לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

ערעור על תביעות ביטוח לאומי במקרים של פגיעות ראש וצוואר

פגיעות ראש וצוואר יכולות להיגרם בכל מקום, החל מפגיעות שהתחרשו במקום העבודה וברחוב ועד לפגיעות שהתרחשו בשל תאונות דרכים כהולך רגל/ נהג אופנוע/ נהג רכב.

כאשר נגרמת פגיעת ראש ו/או פגיעת צוואר, חשוב לטפל ולבדוק את הפגיעה באופן מיידי גם אם נראה שלא קרה דבר או שכרגע "כלום לא כואב".
על מנת להקל מעט על ההליך, ריכזנו עבורכם במאמר זה את המידע הרלוונטי לגבי פגיעות ראש ופגיעות צוואר וכן הערעור עליהם מול המוסד לביטוח לאומי.

אך לפני שנגיע לעיקר, יש מספר דברים חשובים שיש לדעת: למה חשוב לאבחן פגיעות ראש וצוואר מוקדם ככל הניתן?

חשוב להבין כי לעיתים, פגיעת ראש ופגיעת צוואר, נראות כפגיעות "לא רציניות", אולם חשוב לאבחן אותן כמה שיותר מוקדם מכמה סיבות:
ראשית, על מנת לטפל בנזק הגופני כמה שיותר מהר ולא להזניח את בריאותכם.
שנית, על מנת שתוכלו להשיג את הזכויות המגיעות לכם בעקבות הפגיעה שכן, אבחון מאוחר של הפגיעה יכול להוביל לכך שלא תקבלו את מירב הזכויות.
ושלישית, כיוון שלנזקים אלו, בעיקר כשמדובר בפגיעות ראש וצוואר, יש השלכות רבות על העתיד ולכן צריך לפעול באופן מושכל, מהיר ולקבל ייעוץ מתאים בכדי לדעת מהם הצעדים הבאים לאחר הפגיעה.

מהם הזכויות שלי לאחר הפגיעה?

במקרה של נזק גוף כגון, פגיעת ראש או פגיעת צוואר, עומדת לנפגע הזכות לקבל פיצויים וטיפולים, בין היתר מהביטוח הלאומי על הנזק שנגרם, ההוצאות שהוצאו בעקבות הנזק וכן ההוצאות העתידיות שיתווספו בעקבות הנזק. ולכן, על מנת לקבל את הפיצוי המקסימלי, מומלץ להיעזר בעורך דין לפגיעות גוף או עורך דין לתביעות נזיקין שיוכל ללוות אתכם בכל ההליך, להדריך אתכם ולהוביל לכך שתקבלו את הפיצוי המקסימלי.

מה לעשות כדי לקבל מהביטוח הלאומי את פיצוי על הפגיעה שנגרמה לי?

על מנת לקבל את הפיצוי והזכויות התואמות את פגיעתכם, קודם כל יש לפעול מוקדם ככל הניתן ולאחר הפגיעה יש להתפנות למיון או לקופת החולים לבדיקת רופא ולא להזניח את הפגיעה שכן, הזנחת הבדיקות או פניה מאוחרת למיון או לקופת החולים עלולה לשלול ממכם זכויות רבות.
בנוסף, כאשר מגיעים לרופא על הנפגע לתאר בפירוט את הפגיעה שנגרמה, האזורים שנפגעו ו/או כואבים בעקבות הפגיעה, גם אם מדובר בכאב קטן או מינורי.
כמו כן, במידה והתגלו כאבים חדשים או התגלו נזקים חדשים לאחר הפגיעה יש לפנות שנית לרופא על מנת לקבל אבחון מלא ככל הניתן.
לאחר שעשינו את כל הבדיקות והטיפולים ואבחנו לעומק את הפגיעה, יש לגשת לביטוח הלאומי.
אופן הפניה לביטוח הלאומי לאחר הפגיעה:
לעיתים הפניה לביטוח הלאומי כרוכה בבירוקרטיה רבה ולא תמיד הנפגע מקבל הכרה התואמת את פגיעתו ועקב כך גם לא מקבל את הזכויות המגיעות לו.

כמה פיצויים אקבל בתאונת דרכים קשה?
ולכן, חשוב להיעזר בעורך דין לפגיעות גוף או עורך דין לתביעות נזיקין כבר בתחילת הדרך.
במידה ולא עשיתם זאת והגשתם את התביעה נגד ביטוח לאומי לבדכם או שנעזרתם בעורך דין, אולם לא קיבלתם את מבוקשכם, חשוב לדעת כי תשובת הביטוח הלאומי אינה סופית וניתן להגיש ערעור על התביעה שלכם.
בעניין זה חשוב לדעת כי שלב הערעור הינו קריטי ביותר ויש לעשות אותו באופן מושכל וזהיר בכדי שתקבלו את הפיצויים התואמים את פגיעתכם. שכן, לאחר שלב הערעור ניתן להגיש ערעור נוסף לגבי סוגיות משפטיות בלבד, ולא ניתן יהיה להגיש ערעור נוסף לגבי קביעת הביטוח הלאומי.
לכן, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין מומחה ובקיא בתחום תביעות נזקי גוף מול הביטוח הלאומי שיוכל לעזור לכם להשיג את הפיצויים התואמים את פגיעתכם בשלב הערעור.

מה עליי לדעת טרם הגשת התביעה?

טרם הגשת התביעה והערעור עליה, חשוב לדעת מהם פגיעות ראש ופגיעות צוואר ולמה חשוב לאבחן אותם מוקדם ככל הניתן.

מהי פגיעת ראש?

פגיעת ראש היא מצב של טראומה גופנית בה הראש נחבל. פגיעות ראש יכולות להתבטא בפגיעות ראש פתוחות ופגיעות ראש סגורות. פגיעת ראש לא תמיד כרוכה בפגיעה במוח אולם לעיתים קרובות, פגיעת ראש מתבטאת בזעזוע מוח, שזהו הסוג הנפוץ ביותר של פגיעת ראש טראומטית.

איך נגרם זעזוע מוח?

בראש האדם ישנו נוזל מוחי שדרתי (csf) המגן על המוח מפני חבלות. נוזל זה מגן על המוח מפני מכות וחבלות בכל מיני דרגות, אולם כאשר הראש נחבט או מקבל מכה חזקה מדי בדפנות הגולגולת, הנוזל מוחי שדרתי לא תמיד יצליח לבלום את המכה החזקה וכשהוא לא מצליח, הדבר גורם לזעזוע מוח.

מה הגורמים לפגיעת ראש?

כאמור, פגיעת ראש יכולה להתרחש בכל מיני דרכים: תאונת אופנוע גם אם חובשים קסדה, חבלת ראש עקב נפילה על הראש, דימום מוחי לאחר תאונת דרכים אשר גרמה לפגיעה בראש, חבלת ראש ברחוב, חבלת ראש במקום העבודה, תאונת עבודה כשליח אופנוע או

בבית עקב נפילת חפץ כבד משקל או חפץ חד על הראש, עילפון שגרם לחבלת ראש, צליפת שוט עקב תאונת דרכים, ספורט וכו'.

איך מאבחנים פגיעת ראש?

אדם שנפגע וקיבלת פגיעה בראש, צריך לאבחן מוקדם ככל הניתן את הפגיעה ולברר האם מדובר בחבלה קלה, זעזוע מוח או פגיעה חמורה יותר, זאת בכדי לטפל בפגיעה מוקדם ככל הניתן.
במידה ואדם נחבל בראשו, יש לפנותו במהירות למיון. במרבית המקרים תערך לו בדיקת CT על מנת לשלול מצבי חירום חמורים הכרוכים בסכנת חיים ולוודא כי לא נגרמה לו עלייה בלחץ התוך גולגלתי או דימום תוך גולגלתי כתוצאה מפגיעה ברשת הנימים הפרוסה במוח. במידה ולא נגרמו פגיעות כאלו, האדם שנפגע יעוכב להשגחה ובדיקות נוספות לאבחון הפגיעה, אך אם אותו אדם נחשד כמי שנגרמה לו עלייה בלחץ התוך גולגלתי או דימום תוך גולגלתי, הרי שיידרש לבצע בו טיפול דחוף ומציל חיים.

מה פגיעת ראש יכולה לגרום?

פגיעת ראש יכולה לגרום לנזקים רבים מלבד זעזוע מוח, כגון: סחרחורות, טראומה גופנית לראש, שבר בגולגולת, חוסר הכרה, דימומים פנימיים תוך גולגולתיים, זיהומים, אמנזיה, אפילפסיה, לתופעות לוואי שונות ולצערנו אף למוות.
גם פגיעת ראש שנראית "קלה", כמו כאב ראש קל, סחרחורת או חבלת ראש קלה, יכולים לגרום לנזק רב ולכן חשוב לאבחן פגיעת ראש מוקדם ככל הניתן ולא להזניח את הפגיעה גם אם מרגישים "שלא קרה דבר".

איך למזער את הסיכויים לפגיעת ראש?

קודם כל, על מנת למנוע פגיעות ראש צריך להיות זהירים ולהשתמש באמצעי זהירות כמקדם הגנה, לדוגמא: על רוכבי אופנוע להשקיע בקסדה חזקה ובטיחותית עד כמה שאפשר ולא להשתמש בקסדת "חצי", להשתמש בקסדה בטיחותית גם כאשר נוסעים בקורקינט חשמלי, אופניים או במידה ועובדים באתר בניה, במהלך נסיעה לוודא כי כל הנוסעים חגורים בחגורת בטיחות, לוודא שכריות האוויר במכונית תקינים, בבתים בהם יש ילדים קטנים לוודא כי אין חפצים כבדים שעלולים ליפול על ראשם וכו'.

מהי פגיעת צוואר?

אנשים רבים לא מייחסים חשיבות רבה לצוואר לאחר פגיעות, ועיקר הדאגה היא לגבי הראש או הגב אולם, הצוואר חשוב לא פחות ומכיל בתוכו אברים רבים וחשובים מאוד, באופן בו פגיעה בצוואר עלולה לגרום לנזק רב עד לכדי סכנת מוות.
כך למשל, חבלת צוואר יכולה לפגוע בעמוד השדרה, בחוט השדרה, בכלי הדם ולגרום לפגיעה ונזקים רבים המקרינים לכל הגוף. כמו כן, חבלה קהה בצוואר יכולה לגרום לשברים ולנקעים של עמוד השדרה, חסימות חדות של כלי הדם ודרכי הנשימה שיכולים להוביל לשיתוק, סיעוד ואף מוות.

מהם הגורמים לפגיעות צוואר?

בדומה לפגיעות ראש, גם פגיעות צוואר יכולות להתרחש בדרכים רבות כמו חבלה בצוואר בזמן העבודה, תאונת דרכים כשליח אופנוע, פגיעה בצוואר שנגרמה ברחוב, חבלת צוואר שנגרמה בבית, חבלת צוואר שנגרמה עקב פגיעת ראש, חבלת צוואר שנגרמה עקב פגיעת גב וכו'.
חשוב לדעת כי מלבד הגורמים האלו, אחת מפגיעות הצוואר השכיחות ביותר היא צליפת שוט עקב תאונת דרכים.

מהי צליפת שוט?

כאשר מתרחשת תאונת דרכים, ראש האדם מוטח אחורה וקדימה בעוצמה גבוהה ובמהירות. הטחה זו גורמת לחבלה בצוואר הנקראת בשפה המקצועית "צליפת שוט", ובאנגלית whiplash injury.

מה הסימפטומים של צליפת שוט?

צליפת השוט גורמת למתיחת הרקמות הרכות של הצוואר והשכמות, הכוללות את שררי הצוואר, הרצועות המייצבות את חוליות הצוואר, עטיפת מרפקי החוליות, כלי הדם הצווארים, עצבי עמוד השדרה ושררי השכמות. פגיעות אלו יכולות לגרום לכאבים מוקרנים על הידיים ובית החזה, שברים, סחרחורות, כאבים מתמשכים בצוואר בכתפיים ובגב, הגבלת תנועת הגוף ואף עלולה לגרום למוות.

מה עליי לעשות לאחר תאונת דרכים שגרמה לצליפת שוט?

במידה ונקלעתם לתאונת דרכים שהובילה לצליפת שוט, יש לפנות מוקדם ככל הניתן לטיפול אורתופדי ואבחון נוירולוגי. הבדיקה הראשונה תכלול צילום רנטגן לחוליות הצוואר וטיפול אורתופדי על ידי אורתופד לאחר תשאול לגבי נסיבות הפגיעה, הסימפטומים של הפגיעה, בדיקת רקמות הצוואר, טווח התנועה של הצוואר, בדיקת אוריינטציה, מיקוד ראיה, בדיקת מיחושים, בדיקת שרירים ועוד. כמו כן, בהתאם לחומרת הפגיעה ועל מנת לשלול סכנות, במידת הצורך האורתופד יפנה את המטופל לבדיקת CT או לבדיקת MRI של המוח ו/או של חוליות הצוואר.

הזכאות לפיצויים בעקבות פגיעת ראש וצוואר, לרבות צליפת שוט:

במידה ונפגעתם במקום עבודתכם תוך כדי העבודה, בדרך לעבודה או ממנה, עקב תאונת דרכים כשליח אופנוע, ברחוב או בבית, אתם זכאים לפיצויים, בין היתר, מהמוסד לביטוח לאומי. כמו כן, במידה ונגרמה לכם נכות עקב הפגיעה, ניתן להגיש תביעת נכות לביטוח הלאומי.
וכאמור, לאחר פגיעה ואבחון רפואי יש לפנות מוקדם ככל הניתן לביטוח לאומי ולפעול כנדרש בהתאם לפגיעה שנגרמה ובהתאם למסגרת בה היא התרחשה.
בעניין זה, במקרה של פגיעת ראש ו/או צוואר שהתרחשו שלא במסגרת תאונת דרכים יש להגיש תביעה בטופס שמספרו 2201 של הביטוח הלאומי, הנקרא: "תביעה לתשלום דמי תאונה".
במידה ומדובר בפגיעת ראש ו/או צוואר שהתרחשו בעבודה יש להגיש תביעה לדמי פגיעה מהביטוח הלאומי שמספרו 211 הנקרא:

"תביעה לדמי פגיעה לנפגע עבודה".

במידה והפגיעה גרמה לנכות יש להגיש תביעה לגמלת נכות מהעבודה בטופס מיועד של הביטוח הלאומי שמספרו 200, הנקרא: "תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ולתשלום גמלת נכות מעבודה".
במידה ומדובר בפגיעת ראש ו/או צוואר שהתרחשו בתאונת דרכים שלא במסגרת בעבודה, מומלץ לבדוק את הנזק שנגרם באופן מקיף ויסודי ולאחר מכן לפעול אל מול חברת הביטוח.

מה קורה לאחר הגשת התביעה?

לאחר הגשת התביעה, תדרשו להגיע לדיון בוועדה הרפואית של הביטוח לאומי. בדיון של הוועדה הרפואית נבדקים כל המסמכים שהגשתם במסגרת התביעה, ובמהלך הדיון הוועדה חוקרת ושואלת שאלות לגבי התאונה, הפגיעה ונסיבותיה. בנוסף, הוועדה עשויה לשלוח את הנפגע לבדיקות רפואיות נוספות ולכן חשוב להיערך לדיון הוועדה הרפואית באופן יסודי.
מה קורה אם לא קיבלתי את הפיצויים התואמים את הפגיעה שלי?
חשוב לדעת כי במידה וההתנהלות מול הביטוח הלאומי לא צלחה, ולא קיבלתם את פיצויים שביקשתם או את אחוזי הנכות/ דרגת אי כושר העבודה התואמים את פגיעתכם, ניתן לערער על החלטות הביטוח הלאומי, אולם לשם כך מומלץ להיעזר בעורך דין לפגיעות גוף או עורך דין לתביעות נזיקין אשר מכיר את החוק והפסיקה בכל הנוגע לפגיעות ראש וצוואר ואת כל ההליך אל מול הביטוח הלאומי וזאת בכדי לקבל את הפיצויים המרביים וכל הזכויות המגיעות לכם על פי הדין שכן, כפי שכבר ציינו, לאחר הערעור ניתן לערער שנית על שאלות משפטיות בלבד.

הליך הערעור על קביעות הביטוח הלאומי לגבי פגיעות ראש וצוואר:

במידה והוועדה הרפואית קיבלה את תביעתנו באופן חלקי, או לא קיבלה את התביעה כלל, ניתן להגיש ערר על החלטת הוועדה הרפואית לוועדה הרפואית לעררים.
בעניין זה חשוב לדעת כי קיימות מספר וועדות רפואית לעררים ואת הערר יש להגיש בטופס מיועד בהתאם לסוג הוועדה שעל החלטתה מעוניינים לערער.
לדוגמא: במידה ומדובר בנכות כללית יש להגיש את הערר לוועדה רפואית לעררים בעניין נכות כללית על ידי טופס שמספרו 7810. במידה ומדובר בנכות מעבודה יש להגיש את הערר לוועדה רפואית לעררים נכות מעבודה על ידי טופס שמספרו 274.
במידה ויש החמרה במצב הרפואי יש להגיש תביעה לדיון מחדש עקב החמרת המצב בטופס 228 שנקרא: "תביעה לדיון מחדש לפי תקנה 36 (החמרה במצב)", במידה ויש שינוי בהכנסות עקב הפגיעה יש להגיש תביעה לקביעת דיון מחדש בדרגת נכות עקב שינוי בהכנסות לפי תקנה 15 בטופס 215, בבקשה לקצבת שירותים מיוחדים יש להגיש את הערר לוועדה רפואית בעניין קצבת שירותים מיוחדים וכו'.

מתי צריך להגיש את הערר?

במרבית המקרים את הערר יש להגיש בתוך 30 ימים מיום קבלת תשובת הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי לגבי התביעה. עם זאת, למרות מועד 30 הימים הקבוע בתקנות, המוסד לביטוח לאומי אינו דוחה ערר שהוגש תוך 90 ימים ממועד קבלת ההודעה, אך רצוי לעמוד בלוח הזמנים של 30 הימים.

לאן מגישים את הערר?

את טופס הערר יש להגיש לוועדה הרפואית לעררים בהתאם לסוג הפגיעה, בצירוף כל הנימוקים והמסמכים הרלוונטיים. את הערר יש להגיש לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגורינו.
יש לציין, כי הנימוקים שמוגשים במסגרת הערר חשובים מאוד וקביעות הוועדה הרפואית לערעורים יהיו על פיהם. לכן, גם אם נראה כי כתיבת הערר והנימוקים פשוטים, חשוב להיעזר בעורך דין לפגיעות גוף או עורך דין לביטוח לאומי שידע לכתוב את נימוק הערעור בצורה מפורטת ובהתאם לדין ולפסיקה באופן שיזכה אתכם בפיצויים אותם לא קיבלתם בשלב התביעה.

הדיון בערר:

לאחר הגשת הערר, הוועדה הרפואית לערעורים מתכנסת לדיון בערר בין 60 ל90 יום, לאחר הגשת הערר. לוועדה הרפואית מומלץ להגיע עם עורך דין מומחה, אשר יוכל לייצג את הנפגע ולדבר בשמו במהלך הדיון.

האם ניתן לערער על החלטת הוועדה הרפואית לעררים?

כפי שאמרנו בתחילת המאמר, ניתן לערער על החלטת הוועדה הרפואית לערעורים אולם ניתן לערער רק בסוגיות משפטיות בלבד. כלומר הסיכויים שניתן יהיה לערער על אחוזי הנכות/ הפיצויים שקבעה הוועדה הרפואית לעררים קלוש ביותר.
ולכן, כאשר מגישים את הערר מומלץ להיעזר בעורך דין לפגיעות גוף או עורך דין לביטוח לאומי המתמחה בפגיעות ראש וצוואר, שכן הוועדה הרפואית לעררים היא לרוב התחנה הסופית של הנתבע לקבל את מבוקשו.

לסיכום:במאמר זה דיברנו על פגיעות ראש וצוואר, הסכנות הכרוכות בפגיעות אלו, כיצד יש לפעול לאחר פגיעות, ומה לעשות במידה ולא קיבלנו את מבוקשנו מהביטוח הלאומי.

לעיתים אנשים עסוקים ומרוכזים במרוץ החיים, בין הבית לעבודה והילדים ולצערנו, לא פעם, מזניחים את עצמם גם כאשר נגרמת פגיעה. חשוב לדעת כי פגיעה בראש או פגיעה בצוואר יכולה להוביל לנזקים רבים ולשנות את חיינו לחלוטין. לכן חשוב לא להזניח דבר בכל הנוגע לפגיעות ראש ופגיעות צוואר גם אם זה נראה זניח או לא כואב.
במקרים כאלו ובמיוחד כאשר צריך להתנהל מול הביטוח הלאומי, מומלץ להיעזר בעורך דין לפגיעות גוף מומחה בפגיעות ראש וצוואר או

עורך דין מומחה לביטוח לאומי על מנת שיוכל לעזור לכם לעבור את ההליך בקלות ולקבל את מירב הפיצויים כך שאתם תוכלו בזמן זה להתרכז ולטפל בפגיעה שנגרמה לכם בצורה מקסימלית ולחזור לשגרת החיים מהר ככל הניתן.

למידע נוסף בנושא ערעור – יש להיכנס לאתר ביטוח לאומי

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!