לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונת עבודה לעצמאים – כך תפעלו לקבלת פיצוי מקסימלי

כל אדם אשר פונה למסלול של עסק עצמאי מכיר ומבין את הסיכונים שעשויים לבוא. אחד הסיכונים המשמעותיים ביותר הינו מצב של תאונת עבודה. מה קורה במקרה של תאונת עבודה לעצמאי? תאונת עבודה לעצמאים – כך תפעלו לקבלת פיצוי מקסימלי.

 

מהי תאונת עבודה

לתאונות עבודה ישנן מספר הגדרות, כאשר המשותף לכולן הינה העובדה שישנה פגיעה בגופו או נפשו של העובד וכתוצאה מכך גם פגיעה בדרך כלל ביכולת העובדה והפרנסה. ניתן לחלק את הגדרת תאונות ההעבודה לשלושה: תאונות במהלך העבודה, תאונות בדרך לעבודה ומחלות מקצוע.

תאונות במהלך העובדה

ההגדרה הקלאסית של תאונת עבודה הינה כל תאונה אשר התרחשה בתוך קוטלי מקום העבודה ובמסגרת שעות העבודה.

כדוגמה, גם קבלת כוויה ממים רותחים בעת הכנת תה יכולה להוות תאונת עבודה אם הפעולה בוצעה במהלך שעות העבודה במקום העובדה. דוגמאות נוספות הינן תאונות הקשורות לנפילה מגובה, שאיפה או מגע עם חומרים מסוכנים וכל פציעה אחרת.

תאונות בדרך לעבודה

מרבית העובדים אינם יודעים כי הדרך לעבודה נחשבת כחלק אינטגרלי מהעבודה. המשמעות של הגדרה זו הינה העובדה שתאונת דרכים בדרך לעבודה או מהעבודה נחשבת לתאונת עבודה לכל דבר ועניין. כמו כן, גם תאונות בדרך לפגישות עסקיות נחשבת לתאונת עבודה.

מחלות מקצוע

הקטגוריה האחרונה הינה מקבץ של מחלות שמוגדרות כמחלות מקצוע. מדובר במגוון רחב מאוד של מחלות שיכולות להיגרם כתוצאה מחשיפה לחומרים ספציפיים או בעת ביצוע עבודה מסוימת (בדרך כלל חודרנית).

 

הקשיים של העצמאיים במצב של תאונת עבודה

כל עובד, בין אם הוא שכיר ובין אם הוא עצמאי חשוף לסכנה של פגיעה במהלך עבודתו. עם זאת, דרך ההתייחסות, דרך ההוכחה והנסיבות יכולות להיות שונות בין המקרה של עצמאי לשכיר. בשל כך לעצמאיים יכול להיות קושי מסוים לקבל את הפיצוי המקסימלי שמגיע להם במקרה של תאונת עבודה.

כאשר עובד שכיר נפגע בתאונת עבודה במרבית המקרים זה מתרחש אל מול עובדים נוספים ומדווח למנהלים או אחראי הבטיחות, באופן הזה יש תיעוד מידי של האירוע וחומרתו. כמו כן, המסגרת של נסיעות העבודה הינן בדרך כלל מוגדרות מבחינת זמנים ומבחינת דרך ההגעה, כך שבמקרה של תאונת דרכים בדרך לעבודה קל מאוד להוכיח שהעובד היה בדרכו אל עבודתו. כמובן שגם במקרה של שכירים ישנם מקרים פחות ברורים, כמו במקרה של מי שעובד מהבית.

לעומת זאת, במקרה של עובד עצמאי, מגוון מקומות העבודה שלו יכול להיות רחב מאוד ויכול לכלול גם את ביתו עצמו. כמו כן, במקרים רבים אין הגדרת זמני עבודה מוגדרים. כך למשל לעצמאי אשר עובד מהבית ונפצע בשעות הערב, כשעדין ביצע משימות הקשורות בעסק יהיה קשה יותר להוכיח שאכן מדובר בתאונת עבודה.

 

אל תשכחו לתעד

בדיוק בשל העובדה שיש צורך בהוכחת פגיעה ויתרה מכך הוכחה כי מדובר על תאונת עבודה הכלל החשוב ביותר הינו תיעוד. תעדו את מיקום תאונת העבודה, את שיחות הטלפון שביצעתם או את המשימות שעשיתם בעת או לפני התאונה.

במידה והיו עדים לתאונה, למשל לקוחות, ספקים או עוברי אורח, בקשו מהם פרטי התקשרות ואת אישורם להוות לכם לעדים במידת הצורך.

 

פנו לטיפול רפואי בהקדם

לפנייה מוקדמת לטיפול רפואי יש שתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה שהיא חשובה בכל מצב של תאונה, הינה טיפול מוקדם וגילוי מוקדם של פגיעות חמורות שעשויות להיות. במקרים רבים, יכולים להיות פגיעות נסתרות, לדוגמה זעזוע מוח, אשר יכולות להוביל אף למוות אם הן לא מטופלות כראוי.

הסיבה השנייה הינה תיעוד זמן הפגיעה ותיעוד הפציעות והפגיעות בזמן הקרוב ביותר לרגע הפגיעה שניתן. בצורה זו, יהיה לכם תיעוד מידי של הפגיעה שמקושרת ספציפית לתאונה. במקרים בהם תגשו לטיפול מאוחר יותר, הביטוח הלאומי וחברות הביטוח עשויות להתנער ולומר כי מדובר על פציעות שאינן קשורות לתאונה עצמה.

הגעה מוקדמת ככל הניתן לטיפול רפואי חשובה במיוחד במקרים של תאונות ללא עדים. מבחינת תביעת הזכויות המגיעות לכם מדובר בשלב הכרחי.

 

מהם השלבים של קבלת הפיצוי

ישנם מספר שלבים לקבלת פיצוי מלא על תאונת עבודה והוא תלוי באופי ורמת הפגיעה וכן ברמת אובדן כושר העבודה של העצמאי.

דמי פגיעה

השלב הראשון הינו תשלום דמי פגיעה למי שהוכר כנפגע תאונת עבודה. דמי פגיעה ניתנים לאחר 13 ימים מיום הפגיעה והפסקת העבודה. את דמי הפגיעה ניתן למשך 91 ימים בלבד וזאת בתנאי שאינכם עובדים כלל ובכפוף להצגת אישורי מחלה. לצורך קבלת דמי הפגיעה אין צורך בוועדה רפואית.

חשוב מאוד לזכור ולדעת כי קבלת דמי הפגיעה כפופה באופן ישיר לחופשת מחלה. המשמעות היא שאסור לעצמאי להגיע לעסק או לבצע כל פעילות הקשורה בעסק (כן, כן גם טלפון בודד). במידה ואינכם יכולים לוותר על הגעה לעסק, או שאתם מרגישים שאתם מסוגלים לעבוד אך רק מעט, ניתן לקבל דמי פגיעה מופחתים וזאת בכפוף לאישור רפואי המגדיר את היקפי העבודה שהעצמאי יכול לבצע. בהתאם לכך יקבעו דמי הפגיעה המגיעים לנפגע.

הגדרת נכות ואחוזי אובדן כושר עבודה

בשלב הבא וזאת בתום 91 ימים מיום הפציעה ובמידה והנפגע אינו יכול לשוב לעבודה, ניתן לפנות לביטוח לאומי לצורך הגשת תביעה על אחוזי נכות. לאחר קבלת אחוזי הנכות ניתן להגיש בקשה להכרה של אחוזי אובדן כושר עבודה, כל זאת בכפוף להחלטת וועדה רפואית שתבחן את מצבו הבריאותי של הנפגע ואת עיסוקו.

 

מה שווי הפיצויים המגיעים לעצמאי במקרה של תאונת עבודה?

שווי הפיצויים המקסימליים תלוי במספר פרמטרים. הפרמטר הראשון הינו ההכנסה של העצמאי. סעיף זה מבוסס על השומה האחרונה ששימשה כבסיס לחישוב המקדמות שהעצמאי שילם לביטוח לאומי וזאת עד למועד התאונה.

הפרמטר השני הינו משך תקופת אובדן כושר העבודה, האם היה זמני לעד 91 יום ובמקרה כזה יקבל העצמאי רק את דמי הפגיעה או שמא מדובר על פגיעה ארוכה ולכן יקבל גם קצבה חודשית בהתאם לאחוזי אובדן כושר העבודה שיוגדרו לו.

חשוב לדעת כי ישנה הגבלה לסכום המקסימלי של הקצבאות והדמי הפגיעה. חשוב מאוד להתעדכן בנושא בכדי לוודא כי מקבלים את המקסימום המגיע.

 

אל תשכחו את קרן הפנסיה

בשנת 2008 הועבר בכנסת ישראל חוק המחייב כל אדם, עצמאי או שכיר להפריש לקרן פנסיה אחוזים מתוך השכר החודשי או ההכנסה השנתית. המטרה של חוק זה ושל החיסכון הפנסיוני להוות את ההכנסה השוטפת של העצמאי לאחר גיל הפרישה. נוסף לכך, בקרן הפנסיה ישנו חלק הנועד לפיצויים במקרה של אובדן כושר עבודה.

קצבה זו ניתנת לעצמאי (או לשכיר), בהתאם לאחוזי אובדן כושר העבודה שנקבעו על ידי הוועדה הרפואית ובהתאם להכנסות המחייבות בהפרשות לפנסיה.

 

ביטוחים וקצבאות נוספות

מלבד קרן הפנסיה והביטוח הלאומי, אנשים רבים בוחרים לבטח עצמם בביטוח אובדן כושר עבודה פרטי.

נוסף לכך, בהתאם לסוג תאונת העבודה שהתרחשה ניתן לקבל קצבאות ופיצויים נוספים. כדוגמה, אם מדובר על תאונת דרכים, ניתן לקבל פיצויי על הטיפולים הרפואיים, הפגיעה עצמה ואף על עוגמת הנפש דרך ביטוח החובה של הרכב.

חשוב מאוד להכיר את כל הביטוחים שקיימים על שמכם ואת כל האפשרויות שעומדות לנגד עיניכם וזאת כדי לאפשר לכם להתפרנס בכבוד ולשמור על העסק בתקופה בה אינכם יכולים לעבוד.

תאונת עבודה לעצמאים - כך תפעלו לקבלת פיצוי מקסימלי - פייפר כהן

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!