לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תנאי גמלת נכות מעבודה

לצערנו, פגיעות שנגרמות בעקבות העבודה הן לא תופעה מאוד נדירה. אולם, מי שנפגע כתוצאה מעבודתו יכול לקבל גמלת נכות מעבודה מהמוסד לביטוח לאומי, כך שיוכל לקבל עזרה כלכלית כדי להתמודד עם המגבלות הפיזיות שנגרמו לו. כדי לקבל גמלת נכות מעבודה יש לבצע 10 שלבים שבסופם המוסד לביטוח לאומי ידאג לכסות את הנזקים שנגרמו כתוצאה מהפגיעה. במאמר זה תוכלו ללמוד באופן מקיף מה הצעדים שצריך לבצע.

 

הגשת תביעה לגמלת נכות מעבודה

השלב הראשון כדי לקבל גמלת נכות, הוא הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי. את התביעה יכול להגיש כל מי שחלה במחלת מקצוע או נפגע בתאונת עבודה, והמוסד לביטוח לאומי הכיר בו כנפגע עבודה. את התביעה ניתן להגיש באתר המוסד לביטוח לאומי. אל התביעה יש לצרף את המסמכים הרלוונטיים להוכחת התביעה, וכן הסברים שמטרתם להראות מה גובה הגמלה המבוקשת ומדוע המוסד לביטוח לאומי צריך להיענות לבקשה.

 

זימון לוועדה רפואית

בשלב הבא, יזומן התובע לוועדה רפואית בפניה יציג את טענותיו. הוועדה מורכבת מרופאים שמומחים בהחלטות שנוגעות לקבלת תביעות לגמלת נכות. לפני הבדיקה, התובע צריך להציג את מגבלותיו הרפואיות הנובעות מהתאונה, ולהוכיח את התביעה באמצעות מסמכים רפואיים הקשורים אליה.

הוועדה רשאית לבצע גם בדיקה גופנית כדי לסייע בקביעת דרגת הנכות. לאחר הבחינה, הוועדה תסכם את הדיון ותקבע את דרגת הנכות, מועד תחילת הנכות והאם הנכות זמנית או צמיתה.

השלמת מסמכים ומעקב אחר הטיפול בתביעה

לאחר הדיון בוועדה והבדיקה הגופנית שאולי תתקיים, יכול להיות שהתובע יתבקש לספק מסמכים נוספים. במהלך התקופה שבין הדיון בוועדה לבין מתן ההחלטה, קיימת אפשרות שיידרשו פעולות נוספות מצידו של התובע.

 

קבלת הודעה על החלטת הוועדה הרפואית

לאחר שהוועדה תקבל החלטה בעניין התביעה, תתקבל הודעה באתר האישי של המוסד לביטוח לאומי. על ההחלטה ניתן להגיש ערעור במקרה הצורך. הוועדה תקבע את אחוזי הנכות הרפואית ואחוזי הנכות התפקודית שמגיעות לתובע. ערעור מוגש לוועדה רפואית לעררים, הכוללת הרכב שונה של רופאים מהרכב הוועדה המקורית. לקריאה בהרחה על הליך של הגשת ערר על גמלת נכות מעבודה ניתן לקרוא בקישור.

 

קבלת מענק או קצבה

במידה והוועדה אישרה את קבלת קצבת הנכות, והחליטה על הגובה שלה באמצעות מתן אחוזי נכות, הקצבה תשולם מדי חודש לחשבון הבנק של התובע. גובה הקצבה נקבע כאמור בעזרת החלטה על אחוזי נכות שייקבעו, וניתן למצוא את ההשפעה של האחוזים על הקצבה באתר המוסד לביטוח לאומי.

 

קבלת החזר על טיפול רפואי

בנוסף לקצבת הנכות הרגילה שניתן לקבל, המוסד לביטוח לאומי מספק החזרים גם על טיפולים רפואיים שהתובע היה צריך לעבור. לכן, ניתן לגשת לקבלת טיפול רפואי מיד לאחר הפגיעה ולקבל עליה החזר מאוחר יותר. הבקשה לקבלת החזרים מוגשת בנפרד מתביעת גמלת הנכות, ויש להגיש אותה לקופת החולים של התובע, עם אישור הכרה וקבלות על הטיפול.

 

הגשת בקשה להחמרת מצב

במידה ולאחר החלטת הוועדה הרפואית המקורית חלה החמרה במצבו של התובע, ניתן להגיש בקשה להחמרת מצב. בקשה כזו ניתן להגיש רק אם כבר נקבעה זכאות לגמלת נכות מעבודה, ואם חלפה חצי שנה מהמועד המקורי של קביעת דרגת הנכות.

התביעה נעשית על ידי טופס באתר המוסד לביטוח לאומי, ועל ידי צירוף אישור החמרה מרופא קופת חולים או סיכום אשפוז. רופא מוסמך יבדוק את הפניה, ובמקרה הצורך יזמן את התובע לוועדה רפואית נוספת.

 

צירוף דרגת נכות

במידה ונקבעו מספר דרגות נכות ממספר תאונות שונות, ניתן לצרף את הנכויות לצרוך קבלת פיצוי מוגדל. כדי לבצע צירוף כזה, יש לענות על שלושה תנאים. ראשית, יש להראות על צמצום קבוע בהכנסות. שנית, הצמצום בהכנסות נובע מתוך תאונות העבודה השונות. שלישית, יש להראות על זכאות לקצבת נכות במקום מענק או שדרגת הנכות המשוקללת תהיה לפחות 65%.

 

הכרה כ"נכה נזקק"

גם אם נפגע עבודה מסוים קיבל את דרגת הנכות מעבודה שמגיעה לו, לעתים ניתן לקבל גמלה נוספת. הדבר אפשרי כאשר הנפגע לא יכול לעבוד בכל עבודה שהיא, וכך יוכל לקבל דרגת נכות זמנית בדרגה של 100%. נכה נזקק מוגדר כמי שאין לו סיכוי סביר ומסוגלות לעבוד בעבודה כלשהיא, וכן אין לו הכנסות נוספות מעסק. הגשה להכרה במעמד של נכה נזקק יש להגיש באתר המוסד לביטוח לאומי.

 

קצבאות נוספות

לבסוף, מי שמקבל קצבת נכות עשוי להיות זכאי לקבל גם קצבאות נוספות. שני התנאים לקבל קצבה נוספת מיוחדת הם:

  • דרגת הנכות היא יותר מ75%.
  • על פי חוות דעת של פקיד שיקום, נקבע שיש צרכים הנובעים מנכות מוכרת.

 

הגשת בקשה לקצבה מיוחדת נעשית באמצעות אתר המוסד לביטוח לאומי. קצבאות מיוחדות עשויות לכלול קצבה לקבלת שירותים מיוחדים, קצבה לניידות וכן קצבאות נוספות שמוענקות על ידי המוסד לביטוח לאומי.

 

סיכום

פגיעות שגורמות לנכות מעבודה יכולות להיות חוויה מאתגרת, אך מי שנפגע יכול לקבל עזרה כלכלית באמצעות קבלת קצבאות נכות מהמוסד לביטוח לאומי. תהליך הגשת התביעה כולל השלמת מספר שלבים, לרבות הגשת מסמכים רלוונטיים והתייצבות בפני ועדה רפואית.

במידה והתביעה תאושר, יקבל התובע קצבה חודשית ובמקרים מסוימים אף מימון טיפולים רפואיים. ישנן קצבאות נוספות שעשויות להיות רלוונטיות למי שאיבד הכנסה באופן קבוע. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המומחה להליכים בביטוח לאומי, כדי לקבל את העזרה הכלכלית הגבוהה ביותר שניתן לקבל.

 

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!