לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

מאמרים בנושא תביעות נזיקין

במהלך החיים, לעיתים מתרחשים אירועים לא צפויים, הגורמים נזק גוף, המתבטא בנזק גופני או נפשי.

נזק גוף יכול להיגרם בכל מקום – אם כתוצאה מהחלקה, נפילה על המדרכה, תאונת דרכים, פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים, פגיעה כתוצאה משימוש לא נכון בכלי עבודה וכו’.

חשוב להבין כי לעיתים קרובות, לנזקים אלו יש השלכות רבות על העתיד ולכן, בטרם הגשת תביעת נזיקין, יש לפעול באופן מושכל ולקבל את הייעוץ המתאים על מנת לממש את מלוא הזכויות.

במקרה של נזק גוף עומדת לנפגע הזכות לקבל פיצויים על הנזק שנגרם וכן על ההוצאות שהוצאו, וההוצאות שעליו להוציא בעקבות הנזק.

במקרה של נזק, על מנת לקבל את הפיצוי המקסימלי, מומלץ להגיש תביעת נזיקין נגד גורם הנזק, על ידי עורך דין בעל נסיון בתביעות נזיקין, זאת בכדי לקבל את הפיצויים המרביים ומלוא הזכויות המגיעות על פי החוק.

 

אך מה עליי לדעת טרם הגשת תביעת נזיקין והשגת הפיצויים המרביים?

טרם הגשת תביעת נזיקין חשוב להבין מהם נזקי גוף.

נזקי גוף הינם נזקים שנגרמו לגוף או לנפש על ידי גורם הנזק אשר יכול להיות אדם/ גוף פרטי/ גוף ציבורי.

 

מהו נזק גוף?

נזק גוף הינו מצב בו גוף האדם נפגע או ניזוק, באופן קל או חמור. הנזק אינו חייב להיות חמור או ב”מצב קשה” אלא יכול להיות גם נזק קל, כאשר גם נזק קל יכול לזכות אותי בפיצויים. לפעמים נזק גוף קל עשוי להיות עם משמעות של פיצוי כספי בסך של מאות אלפי שקלים, או כמה עשרות אלפי שקלים בודדים, סכום לא מבוטל.

נזק גוף יכול להיגרם בתאונת דרכים, תאונת עבודה, נזק שנגרם בשטח פרטי כמו נפילה במדרגות, החלקה על הרצפה, נזק גוף עקב שריפה, נשיכת כלב, נזק שנגרם בשטח ציבורי כמו נפילה בגלל מדרכה רעועה, נפילה בגלל בור במדרכה/ בור בכביש, רשלנות רפואית וכו’.

 

מהו נזק נפשי?

נזק נפשי נכלל בהגדרה של נזק גוף, אולם נזק נפשי מתבטא בנזקים לא מוחשיים, לדוגמא – עוגמת נפש, פוסט טראומה וכו’.

אשר עלולים להגיע לכדי נזק רגשי או שכלי כפי שקורה במקרים של הפרעות דחק פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים, או פוסט טראומה לאחר תאונת עבודה, או מה שנקרא PTSD לאחר תאונת דרכים או תאונת עבודה או בכלל תאונה כלשהיא.

 

באילו מקרים אני זכאי לתבוע בתביעת נזיקין?

אם נגרם לך נזק גוף, ונפגעת פיזית או נפשית, הרי שמגיע לך פיצוי כספי. תביעת נזיקין תוגש כאשר נגרם לך נזק גוף עקב פגיעה או רשלנות הנובעת ממעשה של גורם הנזק או עקב רשלנותו.

התביעה תוגש כנגד גורם הנזק וכנגד חברת הביטוח המבטחת אותו, ככל שקיים כיסוי ביטוחי.

את מי עליי לתבוע?

בתביעת נזיקין יש לתבוע את גורם הנזק או את חברת הביטוח, במידה וישנו כיסוי ביטוחי. לדג’ תביעת נזיקין נגד אדם פרטי, תביעה כאשר מדובר בתאונת דרכים, תביעת נזיקין נגד העירייה, תביעת נזיקין נגד המעביד וכן הלאה.

נשמע פשוט נכון?

לצערנו, זה לא כל כך פשוט. לא תמיד ניתן לדעת מי גורם הנזק או שלרוב גורם הנזק לא יודה באשמה, ואף לפעמים יש יותר מגורם נזק אחד.

כך למשל, אם אדם נופל בגלל בור במדרכה, והוא תובע את העירייה, העירייה יכולה לטעון שהבור נוצר עקב שיפוצים של קבלן שעשה עבודות במדרכה וכי אין היא אחראית לנזק.

כלומר העירייה יכולה להטיל את האשמה על גורם אחר, או לטעון כי גם הקבלן אחראי לנזק או לחילופין, לטעון כי האדם שנפגע וניזוק הוא זה שאחראי לנזק שנגרם לו.

במצבים אלו, או התמודדות מול גופים גדולים בעלי כוח רב, אשר ינסו למצוא פרשנות משפטית שתפטור אותם מתשלום, ואז יכול להיגרם עוול גדול לנפגע.

לכן, טרם הגשת התביעה יש לקבל יעוץ מקצועי מעורך דין נזיקין מומחה בתחום בתביעות נזיקין, עורך דין מומחה בתביעות תאונות עבודה או עו”ד מומחה בתביעות תאונות עבודה, אשר ידע לכוון אתכם, וינהל את התביעה באופן מושכל כך שתקבלו את מלוא הפיצויים.

מה עליי לתבוע במסגרת תביעת הנזיקין?

במסגרת התביעה יתבעו כל הנזקים שנגרמו לך עקב הנזק, לרבות הוצאות שהוצאו לטובת הטיפול בנזק, הוצאות שנוצרו עקב הנזק, אובדן כושר עבודה, נכות חלקית או מלאה,

כגון: הוצאות רפואיות, טיפולים רפואיים עתידיים, אמבולנס, בית חולים, הוצאות עבור כאב וסבל, הפסד השתכרות, עגמת נפש, טיפולים נפשיים וכו’.

כיצד מחושבים הפיצויים בתביעת נזיקין?

הפיצוי העיקרי בתביעת נזיקין הינו סעד כספי, כאשר המטרה היא להשיב את הנפגע למצב בו היה לפני קרות הנזק.

חישוב דמי הפיצויים בתביעת נזיקין מחושבים באמצעות 2 קבוצות:

“ראשי נזק ממוניים” – הפסדים כספיים והוצאות הנוגעים לעבר ולעתיד. כלומר הפסדי השתכרות בעבודה, תשלום נסיעות, תשלום לכוח סיעודי, הוצאות רפואיות וכו’.
“ראשי נזק לא ממוניים” – כל נזק שלא מתבטא בהוצאה כספית והוא אינו מוחשי כלומר, קיצור תועלת החיים, כאב וסבל, אובדן הנאת החיים.

לרוב, במסגרת תביעת הנזיקין, בית המשפט ישמע תחילה את הניזוק (התובע), לאחר מכן את המזיק (הנתבע) וכן את העדים הרלוונטיים שהובאו על ידי הצדדים ויכריע על סמך שמיעת הצדדים והראיות שהובאו על ידם.

על מנת להעלות את הסיכויים לשכנע את בית המשפט, חשוב שהנפגע יתעד את הנזק ויביא ראיות ויזואליות, כלומר תמונות או תצלום וידאו של הנזק, המתארות את הנזק שנגרם, את המזיק ככל שניתן, את מקום האירוע וכו’.

לכן, חשוב מאוד לתעד את הנזק במועד קרות הנזק ככל שניתן כך שנוכל להביא את התמונות למשפט ולהציגם כראיה, דבר אשר יכול להשפיע רבות על תוצאות הכרעת בית המשפט.

כאשר מדובר בנזק גוף, שלא נגרמו בתאונת דרכים, יש להביא חוות דעת רפואית שתתמוך בקיומו של נזק הגוף שנגרם.

נטל ההוכחה בדיני נזיקין:

הכלל בדיני נזיקין נקרא “המוציא מחברו עליו הראיה”, במצב רגיל, על הנפגע (התובע) הנטל לשכנע את בית המשפט בצדקתו ב51%, כלומר על הנפגע לשכנע את בית המשפט במסקנה כי המזיק התרשל גבוהה יותר מהמסקנה שהוא לא התרשל, בכדי שתביעתו תתקבל במלואה.

 

איך אני תובע בנזיקין במקרה שאני לא יודע איך נגרם לי הנזק?

חריג לכלל נטל ההוכחה הוא סעיף 41 לפקודת הנזיקין, הקובע חריג לפיו התביעה נראית כל כך ברורה עד כדי כך שהנטל לשכנע את בית המשפט ראשון, יהיה על המזיק (הנתבע).

על מנת שזה יקרה, על הנפגע (תובע) לעמוד שלושה תנאים מצטברים:
לנפגע (התובע) לא היתה ידיעה או יכולת לדעת מה גרם לנזק.
הנזק נגרם על ידי נכס בשליטת המזיק (הנתבע).

סביר כי המזיק (הנתבע) יותר לא נזהר, מאשר שהוא נזהר.
לדוגמא: אדם נכנס לניתוח בהרדמה מלאה ולאחר הניתוח התברר כי נשארה בגופו חתיכה של תחבושת.

תנאי א’ – ניתן לשכנע את בית המשפט כי הנפגע (התובע) לא ידע מה קרה כי הוא היה מורדם.
תנאי ב’ – הנזק נגרם על ידי נכס של המזיק (הנתבע), התחבושת היא של הרופא.
תנאי ג’ – יותר סביר כי המזיק (הנתבע) התרשל, ולא נקט אמצעי זהירות מאשר שהוא לא התרשל.
חשוב לדעת – מלבד חריג זה, החוק קובע מספר מקרים ספציפיים, לפיהם הנטל לשכנע את בית המשפט יהיה מלכתחילה על המזיק, זאת ללא עמידה בשלושת התנאים שפורטו לעיל.

למשל סעיף 39 לפקודת הנזיקין קובע מהי חובת הראיה במקרה של נזק שנגרם מאש.
כך לדוגמא, אם פרצה שריפה בחצר של השכן שלי אחרי שהוא עשה “על האש”, והאש התפשטה לחצר שלי ונגרם לי נזק גוף מהאש, הרי שלפי הוראות הסעיף, על הנתבע להוכיח כי הוא לא התרשל. במידה והוא לא מצליח להוכיח שהוא לא התרשל, הרי שמגיע לי פיצויים.

 

מה קורה אם גורם הנזק טוען שגם אני אשם בנזק נגרם לי?

טענה נפוצה בה משתמשים נתבעים בתביעת נזיקין הינה טענת “אשם תורם”, טענה לפיה לנפגע יש חלק בגרימת הנזק או שיש לו חלק בהגדלתו או אי הקטנתו. כלומר, המזיק מודה שהוא גרם לנזק אך טוען כי אחריות היא לא רק שלו.

לדוגמא, במפעל יש מכונות חיתוך ואחת המכונות התקלקלה, המעביד אמר לעובדים לא להשתמש באותה המכונה כי היא מקולקלת, אך למרות זאת אחד העובדים השתמש בה ונחתך. למעביד יש אחריות אך הוא יכול לטעון שלאותו עובד יש אשם תורם, הוא ידע שהמכונה מקולקלת ולמרות זאת השתמש בה.

במידה ובית המשפט מקבל את טענת “אשם תורם”, סכום הפיצויים אותם יקבל הנפגע יכולים להיות נמוכים משמעותית מהפיצויים האמתיים המגיעים לו.

מה יכול “לשבש” לי את תביעת הנזיקין?

לעיתים חברות ביטוח או גורם הנזק (בעיקר כאשר מדובר בגופים גדולים או ציבורים), בוחרים בפרשנויות משפטיות הגורמות לתביעה להידחות וכתוצאה מכך, במקרה הטוב לשלם פיצוי מופחת ובמקרה הפחות טוב לא לשלם פיצויים כלל.

לכן, על מנת לקבל את מלוא הפיצויים על התובע להיעזר בעורך דין מומחה בתחום דיני הנזיקין, בעל מיומנות מקצועית המבוססת על היכרות מעמיקה עם החוק והפסיקה, שידע לעשות את כל הנדרש כדי להשיג את הפיצוי המקסימלי.

כמו כן, על הנפגע לתעד ולשמור את כל המסמכים הרפואיים, התשלומים, החשבוניות, ללכת לרופא מיד לאחר קרות האירוע ולשמור על תיעוד רלוונטי, שכן אם לא יפעל באופן הזה, התביעה עלולה להידחות או שהנפגע לא יקבל את הפיצוי המגיע לו.

כמה שכר טרחה עליי לשלם בתביעת נזיקין?

שכר הטרחה שיש לשלם לעורך הדין בתביעת נזיקין, נגזר כאחוז מגובה הפיצויים הסופיים שישולמו לנפגע וזאת עד לתעריף המירבי שנקבע לכך בחוק. אי לכך, ההוצאה העיקרית שעל התובע לשאת, הינה אגרת בית המשפט.

עם זאת, תשלום מינמלי לעורך הדין בעבור הוצאות כספיות לנהול התיק, וכן לעיתים נדרש התובע להוציא הוצאות נוספות כגון הוצאות עבור חוו”ד, מסמכים רפואיים וכו’, אך אם בית המשפט מקבל את תביעת הנזיקין, הוא יחייב את הנתבע לשאת באותן העלויות שהוציא התובע, זאת מלבד הפיצוי הכספי המגיע לו בעבור הנזק.

נגרם לי נזק, כיצד עליי לפעול לפני הגעתי לעורך דין נזיקין?

על מנת להוכיח לבית המשפט כי אכן נגרם נזק, על הנפגע סמוך לאחר קרות האירוע, לערוך תיעוד ורישום מדויקים של השתלשלות האירוע הכוללים את כל פרטי המקרה, כגון – תצלומים שתיעדו את הנזק, רישום שעת הנזק, שמירת מסמכים רפואיים, עדויות של עדי ראיה וכו’.

כמו כן, מומלץ בסמוך לאירוע לפנות לקבלת ייעוץ מעורך דין נזיקין המתמחה בתביעות נזיקין כדי שיסייע לכם להימנע מטעויות העלולות לפגוע בסיכויי הצלחת תביעת הנזיקין שלכם.

חשיבות הפניה והתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום הנזיקין:

לעיתים נדמה כי ה”ניצחון” של הנפגע בתביעה מובטח, אולם בפועל זה לא תמיד קורה. לא אחת ישנם אנשים שנפגעו ובחרו לנהל את תביעת הנזיקין לבדם מבלי להיעזר בעורך דין מומחה, פעולה כזו יכולה להוביל לקבלת פיצויים נמוכים או דחיה של התביעה.

כמו כן, כאשר מעורבים מספר גורמים, גופים גדולים או גורמי נזק אשר מטילים את האשמה אחד על השני, הדבר עלול לגרום לסיבוך התביעה, באופן בו הניזוק לבדו, אשר אין בידו את הידע והכלים, לא יוכל לנהל את התביעה כראוי.

לכן, גם אם ברור שגורם הנזק פגע בכם ומגיע לכם פיצויים, יש לפנות לעורך דין מומחה בתביעות נזיקין אשר יסייע לכם להפיק את מלוא הפיצויים והזכויות המגיעות לכם וכן יסייע לכם לעבור את הליך התביעה, שלעיתים יכול להיות ארוך ומייאש, באופן הטוב ביותר אשר יקל עליכם לחזור לשגרה במהרה.

מחלת קרוהן אחוזי נכות
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

מחלת קרוהן אחוזי נכות

קרוהן הינה מחלת מעי דלקתית שתוקפת את מערכת העיכול החל מהפה ועד לפי הטבעת ובעיקרה מאופיינת בכאבים עזים, בדימומים, בכיבים, באבצסים, בקשיים בעיכול וספיגת המזון,

קרא עוד ›
אובדן כושר עבודה נכות נפשית
אובדן כושר עבודה

אובדן כושר עבודה על רקע נפשי

לא אחת קורה שאדם הסובל מדיכאונות או מחרדות, אך חברת הביטוח ממאנת לפצות אותו בטענות של חוסר אמון במצבו הבריאותי נפשי. המחלות השקופות אותם לא

קרא עוד ›
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

תביעת ביטוח פגע וברח

לצערנו קיימים מקרים של פגע וברח אשר שונים מהותית ממקרים רגילים של תאונות דרכים. במקרים שבהם ידועים פרטיו של הנהג הפוגע ושל חברת הביטוח שלו,

קרא עוד ›
תביעת סיעוד
אובדן כושר עבודה

אובדן כושר עבודה מקצועי

לקוחות רבים הפונים אל משרדנו שואלים שאלות הקשורות לאובדן כושר עבודה מקצועי. אובדן כושר עבודה מקצועי הינו ביטוח המכסה את המבוטח במקרה ולא יוכל לעסוק

קרא עוד ›
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

פטור ממס כספי פנסיה

לא אחת לקוח שפורש ממקום העבודה שואל אותנו איך הוא יכול לקבל פטור על תשלום המס מכספי הפנסיה. פטור זה בדרך כלל מתקבל אם יש לאדם 

קרא עוד ›
תביעה לקביעת דרגת נכות כללית
אחוזי נכות

פטור מס הכנסה נכות רפואית

על מנת להגיע לפטור מס הכנסה עקב נכות רפואית, על החולה להגיע לנכות רפואית משוקללת של 90% נכות לפחות. ישנם מספר מצבים רפואיים ספציפיים אשר מעלים

קרא עוד ›
אובדן כושר עבודה בקרן פנסיה
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

פטור ממס הכנסה אלצהיימר

פטור ממס הכנסה אלצהיימר – מחלות דמנטיות כמו אלצהיימר, דמנציה או אפילו בעיות זיכרון עשויים לזכות חולים באחוזי נכות גבוהים ולא אחת בפטור במס הכנסה.

קרא עוד ›
תביעות לפציעות ראש
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

זכאות לקנאביס רפואי

אחת השאלות הכי שכיחות שנשאלות על ידי לקוחותינו הרבים היא כיצד ניתן להוציא רישיון לקנאביס רפואי ממשרד הבריאות בגין כאבי ראש כרוניים. תופעת כאבי ראש

קרא עוד ›
עורך דין לאובדן כושר עבודה
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

טענת אי גילוי

חברת הביטוח אוהבות לטעון בתביעות רבות כמו למשל בתביעות לאובדן כושר עבודה, תביעות סיעוד, תביעות נכות מתאונה (תביעות לתאונות אישיות), כי לא מגיע למבוטח כסף

קרא עוד ›
תו נכה
אחוזי נכות

הוצאת תו נכה

*משרדנו אינו מעניק שירותים בתחום זה – מידע זה מוגש כשירות לציבור בלבד. הוצאת תו נכה אמורה להיות הליך מהיר אם פועלים לפי הכללים של משרד

קרא עוד ›
תאונת עבודה ביטוח לאומי
ביטוח תאונות אישיות

תביעות תאונות אישיות

פוליסת תאונות אישיות תפצה את המבוטח במידה ונגרמה לו נכות קבועה. במידה והנכות הינה זמנית, כמו לדוגמא התאוששות לאחר ניתוח מורכב או פציעה המלווה בשיקום

קרא עוד ›
תאונת עבודה ביטוח לאומי
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

ביטוח חובה עו"ד נזקי גוף

ביטוח חובה נועד לכסות את ציבור הנהגים במקרה של תאונת דרכים עם או בלי נזקי גוף. למעשה, כל נהג מחויב לרכוש ביטוח חובה לנזקי גוף

קרא עוד ›
תביעת מעסיק
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

תביעה ביטוח מנהלים

לא אחת נתקלתי בפניות של עובדים השואלים האם במסגרת תביעת ביטוח מנהלים במקרה של אובדן כושר עבודה יש כיסוי, אך כדי לענות על השאלה הזו

קרא עוד ›
תאונת עבודה ביטוח לאומי
ביטוח תאונות אישיות

תביעת ביטוח תאונות אישיות

פוליסת תאונות אישיות נועדה להגן על המבוטח מפני תאונות שונות שתוצאותיהן העגומות הינן שברים, כוויות, נכות וגם אובדן כושר עבודה. אך הפוליסה מגבילה את המבוטחים,

קרא עוד ›
כאבי גב

תביעת ביטוח פריצת דיסק

אנשים רבים סובלים מבעיות של פריצת דיסק. לא אחת אני נתקל בשאלות כגון: "אם יש לי פריצה בדיסק, האם אני זכאי לפיצוי מביטוח לאומי?" התשובה

קרא עוד ›
תביעה לבטוח לאומי מחלה
ביטוח תאונות אישיות

תביעות ביטוח תאונות אישיות

פוליסת נכות מתאונה הינה רכיב חשוב ביותר בביטוחי חיים למיניהם ולא אחת עוזרת לקבל פיצוי מחברת הביטוח גם במצבים קשים. הפוליסה מכסה בעיקר נכות מתאונה

קרא עוד ›
אחוזי נכות - עמוד שדרה פוסט טראומה
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

תביעה נגד ביטוח לאומי עקב מחלה

אדם החולה במחלה אשר מונעת ממנו לתפקד או לעבוד, או הפחיתה בשיעור ניכר את יכולת ההתפרנסות שלו, רשאי להגיש תביעה אל המוסד לביטוח לאומי עקב

קרא עוד ›
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

קטיעת אצבעות בעבודה

אם עברת תאונת עבודה במסגרתה נקטעו לך אצבעות תוכל לתבוע פיצוי ממספר גופים: קטיעת אצבע או חלק מאצבע בעבודה נחשבת תאונת עבודה. במידה וקרתה לך

קרא עוד ›
תביעה לבטוח לאומי מחלה
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

תביעה לביטוח לאומי מחלה

אנשים שעובדים בעבודה שנים רבות וכתוצאה מעבודתם חלו במחלה הכלולה ברשימת מחלות המקצוע, יכולים להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי. בעת הגשת התביעה, לא יידרש מן

קרא עוד ›
תביעה לביטוח לאומי על ירידה בשמיעה
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

ירידה בשמיעה ביטוח לאומי

ירידה בשמיעה נבחנת בספר הליקויים של ביטוח לאומי בסעיף 72. סעיף 72 מונה 4 מצבים בהם יינתנו אחוזי נכות: ירידה בשמיעה בעיה באוזן חיצונית, תיכונה

קרא עוד ›
תו נכה
אחוזי נכות

תו נכה

*משרדנו אינו מעניק שירותים בתחום זה – מידע זה מוגש כשירות לציבור בלבד. מצוקת החניה בישראל עולה בהדרגה מידי שנה ואיתה גם הקושי להשיג תו נכה.

קרא עוד ›
תביעת נכות ביטוח לאומי
אחוזי נכות

תביעת קביעת דרגת נכות

תביעת קביעת דרגת נכות היא תביעה למוסד לביטוח לאומי שאותה מגיש מבוטח שעבר תאונת עבודה ונותר לו נזק רפואי. אם נפצעת, חלית או שבעיות רפואיות

קרא עוד ›
תביעה לקביעת דרגת נכות כללית
אחוזי נכות

תביעת נכות כללית

תביעת נכות כללית הינה תביעה בה מבוטח שאינו מסוגל לעבוד עקב מחלה או מגוון של בעיות רפואיות תובע לקבל תגמולי נכות כללית מביטוח לאומי. אם

קרא עוד ›
תביעות תאונות דרכים
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

ביטוח לאומי תאונת דרכים

אם נפגעת באירוע של תאונת דרכים ונגרם לך נזק גופני, תוכל לתבוע פיצויים במסגרת אחוזי נכות באמצעות תביעת ביטוח לאומי עקב תאונת דרכים. למעשה, תביעה

קרא עוד ›

נפגעתם בתאונת דרכים?

אתם לא לבד, צרו עימנו קשר
חייגו לתיאום פגישה ראשונית עבור ייעוץ וייצוג משפטי מהטובים בתחום!

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!