לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

האם הורה או אדם שהיה נוכח באירוע, אך לא פיזית – יוכר כנפגע איבה? אם לא – מה הן הזכויות העומדת לרשותו?

מלחמת חרבות ברזל הביאה עימה ועדיין מביאה אירועים שונים שישפיעו על מדינת ישראל עוד שנים רבות. אירועי האיבה שאירעו בתחילת המלחמה היו קשים מנשוא והם גבו חיים של אזרחים ושל חיילים רבים. לצד זאת, שורדים רבים מאירועי התופת הללו חווים פגיעות פיזיות ונפשיות רבות ועל כן זכאים להיות מוגדרים כנפגעי איבה, מה שיקנה להם הטבות, פיצויים וסיוע רבים מעתה והלאה. לצד זאת, ישנם אנשים רבים אשר לא נכחו באירוע מבחינה פיזית אך היו שותפים לו. הכתבה הבאה תסייע לכם במענה על השאלה האם הורה או אדם אשר היה נוכח באירוע אך לא פיזית, יוכר כנפגע איבה ואם לאו – מה הן הזכויות העומדות לרשותו. 

 

לפני הכל, קצת סדר בבלאגן – מה היא ההגדרה לנפגע פעולות איבה?

על פי החוק הקיים כיום במדינת ישראל, נפגע פעולת איבה הינו אדם נפגע מפעולות איבה של כוחות צבאיים, או צבאיים למחצה או וגם כוחות צבאיים בלתי סדירים של מדינה עוינת לישראל – כפי שאכן קרה במלחמת חרבות ברזל הנוכחית עם ארגון החמאס. יתר על כן, ההגדרה כוללת בתוכו גם את אלו שנפגעו מפעולות איבה הינו חווה זאת במסגרת שירות בגוף ביטחוני של מדינת ישראל. כמו גם, הזכאיים להיות מוגדרים כנפגעי פעולות איבה הינם אזרחים ישראלים שנפגעו בארץ או מחוצה לה וכן מי שנכנס למדינת ישראל לפי אשרה או רישיון הניתנו לו על פי חוק.

 

אם כן – כיצד ניתן לדעת האם אדם שלא נכח פיזית באירוע יוגדר כנפגע פעולות איבה?

 

לא נמצאו פיזית באירועי האיבה – אך לקחו בהם חלק

ישנם אנשים רבים, ביניהם חיילים בחילות השונים וכן אזרחים מתחומי חיים רבים, אשר לקחו חלק בתפעול האירוע, בניסיון להציל אנשים מאירועי האיבה, להביא כוחות לשטח או לסייע בדרך זו או אחרת – בשלט רחוק. בין אנשים אלו נכללים גם הורים של צעירים אשר בילו במסיבת הטבע נובה בקיבות רעים, שקיבלו שיחות טלפון מבוהלות מילדיהם שרק ביקשו מהוריהם עזרה בחילוץ. יתר על כן, ישנם מוקדנים ומוקדניות רבות ממשטרת ישראל, ממגן דוד אדום וכן ממוקדי ביטחון או שירות רפואי רבים אשר קיבלו שיחות בעת אירועי האיבה כמו מסיבת הטבח ברעים או הפלישה לקיבוצי עוטף עזה. מעניקי שירות אלו הצילו באמצעות עבודתם המסורה וכוחות הנפש שלהם אזרחים וחיילים רבים והיו חשופים גם הם לאירועי הזוועות – בין אם בשיחות וידאו ובין אם בשיחות טלפון.

 

פגיעה פיזית או נפשית כתוצאה מאירוע האיבה

כפי שנאמר לעיל, אנשים רבים היו נוכחים באירועי האיבה הנוראיים אך לא היו בהם מבחינה פיזית. יחד עם זאת, אנשים אלו היו חשופים למראות זוועה, לקולות איומים וכן לדאגה גדולה לחייהם של קרובים, בני משפחה ואזרחים אשר שוחחו איתם בטלפון על מנת לנסות להציל אותם. עקב כך, עלולות להתעורר אצל האנשים הללו פגיעות נפשיות רבות וייתכן כי הם גם נפצעו פיזית בעת האירוע, כגון חבלה, נפילה או תאונה בעת שיחת הטלפון או בעת שמיעה על אירועי הזוועות. לדוגמא, ייתכן כי אב ששמע על אירועי התופת במסיבה ברעים בה ביתו נמצאת – קיבל אירוע לב ונפגעה מכך בריאותו.

 

קשירת קשר סיבתי

על מנת לקבל את ההגדרה של נפגע פעולת איבה, אלו מכם שנכחו באירועי האיבה אך לא פיזית – יידרשו לעבור תהליך מעט ארוך יותר מאשר אלו שנכחו בו פיזית. לצורך כך, תידרשו לקשור קשר סיבתי על מנת להוכיח שהפגיעות הפיזיות או הנפשיות שנגרמו לכם, הם כתוצאה מאירועי האיבה. זאת אומרת שתצטרכו להוכיח כי הפגיעות הללו הן תוצאה ישירה או עקיפה של האירועים השונים שקרו לכם לאחרונה עקב פעולות הטרור. כמו כן, כדאי לדעת כי עדות של רופאים או של מומחים מקצועיים יכולה להיות חיונית ביותר במקרים כאלו. לצורך כך, תוכלו לפנות למשרדינו ונשמח לסייע לכם בצורה איכותית, יעילה, רגישה וגם מהירה ככל האפשר, עד שתוכרו כנפגעי פעולות איבה.

 

אילו סוגי פגיעות יכולים לחוות נפגעי פעולות האיבה אשר לא נכחו פיזית באירוע?

בניגוד למה שנהוג לחשוב, גם אלו שלא נכחו פיזית באירועי האיבה הנוראיים עלולים לחוות קשיים תפקודיים, נפשיים ופיזיים בשגרת היום יום ואף לסבול מפגיעות נפשיות שונות. אם חלק מהתסמינים הבאים מוכרים לכם ואתם חווים אותם, פעלו על מנת לקבל את הזכויות המגיעות לכם ולנסות לשקם את חייכם עד כמה שניתן. כמו כן, תוכלו ליצור עמנו קשר ולקבל סיוע משפטי הנעשה על ידי מומחים שיפעלו במהירות, ביעילות וברגישות על מנת להעניק לכם את הזכויות להן אתם זכאים.

 

חרדה כתוצאה מאירוע האיבה

במידה ולא נכחתם פיזית באירועי האיבה, אך השתתפתם בו בצורה כלשהי, ייתכן כי אתם עלולים לחוות חרדה. לדוגמא, אם אתם חווים תסמינים הכוללים תחושות כמו חוסר שקט, מחשבות חודרניות רבות וגם תסמינים פיזיים כמו דופק מהיר, הזעה או רעד. בנוסף לאלו, אם אתם סובלים מחרדה ייתכן כי תחוו גם קשיים בריכוז או הפרעות בשינה.

 

פוסט טראומה לאחר האירוע

בנוסף לתסמיני החרדה, ייתכן כי אתם סובלים מתסמיני פוסט טראומה כתוצאה מהאירוע האיבה בו נכחתם בדרך זו או אחרת. תסמיני פוסט טראומה כוללים בין השאר, גם חשיפה לאירוע עם סכנת חיים, חווית האירוע הטראומתי מחדש בדרכים שונות כמו תחושות פיזיות או על ידי חלומות.

 

אובן כושר עבודה כתוצאה מאירוע האיבה

אובדן כושר עבודה מתאר מצב בו אדם נפגע מסיבה כלשהי, כך שאינו יכול להמשיך לעבוד כפי שעבד בעבר. ישנם מספר סוגים של אובדן כושר עבודה – זמני, חלקי או מוחלט. בכלל הסוגים של אובדן קשר עובדה, דעו שייתכן כי אתם – שנכחתם באירועי האיבה אך לא פיזית, זכאים לפיצויים עקב כך.

 

לסיכום,

לסיכומו של דבר – אנו בטוחים כי האירועים שחוויתם השאירו עימכם צלקות פיזיו או נפשיות שייקח עוד זמן רב עד שאלו יתרפאו לחלוטין ויאפשרו לכם להנות משגרת חיים רגילה. על כן, נשמח לעשות ככל שביכולתנו על מנת לסייע לכם להשתקם ולקבל את הזכויות המגיעות לכם על מנת שתקבלו טיפולים המתאימים לכם ולחוויות שעברתם. צרו עימנו קשר עוד היום ונשמח לסייע.

האם הורה או אדם שהיה נוכח באירוע, אך לא פיזית – יוכר כנפגע איבה

ובכן, כל מי שסובל מפגיעה פיזית או מפגיעה נפשית בעקבות אירועי האיבה יכול לקבל קצבת נכות, אם יוכיח שאכן פגיעות אלו נבעו בעקבות אירוע האיבה.

ראשית, נמליץ לכם לגשת לאבחון מקצועי ולקבל אבחנה לפוסט טראומה, או לכל פגיעה נפשית אחרת ממנה אתם סובלים בעקבות אירוע האיבה. אם אכן אובחנתם – הינכם זכאיים לפיצוי מביטוח לאומי. לאחר מכן, יצטרכו לקבוע את מידת הנכות שלכם ולהכיר בה, כאשר פעולה זה כוללת הוכחה שלכם שאכן הופעת הפוסט טראומה פוגעת לכם בתפקודים שונים בחיי היום יום, כמו גם בהיבטי חיים נוספים כמו ההיבט החברתי או ההיבט הכלכלי. משרידנו ישמחו לסייע לכם בכל הנוגע לכך, עד לקביעת מידת הנכות שלכם. קביעה זו תאפשר לכם לקבל פיצוי קבוע מביטוח לאומי מדי חודש – קצבת נכות, אשר תדאג לשפר לכם את איכות החיים ולו במעט לאחר הטראומה הקשה שעברתם.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!