לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת נכות כללית עקב דיכאון

אדם בישראל שחווה דיכאון, בין אם מדובר בדיכאון שהופיע עקב נסיבות הקשורות בעבודה ובין אם עקב גורמים אחרים, יכול לקבל הכרה כבעל מוגבלות נפשית ולקבל זכויות מסוימות כתוצאה מהכרה זו, בהגשת תביעת נכות נפשית במוסד לביטוח לאומי. במאמר זה נתמקד בתנאי הזכאות להגשת תביעת נכות כללית עקב דיכאון וקבלת קצבת נכות כללית מביטוח לאומי לצד הזכויות הנוספות הנלוות לכך.

 

מתמודדים עם דיכאון? ייתכן ומגיע לכם פיצוי מהביטוח הלאומי

דיכאון היא מחלת נפש הגורמת לשינויים פיזיים ונוירולוגיים במוח. הוא מסומן בשינוי משמעותי ושלילי במצב הרוח, בתפיסת העצמי ובהשקפת העולם של הפרט המושפע ממנו. למצב זה יכולה להיות השפעה ניכרת על איכות חייהם, פעילותם היומיומית ויכולת העבודה של האנשים הלוקים בדיכאון.

לאור הלחצים המגוונים והרבים הגלומים בחיים בישראל, לא מפתיע ששיעור הדיכאון הנוכחי במדינה הוא אחד מכל שישה ישראלים. בהתאם לזאת, המוסד לביטוח לאומי מכיר בהשפעה המשמעותית של דיכאון על התפקוד היומיומי ויכולת העבודה של הנפגעים ממנו, ומעמיד לרשותם זכויות רפואיות ותמיכה כספית כדי להקל על התמודדותם.

 

על הנסיבות שבהן יש מקום לשקול הגשת תביעת נכות כללית עקב דיכאון

ישנם מספר סוגים של דיכאון שהלוקים באחד מהם, יכולים להפיק תועלת מהגשת תביעת נכות כללית לביטוח הלאומי, אם המצב פוגע בכושר עבודתם:

  1. דיכאון מג'ורי: ידוע גם בשם דיכאון קליני, סוג זה של דיכאון כרוך בתחושה ממושכת של עצב, חוסר תקווה ואובדן עניין או הנאה בפעילויות שהאדם נהנה מהן פעם.
  2. דיכאון כרוני (דיסתימיה): סוג זה של דיכאון כרוך בתחושה כרונית של עצב או מצב רוח ירוד שנמשך לפחות שנתיים, אך נחשב לדיכאון בדרגת חומרה "קלה" יחסית.
  3. דיכאון מינורי: זהו דיכאון קל, המתבטא בהופעת שני תסמינים אופייניים לדיכאון מג'ורי (קליני) לפחות, אך לא כולם, למשך שבועיים ומעלה.
  4. דיכאון לאחר לידה: סוג זה של דיכאון מתרחש אצל אמהות טריות, בדרך כלל במהלך השבועות או החודשים הראשונים לאחר הלידה.
  5. הפרעה דו קוטבית: מצב זה כולל אפיזודות מתחלפות של דיכאון ומאניה (תקופה של אנרגיה גבוהה, אופוריה ולחילופין – עצבות ועצבנות).
  6. דיכאון פסיכוטי: מצב זה כרוך בדיכאון חמור ופסיכוזה (איבוד קשר עם המציאות).
  7. דיכאון מצבי: סוג זה של דיכאון מופעל על ידי אירוע או נסיבות ספציפיות, כגון גירושים, אובדן עבודה או מוות של אדם אהוב.

אנשים בישראל אשר חוו דיכאון עשויים לקבל הכרה כבעלי מוגבלות נפשית ברמות שונות ולקבל זכויות מתאימות אם ישקלו להגיש בביטוח לאומי תביעת נכות כללית עקב דיכאון.

 

הכירו את תנאי הזכאות להגשת תביעת נכות כללית עקב דיכאון

אם המבוטח נחשב לבעל נכות נפשית של לפחות 60%, או לפחות 40% עקב ליקויים מרובים (עקרות בית דורשות 50% נכות נפשית), וכושר העבודה שלו ירד ב- 50% לפחות כך שהכנסתו נמוכה ביותר מ- 60% מהשכר הממוצע במשק – הוא יוכל לקבל קצבת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי במידה ויגיש תביעת נכות כללית עקב דיכאון. בנוסף, מבוטחים אלו עשויים להיות זכאים לזכויות נוספות, בכפוף לעמידה בדרישות הזכאות לכל אחת מהן.

 

צפו בעו"ד אייל פייפר כהן מסביר על תביעת קצבת נכות כללית מול המוסד לביטוח לאומי:

 

התהליך להגשת תביעת נכות כללית עקב דיכאון

כדי לקבל הכרה כנכה עקב דיכאון, על המבוטחים להתייעץ תחילה עם פסיכיאטר שיאבחן את מצבו וייתן חוות דעת המאשרת כי הם אכן סובלים מדיכאון. לאחר האבחון על המבוטח להגיש בקשה לקצבת נכות כללית למוסד לביטוח לאומי (באמצעות טופס ב"ל 7801) בצירוף חוות דעת פסיכיאטרית ומסמכים תומכים כאמור. מסמכים נוספים אלה עשויים לכלול רשימה של תרופות ואישורים ממקומות עבודה קודמים.

בשלב זה ייקרא המבוטח להתייצב בפני הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, אשר תקבע האם הוא אכן חווה נכות נפשית כתוצאה מדיכאון. אם כן, הוועדה תקבע גם האם הנכות היא זמנית או קבועה ומהם אחוזי הנכות הרלוונטיים בגינה (כפי שיוסבר בהמשך).

 

מהם הקריטריונים לקביעת אחוזי נכות למבוטח שהגיש תביעת נכות כללית עקב דיכאון?

הקריטריונים לקביעת אחוזי הנכות בגין הפרעות דיכאון, לרבות אפיזודות דיכאון, הפרעת דיכאון בעלת מרכיבים פסיכוטיים והפרעת דיכאון חוזרת, מתוארים בסעיף 34(א) לתוספת לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות עבור נפגעי עבודה).

לפי סעיף זה, אחוזי הנכות ייקבעו על פי הגורמים הבאים:

  • עוצמת, תדירות ומשך ההפרעה.
  • מספר אפיזודות הדיכאון שהתרחשו בשנתיים האחרונות.
  • מספר האשפוזים והסיבה להם בשנתיים האחרונות.
  • משך תקופת ההפוגה.
  • מידת ההיענות והתגובה של הפרט לטיפול תרופתי או טיפול אחר.
  • מידת הפגיעה בתפקוד הנפשי והחברתי של הפרט.
  • מידת הפגיעה בכושר העבודה שלו.

 

כמה אחוזי נכות יכולים להקבע למבוטח שהגיש תביעת נכות כללית עקב דיכאון?

הקריטריונים שהוזכרו לעיל מתווים את דרגות הנכות השונות לדיכאון, הכוללות 0%, 10%, 20%, 30%, 50%, 70% ו- 100%, כפי שיוסבר להלן:

  • 0% נכות נקבעת למבוטח שלקה בדיכאון עם נסיגה מלאה, ללא כל הגבלה בתפקודו או כושר עבודתו.
  • 20% נכות מוקנות למבוטח שסבל מדיכאון עם נסיגה, מציג סימנים קליניים קלים, זקוק לטיפול תרופתי וחווה מגבלות בינוניות בתפקוד הנפשי או החברתי וכן בכושר העבודה.
  • 30% נכות מוקנות למבוטח שלקה בדיכאון עם נסיגה חלקית, מציג סימנים קליניים בינוניים, זקוק לטיפול תרופתי באופן קבוע וחווה מגבלות ניכרות בתפקוד הנפשי, בתפקוד החברתי ובכושר העבודה.
  • 50% נכות מוקנות למבוטח שלקה בדיכאון עם נסיגה, חווה אפיזודות רגשיות חוזרות ונשנות עם סימנים קליניים ברורים, זקוק לטיפול תרופתי קבוע וסובל ממגבלות קשות בתפקוד הנפשי, בתפקוד החברתי ובכושר העבודה.
  • 70% נכות מוקנות למבוטח הסובל מהפרעת דיכאון פעילה, חווה מגבלות קשות מאוד בתפקוד הנפשי, בתפקוד החברתי ובכושר העבודה שלו, או שזקוק לאשפוז יום פסיכיאטרי ממושך.
  • 100% נכות מוקנית למבוטח הסובל ממחלת דיכאון פעילה ודורש השגחה מתמדת או אשפוז פסיכיאטרי מלא.

 

לסיכום: סובלים מדיכאון? דעו את זכויותיכם

דיכאון יכול להיות מצב נפשי מתיש שיכול להשפיע באופן משמעותי על חיי היומיום, העבודה והתפקוד החברתי של הפרט. למרבה המזל, בישראל קיימות הוראות חוק שמכירות בנכות נפשית עקב דיכאון ומציעות קצבאות נכות למי שעומד בקריטריונים מסוימים.

זקוקים לסיוע בהגשת תביעת נכות עקב דיכאון או הפרעה נפשית אחרת? זה הזמן לפנות לייעוץ משפטי אישי ודיסקרטי במשרדנו, שסייע למתמודדי נפש רבים בישראל לממש את זכויותיהם ולקבל פיצוי הולם. לפרטים – חייגו כעת: 077-804-4220.

תביעת נכות כללית עקב דיכאון
תביעת נכות כללית עקב דיכאון

מבוטח הלוקה בדיכאון זכאי לקבל קצבת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי אם נקבעו לו לפחות 60% נכות נפשית או לפחות 40% נכות נפשית עקב מספר ליקויים, כושר עבודתו ירד לפחות ב- 50%, והכנסתו נמוכה מ- 60% מהשכר הממוצע במשק.

אחוזי הנכות הנפשית עקב דיכאון נקבעים על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, בהתאם לסעיף 34(א) לתוספת לתקנות הביטוח הלאומי.

הקריטריונים המשמשים לקביעת אחוזי הנכות בגין דיכאון כוללים את עוצמת, תדירות ומשך ההפרעה, מספר התקפי הדיכאון בשנתיים האחרונות, מספר האשפוזים והסיבה להם בשנתיים האחרונות, משך תקופת ההפוגה, היענות ותגובה לטיפול תרופתי או אחר, מידת הפגיעה בתפקוד הנפשי והחברתי ומידת הפגיעה בכושר העבודה של התובע.

דרגות הנכות השונות לדיכאון, הקבועות בתוספת לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות עבור נפגעי עבודה) – נעות בטווח שבין 0%, 10%, 20%, 30%, 50%, 70% ו- 100%.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!