לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת גמלת נכות מעבודה

למדינת ישראל מערכת רווחה מתקדמת המופעלת בין היתר על ידי המוסד לביטוח לאומי. בין יתר הגמלאות והקצבאות של הביטוח הלאומי מי שסובל מנכות מעבודה, הן כתוצאה מתאונת עבודה והן כתוצאה ממחלת מקצוע, זכאי לקבל דמי פגיעה מיד לאחר הפגיעה וקצבת מכות מעבודה ובמידה והפגיעה נמשכת. על הגשת תביעת גמלת נכות מעבודה במאמר זה.

 

תביעת דמי פגיעה

מי שנפגע בתאונת עבודה במהלך עבודתו ואיבד את יכולתו לעבוד בעקבות כך, בין אם לזמן מוגבל ובין אם באופן קבוע, זכאי לקבל דמי פגיעה במשך 90 ימים ממועד הפגיעה. את התביעה לדמי פגיעה ניתן להגיש רק עד שנה מיום הפגיעה והגשה מאוחרת יותר עשויה להקטין את גובה הגמלה לה יהיה זכאי התובע במידה והפגיעה תהיה קבועה בעתיד.

בתביעה לתשלום דמי פגיעה צריך לציין את סוג הפגיעה ואת הנסיבות שבהן הן נגרמו. בנוסף יש לציין אם העובד חדל לחלוטין מעבודה ואם ההפסקה מהעבודה הינה זמנית או קבועה. יש לצרף לתביעה את המסמכים הרפואיים מתקופת הטיפול. יש חשיבות גדולה להגשת התביעה כמו שצריך מכיוון שהדבר ישליך על תביעת גמלת נכות מעבודה בהמשך.

 

 גמלת נכות מעבודה

הגשת תביעת גמלת נכות מעבודה למעשה מתבססת על התביעה שהוגשה קודם לכן לקבלת דמי פגיעה והתביעה הראשונית חשובה לעצם ביסוס האירוע המזכה. גמלת נכות מעבודה היא גמלה חודשית הניתנת למי שסובל מדרגת נכות מעבודה בשיעור העולה על -9%. בשלב הראשון ביטוח לאומי צרך להכיר בכך שמדובר בפגיעה שמקורה בעבודתו של התובע ושבלב השני לקבוע את אחוזי הנכות המזכים.

 

גובה קצבת נכות מעבודה

לאחר הגשת תביעת גמלת נכות מעבודה וזימון לוועדה רפואית, גובה הקצבה לה יהיה זכאי התובע נקבע בהתאם לאחוזי הנכות התפקודית שנגרמו בעקבות הפגיעה. כאשר נקבעת דרגת נכות של בין 10% – 19% התובע יהיה זכאי למענק חד פעמי ולא לקצבה חודשית. גובה המענק תלוי באחוזי הנכות המדויקים שנקבעו ובמספר החודשים שבעבורם אחוזי הנכות נקבעו לתובע.

 

מיצוי של דמי הפגיעה

מומלץ שלא להגיש תביעת גמלת נכות מעבודה טרם שהסתיימה תקופת האי כושר לעבוד המזכה בדמי פגיעה. כלומר יש להגיש את התביעה רק בחלוף 90 ימים ממועד התאונה. הדבר חיוני על מנת שלא להפסיד את הזכויות לקבלת דמי פגיעה. מכיוון שהוועדה הרפואית של ביטוח לאומי עלולה לקבוע לתובע דרגת נכות הנמוכה מ- 100%  וכל העובד לא שב לעבודה הדבר עשוי לפגוע בפיצויים שהוא יקבל.

 

תביעת נכה נזקק

כאשר הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי קובעת אחוזי נכות זמניים לתובע בשיעור של פחות מ- 100% התובע יכול להגיש תביעת נכה נזקק מיד לאחר קבלת הקביעה על מנת להגדיל את גמלת הנכות ל- 100%. התביעה תאושר במידה והוועדה תסבור כי הנכה אינו מסוגל לעבוד בשלב זה בשום עבודה בשל פגיעותיו.

 

גובה הגמלה

גמלת נכות מעבודה משולמת כל  חודש ב-28 בחודש ישירות לחשבון הבנק של הזכאים. חשוב לדעת שההכנסות של נפגע העבודה בין אם מעבודה ובין אם מכל מקור אחר  אינה נלקחת בחשבון בחישוב גובה הגמלה במידה והתביעה אושרה. כאשר נקבעו אחוזי נכות של 100%, נכה העבודה יהיה זכאי לקצבה חודשית בסכום שהוא קיבל בדמי הפגיעה בהתאם להכנסתו מעבודה טרם הפגיעה.

במידה ונקבעה לתובע דרגת נכות של 50% הוא יהיה זכאי לקבל קצבת נכות מעבודה בשיעור של  חצי הקצבה לה היה זכאי לו דרגת הנכות הייתה 100%. כאשר נקבעו לתובע דרגת נכות זמנית בשיעור של בין 9% – 100% הוא יהיה זכאי לקבצה חודשית בהתאם לאחוזי הנכות.

 

אי הסופיות של הקביעה

חשוב לדעת כי קביעת אחוזי נכות לנפגע עבודה על ידי הוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי יכולה להיות זמנית וניתן לשנותה במידה ויהיו שינויים במצבו התפקודי של התובע. מדובר הן על שינויים לטובה ואז המוסד לביטוח לאומי הוא שיקטין את אחוזי הנכות והן על שינויים לרעה ואז הנכה זכאי להגיש בקשה להגדלת אחוזי הנכות עקב ההחמרה במצבו.

 

הגשת בקשה לדיון מחדש

לאחר שחלפה חצי שנה מאז שנקבעה דרגת נכות צמיתה לנפגע עבודה ובמהלכם חלה החמרה בפגיעה הספציפית שלגביה נקבעה לו אותה דרגת הנכות כמו גם, כאשר התגלו פגיעות חדשות שנובעות מאותה תאונת עבודה או מחלת מקצוע, ניתן להגיש בקשה לדיון מחדש. על הנכה להגיש את הבקשה על גבי טופס ב.ל. 228 לצד אישור בכתב לגבי החמרת המצב מרופא מוסמך.

 

הגדלת דרגת נכות למי שאינו מסוגל לחזור לעבודתו

כאשר לנפגע עבודה נקבעה דרגת נכות לצמיתות אשר מונעת ממנו לחזור לעבודתו מלפני הפגיעה ובנוסף לכך היא גורמת לירידה של למעלה מ-20% מההכנסות מכלל הסוגים באופן קבוע ניתן לבקש מהוועדה הרפואית להגדיל את דרגת הנכות הצמיתה של העובד בשיעורים של רבע, שליש וחצי מדרגת הנכות שנקבעה בדיון הקודם בהתאם לגילו ולמקצועו של הנפגע.

 

סיכום תביעת גמלת נכות מעבודה

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של תביעת גמלת נכות מעבודה בהרחבה. כפי שציינו, את התביעה יכולים להגיש רק מי שתבעו דמי פגיעה עקב תאונת עבודה או מחלת מקצוע וכאשר בחלוף תקופת הזכאות לדמי פגיעה עדיין נותרה להם נכות בשל אותה פגיעה.

גם מי שחזר לעבודתו בתום תקופת דמי הפגיעה וסובל מפגיעות שפוגעות בהיקף המשרה רשאי להגיש תביעת גמלת נכות מעבודה. את התביעה צריך להגיש בתוך שנה ממועד האירוע המזכה והגשת התביעה במועד מאוחר יותר יכולה לפגוע בזכאותו של התובע.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!