לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

הגשת תביעה לקצבת נכות מקרן פנסיה

פנסיית נכות מקרן הפנסיה ניתנת למי שהוכר כנכה בהתאם לתקנון קרן הפנסיה. על מנת להיות זכאים לקצבה יש צורך שהנכה יסבול מכל הפחות  25% ועד 75% נכות אשר בעבורם הוא יהיה זכאי לפיצוי חלקי. נכה שסובל בין 75% נכות ועד 100% יהיה זכאי לפנסיית נכות מלאה שעשויה להגיע במקסימום ל-75% מהשכר. על הגשת תביעה לקצבת נכות מקרן פנסיה במאמר זה.

 

סיבות נפוצות לדחייה

לאחר הגשת תביעה לקצבת נכות מקרן פנסיה העובד עשויי להיות מזומן לוועדה רפואית מטעם הקרן על מנת שזה תקבע את שיעור הנכות ואת דרגת אי הכושר שלו על מנת לקבוע אם הוא זכאי לגמלה חלקית או מלאה או שכלל אינו עומד בתנאים לגמלה. הסיבות הנפוצות לדחייה הן טענה  כי המבוטח לא איבד את כושר עבודתו או שהוא לא זכאי מכיוון שהמחלה החלה טרם הצטרפותו ואינה נכללת בכיסוי.

 

תקופת אכשרה בקרן הפנסיה

הגשת תביעה לקצבת נכות מקרן פנסיה בתוך תקופת האכשרה עשויה להביא לאי אישור של הבקשה. תקופת האכשרה מוגדרת במסגרת התקנונים של קרנות הפנסיה וזו נועדה למנוע ניצול לרעה של הכיסוי כאשר המבוטח כבר חולה בעת הצטרפותו.

במרבית המקרים לאחר תקופה של 60 חודשים לאחר ההצטרפות לקרן המבוטח בכל מקרה הוא ייחשב כמי שהצטרף לקרן כאשר הוא בריא גם אם סבל ממחלה כלשהיא בעת ההצטרפות.

קרנות הפנסיה לעיתים אף מאפשרות כיסוי הכולל “מחיקת עבר” ביחס למחלות קיימות ויש לברר זאת מראש. במידה וקיים רכיב זה בכיסוי לא יהיה ניתן לדחות עקב תקופת אכשרה את התובע לאחר הגשת תביעה לקצבת נכות מקרן פנסיה בעילה זו.

תקופת המתנה לבירור התביעה

בעת הגשת תביעה לקצבת פנסיה רפואית מקרן הפנסיה תיתכן תקופת המתנה של 3 חודשים בדרך כלל מהאירוע הביטוחי ועד לתחילת התשלום. בחלק מהקרנות קיים סעיף פרנצ’יזה שמשמעותו אפשרות לתשלום רטרואקטיבי גם על תקופת ההמתנה במידה והתביעה תתקבל בסופו של ההליך.

 

תשלום הפרמיות החודשיות

במידה ולאחר הגשת תביעה לקצבת נכות מקרן פנסיה התביעה מתקבלת, קרן הפנסיה תשלם 75% מהשכר הקובע של התובע אך תבצע קיזוז מול ביטוח לאומי במידה והתובע זכאי לתגמולים בתביעה המקבילה. בנוסף במידה וקיים רכיב ביטוחי מתאים, קרן הפנסיה תשלם באופן קבוע  את הפרמיות החודשיות שעד כה שולמו על ידי העובד והמעסיק לפיצויי פיטורים ותמלוגי גמלאות על מנת שזכויותיו הפנסיוניות של העובד יישארו לאחר גיל הפרישה.

 

התיישנות בתביעת קצבת נכות

באופן עקרוני יש להגיש תביעה לקצבת נכות מקרן הפנסיה בתוך שלוש שנים מעת האירוע הביטוחי. חשוב להבין שמכיוון שעילת התביעה היא אובדן הכושר לעבוד, מדובר על עילה המתחדשת כל עוד העובד עדיין אינו מסוגל לעבוד וההתיישנות בפועל היא במשך הזמן שבעבורו ניתן יהיה לתבוע. כלומר לא ניתן יהיה לתבוע על התקופה שמעבר לשלוש שנים מעת הגשת התביעה.

כאשר התובע סובל מאובדן כושר עבודה על רקע נפשי שהביא לכך שלא היה יכול לטפל קודם בענייניו עקב מצבו יתכן וניתן יהיה להגיש תביעה גם על תקופה ממושכת יותר.

 

הגדלת סיכויי התביעה

על מנת להגדיל את הסיכוי בעת הגשת תביעה לקצבת נכות מקרן פנסיה מומלץ להיעזר בעורך דין מקצועי ומנוסה המתמחה בתחום. בנוסף חשוב לצרף לתביעה אישורים רפואיים עדכניים ורלוונטיים לצד חוות דעת מסודרת ומנומקת של מומחה מתחום המחלה או הפגיעה. יש צורך במיוחד בחוות דעת של רופא תעסוקתי שקובע מסמרות בעניין אי הכושר.

בהתאם לדין ובהתאם לתקנונים של קרנות הפנסיה קביעת ועדת הערעור של קרן הפנסיה בנוגע לעניינים רפואיים הינה סופית וניתן יהיה לערער בהמשך רק לבית הדין לעבודה ורק בהיבטים המשפטיים של ההליך. לכן כה חשוב לקבל ליווי משפטי כבר בעת ההתנהלות מול קרן הפנסיה.

בעת הגשת התביעה לקרן הפנסיה חשוב לפעול בצורה מדייקת ובהתאם להוראות וההנחיות של  הקרן הספציפית בה מבוטח העמית. מומלץ לעבור היטב על תקנון הקרן טרם הגשת התביעה. גובה הקצבה עשויי להשתנות בהתאם למסלול הכספים בקרן ושיעור הכיסוי הביטוחי של הרכיבים השונים.

 

עבודה לאחר קבלת התביעה

כאשר נקבעה לעובד דרגת אי כושר מלאה והוא זכאי לגמלת נכות מקרן הפנסיה בשיעור של 75% מהשכר הקובע הוא רשאי להמשיך לעבוד בתנאים מסוימים. במידה וההכנסה המשולבת של הנכה הן מקצבת הנכות והן מהכנסה מעבודה עולה על הכנסה הממוצעת שלו ב- 12 החודשים טרם לאירוע הביטוחי הוא עלול לסבול מקיזוז חלקי של קצבת הנכות.

קיזוז הקצבה ישפיע רק על גובה קצבת הנכות אשר תשולם לעמית ולא תשפיע על העברות הפרמיות עבור המשך הזכויות לגיל פרישה. כאשר מתקיים מעקב אחר הכנסת העמית לא נמדדת הכנסתו עבור ימי מחלה אשר נצברו לרשותו עד לאירוע הביטוי וניתן לקבל, הן קצבת נכות והן תשלום ימי מחלה ממקום העבודה.

 

סיכום הגשת תביעה לקצבת נכות מ קרן פנסיה

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של הגשת תביעה לפנסיית נכות מקרן פנסיה בהרחבה. חשוב לדעת כי  כאשר מדובר על מי שנפגע בתאונת עבודה עליו למצות את ההליך מול המוסד לביטוח לאומי טרם הגשת הבקשה ובמידה ולא עשה זאת קרן הפנסיה רשאית להקטין את סכום קצבת הפנסיה.

המבוטח נדרש להגיש בתוך 45 יום מהעת שבו פנתה אליו קרן הפנסיה שלו בנושא, תביעה לדמי פגיעה או תביעה לגמלת נכות מעבודה בביטוח הלאומי.  כפי שציינו, על מנת להגדיל את הסיכויים להצלחת התביעות השונות מומלץ לקבל ליווי משפטי של עורך דין המתמחה בתחום.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!