לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

ערעור על אחוז הנכות הרפואית

החיים עם מוגבלות פיזית יכולים להיות קשים, ואנשים בעלי מוגבלות מתמודדים עם אתגרים ייחודיים על בסיס יומי. לצורך מתן תמיכה לבעלי מוגבלויות, ממשלת ישראל מציעה באמצעות המוסד לביטוח לאומי קצבאות נכות, הנקבעות בין השאר לפי אחוזי הנכות הרפואית. אם אתם חושבים שאחוזי הנכות הרפואית שנקבעו לכם נמוכים מדי, ואתם מעוניינים להגיש על כך ערעור, המדריך הבא הוא בשבילכם.

 

תמיכת המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מעניק סיוע כלכלי לאנשים עם מוגבלות על מנת לתמוך בצרכיהם היומיומיים ולאפשר להם חיים עצמאיים. גובה התמיכה הכלכלית הניתנת משתנה בהתאם לדרגת הנכות ולצרכים הספציפיים של כל מקבל קצבה. בנוסף, אנשים עם מוגבלות עשויים להיות זכאים לתמיכה אחרת, כפי שיפורט להלן. גובה הקצבה תלוי גם באחוזי הנכות הרפואית שנקבעה, אולם גם בגובה הנכות התפקודית שנקבעה.

 

סוגי הסיוע השונים שניתן לקבל

ניתן לקבל באמצעות המוסד לביטוח לאומי סיוע כספי, ובנוסף לסיוע הכספי, הממשלה עשויה לספק גם צורות אחרות של תמיכה, כמו עזרה בקניית תרופות, מימון טיפולים או טיפולים אישיים.

בין סוגי הסיוע הכספי שאנשים עם מוגבלות עשויים להיות זכאים להם, ניתן למצוא:

  • קצבת נכות: תשלום חודשי לכיסוי הוצאות מחיה.
  • קצבה לצרכים מיוחדים: תשלום חודשי לכיסוי עלויות צרכים מיוחדים, כמו ציוד רפואי או הובלה.
  • קצבת שיקום: תשלום חודשי לסיוע לאנשים עם מוגבלות לחזור לעבודה או ללימודים.

בנוסף לסיוע הכספי, הזכאים לכך יוכלו לקבל גם סוגים אחרים של סיוע.

להלן דוגמאות לסוגי הסיוע הלא כספי שאנשים עם מוגבלות עשויים להיות זכאים להם:

  • עזרה בקניית תרופות: הממשלה עשויה לסייע לאנשים עם מוגבלות לשלם עבור עלות התרופות שלהם.
  • מימון טיפולים: הממשלה עשויה לסייע לאנשים עם מוגבלות לשלם עבור עלות הטיפולים שלהם, כגון פיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק.
  • טיפול אישי: הממשלה עשויה לספק מימון לעובדי טיפול אישי כדי לעזור לאנשים עם מוגבלות בפעילויות היומיומיות שלהם.

 

גובה קצבה למול אחוזי נכות

כמה כסף אתם זכאים לקבל? כאמור, הסיוע המוענק תלוי גם באחוז הנכות הרפואית שנקבעת למבקש. בטבלה הבאה תוכלו לראות את גובה הקצבה לפי דרגת נכות, כפי שמופיע באתר הביטוח הלאומי:

דרגת נכות סכום הקצבה
75% ומעלה 4063 ₪
74% 2770 ₪
65% 2496 ₪
60% 2345 ₪

 

כיצד נקבע אחוז הנכות הרפואית

אחוז הנכות נקבע על ידי ועדה רפואית המורכבת מרופא מומחה בתחום רפואי מסוים ומזכיר ישיבות. הוועדה בוחנת אנשים עם מוגבלות רפואית וקובעת את אחוזי הנכות הרפואית לפי חומרת מצבם תוך ביצוע הבחינה בשלושה שלבים. ראשית, הוועדה סוקרת את המסמכים הרפואיים שבתיק הרפואי של המבקש.

לאחר מכן, מתקיים דיון פיזי שבמהלכו הרופא עשוי לשאול שאלות בעל פה כדי לנסות להבין בצורה טובה יותר את חומרת הפגיעה. במידת הצורך נערכת גם בדיקה גופנית תוך התייחסות לתלונות הנזכרות ולסוג המחלה. לאחר הבדיקה, הרופא קובע את אחוזי הנכות לפי תקנות הביטוח הלאומי. אם הוועדה תקבע כי יש צורך בבדיקות רפואיות נוספות או במסמכים רפואיים נוספים, היא תבקש מהתובע לספק אותם.

 

ערעור על אחוז הנכות הרפואית

כאמור, מי שסבור שאחוזי הנכות הרפואית שקבעה הוועדה אינם נכונים, יכול לערער על ההחלטה אם האחוזים שנקבעו הם מתחת ל-80. ערעור על שיעורי נכות רפואית מגיע להחלטה אצל הוועדה הרפואית לעררים, אשר מורכבת משניים או שלושה רופאים. הוועדה יכולה להגדיל את האחוזים שנקבעו, אולם היא יכולה גם להקטין אותם. אם ועדת הערר שוקלת להפחית את אחוזי הנכות, ניתן למשוך את הערעור, תוך שמירה על תוקף אחוזי הנכות המקוריים.

 

הליך הגשת ערעור על אחוז הנכות הרפואית

כדי להגיש ערעור, יש לעשות זאת תוך 60 יום מיום קבלת הודעה בכתב על החלטת הוועדה הרפואית. את הערעור יש להגיש בכתב באמצעות טופס ערעור שניתן להוריד מאתר הביטוח הלאומי. במסגרת הבקשה יש להציג את כל הנימוקים הרלוונטיים שמסבירים מדוע ההחלטת הוועדה המקורית לא הייתה מוצדקת, תוך צירוף ההחלטה המקורית ואת כל המסמכים הרפואיים שעשויים להיות רלוונטיים.

את הערעור יש להגיש לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב לבית, באזור המגורים. לבסוף ייקבע דיון בוועדה פיזית, אליו ניתן להגיע עם עורך דין.

 

כיצד ניתן לערער על החלטת וועדת הערר

ככל שמתעוררת שאלה משפטית במהלך הדיון בערעור, ניתן להגיש ערעור נוסף לבית הדין האזורי לעבודה. הערעור צריך לעסוק בהחלטת ועדת הערעורים, ולא בהחלטת הועדה המקורית. היא צריכה לעסוק רק בשאלות משפטיות.

מומלץ מאוד לפנות לייעוץ משפטי על מנת להבטיח טיפול ראוי בערעור. תהליך הגשת הערעור על אחוז הנכות הרפואית יכול להיות מורכב וארוך, ועורך דין יכול לתת הדרכה לגבי הליך קבלת הקצבה, המסמכים שצריך לצרף וכיצד ניתן לנסח את הערעור בצורה משכנעת. עורך דין גם יכול לעזור על ידי ייצוג בוועדה פיזית, ואף במקרה של ערעור נוסף לבית הדין האזורי לעבודה.

 

סיכום

ממשלת ישראל באמצעות המוסד לביטוח לאומי מציעה קצבאות נכות למתן תמיכה כלכלית לאנשים עם מוגבלות, כשגובה הסיוע הכספי הניתן תלוי בדרגת הנכות ובצרכים הספציפיים של כל מקבל. לעתים ניתן להיות זכאים גם לסיוע לא כלכלי, כמו עזרה בקניית תרופות, מימון טיפולים וטיפול אישי.

אחוזי הנכות הרפואית נקבעים בוועדה, ובמידה והאחוזים שנקבעו נמוכים מ-80 ניתן להגיש ערעור שנדון בפני וועדת ערעורים שיכולה להמליץ על העלאת אחוזי הנכות הרפואית, אך גם להורידם. משום שהתהליך עשוי להיות מורכב וארוך, מומלץ מאוד לפנות לייעוץ משפטי שיכול לפשט ולקצר את התהליך, כמו גם להביא לתוצאות טובות יותר.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!