לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

האם פוסט טראומה כתוצאה מפיגוע מוכרת מהמדינה? 

פוסט טראומה הינה סוג של הפרעת חרדה אשר נגרמת עקב חוויה טראומטית או חשיפה לאירוע טראומטי קשה כמו אירוע קרב, פיגוע, התקפת טילים וכדומה. פוסט טראומה מלווה בתחושות של חרדה עמוקה, תחושות פחד וחוסר אונים, דריכות מתמדת ועוררות גבוה כמו גם, זיכרונות פולשניים של האירוע הטראומטי. במאמר זה נדון בשאלה האם פוסט טראומה כתוצאה מפיגוע מוכרת על ידי המדינה.

 

אבחנה מאוחרת לפגיעה הנפשית

חשיפה לאירועי טרור ומלחמה טומנת בחובה פוטנציאל טראומטי עבור אלו הנחשפים אליהם. רבים הנחשפים לאירועים טראומטיים כמו, פציעה או חשיפה לפיגוע או פגיעה של טיל בבית עשויים, מלבד החרדה בעת הפגיעה, לפתח תגובות נפשיות חריפות עד כדי פוסט טראומה. האבחנה לרוב מתבצעת רק בשלב מאוחר כאשר הסביבה מבחינה בשינויים הנפשיים של הנפגע.

חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה הוא החוק העיקרי אשר מקנה לאזרחים נפגעי פעולות איבה זכויות סוציאליות. על מנת להיות זכאים לתמלוגים מכוח החוק, יש צורך שיוכח הקשר הסיבתי בין הפגיעה לבין פעולת האיבה. יש לציין שחוק התגמולים אינו עוסק במפורש בפגיעות נפשית אך הוא מפנה לחוק הנכים אשר מכיר בפגיעות נפשיות לרבות פוסט טראומה.

 

פוסט טראומה כתוצאה מפיגוע – הכרה ע"י ביטוח לאומי

כאשר אדם נפגע באופן פיזי בפיגוע, ההכרה על ידי המדינה פשוטה יותר מכיוון שעובדי אגף האיבה והשיקום בביטוח לאומי יוצרים קשר עם בתי החולים על מנת להתחיל את מיצוי הזכויות כאשר הנפגעים עוד מאושפזים. כאשר מדובר בפוסט טראומה לרוב יש צורך שהנפגע הוא שייצור קשר עם ביטוח לאומי על מנת למלא בקשה להכרה כנפגע איבה.

 

טיפול נפשי ללא צורך בהכרה – פוסט טראומה כתוצאה מפיגוע

נפגעי פוסט טראומה יכולים לקבל ליווי של טיפול נפשי לאחר הפגיעה גם מבלי שיוכרו על ידי הרשות המאשרת וביטוח לאומי כנפגעי פעולת איבה. ניתן לקבל טיפול פרטני / משפחתי / קבוצתי מאת מרפאות בריאות הנפש, מרכזי החוסן כמו גם, עמותות שונות הפרוסות ברחבי הארץ. ביטוח לאומי מפעיל גם קו סיוע ייעודי לנפגעי פוסט טראומה וחרדה בו ניתן לקבל ליווי רגשי בטלפון.

 

זכויות לאחר קבלת ההכרה

מי שהוכר על ידי ביטוח לאומי כנפגע פעולת איבה עקב פוסט טראומה זכאי לקצבה או מענק בהתאם לדרגת הנכות שנקבעה עבור. ההכרה בנכות המזכה יכולה להיות לתקופה זמנית או לצמיתות על פי החלטת הוועדה הרפואית ובהתאם למצב הנפשי והתסמינים של התובע. מלבד הקצבה, ביטוח לאומי מממן את הטיפול הנפשי והוצאות נוספות הקשורות לפגיעה לרבות נסיעות תרופות ועוד.

הביטוח הלאומי אף הקים ומתקצב מועדונים חברתיים / שיקומיים לנפגעי פעולות איבה במספר ערים מרכזיות על מנת לספק לנפגעים מקום בטוח להיפגש ולקבל מענה חברתי, טיפולי ומקצועי.

 

פוסט טראומה מנפילת טילים

ניתן לקבל הכרה מהמדינה בפוסט טראומה גם מחשיפה מרובה לאזעקות וטילים גם כאשר הטיל לא נפל ספציפית בקרבה לנפגע. ביטוח לאומי מאפשר בבקשה להכרה כנפגע פעולות איבה לסמן בטופס חשיפה מרובה. גם במקרים אלו יש צורך להתייצב בפני וועדה רפואית על מנת שזו תבחן את דרגת הנכות הנפשית של התובע לקראת קבלת מענק או קצבה חודשית.

 

סיכום פוסט טראומה כתוצאה מפיגוע – הכרה

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של פוסט טראומה בעקבות פיגוע ואם זו מוכרת על ידי המדינה. כפי שציינו, ניתן לקבל טיפוליים נפשיים על חשבון המדינה גם ללא הכרה רשמית כנפגע פעולות איבה. מלבד זאת כאשר אדם נפגע מפוסט טראומה עקב פיגוע הוא יכול להיות מוכר על ידי המדינה במידה והרשות המאשרת במשרד הביטחון אישרה את האירוע.

פוסט טראומה כתוצאה מפיגוע

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!