לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

מי יהיה זכאי לפיצוי עקב פעולות איבה?

כתוצאה מפעולות איבה יכולים להיגרם נזקי גוף לרבות מוות ונזקי רכוש. הזכאות לפיצוי במקרה של נזקי גוף ומוות מתבססת על חוק התמלוגים לנפגעי פעולות איבה ואילו על נזקי רכוש מכוח חוק מס רכוש וקרן פיצויים. סוגי הפגיעות בגוף כוללות, הן פגיעות פיזיות והן נפשיות לרבות חרדה ופוסט טראומה. במאמר זה נרחיב בנושא של סוגי הפגיעה של פעולות איבה והזכויות של הנפגעים.

 

פיצויים על פגיעות גוף

במקרה של נזקי גוף ניתן לקבל סיוע בריפוי ושיקום של הנפגע. בנוסף ניתן לקבל תגמול ופיצוי עבור נכה שנכותו נגרמה עקב פעולת טרור כמו גם תגמול לבני משפחתו של אדם שמת כתוצאה מפעולת איבה לרבות מענק כספי לצורך הקבורה. ניתן גם לקבל תשלום ליתומים אשר שני הוריהם נהרגו בפעולת איבה במידה ואין בידם אפשרות לפרנס את עצמם.

חשוב במקרה של נכות שנגרמה מפעולות איבה למצות את הזכויות במסלול של נפגעי פעולות איבה ולא במסלול של נכות כללית. הזכאות לפיצוי ניתנת עקב פגיעה מפעולת איבה שבוצעה על ידי ארגון עוין לישראל כמו גם, עבור פגיעה שארעה בשגגה על ידי אדם עקב פעולת איבה.

 

פגיעה ישירה או עקיפה

ניתן לקבל פיצויים על פגיעות גוף, הן כשמדובר בפציעה ישירה כגון מירי או מטיל והן כשמדובר בפגיעה עקיפה כגון מנפילה כתוצאה מריצה למקלט או למרחב מוגן עקב אזעקה. על מנת שתוכר הפגיעה כפעולת איבה חשוב להתפנות לטיפול למקום מוסדר ולציין את הרקע לפגיעה כמו גם, לדווח למשטרה ולהוציא אישור רשמי לגבי נסיבות הפגיעה.

 

פיצויים על פגיעות נפשיות

נפגע שהוא אזרח ולא חייל שמתמודד עם השלכה נפשית כגון, חרדה בעקבות הלחימה או עקב נפילת רקטה, רשאי לפנות לביטוח לאומי על מנת שיוכר כנפגע פעולות איבה. גם בפגיעות נפשיות הביטוח הלאומי עשוי להכיר באי כושר זמני נפשי או בנכות קבועה. פגיעה נפשית של פוסט טראומה עשויה להתרחש, הן לאחר אירוע חד פעמי והן כתוצאה מצבר של אירועים.

 

פיצויים על פגיעות ברכוש

כאשר הנפגע מוכיח שנזקי הרכוש נגרמו לו כתוצאה מפעולת איבה הוא זכאי לקבל פיצויים מכוח חוק מס רכוש. בעלי רכבים אשר רכביהם נפגעו בפעולת איבה רשאים לקבל פיצוי לתיקון הנזק במוסך לבחירתם לאחר ששמאי קרן הפיצויים מאשר את התיקון טרם הביצוע. גם בעלי עסקים אשר נגרמו להם נזקי רכוש בעקבות פעולות איבה רשאים לפנות למדינה לקבלת פיצוי. חוק מס רכוש קובע כי הפיצוי יהיה לפי שוויו של הציוד המדובר במחירי השוק.

 

פיצויים על פגיעה בדירת מגורים

גם פגיעת טיל בדירת מגורים נחשבת לפעולת איבה המזכה בפיצויים מאת קרן הפיצויים של מס רכוש. בין אם הנזק הינו רק למבנה ובין אם הוא גם לתכולה, בכל מקרה יש צורך לפנות למוקד מס רכוש ואלו ישלחו תוך זמן קצר שמאי לנכס להעריך את היקף הפגיעה וגובה הפיצוי הכספי שיידרש לשם שיקום הנזק. חשוב לא לפנות את הרכוש שנפגע או לבצע פעולות לשיקום הנזק בעצמכם.

 

תקיפה על רקע גזעני או לאומני

כאשר מדובר על סוגי הפגיעה של פעולות איבה יש לכלול גם את מי שנפגע בגוף או ברכוש כתוצאה מתקיפה על רקע גזעני או לאומני. ישנה זכאות לפיצויים והטבות בהתאם לחוק התמלוגים לנפגעי פעולת איבה. תקיפה על רקע זה אשר עליה חל החוק, היא תקיפה בה התוקף בחר כמטרה את קורבנו עקב השתייכותו ללאום מסוים לרבות תקיפות של ערבים שבוצעו על ידי יהודים מתוך מטרה לאומנית.

 

פגיעות של אנשי כוחות הביטחון

חוק התמלוגים לנפגעי פעולות האיבה עוסק באזרחים והוא בא להשוות את זכויותיהם של הנפגעים האזרחיים לאלו של נפגעי כוחות הביטחון. בעוד הגוף המפצה אזרחים שנפגעו הוא ביטוח לאומי, משרד הביטחון הוא שאחראי לפיצויים של אנשי כוחות הביטחון שנפגעו פיזית או נפשית במהלך שירותם וכתוצאה ממנו.

אנשי כוחות הביטחון אשר נפגעו במהלך השירות, רשאים וצריכים לפנות לקצין התגמולים עד שלוש שנים מעת שחרורו לשם מימוש זכאותו. השלב הראשון בתהליך הוא התביעה להכרה ככזו שנגרמה עקב השירות ובמהלכו. קצין התגמולים נדרש להכיר בכך שיש קשר סיבתי מובהק בין הפגיעה לשירות על מנת שהתובע יזומן לוועדה אשר קובעת את דרגת הנכות.

 

הטבות נוספות

מלבד קבלת מענק חד פעמי או קצבה חודשית בהתאם לדרגת הנכות, נפגעי כוחות הביטחון זכאים להטבות נוספות לרבות, פטור ממס הכנסה, תו נכה לרכב, הנחה בתשלום חשבון חשמל, הנחה בארנונה, מימון לימודים, הנחה בעמלות בנקים, הנחה בתשלום ברכבת, סיוע בהתאמה לדירת מגורים, הלוואה לדיור ומימון טיפולים רפואיים.

 

סיכום סוגי פגיעה מפעולות איבה

לסיכום, במאמר זה עסקנו בסוגי הפגיעה של פעולות איבה בהרחבה. כפי שציינו, יש חלוקה בין נזקי גוף ורכוש כאשר נזקי גוף כוללים גם פגיעות בנפש. ניתן לקבל פיצויים גם בגין רכוש שנפגע בפעולת איבה בהתאם לחוק מס רכוש. בכל מקרה של פגיעה בפעולת איבה מומלץ לקבל ליווי של עורך דין המתמחה בתחום על מנת להביא למיצוי מלא של הזכויות.

מהם סוגי הפגיעה של פעולות איבה

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!