לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פגיעות גוף ונפש כתוצאה מתאונת אופנוע במסגרת עבודה

כפי שידוע לכולם, אופנוע הוא כלי רכב דו גלגלי, השימוש בו נוח, הוא חוסך לנו זמן יקר כאשר יש עומסי תנועה, עלויות הדלק זולות יותר והשימוש בו אף פוטר בעיות חניה רבות.

 

אך עם זאת, שימוש באופנוע מעלה את הסיכוי לתאונות ופציעות קשות יותר ביחס לשימוש במכונית לאור המשקל הקל שלו ביחס למכונית ולאור אמצעי המיגון המועטים של הנהג, ביחס לאלו המצויים במכונית. בשל היתרונות שיש לאופנוע, מקומות עבודה רבים מציידים את העובדים שלהם באופנועים, במטרה לספק את המוצר ללקוח בזמן הקצר והמהיר ביותר.

לדוגמא: מסעדות שמספקות שירותי משלוחים, חנויות אופנה שמספקות קניה דרך אתר אינטרנט ומשלוח המוצר עד הבית ועוד. וכידוע, משרה זו יכולה להיראות פשוטה אולם כרוכות בה סכנות רבות המלוות הרבה פעמים בתאונות אשר גורמות לפציעות קשות כמו פגיעות ראש, פגיעות צוואר, פגיעות גב, פגיעות בגפיים, פגיעות באגן, פוסט טראומה וכו'.

כתוצאה מפגיעות אלו נדרש רוכב האופנוע לטיפולים רבים ותקופת שיקום ממושכת. לכן, בשל הסכנה הגדולה, על כל עובד לדעת מה הזכויות המגיעות לו במקרה של תאונת אופנוע.

על מנת לעשות סדר בכל המידע, ריכזנו בעבורכם במאמר זה את כל המידע הרלוונטי לגבי תאונות אופנוע כתאונת עבודה, מה צריך לעשות לאחר תאונת אופנוע בעבודה ואיך צריך לפעול מול הביטוח הלאומי כדי להשיג את הזכויות לאחר תאונה.

 

אך קודם כל חשוב להבין מהי תאונת עבודה בכדי לדעת איך לפעול אל מול הביטוח הלאומי:

תאונת אופנוע כתאונת עבודה:

על פי סעיף 80(1) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995, תאונת עבודה היא "תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי – תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו". מהסעיף עולה כי תאונת עבודה הינה תאונה תוך כדי ועקב העבודה, בדרך לעבודה ובדרך ממנה.

כלומר, כאשר אדם עובד כשליח אופנוע והוא עובר תאונת דרכים תוך כדי עבודתו, בדרך אליה או ממנה– הדבר נחשב לתאונת עבודה. בהתאם לכך, גם אם אותו שליח חוזר עם האופנוע לביתו ובדרך לביתו הוא עובר תאונת דרכים – הדבר נחשב כתאונת עבודה. לאחר שראינו איך החוק מגדיר תאונת אופנוע כתאונת עבודה, חשוב להבין מהם סוגי הנזקים שעשויים להיגרם עקב תאונת אופנוע, זאת בכדי להיות ערוכים היטב טרם הפניה לביטוח הלאומי.

 

מהם הנזקים שיכולים להיגרם מתאונת אופנוע?

כשמדברים על הנזקים העשויים להיגרם עקב תאונת אופנוע, ישר חושבים על נזקים פיזיים כגון שפשופים, שברים וכו' אבל חשוב לדעת כי עקב תאונת אופנוע עשויה להיגרם גם פגיעה נפשית כמו פוסט טראומה, וגם היא עשויה להיות מוכרת כתאונת עבודה בדומה לפגיעות פיזיות.

 

נזק פיזי לאחר תאונת אופנוע:

נזק פיזי לאחר תאונת אופנוע הוא מצב בו גופו של רוכב האופנוע ניזוק, באופן קל או באופן חמור. הנזק לא חייב להיות "קשה" בכדי לקבל פיצויים, אלא מספיק גם נזק קל שכתוצאה ממנו רוכב האופנוע הפסיד ימי עבודה.

תאונת אופנוע יכולה להוביל לנזק פיזי כמו שברים בידיים או ברגליים, פגיעות ראש, פגיעות בגב, בעמוד השדרה, באגן, בצלעות בכוויות בגוף ואף להיגמר במוות. לכן, חשוב לדרוש מהמעסיק קסדה בטיחותית ואמצעי מיגון, על מנת למזער את הסכנות כמה שיותר.

 

נזק נפשי לאחר תאונת אופנוע:

נזר נפשי מתבטא בנזקים לא מוחשיים שנגרמים לאדם. לא כל תאונה יכולה להוביל לנזק נפשי אך צריך להכיר בכך שלאחר תאונת אופנוע, בעיקר אם מדובר בתאונה קשה המלווה בנפגעים רבים, יכול להיגרם לנפגע גם נזק נפשי.
נזק נפשי יכול להתבטא בפוסט טראומה ועקב כך בהפרעות נפשיות קלות כמו דיכאון ומצבי רוח בדרגות שונות, והיא יכולה להתבטא בהפרעות נפשיות קשות באופן הדורש טיפול מקיף והשגחה.

כמו כן, לפוסט טראומה יכולים להתלוות תחושות של פחד, חוסר אונים, חוסר שינה, תיאבון וכו', אשר עלולים להוביל לנזק גדול יותר במידה ולא מטפלים בה כראוי. לכן, חשוב לדעת שפוסט טראומה לאחר תאונת אופנוע בעבודה, עשויה גם היא להיות מוכרת כתאונת עבודה ולזכות אתכם בפיצויים וטיפולים בדומה לפגיעות פיזיות.

 

למה חשוב להיעזר בעורך דין במקרה של פוסט טראומה לאחר תאונת אופנוע?

פוסט טראומה היא מקרה של נכות נפשית, אשר ברוב המקרים היא אינה מוחשית ולא ניתן לראות אותה כפי שרואים נזק פיזי. בשל היותה לא גלויה לעין, לעיתים עולה קושי נוסף בהתמודדות מול הביטוח הלאומי, לקבל את הזכויות המגיעות על פי דין.

ולכן, על מנת להתמודד עם אותם הקשיים ולקבל את כל הזכויות בעקבות תאונת האופנוע, מומלץ להיעזר בעורך דין לנזקי גוף או עורך דין תאונת אופנוע, אשר מכיר את ההליך ואת אופן ההתנהלות מול הביטוח הלאומי.

 

מה הזכויות שלי לאחר תאונת אופנוע בעבודה ואיך אני משיג אותן?

במקרה של נזק פיזי או נזק נפשי לאחר תאונת אופנוע בעבודה, עומדת לנפגע הזכות לקבל פיצויים וטיפולים, בין היתר מהביטוח הלאומי, בעקבות הפגיעה שנגרמה לו. על מנת להשיג את הפיצויים והטיפולים המרביים, אנו ממליצים להיעזר בעורך דין לנזקי גוף או עורך דין תאונת אופנוע שיוכל לעזור לכם לעבור את הליך התביעה בדרך המהירה ביותר, כך שתקבלו את כל הזכויות המגיעות לכם ותוכלו להתרכז בהחלמה ומנוחה.

אך קודם כל, טרם פירוט הזכויות ודרך השגתם, צריך לדעת כיצד יש לפעול לאחר תאונת אופנוע בעבודה.

 

מה לעשות לאחר תאונת אופנוע?

על מנת לקבל את הפיצוי המקסימלי מהביטוח הלאומי לאחר תאונת אופנוע בעבודה, יש לפעול בצורה חכמה ולשים לב לכל הפרטים, ממש מהרגע הראשון לאחר התאונה.

 

החלפת פרטים:

קודם כל מיד לאחר התאונה, במידה והמצב מאפשר זאת, ובמידה ומדובר בתאונה שנגרמה על ידי מעורבות של כלי רכב נוסף, יש לקחת את כל הפרטים לגבי אותו כלי רכב, לצלם את רשיון הרכב, מספר רכב, והפרטים המלאים של נהג הרכב.

תיעוד המקרה:

יש לתעד את אירוע התאונה, במידה והמצב מאפשר זאת, יש לצלם את פגיעת הגוף שהתרחשה, הפגיעה שנגרמה לאופנוע, במידה ומפוזרים חלקים על הכביש לצלם גם אותם, בוידאו או בתמונה, את הנזקים שנגרמו לכלי הרכב הנוסף במידה ויש כזה וכו'. במידה ומדובר בתאונת אופנוע שנגרמה עקב החלקה על הכביש ולא מעורבים כלי רכב נוספים, יש לצלם את הכביש, במידה ויש עליו שמן/ מים, שברים, שקעים, בליטות או כל דבר שיכול לגרום להחלקה.

 

קבלת טיפול רפואי:

לאחר התאונה יש לגשת או להתפנות לקבלת טיפול רפואי מתאים, גם אם נראה כי "לא קרה כלום". לעיתים במהלך תאונה הגוף נכנס לטראומה באופן שלא ניתן להרגיש כאבים באותו הרגע אלא רק לאחר זמן מה. כמו כן, ישנם נזקי גוף שעלולים להתגבש רק לאחר מספר ימים או שבועות, לכן חשוב לפנות לטיפול רפואי ולהשגחה בכדי לאמוד את הנזק וכן כדי לשמור על בריאותכם.

 

שמירת כל המסמכים הרלוונטיים:

לאחר התאונה, החלפת פרטים, תיעוד התאונה וקבלת טיפול רפואי, מצטברים המון מסמכים וניירת, אותם יש לשמור באופן מסודר לשלב התביעה. שכן, במידה ויש חוסר במסמכים הרפואיים הדבר עלול לגרום לכך שלא נצליח להוכיח את התביעה שלנו והביטוח הלאומי עלול לשלול לנו זכויות חשובות.

 

למה חשוב לפעול ישר לאחר התאונה?

לעיתים תאונות אופנוע, בעיקר כאלו שנראות לנו "קלות", עלולות להיות מסוכנות לטווח הרחוק כיוון שלא תמיד מרגישים בנזק ברגע שהוא נגרם. ולכן, לאחר תאונת אופנוע, קודם כל צריך לטפל בבריאותנו וללכת להיבדק על ידי רופא, בכדי למנוע נזקים עתידיים אשר עשויים להיות בלתי הפיכים.

כמו כן, ככל שהנזק שנגרם לאחר תאונת אופנוע יטופל מוקדם ככל הניתן, כך נוכל לפנות מהר יותר לביטוח הלאומי על מנת לקבל הכרה בפגיעה שנגרמה ולקבל פיצויים עבור הנזק.

בנוסף, בגלל החשיפה הגדולה של הגוף לפגיעות בזמן תאונת אופנוע, עשויים להיגרם נזקים רבים שיכולים להשפיע על עתידנו ולכן, יש לפעול באופן מהיר ולקבל ייעוץ מקצועי מתאים בכדי לדעת איך לפעול בהמשך. על מנת לקבל ייעוץ מקיף ויסודי, מומלץ להיעזר בעורך דין לנזקי גוף או עורך דין תאונת אופנוע מומחה לתאונת דרכים, שידע כיצד להדריך אותנו ולעבור את ההליך בדרך הקלה ביותר.

 

הליך הפניה לביטוח הלאומי לאחר תאונת אופנוע:

לעיתים, הגשת התביעה ואופן ההליך מול הביטוח הלאומי לאחר תאונת אופנוע עשוי להיות ארוך ומסובך, באופן בו הנפגע לא תמיד מקבל את כל הזכויות המגיעות לו. לכן, בטרם הפניה לביטוח הלאומי והגשת תביעת התאונה, מומלץ להיוועץ ולהיעזר בעורך דין לנזקי גוף או עורך דין תאונת אופנוע על מנת שיגיש בשמכם את התביעה, יחסוך לכם את ההתעסקות בבירוקרטיה מול הביטוח הלאומי וישיג לכם את הזכויות המרביות.

 

מה קורה אם לא קיבלתי את הזכויות ו/או הפיצויים המגיעים לי?

במידה והגשתם את התביעה לביטוח הלאומי באופן עצמאי, או שנעזרתם בעורך דין אולם לא קיבלתם את הפיצויים ו/או הזכויות המגיעות לכם, ניתן להגיש ערר על קביעות הביטוח הלאומי. חשוב לדעת שכאשר מגישים ערר על קביעות הביטוח הלאומי, יש לעשות זאת באופן מושכל ולהיעזר בשירותי ייעוץ של עורך דין תאונת אופנוע או עורך דין ביטוח לאומי שכן לאחר שלב הערעור, ניתן לערער פעם נוספת רק בשאלות משפטיות.

 

הגשת תביעה לביטוח הלאומי לאחר תאונת אופנוע:

אדם שנפגע בתאונת אופנוע בעבודה, ועל פי אישור רפואי אינו מסוגל לעבוד באופן מלא או באופן חלקי, יהיה זכאי לתשלום דמי פגיעה כפיצוי על אובדן שכר או הכנסה. על מנת לקבל את דמי הפגיעה יש להגיש תביעה לדמי פגיעה על ידי טופס 211 של הביטוח הלאומי הנקרא: "תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה". לאחר הגשת התביעה, ובדיקתה על ידי הביטוח הלאומי עשוי לקבל הנפגע תשלום דמי פגיעה שתפצה אותו על אובדן הכנסתו.

 

ובמקרה של נכות לאחר תאונת אופנוע בעבודה?

אדם שקיבל דמי פגיעה ונותר עם נכות עקב תאונת האופנוע, גם אם הוא חזר לעבודתו לאחר התקופה בה שולמו לו דמי פגיעה, יכול להגיש תביעה לנכות מעבודה. את התביעה יש להגיש על ידי טופס 200 של הביטוח הלאומי שנקרא: תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ולתשלום גמלת נכות מעבודה".

לאחר הגשת התביעה, האדם שנפגע יידרש להגיע לדיון בוועדה הרפואית לנכות מעבודה של הביטוח הלאומי. במהלך הדיון הוועדה הרפואית תבדוק את התביעה, הטענות והמסמכים שצורפו אליה.

כמו כן, הוועדה הרפואית עשויה לחקור ולשאול את הנפגע שאלות אודות התאונה והיא אף עשויה לשלוח אותו לבדיקות רפואיות נוספות, לכן יש להיערך לדיון הוועדה היטב ולהיוועץ בעורך דין לנזקי גוף או עורך דין תאונת אופנוע שידע להכין אתכם ואת תביעתכם היטב לקראת הדיון.

לאחר הדיון בוועדה, הוועדה הרפואית לנכות מעבודה קובעת את דרגת הנכות המגיעה לנפגע על סמך הדיון, התביעה והמסמכים שצורפו אליה. במידה ונפגע לא מרוצה מקביעות הוועדה הרפואית, באפשרותו להגיש ערר לוועדה הרפואית לעררים, תוך 30 יום מקבלת התשובה של הוועדה הרפואית. יש לדעת כי ניתן להגיש את הערר גם לאחר 90 מיום מקבלת התשובה של הוועדה הרפואית אך עם זאת, מומלץ להגיש את הערר מסגרת 30 הימים.

 

ערעור על קביעות הוועדה הרפואית לגבי תאונת אופנוע:

אדם שנפגע בתאונת אופנוע בעבודה והגיש תביעה לגמלת נכות מעבודה והופיע בפני הוועדה הרפואית לנכות מעבודה, יכול להגיש ערר על החלטותיה בפני הועדה הרפואית לעררים של המוסד לביטוח לאומי. את הערר יש להגיש בטופס 247 של הביטוח הלאומי, בצירוף כל הנימוקים והמסמכים של הערר.

חשוב לדעת כי הערר והנימוקים שאנו כותבים במסגרתו, חשובים ביותר והם אלו שיקבעו את תוצאות הוועדה הרפואית לעררים ולכן, מומלץ להיעזר בעורך דין לנזקי גוף או עורך דין לתאונת אופנוע שידע כיצד לכתוב את הנימוקים באופן מיטבי, בהתאם לדין ולפסיקה, וישיג לכם את הפיצויים התואמים את פגיעתכם.

 

הדיון בערר:

בדומה לדיון שנערך בנוגע לתביעה, גם הדיון בנוגע לערר יסתמך על הערר, הנימוקים והמסמכים שצורפו אליו. כמו כן, הוועדה הרפואית לעררים עשויה לחקור את מגיש הערר ולשאול אותו שאלות בנוגע לתאונה ולפגיעה שנגרמה לו. אולם, בשונה מהדיון בתביעה, ניתן לערער על הערר, בסוגיות משפטיות בלבד. לכן חשוב להיערך לדיון בערר באופן מיטבי ולהציג את הטיעונים באופן ענייני ורהוט.

לפעמים המעמד בדיון בערר יכול להיות מלחיץ באופן שלא כל אחד יוכל להתמודד איתו בצורה אופטימלית, ולכן, היעזרות בעורך דין מומחה יכולה להקל עליכם גם בזמן הדיון בערר שכן עורך הדין יכול לדבר בשמו של מגיש הערר ולענות בשמו על שאלות. עורך דין מומחה לתאונת אופנוע שבקיא בסוגיות אלו וידע לפעול באופן המיטבי על מנת להשיג את הפיצוי והזכויות המקסימליות שמגיעות לכם.

כמה פיצויים אקבל בתאונת דרכים קשה?

חשוב לדעת:

לא רבים יודעים אולם, חלק מסמכויותיה של הוועדה הרפואית לעררים היא גם לשנות את הפיצויים ו/או אחוזי הנכות שנקבעו בוועדה הרפואית, לרעה. כלומר, בסמכותה להפחית מהפיצויים שנקבעו או להפחית את דרגת הנכות שנקבעה לדרגה נמוכה יותר.
לכן, ההמלצה להגיע עם עורך דין לנזקי גוף או עורך דין לתאונת אופנוע, היא גם בכדי להימנע ממצבים בהם הוועדה הרפואית לעררים מפחיתה את הפיצויים לרעה. במידה והוועדה הרפואית לעררים בכל זאת שוקלת להפחית את הפיצוי שנקבע, ניתן לבקש למשוך את הערר ולהשאיר את קביעות הוועדה הרפואית כפי שהיו.

 

האם ניתן לערער על החלטת הוועדה הרפואית לעררים?

לאחר שלב הערעור בוועדה הרפואית לעררים, ניתן להגיש ערר נוסף בסוגיות משפטיות בלבד. וכמו שציינו לעיל – כמעט ולא ניתן לשנות את קביעות הוועדה הרפואית לערעורים לאחר הערעור הראשון ולכן מומלץ להיעזר בשירותי ייעוץ וייצוג משפטי של עורך דין לנזקי גוף או עורך דין תאונת אופנוע.

לסיכום:

עבודה כשליח אופנוע ו/או שימוש באופנוע כחלק מהעבודה, כרוכה בסכנות רבות. ניתן לראות כי רוב האנשים אשר עיקר עבודתם היא נסיעה באופנוע (שליחי אוכל בעיקר), הינם צעירים לפני או אחרי צבא כאשר עבודה זו היא עבודה זמנית בתחילת דרכם.
אנשים צעירים, לפני או אחרי צבא, בשונה מאנשים מבוגרים, פחות מודעים לזכויות שלהם ומה מגיע להם במקרה של פגיעה בעבודה ולכן, היוועצות בעורך דין לנזקי גוף או עורך דין תאונת אופנוע, במקרה של תאונת אופנוע יכולה להטיב עימם, ולהקל עליהם בהליך מול הביטוח הלאומי ולעזור להשיג את כלל הזכויות המגיעות לאחר התאונה.

כפי שציינו בתחילת המאמר, ניהול תביעה מסוג זה הינה הליך שלעיתים הוא מורכב ומצריך ראיות רבות, מסמכים וחוות דעת. ולכן, אנו ממליצים להיעזר בשירותי ייעוץ וייצוג משפטי של עורך דין תאונת אופנוע או עורך דין לנזקי גוף, אשר יפעל להשגת כל זכויותיכם כך שאתם בזמן זה להתרכז בקבלת הטיפול הרפואי הנחוץ והחלמה מהירה. למידע נוסף בנושא ערעור – יש להיכנס לאתר ביטוח לאומי

פגיעות גוף ונפש כתוצאה מתאונת אופנוע במסגרת עבודה
פגיעות גוף ונפש כתוצאה מתאונת אופנוע במסגרת עבודה
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!