לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת תאונות דרכים – תשובות לשאלות נפוצות

תביעת תאונת דרכים מעוררת שאלות רבות מצד נפגעי התאונות והתלויים בהם. להלן נעניק מענה מקיף ומעמיק לשאלות הנפוצות והחשובות סביב תביעות אלו, במטרה להכין אתכם כמו שצריך לתביעה ולהעניק לכם את הידע הדרוש כדי להתמודד עמה כראוי. כמובן שתשובות אלו אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי באשר למקרה הפרטני שלכם אך הן מעניקות רוחב יריעה בנושא שיסייע לגשת לתביעה.

 

מי זכאי לפיצוי בגין תביעת תאונת דרכים?

כאשר עוסקים בתביעת תאונת דרכים, יש לחלק תחילה בין תביעות נזקי גוף לבין תביעות נזקי רכוש. תביעות נזקי רכוש בתאונות דרכים הינן תביעות נזיקין רגילות במסגרתן ניזוק תובע מזיק בעד הנזק שנגרם לו. תביעות נזקי גוף עקב תאונות דרכים, הן תביעות אחרות לחלוטין. בעוד שמרבית דיני הנזיקין מוסדרים בפקודת הנזיקין, תביעות תאונות דרכים בגין נזקי גוף מוגדרות בחוק מיוחד – חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הוא החוק המסדיר תביעות תאונות דרכים. החוק יוצר מספר מנגנונים ייחודיים לתביעות אלו ובכך הוא מבדיל תביעות תאונות דרכים מיתר תביעות הנזיקין. ניתן לעמוד על שלושה מנגנונים מיוחדים אשר יוצרים בידול זה.

  1. מנגנון פיצוי ללא אשם – על פי רוב, כדי לקבל פיצוי נזיקי יש להוכיח אשם מצד המזיק. כאשר המזיק פעל ללא רבב, גם אם הוא גרם לנזק הוא לא יחויב בתשלום פיצויים. כך, למשל, רופא אשר ביצע ניתוח בצורה מעולה ובכל זאת הניתוח נכשל, לא יתחייב בפיצויים בגין הנזק שהוא גרם. לעומת זאת, כאשר אנו עוסקים בתביעות תאונות דרכים, לא נדרשת הוכחת אשם כדי לזכות בפיצויים. אם כן, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מעניק פיצוי לכל נפגע.
  2. תקרת פיצוי – בעוד שבתביעת נזיקין רגילה הפיצוי יהיה בגובה הנזק, הרי שכאן הפיצוי מוגבל על פי הטבלאות המצורפות לחוק. זאת, כדי ליצור איזון לרוחב הפיצוי המוענק לכל ניזוק.
  3. ביטוח חובה – כדי שנפגעים אכן יקבלו את הפיצוי המגיע להם בתביעת תאונת דרכים ולא יווצר מצב בו הנתבע לא סולבנטי, החוק מחייב כל נהג לבטח את הרכב שלו בביטוח חובה – ביטוח מפני פגיעות גוף לנהג ולצדדים שלישיים.

 

הבנה של שלושת המנגנונים הללו, ספק תשובות למרבית השאלות סביב תביעות תאונות דרכים. לענייננו, ביחס לשאלה הראשונה אשר שאלנו והיא מי זכאי לפיצוי בגין תאונת דרכים, התשובה היא כל ניזוק. כי מי שנפגע וניזוק בעקבות תאונת דרכים יהיה זכאי לפיצויים, אף אם הנזק קרה ברשלנותו המוחלטת.

את מי תובעים בתביעות תאונות דרכים?

על פי רוב, הנתבעת בתאונת דרכים תהיה חברת הביטוח המבטחת את הרכב הפוגע. אם, למשל, נכנסתם עם הרכב שלכם בקיר ובעקבות כך נפגעתם, תוכלו לתבוע את חברת הביטוח שלכם ולקבל פיצוי בגין הפגיעה שנגרמה לכם.

מנגד, נניח כי אתם חציתם כביש ברגל ורכב חולף פגע בכם חלילה ונפגעתם. במקרה זה, לא חברת הביטוח שלכם תהיה המען לתביעת תאונת דרכים אלא חברת הביטוח של הרכב הפוגע. במקרים בהם שני רכבים התנגשו זה בזה, שאלת האשם תתעורר לראשונה ועורך דינו של הנפגע יצטרך להכריע איזו חברת ביטוח לתבוע.

חשוב להדגיש כי קיים אינטרס מובהק לנפגע להגיש תביעת תאונת דרכים נגד חברת ביטוח שהיא לא חברת הביטוח שלו, שכן התביעה צפויה ליקר את פוליסת הביטוח בעתיד. מכיוון שכך, עורך הדין ינסה להוכיח כי המען הנכון לתביעה הוא חברת הביטוח של הרכב השני.

מעבר לחברת הביטוח, תוכלו לתבוע גם את הביטוח הלאומי בעקבות התאונה. תוכלו לתבוע מהביטוח הלאומי פיצוי נקודתי בגין אובדן ההשתכרות שלכם או פיצוי משמעותי יותר בעקבות הנזק שנגרם לכם. במסגרת תביעה זו תעברו וועדות רפואיות וחוות דעת מומחים. ככל שיקבעו לכם אחוזי נכות, תהיו זכאים לפיצוי חד או עיתי מהביטוח הלאומי בנוסף לפיצוי מחברת הביטוח של הרכב.

לבסוף, תשמחו לדעת כי במקרים בהם הרכב הפוגע לא זוהה, אין לו ביטוח או לא ניתן לתבוע את הביטוח שלו, תוכלו לתבוע את קרנית. קרנית היא קרן ביטוח ציבורית אשר הוקדמה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, בדיוק עבור מקרים אלו בהם לא תהיה כתובת לתביעה. אם כן, בתביעות תאונות דרכים הנתבעת היא חברת הביטוח, קרנית או הביטוח הלאומי.

 

כיצד מחושבים הפיצויים בתביעה?

בית המשפט מחשב את הפיצויים לפי הנזק שנגרם לתובע ובכפוף למגבלות הפיצוי הקבועות בחוק. הנפגע יצטרך להוכיח מהו סכום הנזק שנגרם לו. לשם כך, עליו להביא ראיות מוצקות ומובהקות ולא לזרוק מספרים באוויר. תביעת תאונת דרכים שלא תבסס את שיעורי הנזק בצורה מספקת, עלולה להידחות.

תביעת תאונת דרכים צפויה לכלול מגוון ראשי נזק עבורם יבקש הנפגע פיצויים. ראשית, הנפגע ידרוש פיצוי בגין הנזק הפיזי שנגרם לו. לכך תצטרף תביעה בגין נזקי הכאב והסבל שנגרמו לתובע, אובדן ההשתכרות בפועל ואובדן כושר ההשתכרות, ועוד. כאמור, על התביעה לבסס כל ראש נזק בתביעה. אחרת, התביעה לא תתקבל.

 

איך מחשבים כאב וסבל?

ישנן מספר דרכים לחשב פיצויי כאב וסבל. פיצויים אלו מוגבלים ל-170 אלף שקלים. מקובל לטעון כי גובה הכאב והסבל שווה לסכום זה כפול אחוזי הנכות שנגרמו לנפגע. כך, אם למשל התאונה הובילה לקביעת 20% נכות, פיצוי הכאב והסבל יעמוד על 34 אלף שקלים, שהם 20% מתוך 170 אלף.

 

האם אני חייב לבטח את הרכב שלי?

ישנם ביטוחים שהם ביטוח חובה על פי חוק, כפי שראינו, בעוד שביטוחים אחרים הינם ביטוחי רשות. ביטוח מפני נזקי גוף לנהג או לצדדים שלישיים הינו ביטוח חובה. ללא ביטוח זה, אסור לעלות על הכביש עם הרכב. ביטוחים נוספים, דוגמת ביטוח מפני נזקי רכוש לרכב, ביטוח מפני גניבה או ביטוח צד ג', הינם ביטוחי רשות אשר המבוטח יחליט אם להוסיף או לא.

 

הייתי מעורב בתאונה – האם אני חייב למסור פרטים?

רבים מהמעורבים בתאונות תוהים אם הם מחויבים למסור פרטים. עליכם לדעת כי החוק מחייב כל מעורב בתאונת דרכים למסור פרטים לנהג השני או להולך הרגל אשר היה מעורב בתאונה. זאת, כדי שאלו יוכלו למצות את זכויותיהם המשפטיות.

 

אילו פרטים חובה למסור לצד שכנגד?

הפרטים אשר חובה למסור למעורבים בתאונה הם הפרטים אשר יסייעו בזיהוי הנהג ובמימוש הזכויות המשפטיות כלפיו. פרטים אלו כוללים את שמו של הנהג הפוגע, תעודת הזהות שלו, כתובת הנהג, רישיון הרכב ורישיון הנהיגה, חברת הביטוח המבטחת את הרכב וכן את פרטי פוליסת הביטוח. כל אלו ישמשו את הנפגע במסגרת תביעת תאונת דרכים.

 

האם מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי לדמי תאונה?

דמי תאונה הם תשלומים אשר משלם הביטוח הלאומי לנפגעים בתאונות שונות, אשר כושר התפקוד שלהם נפגע. עם זאת, מאחר שעבור תאונות דרכים נקבעו מנגנונים ייחודיים כפי שפורט לעיל, מי שנפגע בתאונת דרכים לא זכאי לדמי תאונה מהביטוח הלאומי. תביעת תאונת דרכים לא תכלול תביעה לקבלת דמי תאונה.

 

לסיכום

לסיכום, תביעות תאונות דרכים מעוררות שלל שאלות חשובות. אלו הן השאלות העיקריות בתחום והתשובות לשאלות אלו. פנו אל עורך דין נזיקין על סמך מידע זה וקבלו את הפיצוי המגיע לכם.

תביעת תאונות דרכים - תשובות לשאלות נפוצות

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!