לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

אחרי כמה זמן מוגדרת פוסט טראומה 

אדם שהיה נוכח באירוע מלחיץ ומפחיד במיוחד כמו, פיגוע או נפילת טיל נמצא בסיכון לפתח תסמונת פוסט טראומתית. טרם ברור מדוע אדם מסוים יפתח פוסט טראומה בעוד שאחרים שעברו בדיוק את אותו האירוע יצליחו להתאושש ממנו ולחזור לחייהם. הנפגעים עם פוסט טראומה נבדלים אלה מאלה בתסמינים שהם מפגינים ובעוצמתם. במאמר זה נדון בשאלה, אחרי כמה זמן מוגדרת פוסט טראומה בהרחבה.

 

תגובה אקוטית והפרעת דחק חריפה

התגובה המיידית לאירוע טראומטי כמו, פיגוע ירי או פגיעת טיל בבית מכונה תגובה אקוטית למצב דחק. התגובה האקוטית לרוב נמשכת עד 48 שעות, וניתן לטפל בה נקודתית. בקרב רוב האנשים, המשאבים הפנימיים והתמיכה של בני משפחתם מספיקים על מנת להתגבר על החוויה הקשה. כאשר התגובה האקוטית נמשכת מעבר לימים הראשונים הדבר מכונה הפרעת דחק חריפה.

 

פוסט טראומה כרונית

הפרעת דחק חריפה באה לידי ביטוי בתסמינים מתחומי החרדה והדיכאון כמו גם, שחזור של האירוע הטראומטי במחשבות ובסיוטים. הפרעת דחק חריפה היא מצב ביניים התחום בחודש הראשון לאחר האירוע. כאשר התסמינים נמשכים למעלה מחודש, הדבר מכונה פוסט טראומה ובמידה ואלו ממשיכים גם לאחר 3 חודשים, ההפרעה מוגדרת כהפרעה כרונית.

 

אחרי כמה זמן מוגדרת פוסט טראומה – הכרה על ידי ביטוח לאומי

עד כה דיברנו על ההגדרות מבחינה רפואית ונפשית. התהליך למיצוי הזכויות מול ביטוח לאומי נפרד מזה הרפואי ומיצוי הזכויות עשוי לקחת זמן ממושך יותר. תחילה יש צורך שהרשות המאשרת תכיר באירוע בו התובע נפגע כאירוע פעולת איבה. בהמשך, במידה והאירוע עצמו הוכר, יש צורך לעבור וועדה רפואית של ביטוח לאומי לשם קביעת דרגת הנכות.

 

רצף אירועים ופוסט טראומה – אחרי כמה זמן מוגדרת פוסט טראומה

הביטוח לאומי התחיל להכיר במחיר הנפשי הכבד הנלווה גם לרצף של אירועים ככאלה שעלולים להביא להתפתחות פוסט טראומה וכבר לא חייבים להוכיח כי אירוע ספציפי הוא שהביא להתפתחות ההפרעה. ביטוח לאומי הוסיף סעיפים רלוונטיים בטפסים הנוגעים לנפגעי פעולות האיבה על מנת להכיר בפגיעה פוסט טראומתית בשל החיים בצל האזעקות והטילים.

 

זכאות לטיפול בפוסט טראומה

ביטוח לאומי, בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי פעולות איבה, הגדיר כי נפגעים עם פוסט טראומה ובני משפחותיהם זכאים לתגמולים כספיים והטבות שונות על מנת לתמוך וסייע בהחלמתם. בעקבות מלחמת לבנון השנייה הוחל פיצול בין הפיצוי והטיפול ונבנתה תוכנית לטיפול מיידי בנפגעים מאירועים בעלי פוטנציאל טראומטי.

כיום כבר קיימים לשם כך מרכזי חוסן ברחבי הארץ ואלו פועלים בשותפות עם הקואליציה הישראלית לטראומה. במרכזי החוסן ניתן לקבל טיפולים פרטניים לנפגעי פוסט טראומה. הזכאות אף הורחבה לבני המשפחות של בעלי פוסט טראומה לרבות בני זוג, הורים וילדים של הזכאים.

 

פוסט טראומה בקרב יוצאי כוחות הביטחון

הייחוד של פוסט טראומה הוא שהיא עלולה להתפרץ גם שנים לאחר השירות הצבאי. לכן אין התיישנות על תביעות לנכות וגם משוחררים מזה שנים ארוכות יכולים להגיש תביעות למשרד הביטחון. בכל תביעה שכזו יש צורך להוכיח שישנו קשר סיבתי בין מאפייני השירות הצבאי ובין ההפרעה הנפשית.

 

רפורמת נפש אחת

במסגרת רפורמת נפש אחת נקבע מסלול להכרה מהירה ליוצאי כוחות הביטחון המתמודדים עם פוסט טראומה. במסלול זה יכולים להגיש תביעה מי שנפגע במהלך אירוע מבצעי, אימון לקראת פעילות מבצעית או אירוע קרבי אשר מוכר למערכת הביטחון.

במסלול זה ניתן לקבל הכרה רק מי שהאירוע המזכה אירע בחמש השנים האחרונות או באירועי לחימה נרחבים דוגמת, מבצע צוק איתן ומבצע עופרת יצוקה. המסלול המהיר מתאפשר למי שקיימת עבורו אבחנה מפורטת ותיעוד רפואי של פוסט טראומה.

אחרי כמה זמן מוגדרת פוסט טראומה 

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!