לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

מבחן ADL להגדרת מצב סיעודי לקראת תביעה

כאשר אדם או משפחתו מחליטים להגיש תביעה, אחד השלבים החשובים ביותר הוא מבחן ADL להגדרת מצב סיעודי לקראת תביעה. באמצעות מבחן ( ADL ( Activities of Daily Living אשר מעריך את יכולתו של המטופל לבצע פעולות בסיסיות כגון לבוש, רחצה ואכילה ניתן לקבוע את המצב הסיעודי בו הוא נמצא ואת זכאותו לפיצוי וקצבה. את המבחן לרוב מבצעים נציגי חברת הביטוח או קופת החולים הנתבעת.

 

מבחן ADL להגדרת מצב סיעודי לקראת תביעה וחשיבותו

מבחן ADL להגדרת מצב סיעודי לקראת תביעה הינו השלב הראשון והקריטי ביותר במהלך הדיון המשפטי. הבדיקה מעריכה את יכולתו של המטופל לבצע שש פעולות בסיסיות לרבות אכילה, רחצה, התלבשות, שליטה על הסוגרים, ניידות ומעבר בין מצבים.

תוצאות המבחן מסייעות לקבוע את רמת הטיפול הסיעודי לה זקוק המטופל. מידע זה חשוב בעת הגשת תביעה לקביעת פיצויים או קצבה חודשית, שכן הוא יכול להוכיח את עלות הטיפול הנדרש עבור המטופל הספציפי כנגד יכולותיו ומיומנותיו ברגע ספציפי.

 

כיצד המבדק מתבצע בפועל?

בדיקת או מבחן ה-ADL מתבצעת על ידי אחות או מטפל אחר אשר צופה ביכולתו של המטופל לבצע את שש הפעולות הבסיסיות במהלך היום. האחות או המטפל יבקשו מהמטופל לבצע כל מיני פעילויות וידרגו את יכולתו לבצע אותן באופן עצמאי כאשר סולם הדירוג נע בין עצמאות מלאה לתלות מלאה. תוצאות הבדיקה משמשות לאחר מכן להגדרת המצב הסיעודי של המטופל.

 

שימוש במבחן ADL בתביעות משפטיות

מבחן ADL להגדרת מצב סיעודי לקראת תביעה הוא כלי מכריע, מכיוון שאם המטופל לא הצליח לבצע את הפעולות הבסיסיות של חיי היום-יום באופן עצמאי, הדבר עשוי להצביע על כך שהוא זכאי לקצבה חודשית שתוכל לממן עבורו את הטיפול הנדרש.

לכן בדיקת ה-ADL רלוונטית בהליכים המתקיימים בבית המשפט שכן היא מספקת ראיה אובייקטיבית למצבו הסיעודי של המטופל. המידע שהתקבל בשאלון המבחן חשוב לשופטים ולמחליטים במשפט התביעה בעת שקילת כלל הגורמים.

 

המסקנות שניתן לגזור ממבחן ADL

באופן כללי, מבחן זה אשר מקובל לעשותו בכל העולם יכול לקבוע ברמת בטחון גבוהה את מצבו המשתנה של הקשיש. עם זאת, יש לזכור כי המבחן גם הוביל לביקורת רבה, בעיקר כאשר הוא נעשה על ידי המוסד לביטוח לאומי או חברות הביטוח, אשר עלולים לנסות לפרק את מהותו ולגרום למצב בו התשלום עבור הטיפול לא יהיה כה וודאי.

 

לסיכום

במרוצת השנים, משרדנו סייע בהגשת אינספור תביעות סיעוד בישראל. ניסיוננו הרב בתביעות אלו מאפשר לנו לסייע ביעילות רבה למיוצגינו להיערך כראוי לתביעתם ולמבדקים שהם עשויים להידרש להם לצורך אישורה וקבלת הקצבה המגיעה להם. לייצוג משפטי ממשרד עו"ד מוביל עם התמחות במימוש זכויות סיעודיות, זה הזמן לפנות למשרדנו בטלפון: 077-804-4220.

מבחן ADL להגדרת מצב סיעודי לקראת תביעה
מבחן ADL להגדרת מצב סיעודי לקראת תביעה

מבחן הפעילות היומיומי (ADL -Activities of Daily Living ) משמש את משלמי הקצבאות כדי לקבוע את מצבו הסיעודי של המטופל. הבדיקה מעריכה את יכולתו של המטופל לבצע פעולות בסיסיות כגון לבוש, רחצה ואכילה ועוד מספר פעילויות אשר ייקבעו עד כמה המטופל הינו עצמאי ועד כמה הוא זקוק לעזרה צמודה.

בדיקת ADL מבוצעת בדרך כלל על ידי אחות או מטפל אשר מתלווה אל המטופל וצופה ביכולתו של המטופל לבצע את שש הפעולות הבסיסיות. האחות או המטפלת יבקשו מהמטופל לבצע פעילויות שונות וידרגו את יכולתו לבצע אותן באופן עצמאי. הפעילויות בדרך כלל יידרשו להיעשות בסדר מסוים ובקונטקסט קבוע.

סולם הדירוג בו נעשה שימוש במבחן ADL נע בין עצמאות מלאה לתלות מלאה. הסולם הינו כמותי, כך שהציון 0 יתאר תלות מוחלטת ואילו 5 יבטא עצמאות מוחלטת. תוצאות הבדיקה, אשר הינן סכום הציונים, ישמשו להגדרת מצבו הסיעודי של המטופל וקביעת רמת הטיפול לו הוא זקוק.

מבחן ADL הוא כלי מכריע המשמש לקראת תביעה. אם המטופל לא הצליח לבצע את הפעולות הבסיסיות של חיי היום-יום באופן עצמאי, הדבר עשוי להצביע על כך שהוא זכאי לטיפול צמוד, כך שיש לממן עלות זו. ניתן להשתמש בתוצאות הבדיקה בבית המשפט כדי לספק ראיה אובייקטיבית למצבו הסיעודי של המטופל.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!