לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת נכות אחרי גיל פרישה

הביטוח הלאומי הינו המוסד הממשלתי בישראל אשר מטרתו לדאוג לאוכלוסיות המוחלשות ולאפשר להם להתקיים בכבוד. בתוקף כך, ישנן מספר הגדרות ואוכלוסיות שונות הזכאיות להטבות וקצבות. כדוגמה קבלת קצבת זקנה (לאחר גיל הפרישה) וקבלת קצבת נכות (למי שמוגדר כבעל אחוזי נכות). ישנם מקרים בהם אדם עומד בקריטריונים של שתי ההגדרות, לעיתים ישנו כפל במתן הקצבות, אך לעיתים קצבה מסוימת נפסקת בגיל או בתנאי מסוים. דוגמה טובה לכך הינה בתביעת נכות אחרי גיל פרישה. אם כך, האם ניתן לקבל קצבת נכות אחרי גיל פרישה?

 

מהי תביעת נכות

בביטוח הלאומי ישנן הגדרות מדויקות לכל אחד מן המקרים בהם אדם יכול לתבוע קצבה מהמדינה. אחד המקרים הללו הינו מצב רפואי (נפשי או פיזיולוגי), הפוגע באופן משמעותי בחיי היומיום של האדם וביכולת שלו להתפרנס ולפרנס את משפחתו. מקרים אלו מוגדרים תחת נכות כללית ותחת אובדן כושר העבודה. על פי הגדרות הביטוח הלאומי ניתן להגיש ולקבל קצבה על נכות לכל אדם בגיר (מעל גיל 18) שטרם הגיע לגיל פרישה.

 

מדוע הביטוח הלאומי אינו מאפשר הגשת תביעת נכות לאחר גיל פרישה?

גיל הפרישה מוגדר בתור הגיל בו אדם מתחיל לקבל פנסיה וקצבת זקנה מהביטוח הלאומי. מבחינת הביטוח הלאומי קצבת הנכות הינה כתחליף או תוספת על אובדן כושר העבודה של האדם ובעצם מטרתה לאפשר לתא המשפחתי להמשיך להתקיים למרות הנכות של אחד המפרנסים בה.

עם זאת, בעת ההגעה לגיל הפרישה האדם אינו ממשיך לעבוד אלה מתחיל לקבל קצבה מהפנסיה. בדרך כלל גם מדובר על תא משפחתי ללא ילדים קטנים ואף ללא קטינים כלל, כך שהמפרנסים אינם צריכים לדאוג למספר רב של נפשות. נוסף לכך, בעת ההגעה לגיל פרישה מקבל הפנסיונר, את הפנסיה אותה צבר לאורך השנים.

 

מגבלות שהותרו לפני גיל פרישה

למרות כל הגדרת התקנות המדויקת, ניתן להגיש תביעת נכות במהלך 12 חודשים שלאחר ההגעה לגיל הפרישה. המטרה של האפשרות הזו הינה להעניק לתובע טווח זמן בו יוכל להגיש את התביעה על מגבלות שהיו קיימות בטרם ההגעה לגיל הפרישה. מקרה זה ניתן לחלק לשני תת מקרים, שקשורים לזמן בו הוגשה התביעה.

 

תביעה לפני גיל פרישה

במקרה של הגשת תביעה לפני גיל פרישה, אשר כוללת מגבלות שהותרו בטרם ההגה לגיל פרישה, אין כל ביה וסוגיה והליקויים יבחנו ויותאמו לחולה אחוזי נכות כללית, אחוזי אובדן כושר עבודה וקצבת נכות במידה ויעמוד בקריטריונים.

 

תביעה אחרי גיל פרישה

גם במקרים של הגשת תביעה במהלך השנה שלאחר ההגעה לגיל פרישה, התיק ייבדק והוועדה תבחן את המקרה.

 

מגבלות שנגרמו לאחר גיל פרישה

רבים מניחים כי המשמעות של האפשרות להגיש את התביעה ולקבוע וועדה רפואית לאחר הגעה לגיל פרישה, הינה שגם נכות וליקויים שהתגלו בשנה שלאחר הגעה לגיל פרישה יכולים להכלל לצורך הגשת התביעה, אך לא כך הדבר. חשוב להבין כי כל ליקוי אשר התגלה לאחר גיל הפרישה אינו תקף לצורך הדיון בוועדה. גם אם, הוועדה נקבעה לפני ההגעה לגיל הפרישה.

 

הליך קביעת הנכות הכללית

להליך קביעת הנכות הכללית ישנם שלבים ברורים ופשוטים יחסית, אך חשוב לתת עליהם את הדעת. ראשית יש להגיש לביטוח הלאומי את כלל המסמכים יחד עם טופס תביעה לנכות כללית. לאחר מכן, תדרשו להגיע לוועדה רפואית מקצועית אשר תבחן את המקרה שלכם ותבדוק אתכם. בתום הוועדה, תתקבל ההחלטה עם קביעת אחוזי הנכות ואחוזי אובדן כושר העבודה. אם תעמדו בתנאים הנדרשים אתם צפויים לקבל קצבת נכות בתהאם לשכר, גיל ומצב כלכלי שלכם.

 

דרך הגשת המסמכים

את כלל המסמכים לצורך תביעת נכות הנכות הכללית ונוסף לכך גם טופס התביעה עצמה, ניתן להגיש במספר דרכים. הראשונה הינה מילוי מקוון של הטופס ושליחה ישירה שלו לביטוח הלאומי. אפשרות שנייה הינה הדפסה, מילוי הטופס ושליחה דרך אתר הביטוח הלאומי או הגשה פיזית לאחד מסניפי הביטוח הלאומי. אפשרות נוספת היא להיעזר בנציג טלפוני של המוסד לביטוח לאומי.

 

הוועדה הרפואית בתביעת נכות אחרי גיל פרישה

לאחר הגשת המסמכים מתכנסת וועדה רפואית אשר כוללת בתוכה רופאים מומחים לתחום שדרוש לכם. רופאים אלו דנים במסמכים שתציגו ועשויים לדרוש מכם להיבדק על ידיהם וזאת כדי לוודא את הליקויים שתיארתם. חשוב לזכור ולהבין כי במסגרת הוועדה הרפואית לצורך קביעת נכות לאחר גיל פרישה יהיה עליכם בנוסף להוכחת דבר קיומה של הנכות וההפרעה שהיא מייצרת על חייכם גם להוכיח כי פגיעה זו הייתה קיימת בטרם הגעתם לגיל הפרישה והיא לא נוצרה לאחר גיל הפרישה.

 

זכויות נוספות של נכים לאחר גיל פרישה

למרות העובדה שלא ניתן לקבל קצבה והכרה בנכות וליקויים לאחר גיל הפרישה, ישנן הטבות שונות למי שמוגדר כנכה, אשר עשויות להקל באופן משמעותי מאוד על חיו של התובע. לכן, מומלץ מאוד להבין מהן הזכויות המלאות שלכם בתור פנסיונרים אשר נפגעו ונדרשים להם אחוזי נכות.

 

תאונת עבודה או תאונת דרכים אחרי גיל פרישה

לעומת המקרה של נכות כללית, ישנם מקרים רבים הם הפגיעה שנוצרה אחרי גיל הפרישה מזכה אתכם בהטבות נוספות ובקצבאות וזאת בהתאם לסוג הפגיעה, הסיבה לפגיעה ועוד. מספר מקרים נוספים אשר ידרשו הגשה של תביעה לביטוח הלאומי לצורך קבלת קצבה הינם תאונת עבודה או תאונת דרכים. כמו כן, בכל מקרה שהוא, חשוב מאוד לוודא כי ממצאים את כל התנאים והחוקים שמגיעים לכם וכי העברתם את כלל המידע הרלוונטי.

 

ערעורים

לאחר החלטת הוועדה, ניתן עד 60 יום ולפנות ולהגיש בקשה לערעור על החלטת הוועדה הרפואית וזאת בכפוף להצגת מידע שלא נלקח בחשבון או שנעשתה בו טעות.

תביעת נכות אחרי גיל פרישה - פייפר כהן

שאלות ותשובות בנושא תביעת נכות אחרי גיל פרישה

באופן דיי ברור התשובה היא לא. בפוליסה של חברות הביטוח השונות ישנם סעיפים שונים מעט. לעיתים מדובר על שינויים משגיל הפרישה לגברים נותר קבוע בעשורים האחרונים ועומד על 67. עם זאת, גיל הפרישה לנשים עמד עד לפני מספר שנים על 62 והוחלט להעלות אותו בהדרגה לאורך השנים עד גיל 65. נוסף לכך, ישנה הגדרה של גיל פרישת חובה שעומד על 67 שנים, בגיל זה המעסיק יכול לדרוש את פרישתו של העובד.מותיים אשר יכולים להטיב או להרע עם הפיצויי לו תזכו כחלק מתביעת פנסיית נכות ממנורה מבטחים. 

באופן כללי, אין חובה להגיע עם עורך דין לוועדה הרפואית, אך ניתן לעשות זאת. במקרים מסובכים כמו הגשת תביעת נכות אחרי גיל פרישה מומלץ מאוד להגיע לוועדה ולבצע את כל הליך הגשת התביעה עם בעל מקצוע וזאת כדי להבטיח את קבלת כלל הזכויות המגיעות לכם בחוק.

גובה קצבת הנכות תלוי במספר גורמים, הראשון הינו אחוז הנכות שנקבעה בוועדה הרפואית. הגורם השני הינו אחוז אובדן כושר העבודה שהוגדר. בהתאם לשני אלו נקבעת קצבת הנכות או המענק החד פעמי אשר יועבר לתובע.

באופן עקרוני אחרי גיל פרישה קרן הפנסיה מתחילה להעביר למבוטח את דמי הפנסיה שצבר לאורך השנים. עם זאת, חשוב לבדוק את תנאי הפוליסה המדויקים ובהתאם לכך לדעת האם ניתן לפנות לקרן הפנסיה לצורך קביעת אחוזי נכות ואובדן כושר עבודה.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!