לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

הכרה בהתקף לב כתאונת עבודה

הכרה בהתקף לב כתאונת עבודה איננה סיפור פשוט. הרי מדובר לכאורה באירוע לבבי עם גורמים קודמים, שהתפתח עוד קודם לכן בעקבות נסיבות מגוונות ושאין להן שום קשר למקום העבודה. האמנם? במאמר זה נציג את סוגיית ההכרה בהתקף לב כתאונת עבודה וכיצד קושרים סיבתית בין ההתקף למקום העבודה עצמו.

 

התקף לב בעבודה

התקף לב (בשמו הרפואי: אוטם שריר הלב – MI – Myocardial infarction) נחשב לאירוע מטלטל וטראומטי שבו נגרמת סכנת חיים ממשית. התקף הלב עלול להותיר אחריו נזקים קשים ביחס להמשך החיים ואיכותם ונחשב לאחד מגורמי התמותה הנפוצים ביותר בעולם המערבי.

גם אם חייו של חווה ההתקף ניצלו, הוא עשוי לסבול בהמשך ממגבלות תפקודיות שונות שמשליכות על כל תפקודי היומיום, גם אלו האישיים וגם אלו שנקשרים לכושר העבודה. מסיבות אלו חשוב לקבל ייעוץ וליווי משפטי מגורם מקצועי ומיומן, כדי למקסם את כל הזכויות שנובעות מאירוע התקף הלב ובראשן האפשרות שהוא יוכר כתאונת עבודה המזכה בגמלת נכות מתאימה.

 

גורמים להתקף הלב

אירועים לבביים נגרמים בעקבות תהליכים קודמים שבמסגרתם נוצרה מחלה כלילית מפושטת. הסיבה הכללית להופעתו של אוטם שריר הלב היא היווצרות של קריש דם בתוך העורק שגורם לחסימתו החלקית או המלאה. מכיוון שהעורקים משמשים כנתיבי ההולכה של הדם המספק חמצן לכל איברי הגוף, חסימת אחד מהם גורמת למחסור באספקת החמצן ללב ולכניסה למצוקה לבבית.

הגורמים למצב זה (טרשת עורקים) הם רבים ומגוונים – מגורמים גנטיים ותורשתיים ועד גורמים סביבתיים, כאלו שנוגעים לאורח החיים וגם גורמים תעסוקתיים. בין הגורמים המרכזיים והידועים ניתן למנות עישון, סוכרת, כולסטרול, יתר לחץ דם ואפילו סטרס מוגבר וממושך.

אמנם מרבית הגורמים הללו לא קשורים ישירות לעבודה, אך ישנם מקרים בהם אפשר לקשר ביניהם – אם זמן קצר לפני התקף הלב הופיע טריגר כלשהו, מעין אירוע שמוגדר כ"גורם משרה" שבעטיו נגרם ההתקף.

וכך למרות שהיה לאותו עובד בסיס קודם להיווצרותה של מחלת לב כלילית והיא הופיעה ללא שום קשר לעבודתו, מצבים שבהם העובד חווה לחץ פיזי או נפשי פתאומי ושגרם להפרשה עודפת של אדרנלין שהובילה להתכווצות העורק לקרע ולחסימה, עשויים לקבל הכרה בהתקף לב כתאונת עבודה.

 

תנאים לצורך הכרה בהתקף לב כתאונת עבודה

התנאי להכרה באירוע התקף הלב כתאונת עבודה הוא אחד משני מצבים אפשריים שהופיעו סמוך לאירוע הלבבי: מאמץ גופני בלתי רגיל שהעובד ביצע במהלך עבודתו או התרגשות יוצאת דופן המוגדרת גם כ"אירוע חריג".  שתי האפשרויות הללו נבדקות באופן סובייקטיבי, כלומר עד כמה הנפגע התאמץ או התרגש ביחס לעצמו כך שמדובר בחוויה חריגה עבורו.

הרי לשם השוואה, ייתכן שאירוע זה כלל לא ייתפס כחריג אצל אדם אחר ולכן יש צורך בראיות מתאימות ובהוכחות שמראות מאמץ או אירוע חריגים מבחינתו של אותו עובד. הנפגע יצטרך להוכיח סמיכות בין אירועים אלו לבין הזמן בו הופיע האוטם.

כאשר הביטוח הלאומי מקבל לידיו את התביעה ובוחן אותה, הוא מאמת את גרסת הנפגע למול הנתונים הרפואיים שסיפק כדי להבין האם האירוע תואר בזמן אמת ואוזכר על ידי הצוות הרפואי שהגיש לנפגע סיוע. ככל שישנו אזכור רפואי מאירוע התקף הלב, ישנו סיכוי טוב יותר שהתביעה תתקבל.

 

אירוע לבבי בעקבות מתח לא יוכר כתאונת עבודה!

אחד הנתונים החשובים ביותר להתייחסות במצב של הכרה בהתקף לב כתאונת עבודה הוא העובדה שמתח מתמשך לא יוכר כתאונת עבודה כלל. זאת על פי פסיקה מבית הדין הארצי לעבודה ובית המשפט העליון שאישר אותה.

מכיוון שישנו גבול דקיק ועדין בין מתח מתמשך לבין מאמץ או אירוע חריג, צריך לשרטט את נסיבות המקרה בקפידה ובתבונה, להגדיר אותו בזמן ובמקום שלא מייצרים מסקנה שמדובר במתח מתמשך ולעשות זאת בכפוף לייעוץ ולהנחיה מטעם עורך הדין בלבד.

 

הכרה בהתקף לב כתאונת עבודה מביאה לזכויות רבות

כאשר המוסד לביטוח הלאומי מכיר בהתקף הלב כתאונת עבודה, הנפגע זכאי לזכויות שונות כאשר בראש ובראשונה חל כיסוי מלא על כל ההוצאות הרפואיות שכרוכות בטיפול ובריפוי שלו.

ההכרה באירוע התקף הלב כתאונת עבודה מביאה גם לזכאות לקבלת דמי פגיעה – תשלום המכסה את תקופת ההעדרות הראשונית לאורך 91 ימים ומהווה 75% משכר ההכנסה החייבת בדמי ביטוח לאומי ובתחשיב ממוצע של שלושת החודשים שקדמו לחודש הפגיעה.

בנוסף, עובדים שחוו התקף לב זכאים להגיש גם תביעת נכות מעבודה ולעבור וועדה רפואית שתקבע אחוזי נכות ומכוחם תינתן קצבה מתאימה. גמלת הנכות משולמת על פי חישוב בסיס דמי הפגיעה, דהיינו נגזרת מהכנסתו של הנפגע ערב האירוע הלבבי שהיה לו.

אם נקבעה דרגת נכות בשיעור 20% ומעלה – אותו עובד יהיה זכאי לקצבה חודשית. אם נקבעה דרגת נכות בשיעור של 9%-19% – הזכאות היא למענק חד פעמי המשולם בגובה של 43 קצבאות חודשיות. מתחת לשיעור נכות של 9% לא מתקבל דבר.

 

חשיבות הליווי של עורך דין תאונות עבודה

להבדיל מתאונות עבודה שבהן נגרמה פגיעה במהלך העבודה ועקב העבודה כמו שבירת יד, החלקה או אפילו תאונת דרכים בדרך למקום העבודה, מקרים של התקף לב מוגדרים כתאונת עבודה סמויה מן העין ושאין לה קשר ישיר וטבעי לעבודה עצמה.

ולכן על מנת לתבוע הכרה בהתקף לב כתאונת עבודה, נדרשת מומחיות רבה, בקיאות ומקצועיות ברמה הגבוהה ביותר. רק עורך דין שהתנסה בעבר במקרים מהסוג הזה ושמתמחה בתאונות עבודה יוכל לנהל מולכם את ההליך בצורה מושכלת ונבונה כדי למקסם את קבלת הפיצויים.

משרד עורכי הדין פייפר כהן מזמין אתכם לפגישה בה נוכל לבחון יחד את נסיבות האירוע ולהיערך להגשת התביעה בדרך הטובה ביותר. צרו עמנו קשר כבר עכשיו ונדאג גם לכם.

הכרה בהתקף לב כתאונת עבודה
הכרה בהתקף לב כתאונת עבודה
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!