לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת פיצויים עקב תאונת רכבת

אחד מסוגי התחבורה הציבורית הפופולריים בישראל ובעולם הינו הרכבות. המהירות הגבוהה בין תחנות רכבת (בעולם ישנן רכבות המגיעות ל-300 קמ"ש, בישראל המהירות המותרת מגיעה עד 160 קמ"ש), מספר הקרונות הרב והמרחבים בהן שמונעות צפיפות שמתרחשת לרוב באוטובוסים הופכים את הרכבת לאטרקטיבית ביותר עבור עם ישראל.

אבל מה קורה כאשר באחד מכלי התחבורה הבטוחים ביותר אך גם הכבדים ביותר – קורית תאונה? אל מי פונים במצב שכזה? ואיך פועלים בכדי להוציא תביעת פיצויים עקב תאונת רכבת? על שאלות אלו ועוד רבות, נענה במאמר הבא.

 

מהי תאונת רכבת?

תאונות רכבת מתחלקות לשתיים: תאונה בין הרכבת לבין אדם, ותאונה בין הרכבת לבין כלי הרכב. אמנם נהוג לחשוב כי תאונות בין הרכבת לאדם שכיחות באופן מובהק, אך זוהי לאו דווקא האמת בשטח. נהגים שלא שמים לב למחסומי פסי הרכבת שנמצאות בחלק מן הערים בישראל על הכבישים ועוברים באור אדום, או לחילופין נהגים ששמים לב שמתקרבת רכבת ומחליטים להאיץ – אלו הן שתי הדרכים הנפוצות ביותר לתאונות דרכים בין כלי רכב לבין הרכבת.
מן העבר השני, תאונות בין הרכבת לבין האדם יכולות לקרות בשלל סוגים לצערנו הרב; מעצירה חדה ופתאומית של הרכבת ונפילה של חלק מהנוסעים, דרך סגירת דלתות על נוסעים ועד נפילה מהרציף היישר לפסי הרכבת. תאונות כאלה אמנם נשמעות נדירות, אך קורות באופן די שכיח ומסוכנות באלפי מונים מפגיעת כלי רכב קל (רכב, אופנוע, רכב משא מסחרי) מאחר ומשקלו של קרון רכבת מגיע עד ל-70 טון.

 

אם הייתי מעורב בתאונת רכבת, מה עליי לעשות?

אם חס וחלילה הייתם מעורבים בדרך כזו או אחרת בתאונת רכבת, חשוב לעשות הכל בכדי להתעשת במהרה מהשוק הראשוני שאופף את המקרה, ולעשות את סדר הפעולות הבא:

 

לדווח להנהלה הבכירה של רכבת ישראל על המקרה

השלב הראשוני והחשוב ביותר הוא דיווח על המקרה. כך ידעו מצידה של הנהלת הרכבת כיצד לפעול במקרה הפרטי שלכם מבחינה ביטוחית ודיווח לשאר גורמים רלוונטיים, וכמובן מול שאר הפעולה השוטפת של הרכבות לשעות הקרובות.

 

לשמור על הפרטים המזהים מאותה הנסיעה

בין אם העברתם את כרטיס הרב-קו, חוגר צבאי או שילמתם דרך אפליקציה מסוימת – חשוב לשמור את תיעוד הנסיעה הזו, מבחינת יעד, זמן נסיעה ותאריך. בהיעדר תיעוד, תוכל הנהלת הרכבת לטעון כי לא שהיתם ברכבת באותו יום – וכך יעלמו כל הטיעונים העתידיים שלכם בהקשר לתביעת פיצויים.

 

רישום מספר הרכבת וגביית פרטי אנשי הצוות של הרכבת ושאר העדים

כמו לשאר כלי הרכב, גם לרכבות יש מספר רישוי – וחשוב לתעד אותו בכתב או בטלפון. בנוסף, על קרונות הרכבת נמצאים שני אנשי צוות לפחות – סדרן/ים ונהג הקטר. קחו מהם את פרטיהם המזהים, שיוכלו להעיד על המקרה בתור אנשים מתוך המערכת.

בנוסף, כל עד שהיה בשעת המקרה על הרציף/בקרון בזמן המקרה – חשוב לגבות ממנו עדות כלשהי ולקחת פרטים אישיים. אלו הם אנשים שיכולים להעיד על המקרה בצורה האובייקטיבית ביותר במקרה של הליכה לתביעה.

 

פנייה לגורם רפואי, בשעה שאתם מציינים את אירוע התאונה

לאחר כל התיעודים הראשוניים, מגיע שלב התיעוד השני – בזמן קבלת הטיפול הרפואי. בין אם אתם מרגישים רע או טוב, חשוב לגשת במהרה לגורם רפואי במהרה – על מנת לשלול כל פגיעה שהיא. בנוסף, וזהו פרט חשוב ביותר, ציינו בפני הרופא את המקרה וספרו לו על נסיבות התאונה. כל מה שתגוללו בפניו יעלה על הכתב בדו"ח רפואי שייצא בסיום הטיפול, וישמש אתכם בוודאות בהליכי התביעה.

 

דיווח למשטרת ישראל

השלב הבא והלפני-אחרון הינו דיווח למשטרת ישראל על מקרה התאונה. בזמן הדיווח, מוציאים "אישור משטרה" ומדווחים ליחידת אגף התנועה באותו האזור שבו התרחשה התאונה – תוך שליחת המסמכים הבאים: תעודה מזהה, דו"ח רפואי (אותו אחד מהסעיף הקודם) ופרטי נהג הקטר.

 

העסקת עורך דין המתמחה בדיני תאונות דרכים

השלב האחרון שמגיע לאחר מעורבות בתאונת רכבת הינו חיפוש והעסקת עורך דין אשר מתמחה בתאונות דרכים. מאחר ותביעת פיצויים הינה עסק לא פשוט ולעיתים ארוך ומפרך ביותר, חשוב להעסיק את עורך הדין לתאונות דרכים.

לאחר שמצאתם את עורך הדין המתאים, העבירו לו את כל המסמכים והתיעודים שרשמתם (דו"ח רפואי, פרטי נהג הקטר והסדרן, תיעוד הנסיעה ברכבת, אישור משטרה ומסמכים רלוונטיים נוספים) וספרו לו כל פרט אשר קשור לתאונה. גם דברים שנראים שטותיים ולא חשובים יכולים להתברר כקריטיים ככל שתביעת הפיצויים תימשך.

 

כיצד לבחור עורך דין לתאונות רכבת?

ההחלטה הגורלית ביותר כאשר מדובר בתאונות דרכים, הינה בחירת עורך הדין המתאים. הרי בחירת עו"ד יכולה להביא להצלחת תביעת הפיצויים הרצויים ואף לקבל סכומים והטבות שלא חשבנו עליהם, ומן העבר השני עו"ד לא מנוסה וללא תיקים מוצלחים מאחוריו יכול להרוס את כל מה שעבדנו עליו מבחינת תיעודים ומסמכים – ולאבד את זכויותינו כאזרחים שנפגעו בתאונת דרכים.

כאשר ניגשים לבחירת עו"ד לתאונות דרכים, ובמיוחד תאונות רכבת, חשוב לשים לב שבוחרים אדם הגון, בעל מוניטין חיובי וביקורות חיוביות רבות ברחבי האינטרנט, ושמאחוריו תיקים מוצלחים של תביעות פיצויים בגין תאונות רכבת. זוהי הדרך הטובה ביותר להבטיח את כספי הפיצויים המגיעים לכם.

לדוגמא, משרד עו"ד פייפר-כהן הינו משרד ותיק שעסק רבות בתאונות דרכים, לרבות תאונות רכבת – מתאונות קלות ועד הקטלניות שבהן. עורכי הדין המקצועיים מחד, והחמים מאידך – מעניקים את הטיפול המושלם בתיקי תאונות דרכים, מרגע הפנייה ועד קבלת הפיצויים.

תביעת פיצויים עקב תאונת רכבת
תביעת פיצויים עקב תאונת רכבת

כמובן שתלוי על איזה שלב בדיוק דילגתם. אם פספסתם את רישום מספר לוחית הרישוי של הרכבת, אך תוכלו להצביע בדיעבד על השעה והתאריך שעליתם על אותה הרכבת – סיכוי טוב שמצלמות האבטחה ואנשי הצוות יוכלו לגבות את אמירתכם וטענותיכם.

מאידך, את שלב הדו"ח הרפואי שבו מציינים את כל פרטי התאונה והחבלות שנגרמו בגינה אין אפשרות לשחזר במדויק, מאחר וחברת הביטוח תוכל לטעון שאלו הן המצאות שקרו לאחר התאונה בכדי להוציא עוד כספים ממנה. זוהי הסיבה שחשוב להקפיד על כל שלב ושלב ולעשותם באופן המיטבי ביותר.

ישנן פגיעות ודרכים שונות להגדיר "תאונת רכבת", אך אלו הן הארבע השכיחות ביותר:

  1. בלימה פתאומית של הרכבת ובעקבותיה נפילה בעקבות חוסר שיווי משקל
  2. מעידה ונפילה במדרגות הרכבת
  3. פציעה בגין בלימת חירום של הרכבת
  4. סגירת דלתות הרכבת על נוסע

כמובן שזה תלוי מאוד בסוג התאונה והשפעותיה. בין אם נסגרה עליכם דלת הרכבת, או שהרכבת עצרה עצירת פתע ונפלתם בתוך הקרון – אלו הן שתי פציעות שונות לחלוטין, והפיצויים עליהן בגובה שונה.

ברמה העקרונית, כאשר אדם נפגע מכלי רכב של התחבורה הציבורית, הוא זכאי לתבוע את הביטוח הלאומי (בהנחה ואותו אדם היה על כלי התחבורה הציבורית לצורכי עבודה, בדרך אליה או חזרה ממנה), וכן זכאי לתבוע את חברת "רכבת ישראל".

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!