לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

התיישנות תביעת נכות פנסיה

פנסיית נכות נועדה לתת מענה לעובד שיכולתו להשתכר נפגע ברמה של יותר מ-25%. התביעה צריכה להיות מוגשת לקרן הפנסיה ועל מנת להיות זכאי לקבצה יש להתייצב בפני ועדה רפואית. סכום הפנסיה לנכה מלא ניתן בהתאם לשיעור הכיסוי של פנסיית הנכות של העמית לרוב כ-75% מהשכר הקובע. על התיישנות תביעת נכות פנסיה במאמר שלפניכם.

 

פנסיית נכות וסוג הקרן

בכל הנוגע לפנסיית נכות חשוב להבדיל בין קרנות הפנסיה החדשות והוותיקות. בקרנות הוותיקות הכיסוי הביטוחי למקרה של נכות עומד על 70% משכרו הקובע של העובד ואילו בקרנות החדשות הכיסוי עומד על 75% מהשכר הקובע בהתאם למסלול הספציפי של כל עמית. פנסיית נכות מכסה את העמית עד לגיל הגמלאות ואז הוא זכאי לפנסיה לפי צבירה או לפי משכורת אחרונה.

 

התיישנות בקרן פנסיה וותיקה

כאשר מדובר על התיישנות תביעת נכות פנסיה יש גם כן להבדיל בין קרנות הפנסיה הוותיקות והחדשות. בתחילת שנות ה-2000 מספר של קרנות פנסיה נקלעו לגירעון חמור והולאמו על ידי המדינה וקרנות אלו כיום מנוהלות על ידי דרך חברת עמיתים. קרנות הפנסיה הללו מנוהלות לפי שיטת המשכורת האחרונה ולא בשיטה צוברת והן נבדלות גם בנושא של התיישנות תביעת נכות פנסיה.

שלא כמו התיישנות בתביעת נכות פנסיה בקרנות החדשות בהם ההתיישנות היא בהתאם לתקנון שלהקרנות, מי שמחזיק בפנסיה בקרן וותיקה יכול להגיש את התביעה בתוך תקופת ההתיישנות הקבועה בדין הכללי אשר עומדת גם כיום על שבע שנים ממועד האירוע המזכה.

גם בסוג זה של פנסיה, עצירת מרוץ התיישנות תביעות נכות פנסיה מתבצעת בעת העברת התביעה לבית המשפט ולא בעת הגשת התביעה לחברת עמיתים מלבד אם נקבע במופרש אחרת בתקנון של הקרן.

התיישנות בקרן פנסיה חדשה

בתביעת נכות בפנסיה מהקרנות החדשות השכר הקובע לפנסיית נכות נקבע בהתאם למסלול של העמית ובהתאם למינו, גיל הצטרפותו לקרן וסכום ההפרשה החודשי לרכיב אובדן כושר בקרן הפנסיה. בתביעת נכות כנגד קרן פנסיה חדשה התיישנות תביעת נכות פנסיה תהיה בהתאם לתקנון של כל קרן לרוב לאחר שלוש שנים מיום האירוע הביטוחי.

כפי שציינו, תקופת התיישנות תביעת נכות פנסיה קרנות החדשות תלויה בתקנון הקרן אך חשוב להבין כי מדובר בעילה תביעה מתחדש כלומר, כל עוד העובד במצב של אובדן כושר העילה של התביעה מתקיימת. עם זאת ניתן לתבוע רק 3 שנים אחורנית את הקרן.

גם כאן הגשת התביעה לקרן הפנסיה לא מפסיקה את התיישנות תביעת נכות פנסיה ויש להעביר את התיק לבית המשפט על מנת להפסיק את המרוץ.

 

הארכה של תקופת ההתיישנות

על פי הדין אי מודעות עשויה לשנות את מועד תחילת ההתיישנות. במרבית המקרים של תביעת קרן הפנסיה הדבר אינו רלוונטי מכיוון שמצופה מהעובד להיות מודע למרכיבי הפיצוי והכיסוי בקרן הפנסיה שלו.

עם זאת במידה ומדובר על כיסוי הנובע מפוליסות קבוצתיות לאובדן כושר עבודה למשל במסגרת מקום העבודה והכיסוי לאובדן הכושר אינו סטנדרטי יתכן וניתן יהיה לטעון שהעמית לא היה יכול להיות מודע לקיומו של הכיסוי ויש הצדקה משפטית להארכת תקופת ההתיישנות.

 

הגשת תביעה כנגד קרן הפנסיה

פנסיית נכות ניתנת לנכים אשר הוכרו על פי תקנון קרן הפנסיה והיא יכולה להגיע לכדי 75% מהמשכורת הקובעת של העובד. על מנת להעלות את הסיכוי שקרן הפנסיה תכיר בזכאות של העובד לפנסיית נכות, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום של אובדן כושר עבודה ופנסיית נכות ולמהר להגיש את התביעה מוקדם ככל שניתן.

 

תביעות כנגד צדדים שלישיים

מעבר לתביעות התגמולים מחברות הביטוח והפנסיה השונות שמורה לנפגע הזכות לתבוע כל גוף ציבורי, פרטי או אדם אשר גרמו באופן עקיף או לפגיעה בו. עובד אשר נגרמה לו נכות בתאונת עבודה יכול לתבוע את המעסיק או את חברת הביטוח שלו במידה והפגיעה הייתה יכולה להימנע לו המעסיק היה פועל כראוי.

 

התיישנות בתביעת המעסיק נכות מתאונת עבודה

בתביעות נזיקין בעקבות פגיעה בתאונת עבודה ישנה תקופת התיישנות של 7 שנים מיום התאונה. באופן עקרוני רק הגשת התביעה לבית המשפט עוצרת את מרוץ ההתיישנות. עם זאת במידה ומועד גילוי הנזק אינו מועד התאונה עצמה אלא מועד מאוחר יותר, תקופת התיישנות מתחילה ביום שבו נתגלה הנזק או לחילופין ביום שבו האדם הסביר אמור היה לגלות את הנזק.

בכל מקירה גם אם הגילוי נעשה במועד מאוחר יותר, תקופת ההתיישנות מסתיימת בחלוף 10 שנים מהאירוע שבעבורו מוגשת התביעה. חריג נוסף לעניין התיישנות בתביעות נזיקין בעקבות תאונת עבודה הוא כאשר הנפגע היה מצוי במצב של חוסר הכרה שמנע ממנו מלהגיש קודם את התביעה.

 

הודעה על התיישנות תביעת נכות פנסיה

כאשר מנהלים תביעה מול קרן הפנסיה תקופת ההתיישנות להגשת תביעה לחברה הפנסיה, על החברה לכלול פסקה לגבי התיישנות תביעת נכות פנסיה בכל הודעת דחייה והודעת המשך בירור. החברה אף נדרשת לציין כי עצם המשך הבירור או הגשת התביעה אינה עוצרת את מרוץ ההתיישנות בהתאם לדין ורק הגשת התביעה לבית המשפט עוצרת בפועל את המרוץ.

 

איזו וועדה רפואית דנה בתביעות נכות פנסיה

כאשר מגישים תביעה עבור פנסיה רפואית ישנם מספר גופים רלוונטיים אותם ניתן לתבוע. ניתן לתבוע את ביטוח לאומי כאשר התביעה נוגעת לתאונות עבודה ואז התביעה תידון בפני הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. ניתן לתבוע את קרן הפנסיה ואז התביעה תתברר בפני הוועדה הרפואית של חברת הפנסיה.

עובדי מדינה ורשויות מקומיות יכולים לתבוע גם כאשר הם מחזיקים בפנסיה תקציבית ואז התביעה תתברר בפני הוועדות הרפואיות של משרד הבריאות.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!