקים במומחיות ובכלים הדרושים על מנת להגן על זכויות המבוטח מול חברות הביטוח, גם בנסיבות מאתגרות כמו התיישנות התביעה ובמקרים בהם המבוטח אינו מסוגל לעשות כן בשל מצבו הסיעודי.

 

כיצד נפתרות מחלוקות על תביעות סיעוד רטרואקטיביות לאור התקדימים המשפטיים האחרונים?

פסק דין שניתן לאחרונה בבית משפט השלום בחיפה, שופך אור על אופן פתרון המחלוקות בין חברות הביטוח לבין בני משפחה של קשישים סיעודיים שנפטרו, בהקשר להגשת תביעות סיעוד רטרואקטיביות.

בפסיקה בתיק שבו בני משפחתו של קשיש סיעודי שנפטר, הגישו תביעת סיעוד בגין השנתיים שקדמו למותו של הקשיש, צידד בית המשפט בבני המשפחה, וחייב את חברת הביטוח להכיר בזכויותיהם ולשלם את תגמולי הביטוח הסיעודי המגיעים לנפטר, עבור תקופת השנתיים שבה נזקק לטיפול סיעודי לפני פטירתו.

פסק דין זה יוצר תקדים המקדם פתרון הוגן של מחלוקות סביב תביעות סיעוד רטרואקטיביות.

 

לסיכום

הבנת נושא ההתיישנות של תביעת סיעוד היא חיונית בעת שמגישים תביעה לתגמולי ביטוח סיעודי. חשוב להיות מודעים למגבלות הזמנים והדרישות הכרוכות בהגשת תביעות רטרואקטיביות ובקשת פיצויים בגין טיפול בחולה סיעודי שנפטר.

אולם אם אתם מוצאים את עצמכם מתמודדים עם אתגרים או שיש לכם שאלות בנוגע להתיישנות תביעות סיעוד, מומלץ מאוד לפנות לסיוע משפטי מאנשי מקצוע מנוסים. עורך דין המתמחה בהתיישנות תביעות סיעוד, יכול להדריך אתכם בהתנהלות מול חברת הביטוח, להגן על זכויותיכם ולעזור לכם להתמודד בצורה יעילה יותר עם קשיים שעלולים להתעורר בהקשר להתיישנות תביעת הסיעוד שלכם.

אל תהססו לפנות לקבלת סיוע משפטי כדי להבטיח שתקבלו את הזכויות המקסימליות שאתם זכאים להן במסגרת הזמן הרלוונטית. לייעוץ אישי חייגו כעת: 077-804-4220.

התיישנות תביעת סיעוד
התיישנות תביעת סיעוד

בעוד שתביעות אזרחיות מאפשרות בדרך כלל עד 7 שנים להגשת תביעה רטרואקטיבית, הגבלת הזמן לתביעות ביטוח סיעודי עומדת על 3 שנים.

את תקופת ההתיישנות של תביעת ביטוח סיעודי, ניתן להשהות רק על ידי הגשת תביעה משפטית. עצם הפנייה למבטחת לדיווח על מקרה ביטוח או הגשת ערעור, אינן מקפיאות כשלעצמן את תקופת ההתיישנות, אלא רק נקיטת צעדים משפטיים כאמור.

במקרה של מבוטח בביטוח סיעודי שהיה במצב של אי כשירות משפטית ולא מונה לו אפוטרופוס, ניתן לבקש הארכת תקופת ההתיישנות לתביעתו. אם מונה אפוטרופוס, התקופה שבה לא היה האפוטרופוס מודע לעילת התביעה, לא תיכלל בחישוב תקופת ההתיישנות. כמו כן, גם אם המבוטח לא היה מודע לקיומה של פוליסת הסיעוד, לא היה לו כל אמצעי לדעת על כך, או הוטעה לחשוב שאין לו פוליסה תקפה – הוא עדיין רשאי לבקש שתוארך תקופת ההתיישנות על תביעתו.

לא, תקופת ההתיישנות אינה מתארכת כאשר חברת הביטוח מציעה פשרה לתובע. אם מבוטח בביטוח סיעודי יקבל הצעת פשרה מהמבטחת וחלפו שלוש שנים (כאמור לעיל) ממועד הפיכתו לסיעודי, הוא יפסיד את זכותו לקבל את תגמולי הביטוח וזכויות נלוות לתקופה שמעבר לחוק ההתיישנות.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!