לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

האם ניתן להגיש תביעת סיעוד רטרואקטיבית?

אשר הופך אדם לסיעודי לא תמיד עומדת לו האפשרות לטפל בענייני בירוקרטיה דוגמת ביטוח הסיעוד, זאת עקב מצבו. לכן לשאלת האפשרות של הגשת תביעת סיעוד רטרואקטיבית, הציג המחוקק את התשובה בצורה שמעוגנת בחוק. וזאת על מנת שמי שזקוק לקבלת הפיצוי יוכל לקבל אותו גם אם עבר זמן מרגע ההכרה במצבו הסיעודי של אדם, ואפילו במקרים שבהם כבר חלילה נפטר אדם, או בשעה טובה החלים ממצב הסיעוד בו היה שרוי.

 

מתי מתעורר הצורך בהגשת תביעת סיעוד רטרואקטיבי?

מצבים רפואיים מורכבים יוצרים באופן טבעי מספר צורות של התנהגויות בקרב הלוקים בהם. לכן במקרים רבים לא מעט אנשים לא מודעים למצבם, ובעיקר לזכויות המגיעות להם. אלו זכויות אשר יש מאחוריהן שווי כספי לא מבוטל וזכויות רפואיות שונות ומגוונות. בשל כך ישנם מקרים בהם אנשים מבקשים לקבל זכויות אשר מגיעות להם על פי חוק או לפי פוליסת הביטוח באופן רטרואקטיבי.

כאשר מדובר על זכויות רטרואקטיביות בביטוח סיעוד אפשר וראוי לומר שעיכוב בהגשת התביעה או התמהמהות הן גורם בעייתי אך לא סוגר את הגולל על האפשרות לתבוע בגין מצב סיעודי על הוצאות שנגרמו בגינה. האפשרות לתביעת סיעוד רטרואקטיבית אפשרית גם עבור מי שמצבו הסיעודי היה זמני וכבר חלף.

 

כיצד מגישים תביעה רטרואקטיבית

על מנת להגיש תביעה סיעודית באופן רטרואקטיבי יש להיערך בצורה מסודרת ולפעול בשלבים מסודרים על מנת להצליח לקבל פיצוי. הדברים נכונים בעיקר לגבי מי שנפגע מתאונות, אך הדבר נכון גם עבור מי שנפגע מהליכים רפואיים ארוכים יותר.

בכל מקרה חשוב בכל תביעת סיעוד רטרואקטיביות להגיש את החומרים הבאים:

  • תיעוד רפואי – שימור כלל התיעוד הרפואי הקיים מהרופאים או בתי החולים.
  • הוצאות רפואיות – שימור כלל הקבלות והתיעוד מהוצאות רפואיות.
  • חוות דעת – הגשת חוות דעת מומחה שיש בה המלצה על טיפול סיעודי.
  • תיעוד משטרתי – הצגת עותק של דיווח משטרה, כיבוי אש או כוחות הצלה במידה ומדובר על תאונה שהובילה למצב הסיעודי.

 

מהו פרק הזמן להגשת תביעת סיעוד רטרואקטיבית

החוק במדינת ישראל מאפשר להגיש תביעות ביטוח סיעודי למשך של תקופה שאינה עולה על שלוש שנים מהזמן הנקבע כנקודת הזמן בו אירע אירוע מקרה הביטוח.                                                                                    עם זאת, עבור פוליסות ביטוח סיעודי אשר חודשו או בוצע פתיחה של הפוליסה לאחר חודש נובמבר 2020 יכול להיות שתקופת הזמן להגשת תביעת סיעוד רטרואקטיבית תעמוד על חמש שנים בהתאם לתנאי הפוליסה.

המשמעות של הדברים קובעת למעשה כי הגשת תביעת סיעוד רטרואקטיבית היא אפשרית במידה הוגשה בתוך תקופת הזמן המוגדרת עבור הפוליסה ואז בחלט ניתן וצריך לקבל את כלל התגמולים שחברת הביטוח מבטיחה בפוליסה, כל זאת שפרק הזמן המוגדר של 3 או 5 שנים טרם חלף.

חשוב להדגיש שלמרות שמי שנזקק לביטוח סיעודי נמצא במצב לא פשוט וזקוק לפיצוי, במידה וחלף פרק הזמן הקבוע בפוליסה וטרם הגשתם בקשה, כל בקשה שתוגש לאחר מכן תידחה.

 

מי יכול להגיש תביעת סיעוד רטרואקטיבית?

תביעת סיעוד רטרואקטיבית עבור קבלת תגמולים מחברות הביטוח השונות עבור חולי סיעודיים מבוטחים אפשרית עבור שתי הקבוצות הללו:

  • חולים סיעודיים – אנשים המוגדרים כחולים סיעודיים שעדיין לא מימשו את זכויותיהם מסיבה זאת או אחרת, ובעיקר בשל העדר מודעות של המבוטח לקיום זכויות אלו, בהנחה שעדיין לא עברה תקופת ההתיישנות.
  • קרובי משפחה – קרובי משפחה של חולה סיעודי שהלך לעולמו ולא הגיש תביעת סיעוד, יורשיו החוקיים רשאים להגיש תביעה על התקופה בה היה במצב סיעודי. במקרה זה על התובעים להציג את כלל האישורים הרפואיים שיש בהם להראות שהמבוטח היה סיעודי.

בכל אחד מהמקרים הללו התביעה הרטרואקטיבית תוכל להעניק לתובעים את מימוש הזכויות של בעל הפוליסה אך לא לתקופה העולה על שלוש או חמש שנים.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!