חברות הביטוח מנסות בכל כוחן לשמר את כוחן מול המבוטחים מתוך חשש מהונאות אפשריות שככל הנאה התרחשו בעבר, עקב כך הן קובעות כללים ומונחים המסייעים להם בכך, תקופות אכשרה והמתנה כחלק מפוליסת סיעוד הם חלק משיטה זאת, אין הרבה מה לעשות בנידון מעבר לתשומת לב והתמקחות על קיצור התקופות הללו ככל האפשר.
מהי תקופת אכשרה?
תקופת האכשרה היא תקופת זמן מוגדרת בפוליסת ביטוח סיעוד הבאה לציין תקופת זמן רצופה אשר מתחילה להיספר עבור כל לקוח חדש החותם על פוליסת ביטוח סיעוד הבאה לציין את הזמן שעובר מרגע החתימה על הפוליסה ועד לרגע שהיא נכנסת לתוקף. מקובל לקבוע פרק זמן שנע בין 30 – 90 יום, במקרים חריגים ייתכן ייקבע פרק זמן ארוך אף יותר.
תנאי הפוליסה קובעים שמידה ויעבור המבוטח אירוע שיהפוך אותו לחולה סיעודי בתוך תקופת ההכשרה הפוליסה לא תחול לגביו והוא יחשב כמי שאיננו מבוטח ולא זכאי לקבלת תגמולי הביטוח. המשמעות של תקופת האכשרה היא קשוחה עבור המבוטח, מכיוון שקיימת פוליסה, הוא נדרש לשלם בעבורה אך בפועל לא קיים כיסוי ביטוחי במידה ומתרחשת עליו צרה.
התנאים החלים על תקופת האכשרה ממשיכים גם אם מצבו של המבוטח ממשיך להיות סיעודי בתום תקופת האכשרה. יש כאן מצב מוזר שבו אנחנו משלמים על מוצר ולא זכאים להטבותיו.
לכתבה בנושא חוק הסיעוד, לחצו כאן >>>
להנות ממנו, מה הסיבה?
תקופת האכשרה היא מכשיר שיש בידי חברות הביטוח להימנע מתרמית כנגדם, זוהי דרך חוקית לסנן מבוטחים אשר עלולים להיות בעייתיים או כאלו המבקשים להצטרף לפוליסת ביטוח כאשר הם כבר חוו אירוע המגדיר אותם כסיעודיים. בשל סיבה זאת חשוב לבדוק מהי תקופת האכשרה הנקובה בפוליסה שלכם, עמדו על כך שהיא תהיה קצרה ככל האפשר.
מהי תקופת המתנה?
תקופת ההמתנה גם היא סעיף חשוב המצוי בפוליסות ביטוח בכלל ובפוליסת ביטוחי סיעוד בפרט. תקופת ההמתנה היא התקופה שבה על המבוטח לחכות ולהמתין לחברות הביטוח לפיצוי מהרגע שבו התרחש האירוע בגינו נדרש התשלום, ועד לרגע שבו הוא יהיה זכאי להנות מתשלום בפועל ולקבלת הגמלה החודשית לאחר תביעת הביטוח הסיעודי.
תקופת ההמתנה המקובלת בביטוחי סיעוד נעה בין 30 – 90 יום אשר במהלך תקופה זאת לא יקבל המבוטח את כספו. המפקח על הביטוח ביצע התערבות למקרים חריגים בהם עולה על תקופת ההמתנה על 180 יום וציין כי יש לידע את המבוטח על כך. לעומת תקופת האכשרה בה לא יהיה זכאי המבוטח לתשלום, על תקופת ההמתנה הוא יהיה זכאי לתשלום, אך יקבל אותו רק בתום תקופת ההמתנה המצוינת בפוליסה.
להמשך קריאה במאמר "מצב סיעודי מזכה", לחצו כאן >>>
תקופות אכשרה והמתנה כחלק מפוליסת סיעוד
פוליסת סיעוד היא מסמך משפטי לכל דבר ועניין אשר בא להסדיר חוזה בין שני צדדים. במקרה המדובר פוליסת הביטוח הסיעודי באה להסדיר מצב עתידי בו המבוטח חלילה יהפוך לחולה סיעודי אשר נזקק לגמלה קבועה על מנת לטפל בעצמו או לדאוג לעצמו לאדם אשר ילווה אותו בכל צעד ושעל, בין אם יהיה זה בן משפחה שיאלץ לוותר על מקום עבודתו, או שיהיה זה מטפל זר שיועסק למטרה זאת.
איך שלא נהפוך זאת המבוטח יזדקק לתשלום על מנת להיות מסוגל לחיות בכבוד בתקופה זאת. תקופת האכשרה היא חלק מן התנאים שמציבה הפוליסה והיא קובעת את פרק הזמן אשר חולף בין הרגע בו נחתמה הפוליסה ועד שהיא מקבלת תוקף, זהו סעיף האמור להיות רשום ומצוין בפוליסה באופן ברור.
בדומה לתקופת האכשרה, תקופת ההמתנה גם היא סעיף בתוך הפוליסה הבא לציין מה יהיה פרק הזמן שיחלוף מרגע ההכרה במבוטח כסיעודי ועד קבלת הסעד הכספי המבוקש. סעיפים אלו הם חלק מהפוליסה ונתונים לפיקוח רגולטורי של המפקח על הביטוח.