לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת נכות כללית – צעד אחר צעד

תפקידו של המוסד לביטוח לאומי הינו להעניק סיוע כלכלי לכל אזרח ישראלי אשר נדרש לכך מבחינה כלכלית. הדבר כולל הן מקרים זמניים כמו אבטלה או חופשת לידה והן מקרים קבועים כמו נכות מולדות או נכת שנגרמה לאורך החיים. איך מגישים תביעת נכות כללית ומהם הצעדים החשובים בתהליך?

 

מהי תביעת נכות כללית?

בכדי שהמוסד לביטוח לאומי יכיר בנכותו של אדם, על אותו אדם להגיש לביטוח הלאומי תביעה מסודרת המציגה בתוכה את כלל הפרטים והפגיעות שהוא סובל מהן. הליך זה נקרא הגשת תביעה לנכות כללית. מדובר על הליך הדומה במקצת להליך של הגשת תביעה לחברת ביטוח.

בהליך תביעת הנכות הכללית הביטוח הלאומי יבחן את המחלות או הפציעות שנגרמו למגיש התביעה ויגדירו לו אחוזי נכות (לכל מחלה בנפרד וכמכלול יחד). בנוסף לכך, יוגדרו לו אחוזי אובדן כושר עבודה אשר יקבעו את אחוזי וגובה הקצבה שיקבל.

 

מהם השלבים בהגשת תביעת נכות כללית?

בהליך הגשת תביעת נכות כללית ישנם מספר צעדים ושלבים דיי ברורים והגיוניים. חושב לשים לב לבצע את כל השלבים באופן מדויק ולמלא את על הפרטים והטפסים וזאת כדי להבטיח את הטיפול בתביעה בצורה המהירה והטובה ביותר.

  1. שלב ההכנה
  2. הגשת המסמכים
  3. וועדה רפואית
  4. החלטת הוועדה
  5. ערעור

 

צפו בעו"ד אייל פייפר כהן מסביר על תביעת קצבת נכות כללית מול המוסד לביטוח לאומי:

 

שלב ההכנות

השלב הראשון בהליך הגשת התביעה הינו שלב ההכנות. שלב זה הינו קריטי מאוד להמשך התהליך וכן לצורך ההבנה האם עליכם במקביל להגשת תביעת הנכות הכללית להגיש תביעות נוספות.

בשלב זה עליכם לאסוף את כלל המסמכים הרפואיים הקשורים במחלות הרפואיות אשר גורמות לכם לפגיעה בתפקוד היומי וביכולת שלכם להתפרנס. חשוב מאוד לכלול גם מידע על מחלות שנראות לכם פחות חשובות. הסיבה לכך נובעת מן העובדה שאחוזי הנכות הכללית כוללים בתוכם התייחסות לכל מחלה בנפרד כמו גם למכלול הבעיות יחד.

 

שלב הגשת המסמכים

השלב הבא הינו שלב הגשת המסמכים. בשלב זה מוגשת התביעה באופן רשמי. חשוב לכלול את כלל המסמכים הנדרשים וזאת כדי למנוע עיכובים בטיפול בתביעה שלכם.

 

מהם המסמכים הנדרשים לצורך הגשת תביעת נכות כללית?

את המסמכים ניתן לחלק לכמה קטגוריות:

  1. טופס התביעה – מסמך רשמי של המוסד לביטוח לאומי שיש למלא ולעדכן את כלל הפרטים הנדרשים.
  2. מסמכים רפואיים – מדובר על כל סיכומי פגישות, סיכומי אשפוזים, תוצאות בדיקות, תרופות, התייעצויות עם מומחים וכל מידע נוסף הרלוונטי למצב הרפואי שתרצו שיבחן על ידי הוועדה הרפואית.
  3. מידע הקשור בהכנסות –
    1. שכיר – במקרה של עובד שכיר יש להגיש תלושי שער מתקופה של 15 חודשים אחרונים. ניתן במקום זאת להגיש אישור מעסיק על תקופת העסקה והשכר שהתקבל על העבודה. כמו כן, יש להגיש מסמכים המעידים על תשלומי דמי מחלה שהתקבלו מהמעסיק או מחברת הביטוח.
    2. עצמאי – יש להגיש את השומות האחרונות של העצמאי. כמו כן, נדרש להצהיר במחלקת הביטוח והגבייה בביטוח הלאומי על השינויים שהתרחשו בעבודה ובהכנסה כתוצאה מהנכות.
    3. הכנסות נוספות – במידה וקיימת הכנסה אחרת שאינה מעבודה, כדוגמה מזונות, תשלומים מחברות ביטוח, תגמולים או פנסיה.
  4. ייפוי כוח – ניתן להעניק ייפוי כוח לגורם חיצוני (כדוגמה עורך דין), לצורך ביצוע ההליך, מילוי הטפסים וההתנהלות מול הביטוח הלאומי. לצורך כך יש צורך לצרף ייפוי כוח. במקרים בהם לתובע יש אפוטרופוס יש צורך לצרף צו אפוטרופוס או פסק דין המורה על כך.

 

דרכי הגשת הטפסים

כיום הליך הגשת הטפסים הינו פשוט מאוד וניתן לבצע אותו בשלל דרכים שונות. החל מטלפון לנציג שירות (3928*), מילוי מכוון של התביעה, שליחה בדואר או הגשה לסניף של ביטוח לאומי.

 

וועדה רפואית – מה חשוב לזכור בשלב זה?

השלב הבא הינו שלב הוועדה הרפואית. בשלב זה, רופא מומחה ייבחן את המידע שהעברתם, כמו גם יבחן את מצבכם באופן אישי (הוא עשוי לדרוש מכם לבצע בדיקה רפואית). לאחר מכן, הוועדה תדון על במצב הרפואי שלכם ותקבע את אחוזי הנכות המגיעים לכם לאור המידע והמצב שהוצג.

 

ערעור

במידה והחלטת הוועדה אינה מתקבלת על דעתכם, ניתן להגיש ערער ולפנות לוועדת ערעורים אשר תבחן את המידע מחדש ותבחן את המידע. במקרים של ערעור חושב מאוד לוודא מה היו הפערים ומדוע הוועדה הרפואית קבעה אחוזי נכות נמוכים מהמצופה. לאחר הבנת הפערים ניתן לשלים מידע או בדיקות חסרות ובכך להעלות את הסיכוי לקבלת אחוזי נכות גבוהים יותר.

תביעת נכות כללית – צעד אחר צעד - פייפר כהן

שאלות ותשובות בנושא תביעת נכות כללית

קטינים (או יותר נכון האפוטרופוס של הקטין) או מי שעברה מעל שנה מגיל הפרישה יכולים להגיש תביעות אחרות לצורך הכרה בנכות וקבלת קצבות.

באופן כללי, את הליך הגשת התביעה, הוועדה הרפואית, הערעורים וכל שלב נוסף בהליך הגשת תביעת נכות כללית ניתן לעשות באופן עצמאי וזאת ללא שימוש בשירותיו של עורך דין. עם זאת, במקרים רבים ובעיקר במקרים סבוכים עורך דין יוכל לעזור, לקצר את ההליך ולעיתים אף להגיד את גודל הקצבה שתתקבל.

הגשת תביעה מחודשת יכולה להתבצע בשני מקרים עיקריים, המקרה הראשון הינו מצב בו הערעור שלכם נדחה ולכן אם תרצו שהתביעה שלכם תבחן מחדש תדרשו להגיש תביעה חדשה. האפשרות השנייה הינה מקרה של החמרת המצב הרפואי, במקרה זה תדרשו להגיש תביעה להצגת ההחמרה במצב.

הגשת התביעה הינה הליך מורכב, מי שאינו רוצה או יכול לשכור את שירותיו של ערוך דין יכול לפנות לארגון יד מכוונת אשר מעניק סיוע, ייעוץ והכוונה בכל הקשור לוועדות רפואיות. בנוסף ישנו סיוע משפטי של משרד המשפטים שניתן להיעזר בו.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!