לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פטור ממס לבן זוג נכה

*משרדנו אינו מעניק שירותים בתחום זה – מידע זה מוגש כשירות לציבור בלבד.

ישנם תנאים שונים שמאפשרים לאזרחי מדינת ישראל ליהנות מהטבות מס ולעיתים אף מפטור מלא ממס (בין אם מדובר במיסים בגין הכנסות מעבודה או במיסים הנגבים בגין הכנסה ממקורות אחרים, כמו תשלומים מחברת הביטוח, חסכונות, ועוד).

בין הנסיבות שעשויות לאפשר זאת, ישנו המקרה של פטור ממס לבן זוג נכה. אדם שלבן או בת זוגו אין הכנסה, זכאי יהיה לנקודת זיכוי במס הכנסה, בהינתן ומי מבני הזוג הוא עיוור, הגיע לגיל הפרישה או בעל 100 אחוזי נכות רפואית  או לפחות 90 אחוזי נכות רפואית משוקללת.

 

פטור ממס לבן זוג נכה – הטבת מיסוי לבני זוגם של נכים

אדם בישראל הנשוי לבן או בת זוג עם נכות קשה או במצב סיעודי (שנקבע על בסיס מבחן תפקוד), עשוי להיות זכאי לקבלת הטבה במס במתכונת של נקודת זיכוי. מדובר בהטבה המהווה מעין פיצוי לנישום, משום שהיא באה במקום הפטור ממס לו זכאי בן הזוג הנכה.

הרציונל העומד מאחורי הזכאות לפטור ממס לבן זוג של נכה, הינו שבמידה ובן הזוג הנכה איננו בעל הכנסה, הוא אינו מממש את זכאותו לפטור הנ"ל ממילא. לכן הזכאות ניתנת למימוש בידי בן או בת זוגו הרשומים.

 

מה שוויה של הטבת המס המחליפה פטור ממס לבן זוג נכה וכיצד היא מחושבת?

כאמור, בן או בת זוג של נכה במצב קשה, עשויים להיות זכאים לקבלת נקודת זיכוי שנתית במס הכנסה. הטבה זו כפי שציינו, נחשבת כמעין פיצוי, ובאה כתחליף לפטור ממס הכנסה לבן זוג נכה שאיננו מנוצל מפאת היעדר הכנסות מצד הנכה עצמו.

שווי הטבת המס הנ"ל הוא 2,616 שקלים לשנה ו – 218 שקלים לחודש (המידע תקף לשנת 2021). באתר רשות המיסים זמין מחשבון שמאפשר לחשב את סך נקודות הזיכוי לבן זוג של נכה ומחשבון לחישוב סכום המס הכולל שינוכה בהתאם לכך.

 

תנאי הסף לקבלת נקודת זיכוי במס הכנסה כחלופה לפטור ממס לבן זוג נכה

בסעיף 37 לפקודת מס הכנסה, נקבע כי אדם שבן זוגו אינו בעל הכנסות וכלכלת בן הזוג נטול ההכנסות מוטלת עליו, זכאי יהיה לקבל נקודת זיכוי בודדת במסד הכנסה, בהינתן תנאי הסף להלן:

  • מי מבני הזוג עיוור
  • אחד מבני הזוג נמצא בגיל פרישה
  • לאחד מבני הזוג נקבעה נכות רפואית בהיקף של 100 אחוזים
  • לאחד מבני הזוג נקבעה נכות רפואית משוקללת בהיקף של 90 אחוזים ויותר.

 

חשוב לדעת כי הטבת מס זו זמינה לזוגות נשואים בלבד, ואינה ניתנת לזוגות ידועים בציבור.

כיצד נכות רפואית נקבעת?

  • נכות רפואית נקבעת על בסיס אחד מן החוקים להלן:
  • חוק הנכים
  • חוק נכי המלחמה בנאצים
  • חוק נכי רדיפות הנאצים
  • חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה
  • החוק לפיצוי נפגעי גזזת
  • חוק הביטוח הלאומי

 

טיפ לקבלת פטור ממס לבן זוג נכה

אדם שמעוניין בקביעת נכות רפואית בביטוח הלאומי בדרך שאינה הגשה של תביעה לגמלת נכות, רשאי להגיש לרשות המיסים בקשה לבדיקה מול ועדה רפואית לקבלת פטור ממס הכנסה לבן זוג נכה. למשל, אדם שלקה במחלה גורמת נכות עם הגיעו לגיל הפרישה ומפאת גילו איננו מסוגל להגיש תביעה לגמלת נכות, אך זקוק להטבות המס שניתנות בשל נכות רפואית, יוכל לעשות זאת בדרך זו מבלי שזכאותו תהא כפופה לקבלת גמלת הנכות.

 

מימוש הזכות לקבלת נקודת זיכוי לבן הזוג המפרנס במקום פטור ממס לבן זוג נכה

לטובת מימוש הזכות לקבלת נקודת זיכוי לבן הזוג המפרנס בעל או אישה נכים, יש למלא ולמסור למעסיק טופס 101, עד חודש דצמבר – היינו, לפני סוף שנת המס. לטופס יש לצרף אסמכתאות רלוונטיות, כדוגמת: פרוטוקול מהוועדה הרפואית אשר קבעה את אחוז הנכות של בן הזוג הנכה, או תעודת עיוור. במידה והינכם עצמאים, תדרשו למלא בסוף שנת המס טופס דין וחשבון שנתי (טופס 1301) עם האסמכתאות הנ"ל.

היה ושנת המס נגמרה וטרם הספקתם להגיש את הטפסים הרלוונטיים לקבלת נקודת הזיכוי, תוכלו להגיש בקשה להחזרי מס ללשכת פקיד השומה שאתם משויכים אליה. את החזרי המס ניתן לקבל במשך עד שש שנים אחורה.

 

דגשים וסייגים לזכאות

חשוב לדעת כי קיימים מספר דגשים וסייגים לזכאות לקבלת נקודת הזיכוי האמורה בגין הפטור ממס לבן הזוג הנכה:

  • נקודת הזיכוי ניתנת לתושבים של מדינת ישראל בלבד.
  • נקודת זיכוי עבור בן / בת זוג נכים שאינם עובדים ניתנת בנוסף ל – 2.25 נקודות הזיכוי הניתנות לעובד בגין תושבות בישראל.
  • במידה והעובד עומד בקריטריונים אחרים המקנים לו נקודות זיכוי, תיתכן קבלת כל נקודות הזיכוי במצטבר, בכפוף לכל אחד מן הקריטריונים המופיעים בפורטל נקודות הזיכוי של מס הכנסה (למעט מקרה בו צוין אחרת).
  • לאישה נשואה שאיננה עובדת ישנה זכאות לקבלת פטור מדמי ביטוח לאומי ומדמי ביטוח בריאות, ככל שבעלה מבוטח.

 

חשיבות הליווי המשפטי למימוש הזכות לפטור ממס לבן זוג נכה או זיכוי ממס

במידה וברצונכם להגיש בקשה לפטור ממס לבן זוג נכה או לנקודת זיכוי כתחליף לפטור, מומלץ מאוד להסתייע בעורך דין נזיקין מנוסה. לא אחת, מימוש הזכות לקבלת הפטור או הזיכוי במס על רקע נכות רפואית, כרוך בבירוקרטיה רבה ומייגעת. ההסתייעות במשרד עו"ד המתמחה בהגשת תביעות לקבלת הקלות מיסוי, תסייע לכם לקצר תהליכים מול רשות המיסים ולהתמקד במה שחשוב באמת: הבריאות שלכם והחזרה לאיתנכם.

משרד עו"ד פייפר כהן ישמח ללוות אתכם בהגשת הבקשה לקבלת פטור ממס לבן זוג נכה שאינו עובד או נקודת הזיכוי במס לבן הזוג העובד, על מנת למקסם את סיכוייה של הבקשה שלכם להתקבל בהקדם האפשרי.

פטור ממס לבן זוג נכה
פטור ממס לבן זוג נכה
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!