לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

סי אר פי אס – CRPS

תסמונת CRPS, ובשמה העברי תסמונת כאב אזורי מורכב, היא תסמונת אשר פוגעת באזור הגפיים וגורמת לכאבים חזקים וממושכים אשר מביאים לקשיים בתפקוד ובאיכות החיים של החולים. ההתמודדות היום יומית עם התסמונת מובילה לתסכולים רבים אשר עלולה להשפיע על קשרים משפחתיים, הדרדרות במצב הנפשי, אובדן כושר עבודה ועוד.

 

בשל כך, האדם החולה בCRPS נמנע מלחיות אורח חיים נורמטיבי ותקין. כיום קיימת מגמת הכרה של ביטוח לאומי CRPS ולאחר קיום של ועדה רפואית ניתן לקבל קצבת נכות ופיצויים. קצבת נכות כללית ביטוח לאומי יכולה לעזור לחולה בתסמונת לנהל אורח חיים נורמטיבי ככל הניתן ומעניקה עזרה בשירותי טיפול נוספים.

עם זאת, בעקבות הקושי באבחנה, עבור חולי CRPS זוהי משימה לא פשוטה להגיש תביעת נכות כללית ולקבל הכרה על כך. משרד עורכי דין פייפר כהן הכינו עבורכם מדריך מפורט על התסמונת עצמה ועל האופן בו תוכלו לעבור את התהליך בזמן הקצר ביותר ולקבל זכויות רפואיות עבור CRPS

 

מה זה CRPS?

תסמונת CPRS (Complex regional pain syndrome) מוגדרת בתור מחלת עצבים מתמשכת וארוכה אשר עם הזמן יכולה להחמיר. החולים בתסמונת חווים כאב כרוני וחזק. הכאב מופיע לרוב באזור הגפיים לאחר חבלה קלה באזור או בעקבות תאונה. בעקבות המכה באזורי הגפיים כגון יד או רגל CRPS  יוביל לכאבים עזים וחזקים אשר משפיעים על התפקוד ובאיכות החיים של הנפגע.

מערכת העצבים המשובשת משדרת למוח שהפגיעה אינה החלימה ולכן הכאבים מתמשכים גם לאחר החלמת האזור הפגוע. בעקבות הכאבים הנמשכים החולה עלול לחוות גם משברים נפשיים למשל חרדה ודכאון ויכול להגיע למצב של אובדן כושר עבודה על רקע נפשי.

תסמונת הCRPS מחולקת בעולם הרפואה לשני תת סוגים מרכזיים:  CRPS סוג 1 – התסמונת מופיעה אצל החולה כאשר לא קיימת עדות לפגיעה עצבית מסוימת באזור. CRPS סוג 2– התסמונת מופיעה אצל החולה כאשר קיימת פגיעה עצבית אשר משנית לחבלה שהתרחשה.

 

CRPS תסמינים

CRPS הינה תסמונת כאב כרוני אשר מופיעה באחד הגפיים לאחר קבלת מכה באזור. התסמונת מאופיינת בכאב לא פרופורציונלי לפגיעה אשר גרמה לו ומלווה בקושי בתפקוד וסבל רב של הנפגע. תסמינים CRPS נפוצים הם כאבים חדים וכרוניים באזור שנפגע המלווים בתחושה של כאב חריף וצורב (עד שבמקרים מסומים קיימת המלצה על כריתת האיבר שנפגע).

לרוב קיימת התגברות של הכאב כאשר מתקיימת תנועה או נגיעה באזור הפגוע. תסמינים נוספים המלווים לכאב הם רגישות יתר קיצונית למגע ולשינויים של העור באזור החבול, שינויים בצבע האזור ובטמפרטורה (תחושות של חום או קור), רגישות לשיער וציפורניים, התכווצויות שרירים, הגבלה בניידות, נפיחות או בצקות מקומיות והפרעה מוטורית באזור הפגוע כגון רעד וקושי בתנועה.

סימפטומים CRPS וחומרתם משתנים מאדם לאדם. שכיחות CRPS  היא ל2% מהאוכלוסייה, ברוב המקרים נשים נפגעות מהתסמונת יותר מגברים והגיל הממוצע להופעת תסמונת הוא בין 30 ל-50.

 

CRPS אבחון

האבחנה נעשית בעקבות דיווח של הנפגע בירידה באיכות החיים ובכאבים עזים לאחר קבלת מכה קלה באזור הגפיים. ניתן לראות בצילומי הדמיה ירידה בצפיפות בעצם באזור הפגוע, בצקות, שינויים ברקמות וניוון שרירי. עם זאת, לא קיימים בדיקות מעבדה אשר ייחודיים לתסמונת.

תסמין CRPS שיכול לעזור לאבחנה הוא היסטוריה של שבר, נקע או מכה באזור אשר פיתח את התסמונת, כאב חד שמאופיין בעוצמה גבוהה ולא מתפזר לאזורים אחרים ועדות לנפיחות באזור הפגוע ובפגיעה בתפקודים של כלי הדם. תסמין נוסף הוא גדילה מהירה של שערות וציפורניים באזור. בנוסף, אבחון CRPS נעשה, כמו אבחונים של תסמונת אחרות שאינן חד משמעיות, על ידי שלילה של מחלות אחרות.

בעקבות העובדה שהתסמונת קשה לאבחון, יכולים לעבור חודשים רבים עד אשר מאבחנים באופן חד משמעי ומעניקים טיפול יעיל עבור המטופל. מאחר והתסמונת היא נדירה, רופאים רבים לא מצליחים להבין את המטופל ואת התלונות המתמשכות שלו ומתקשים בהענקת אבחון CRPS, עניין שיוצר תסכול רב וקשיים נפשיים בקרב המטופלים.

 

CRPS טיפול

אדם הסובל מתסמונת CRPS מופנה על ידי רופא מטפל למחלקות שיקום אשר מתמחות בנושא. הטיפולים כוללים גישות ושיטות שונות, ברמות שונות בהתאם למטופל ולעוצמת הסבל אשר חווה. טיפול בCRPS התחלתי הוא תרופות כגון סטרואידים, גאבאפנטין, תרופות אשר מפחיתות את הפגיעה בצפיפות העצם, הרדמה מקומית באזור הפגוע ועוד.

בנוסף קיימים טיפולים שאינם תרופתיים כגון השתלת אלקטרודה וגירוי חשמלי אל חוט השדרה, פיזיותרפיה למניעת ניוון ועיוותים באזור. קיימת חשיבות רבה גם לטפל בהיבט הפסיכולוגי המתלווה אל תסמונת CRPS. האדם אשר חווה כאב כרוני ממושך מגיע לתסכול בשל שינוי קיצוני באורח החיים שלו, קושי בתפקוד יום יומי וחוסר בתנועה. קושי ומגבלות אלו עלולים להוביל למצב של אובדן כושר עבודה.

חולים מדווחים על תקופות של לחץ, מתח וחרדה לפני הופעת התסמונת ואחריה.

 

הכרה של ביטוח לאומי CRPS

תסמונת CRPS לא מוזכרת בתוך ספר התקנות ביטוח לאומי ועל כן קיים קושי רב להצליח לקבל זכאות עבורה בתור נכות כללית. עם זאת, מאז 2014 קיימת מגמת הכרה של המוסד לביטוח לאומי עבור נפגעי CRPS. זאת בעקבות מקרה ספציפי של תובע אשר נפגע בתאונת דרכים וסבל מכאבים קשים בזרוע. בעקבות חוסר הוכחות מוצקות לפגיעה באזור, המוסד לביטוח לאומי סירב לקבל עוברו תביעה לנכות כללית ולהכיר בו כנכה.

החולה בהמשך הוכר בבית החולים כחולה בתסמונת, ולאחר מאבקים רבים ומתמשכים בעזרת עורך דין ביטוח לאומי נכות כללית, הכיר המוסד לביטוח לאומי בתסמונת ונקבעו לו אחוזי נכות CRPS . בעקבות כך המוסד לביטוח לאומי מכיר בתסמונת CRPS  כמזכה באחוזי נכות קבועים.

 

תביעה לנכות כללית ביטוח לאומי עבור CRPS

במידה ונגרמה לאדם חבלה בעקבות תאונת עבודה באחד הגפיים ולאחר מכן סבל מתסמונת CRPS , ניתן לקבל אחוזי נכות CRPS ולמימוש זכויות רפואיות דרך המוסד לביטוח לאומי. 

במקרה בו התאונה של הנפגע תוכר בתור פגיעה בעבודה, ניתן לקבוע אחוזי נכות CRPS דרך ועדה רפואית ביטוח לאומי תאונת עבודה. את התביעה עבור אחוזי נכות CRPS ניתן להגיש גם על תביעה תאונת דרכים או תביעת נזיקין  במקרה של רשלנות של גורם אחר.

 

קבלת אחוזי נכות CRPS

במרבית הפעמים חולי CRPS  נתקלים בקשיים רבים מול המוסד לביטוח לאומי לקבלת זכאות עבור אחוזי נכות כללית. לרוב, האחוזים אשר נקבעים עבור החולים אינם מספיקים למתמודדים עם התסמונת ולא מייצגים את הקשיים שהם חווים בניהול אורח החיים.

על מנת לממש את מלוא זכויות רפואיות המגיעות לכם בתור חולי  CRPS אנו ממליצים לכם לעבור את התהליך בליווי של עורך דין מומחה ביטוח לאומי. בייצוג של עורך דין, תקבלו הכנה לוועדה רפואית ביטוח לאומי, עזרה בהוכחת הקשר בין החבלה שקרתה לכאב שהופיע, הגשת המסמכים הרצויים עבור תביעה לנכות כללית. כך הסיכויים שלכם לקבלת קצבת נכות כללית ואחוזי נכות יהיו גבוהים מאשר במקרה בו תגישו את התביעה באופן עצמאי.

משרד עורך דין פייפר כהן מעסיק עורכי דין מוערכים ובעלי ניסיון בייצוג של חולי CRPS בתביעות מול ביטוח לאומי וחברות הביטוח ויכולים להבטיח לכם את השירות המקצועי והאמין ביותר אשר יוביל אתכם למימוש הזכויות המגיעות לכם ולניהול אורח חיים שקט ורגוע ככל הניתן.

סי אר פי אס - CRPS
סי אר פי אס – CRPS
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!