לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

נכות כללית חרדה ופוסט טראומה

נכות כללית חרדה ופוסט טראומה, הן תוצר לוואי של חשיפה לאירועים קשים כדוגמת פעולות איבה, מלחמה, קרבות, תקיפה, פגיעה מינית, התעללות, ושאר סוגי אסונות. למרבה הצער, הפרעות אלו עלולות לשבש במידה ניכרת את יכולת התפקוד היומיומית וכושר העבודה של מי שמתמודדים עמן. היות וחרדה וסימפטומים של הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD), מלווים רבים מאזרחי ישראל בשגרה, ובימים אלו – יותר מתמיד, חשוב לדעת אילו זכויות ניתן לקבל בגין הפגיעות הללו והיכן.

 

מה הקשר בין אובדן כושר עבודה ונכות כללית חדרה ופוסט טראומה?

חרדה ופוסט טראומה עלולות להוביל לנכות כללית ואי כושר לעבוד. במקרים רבים, אנשים שנחשפו לסיטואציה טראומטית בחייהם, מתמודדים עם מגוון סימפטומים נפשיים ופיזיים כאחד, לרבות חרדה, קשיי הירדמות, הפרעות שינה, קשיים בריכוז, התקפי זעם, ועוד. אל התסמינים הללו, נלווה בחלק ניכר מן המקרים, גם אובדן כושר עבודה, מה שמחריף את תחושת חוסר האונים והמצוקה של נפגעי הטראומה.

הסובלים מההפרעות הללו עלולים למצוא את עצמם לפרקים או לאורך זמן, מתקשים בביצוע עבודתם בהיקף בו עבדו בעבר או בכלל – עד כדי אובדן כושר עבודה מלא. על מנת שהאירוע הטראומטי שהוביל למצב זה, לא יגרום גם לפגיעה פיננסית שתביא את הנפגע לפת לחם, מדינת ישראל מציעה מספר ערוצים שבהם ניתן לקבל הכרה בנכות כללית ואי כושר לעבוד על רקע חרדה או פוסט טראומה.

בהתאם לסוג האירוע הטראומטי שהפרט חווה, באפשרותו להגיש תביעת נכות לביטוח לאומי, למשרד הביטחון, לקרן הפנסיה או לחברת הביטוח שלו, אם הוא מבוטח בפוליסת אובדן כושר עבודה פרטית.

אולם חשוב לדעת כי מימוש הזכויות הביטוחיות על רקע פוסט טראומה וחרדה, עלול להיות תהליך לא פשוט ולבטח עבור אדם המתמודד עם ההשפעות ארוכות הטווח של הלקויות הללו. מסיבה זו, חיוני לפנות לסיוע משפטי מקצועי של עורך דין המתמחה בהגשת תביעות נכות, כמו עורך דין ביטוח לאומי, עורך דין תביעות ביטוח או עורך דין משרד הביטחון. כך ניתן לקבל את הייעוץ והייצוג המשפטיים הדרושים להבטחת מירב הזכויות והפיצויים.

 

דעו את זכויותיכם: נכות כללית חרדה ופוסט טראומה

הקושי במימוש זכויות לנפגעי פוסט טראומה נובע במידה רבה מן העובדה שלא אחת, התסמינים מגיעים רק בחלוף תקופה מסוימת והנפגע אינו מייחס אותם כלל לאירועים הטראומטיים שחווה בעבר (כדוגמת טראומה מהשירות הצבאי, טראומה מאירועי טרור או פעולות איבה, טראומה ממתקפת רקטות וכיוצא באלו).

אולם חשוב לדעת לשייך את הפגיעה בכושר העבודה והתפקוד של מתמודד הנפש, לאירועים הללו, לצורך קבלת תמיכה כספית מתאימה מהמדינה, בדמות קצבת נכות, מענק נכות והטבות נלוות.

מאחר וסוג הזכויות שניתן לקבל נקבע לפי אופי האירוע שהוביל ללקותו הנפשית של הנפגע, חשוב להבין מהם הגורמים לקשייו, כך שניתן יהיה לקשר בין התסמינים שהוא חווה לבין האירוע שגרם להם ולפנות לקבלת סיוע מהגורם הרלוונטי.

 

למי פונים לקבלת פיצוי בגין נכות כללית ואי כושר לעבוד על רקע חרדה / פוסט טראומה?

אם אתם משתייכים לאחת הקבוצות הבאות, דעו שאתם עשויים להיות זכאים לפיצויים לנפגעי פעולות איבה, קצבת נכות כללית, קצבת נכות מעבודה או מענק נכות, בגין פגיעתכם הנפשית, מהגופים שיפורטו להלן:

נפגעי פוסט טראומה בזמן השירות הצבאי / הביטחוני

אדם שלקה בפוסט טראומה בעקבות אירוע שהתרחש בשירותו הצבאי (בין אם מדובר בשירות חובה, שירות קבע או שירות מילואים), בשירותו המשטרתי, במסגרת שירות בבתי הסוהר, או כל שירות אחר בכוחות הביטחון, רשאי להגיש תביעת נכות אל אגף השיקום של משרד הביטחון.​

הכרה בנכות על ידי אגף השיקום יכולה להקנות לנפגע הטראומה גמלת נכות, הנחה בתשלומים שונים וסוגי הטבות נוספים.

נפגעי פעולות איבה

אדם שנפגע בגופו ו/או בנפשו בפעולת איבה, לרבות הפרעת דחק פוסט טראומטית או הפרעות חרדה, רשאי להגיש למוסד לביטוח לאומי, תביעה לקבלת פיצוי לנפגעי פעולות איבה. את התביעה יש להגיש בתוך עד 12 חודשים ממועד האירוע באמצעות טופס "הודעה על פגיעה בפעולת איבה – תביעה להכרה בנפגע פעולות איבה".

אולם חשוב לציין כי קבלת פיצוי זה מותנית בכך שהאירוע המדובר יוכר בידי המדינה כפעולת איבה והפגיעה שנגרמה לפרט תוכר בתור פגיעת איבה. זאת בנוסף לעמידת התובע בקריטריונים הנוסף של הביטוח הלאומי להכרה בנפגעי איבה.

בנוסף, אדם הסובל מלקות נפשית בשל חשיפתו לסדרת אירועים, רשאי להגיש לביטוח לאומי גם מסמך שנקרא טופס תשאול לנפגע פגיעה נפשית עקב רצף של אירועים ביטחוניים.

בהמשך לכך, הביטוח הלאומי פונה לרשות המאשרת תביעות לפי חוק הפיצויים לנפגעי איבה במשרד הביטחון, אשר קובעת האם עסקינן בפגיעה בפעולת איבה.

הרשות נדרשת למסור את החלטתה תוך שלושה חודשים, למעט במקרים חריגים.

לרוב, תהליך ההכרה בפגיעת איבה מתבצע ביוזמתן של הרשויות אחרי התרחושתה של פעולת האיבה. אולם במידה והליך ההכרה אינו מתבצע בידי הרשויות, הנפגעים עצמם רשאים ליזום פנייה לביטוח לאומי למימוש זכויותיהם.

חשוב לדעת שאדם המוכר כנפגע איבה זכאי לסבסוד הוצאותיו הרפואיות בעקבות הפגיעה.

אולם אם הוא נותר עם נכות פיזית / נפשית לאורך זמן עקב הפגיעה, הוא רשאי להגיש לביטוח הלאומי גם תביעת נכות כללית. כך יוכל לקבל קצבת נכות חודשית או מענק נכות חד פעמי בגין הפגיעה בכושר עבודתו.

 

לסיכום

חרדה ופוסט טראומה עלולות להוביל לנכות כללית ואי כושר לעבוד. אנשים הסובלים מהפרעות אלו עשויים למצוא את עצמם מתקשים לבצע את עבודתם באופן מלא או חלקי, או אף למצוא עצמם מובטלים.

ישנן מספר דרכים בהן ניתן לקבל הכרה בנכות כללית ואי כושר לעבוד על רקע חרדה או פוסט טראומה. ניתן להגיש תביעה לביטוח לאומי, למשרד הביטחון, לקרן הפנסיה או לחברת ביטוח פרטית.

אולם חשוב לדעת כי מימוש הזכויות למתמודדי נפש עלול להיות תהליך מורכב. לכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום כדי לקבל את הייעוץ והסיוע המשפטיים הדרושים.

אם אתם סובלים מחרדה או פוסט טראומה אשר פוגעים ביכולתכם לעבוד, זה הזמן ליצור קשר עם משרד עו"ד פייפר כהן. משרדנו מתמחה בתחום הנזיקין והביטוח, ויש לנו ניסיון רב בסיוע לאנשים הסובלים מנכות כללית ואי כושר עבודה, במימוש זכויות ביטוחיות ורפואיות.

אנו נסייע לכם להבין את זכויותיכם, ונלווה אתכם בתהליך הגשת התביעה – יד ביד.

לפרטים נוספים, אנא צרו קשר עם נכות כללית חרדה ופוסט טראומה משרדנו בטלפון 077-804-1323 או דרך האתר.

 

בתחום בריאות הנפש, פוסט טראומה נקראת, הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD-Post Traumatic Stress Disorder). זוהי הפרעה המתפתחת בקרב אנשים שנחשפו לאירוע, או סדרת אירועים מלחיצים ומסוכנים, כדוגמת מלחמה, אירוע טרור, תאונה, התעללות, תקיפה, פגיעה מינית ועוד).

תסמיני הפוסט טראומה יכולים להופיע בסמיכות לאירוע הטראומטי, אך גם בחלוף תקופה מסוימת ולהתבטא, בין השאר, בחרדה, קשיי שינה, בעיות ריכוז, התקפי זעם, הפרעות שינה ועוד תסמינים פיזיים או נפשיים שבכוחם לפגוע ביכולת התפקוד שלהם ביומיום ואף בכושר עבודתם.

חרדה ופוסט טראומה עלולות להוביל לפגיעה בכושר התפקוד וביכולת הנפגע לעבוד. אנשים הלוקים בהפרעות הללו עלולים למצוא עצמם מתמודדים באופן חלקי או מלא, זמני או קבוע עם נכות כללית ואובדן כושר עבודה ואף למצוא עצמם מובטלים לשארית חייהם.

במקרה של פגיעה משמעותית בכושר העבודה בשל חרדה / פוסט טראומה. ניתן להגיש תביעת נכות למוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון, קרן הפנסיה או חברת הביטוח בה הנפגע מבוטח מפני אובדן כושר עבודה.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!