לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

מהי גמלת סיעוד? – פירוט הרמות שלה

הבטוח הלאומי דואג לכלל האזרחים החל מגיל לידה ועד לגיל זקנה. גמלת סיעוד מיועדת למי שהגיעו לגיל פרישה, אך מהי גמלת סיעוד ומה הרמות שלה ? זוהי למעשה גמלה המוענקת למי שנבדק ונמצא כי עומד בקריטריונים שקבע הביטוח הלאומי וחילק אותם לשש דרגות שונות שכל דרגה בסדר עולה מעניקה בהתאם למצב גופני גמלה חודשית המתבטאת בכסף וקבלת שעות טיפול שבועיות.

 

מהי גמלת סיעוד של ביטוח לאומי

גמלת סיעוד, או בשם אחר שלה, קצבת סיעוד היא מונח המקושר לביטוח הלאומי ומשמעותו מתן סיוע כספי או שירותי סעד שמסופקים על ידי הביטוח הלאומי. זוהי הטבה שרשאים לקבל אותה אזרחים ישראלים שהגיעו לגיל פרישה העומד נכון להיום על 62 לנשים ו- 67 לגברים. על מנת שיזכה אדם לעמוד בגמלת הסיעוד, עליו לעמוד במספר תנאים מעבר לגיל ואזרחות, זוהי גמלה המוענקת עקב מצב רפואי. גמלת הסיעוד תינתן רק למי שמתגורר בביתו או בדיור מוגן באופן עצמאי. טרם קבלת הגמלה יבדקו רמת ההכנסות וכן מידת הצורך המיידי של המבקשים את הגמלה לטובת פעולות היום יום, לבסוף קבלת הגמלה מותנת בכך שהמקבל אותה לא יהיה זכאי להטבות אחרות מהמדינה.

לכתבה בנושא תנאי הזכאות לגמלת סיעוד, לחצו כאן >>>

 

מהי הדרך לממש את גמלת הסיעוד

מתוך ההנחה שאתם או מי מבני ביתכם זקוק לקבלת הגמלה המבוקשת, אתם רשאים לקבל גמלה מהביטוח הלאומי. הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא להגיש תביעה למוסד הביטוח הלאומי, זאת על מנת ששם היא תידון במידת זכאותכם. גובה הקצבה נקבע על ידי הביטוח הלאומי עצמו בהתאם לרמת התפקוד של האדם המבקש אותה. רמת התפקוד נמדדת בסולם נקודות הנע בין 2.5 נקודות ברף מינימום ועד למקסימום של 10.5 נקודות. בהתאם לסולם זה, קבע הביטוח הלאומי שש מדרגות שונות לקביעת התפקוד של המבקשים, כל רמה תואמת פיצוי של גמלה בגין המקום בו נמצא מבקש הבקשה.

 

לחצו כאן לכתבות נוספות בנושא תביעות סיעוד >>>

 

כיצד נקבע היקף הזכאות של המבוטח?

כאמור קובע הביטוח הלאומי מעין סולם נקודות המתבסס על אישורים רפואיים, חוות דעת רפואיות ועוד, אשר מוגשים ביחד עם התביעה לקבלת הסיעוד הנדרש, לעיתים יידרש ביקור בית או שיחה עם המטופל על מנת להעריך את מצבו והיקף הסיוע לו נדרש מבקש הבקשה.

 

גמלת סיעוד ברמה 1

זוהי רמת גמלת הסיעוד הנמוכה ביותר, אדם אשר נכלל ברמה זו של זכאות צבר במבחן בין 2.5 – 3 נקודות במבחן התפקוד הנדרש לבדיקת התלות שלו. זהו סף המינימום בו ניתן לקבל קצבת סיעוד מהביטוח הלאומי. הסעד המוענק ברמה 1 מאפשר לקבל טיפול שבועי ברמה של 5.5 שעות שבועיות הניתנות בבית המטופל עצמו, או לחלופין תשלום חודשי של 1408 ₪ במידה ויעדיף אדם לא לקבל טיפולים.

אפשרות שלישית המתאפשרת היא לקבל את הסיוע בדמות אביזרים ועזרי סיעוד דוגמת מוצרי ספיגה למבוגרים, לחצני מצוקה ועוד. מוצרים אלו מוערכים בכסף וניתן לקבל אותם בדמות יחידות שירות שכל אחת שווה 256 ₪ וניתן לקבל עד 9 יחידות שירות כאלו. במקרים מסוימים ניתן לשלב בין קבלת עזרים לתשלום קצבה.

 

גמלת סיעוד ברמה 2

גמלת סיעוד ברמה 2 נקבעה עבור מי שבמבחן הזכאות צברו בין 3.5 – 4.5 נקודות. ברמה 2 המבוטח אינו זכאי לגמלה כספית בלבד, ובנוסף לסכום החודשי הוא זכאי ל10 שעות טיפול שבועיות. למי שמבקש יש אפשרות להחליף 4 שעות בלבד בטיפול בשווי כספי של 819 ₪ ובדומה לרמה 1 יש אפשרות להמיר חלק משעות הטיפול בשירותי סעד.

 

גמלת סיעוד ברמה 3

גמלת סיעוד ברמה 3 מתייחסת למי שקיבלו בין 5 – 6 נקודות. במצב זה, זכאי האדם ל- 17 שעות טיפול שבועיות, במידה והמבוטח מעסיק עובד סיעודי (מטפל זר) הוא מקבל רק 14 שעות טיפול. גם ברמה זאת אפשר להחליף 4 שעות טיפול לסכום של 819 ₪ או באישור עובד סוציאלי להמיר 6 שעות לסכום של 1229 ₪.

 

גמלת סיעוד ברמה 4

גמלת סיעוד ברמה 4 היא למי שנקבעו להם 6.25 – 7.5 נקודות במבחן הכשירות. ברמה 4 מוענקים למבוטח סל של 21 שעות טיפול שבועיות, כאשר גם כאן המצאות עובד זר מפחיתה את המכסה, במקרה זה ל 18 שעות שבועיות. מתוך כלל השעות הללו אפשר להחליף 4 שעות לסכום של 819 ₪ או באישור עובד סוציאלי בדומה לרמה 3, ניתן להמיר 7 שעות לסכום של 1434 ₪.

 

גמלת סיעוד ברמה 5

גמלת סיעוד ברמה 5 היא למי שנקבעו להם 8 – 9 נקודות במבחן הכשירות. ברמה 5 מוענקים למבוטח סל של 26 שעות טיפול שבועיות, כאשר גם כאן המצאות עובד זר מפחיתה את המכסה, במקרה זה ל 22 שעות שבועיות. מתוך כלל השעות הללו אפשר להחליף 4 שעות טיפול לסכום של 819 ₪ או באישור עובד סוציאלי בדומה לרמות 3 ו- 4, ניתן להמיר 9 שעות לסכום של 1884 ₪.

 

גמלת סיעוד ברמה 6

גמלת סיעוד ברמה 6 מוגדרת כרמה המרבית ומתבטאת בצורך גדול ומשמעותי של אנשים אלו לקבלת גמלת סיעוד. גמלת סיעוד ברמה 6 היא הרמה הגבוהה ביותר מיועדת למי שנקבעו להם 9.5 – 10.5 נקודות במבחן הכשירות. ברמה 6 מוענקים למבוטח סל של 30 שעות טיפול שבועיות, כאשר גם כאן הימצאות עובד זר מפחיתה את המכסה, ובמקרה זה ל- 22 שעות שבועיות. מתוך כלל השעות הללו אפשר להחליף 4 שעות לסכום של 819 ₪ או באישור עובד סוציאלי בדומה לרמות 3 – 5 ניתן להמיר 10 שעות טיפול לסכום של 2049 ₪.

 

האם יכולים להיות מעברים ברמות הזכאות השונות ?

רמות הזכאות יכולות להשתנות במידה ומצבו הבריאותי של המבוטח השתנה. במידה ומצבו הולך ונעשה רע יותר, או אז עומדת לו הזכות להגיש תביעת סיעוד חדשה שתבחן את מצבו המחודש ותעריך את רמת זכאותו של הפרט בהתאם למידת חומרת מצבו. במצב זה יש מעין הבטחה של הביטוח הלאומי שבמידה והתביעה לשינוי ברמת גמלת הסיעוד לא תעלה, הקצבה הקיימת תישאר כפי שהיא, אך במקרה של דחיית התביעה, היא תישאר ללא שינוי. אדם שנקבעה לו רמת סיעוד 6 הגבוהה ביותר לא יוכל לקבל קצבה גבוהה מזאת שניתנת לו.

 

עוד כמה דברים שחשוב לדעת

לחישוב קצבת הסיעוד ישנם עד מספר גורמים הנלקחים בחשבון בעת קביעת מצבו של אדם ומידת זכאותו לקצבת סיעוד:

  • במידה ואדם מעסיק עובד זר, יש לו אפשרות לקבל את כל גמלת הסיעוד בצורת תשלום כספי ללא קבלת שירותי סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי.
  • למבוטח מעל גיל 90 יש את הזכות לבקש לבדוק את מידת התפקוד שלו וקביעת הרמה לא אצל נציג הביטוח הלאומי, אלא אצל רופא מומחה לגריאטריה.
  • למי שנקבעה רמת זכאות זמנית, יוכל לבקש בדיקה חוזרת לקראת תום תקופת הזכאות. במקרה כזה, תתבצע בדיקת הערכה נוספת.

לכתבה בנוגע למחשבון גמלת הסיעוד של ביטוח לאומי, לחצו >>>

 

שאלות ותשובות מהי גמלת סיעוד?

זוהי גמלה מבית הביטוח הלאומי למי שנזקקים לסיוע סיעודי ולא מתגוררים במוסד שיקומי, אלא עדיין שומרים על עצמאותם.

 

האם כל מי שזכאי לגמלה מקבל את אותם התנאים?

לא. גמלת הסיעוד מוענקת לפי סולם צרכים המחולק ל- 6 מדרגות שונות. כל מדרגה מביאה עימה גמלה שונה.

 

מי מבצע את הבדיקה?

את הבדיקה לזכאות לקבלת הגמלה מבצע נציג הביטוח הלאומי הבא לבחון על פי פרמטרים קבועים את מצבו של מבקש הבקשה לגמלת סיעוד.

 

האם אפשר לנוע בין הרמות השונות?

כן. במידה וחלה החמרה במצבו של מבוטח שכבר נערכה אבחנה עבורו בעבר, הוא יגיש לבחינה חוזרת, יעבור בדיקה ובהתאם לתוצאותיה, יוכל לשנות את רמת גמלת הסיעוד.

 

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!