לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

הכרה בתאונת עבודה לעצמאיים

תאונת עבודה היא עניין מורכב. אולם עבור רוב האוכלוסייה כאשר אנו שכירים הדברים פשוטים יותר. עבור אלו המכונים עצמאיים המצב מורכב יותר. ראשית כאשר הם נפגעים העסק שלהם סופג מכה אנושה ולעיתים גזר דין מוות. אולם בכל זאת במקרה שהם נפגעים, ישנה הכרה בתאונת עבודה לעצמאיים על מנת שגם קבוצה זאת תוכל ליהנות מהסעד שהביטוח הלאומי מעניק עבור כלל האזרחים. תאונות קורות לכולם, גם עצמאיים זכאים להכרה כנפגעים מהן.

 

מהי תאונת עבודה?

כל אירוע שהתרחש בזמן העבודה או בחלק מהיום הקשור אליה, למשל תאונת דרכים בדרך אל העבודה, ייחשב כתאונת עבודה. במידה ובעקבות אותה התאונה יגרם לאדם נזק אשר ימנע ממנו לאורך פרק זמן מסוים לבצע את עבודתו, או אז יוכל גם להנות מדמי פגיעה בעבור תאונת עבודה. בתוך הגדרה זאת נוכל לכלול גם מי שחלה במחלה שניתן לקשור אותה למקום העבודה, או במקרים אחרים גם הכרה בנזקים נפשיים הנגרמים בעבודה כתוצאה מלחץ או סיבות אחרות.

עובד או עובדת אשר נפצעו, או חלו בשל סיבה שמקורה בעבודה גם אם הסיבה נגרמה באופן עקיף. על פי סעיף 85 לחוק הביטוח הלאומי כל מי שעונה להגדרה של אדם שנפצע או חלה בשל מקום עבודתו, דין הסעיף של תאונת עבודה יעמוד לזכותו.

תאונות עבודה הן שם כולל לסיבות רבות ומגוונות של מקרים שעובד יכול בגינם להיפצע, או לחלות. בתוך כך אפשר לציין, פגיעות פיזיות בגוף, חשיפה או פגיעה מחומרים מסוכנים ולאחרונה אף הורחבו המקרים לבעיות נפשיות הנגרמות בשל עבודה.

הביטוח הלאומי מתייחס אל תאונת עבודה כאל אירוע שהתרחש במהלך העבודה, במקום העבודה או בדרך אליו אשר בשל אתו אירוע נפגעה יכולתו של אדם לתפקד ולכן אין הוא יכול לעבוד. בכל שנה ישנם דיווחים רבים על תאונות עבודה שונות בישראל, בתאונות אלו מתרחשות מגוון רחב של פציעות, החל מנזקים קלים יחסית, עד למקרי מוות במקרי קיצון.

 

מה זה עצמאי?

אדם אשר נקרא עצמאי הוא למעשה ישות כלכלית אשר סך הכנסותיה מגיע אליה מפעילות עסקית המבוצעת על ידי האדם הבודד ולא באופן המקובל של שכיר העובד אצל מעסיק. העצמאי הוא אדם שהכנסותיו מפעילותו שלו. לצורך כך עצמאי הוא מעין ישות העומדת בפני עצמה מול הרשויות השונות. העצמאי הינו גמיש מאד ויכול לספק את שירותיו במגוון דכים, בין אם במבנה מיועד כגון חנות או כל בית עסק אחר,  דרך עבודה בביתו או כמספק שירותים במקומות משתנים, לדוגמא חשמלאי. עולמו של העצמאי טומן בחובו חוסר וודאות כלכלית ויציבות. העובדה שאין לעוסק העצמאי הבטחה של הכנסה קבועה, יכולה לייצר גרף הכנסות מורכב, אך עם זאת ישנה עצמאות כלכלית וגמישות, ומגוון אפשרויות גדול יותר בעשיה היום יומית.                                                           בכדי שיחשב עובד עצמאי, החוק מתייחס לכך ומגדיר את המדרגות בהן צריך אדם לעמוד על מנת לקיים צורת עיסוק שכזאת.

  • מדרגה 1 –מי שעובד בעסק שלו כ20 שעות שבועיות לפחות והכנסתו חייבת לעלות על 50% מההכנסה הממוצעת במשק.
  • מדרגה 2 – מי שעובד 12 שעות שבועיות בממוצע והכנסתו גבוהה מ15% של השכר הממוצע במשק.

 

ההבדלים בין שכיר לעצמאי

יש האומרים שמי שלא היה עצמאי בחייו, לעולם לא יבין זאת. פרטים רבים בניהול החיים התעסוקתיים שאדם שכיר כלל לא ער אליהם נופלים על העצמאי כחלק מהחובות המוטלות עליו אל מול הרשויות השונות במדינה על מנת להסדיר את עסקיו בצורה חוקית. בעוד שהעובד השכיר לא מתעסק כלל אם נושאים דוגמת הפרשות למס, תשלום ביטוח ועוד, כל אלו הם אחריותו הבלעדית של העצמאי, בעוד שאצל העובד השכיר, רבות מן המטלות הללו נופלות על המעסיק.

  עצמאי שכיר
תשלום לביטוח לאומי מחויב בהעברת תשלום עבור עצמו מידי חודש, אם לא כן לא יהיה זכאי לתשלומי הביטוח הלאומי בעת הצורך המעסיק מעביר לביטוח לאומי את התשלום עבור כלל העובדים השכירים שלו.
תשלומי מס הכנסה מחויב בדיווח על הכנסותיו ובהתאם לכך חייב להעביר למס הכנסה את החלק היחסי בגין הרווחים משולם על ידי מעסיק כחלק מהכנת תלוש המשכורת. לשכיר אין נגיעה לעניין.
תשלום מס בריאות מחויב בתשלום על פי החוק לאחת מקופות החולים. מתבצע תשלום על ידי המעסיק לקופה נבחרת על ידי השכיר.
חובת הדיווח לביטוח לאומי כל שינוי או עדכון מחויבים להתבצע על ידי העצמאי. המעסיק מעדכן את הביטוח הלאומי על שינויים במצב המועסק
דיווח לרשויות המס חובת הדיווח חלה על העצמאי חובת הדיווח חלה על המעסיק
נטל ההוכחה בתאונת עבודה חלה על העצמאי חלה על העובד השכיר הנפגע מתאונת עבודה.

 

דיווח על תאונת עבודה

על מנת שיוכר אדם כנפגע תאונת עבודה, עליו להוכיח למעשה שהוא אכן עבר תאונה שכזאת. לשם כך יש מספר פעולות אותם נדרש לבצע עבור המועסק השכיר ישנם מספר טפסים הדרושים לשם הגשת התביעה לקבלת הכרה בתאונת עבודה. אולם אנו עוסקים כאן בצרכים של האדם העצמאי ולכן לכך נתייחס. אלו הן הדרישות שיש למלא על מנת להגיש בכדי לקבל הכרה בתאונת עבודה לעצמאים.

טופס בל 283 – טופס 283 הינו הטופס המקביל לטופס 250 עבור שכירים. את הטופס הזה יש למלא וניתן למצא אותו בתוך אתר הביטוח הלאומי. זו השלב הראשוני מפני שרק עם הטופס הזה, אפשר לבקש טיפול רפואי עבור עצמאי שנפגע מתאונת עבודה.

אישור מקופת החולים – לאחר הגשת טופס 283 לקופת החולים יש צורך לקבל אישור רפואי ראשוני מגורם מוסמך על מהות הפציעה.

אישור רף הכנסות – במקביל יש לגשת לרואה החשבון ולהמציא אישור על סך ההכנסות בשנה שקדמה לתאונה, חשוב שרואה החשבון יחתום על הטופס.

טופס בל 211 – זהו טופס הבקשה לביטוח לאומי על מנת לקבל הכרה כנפגע מתאונת עבודה. אל הטופס הזה יש לצרף את טופס בל 283, אישור ההכנסות ואת האישור הרפואי מקופת החולים. אם ישנם מסמכים נוספים, דוגמת סיכום אשפוז, או מסמכים רפואיים כאלו ואחרים, מומלץ לצרף גם אותם לתביעה.

משרד עורכי הדין פייפר כהן מתמחה בליווי והגשת תביעות כנגד הביטוח הלאומי וחברות הביטוח לעצמאים על מנת למקסם את כלל הזכויות המגיעות להם, שנים של ניסיון וצוות עם ידע וניסיון יעשו את ההבדל עבורכם.

מהי תאונת עבודה?

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!