לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות

ניתן לקבל פטור ממס הכנסה ממגוון רחב של סיבות וביניהן קבלת פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות. ישנם קריטריונים ברורים אשר לאלו שעומדים בהם מגיע פטור ממס, אך כאשר מדובר בסיבות רפואיות פעמים רבות גם אם לא עומדים בקריטריונים לקבלת פטור מלא ממס, ישנן הטבות אחרות אשר מגיעות ושחשוב לוודא שמקבלים לפחות אותן. המשיכו לקרוא ונענה מה זה פטור ממס הכנסה וכיצד מקבלים אותו.

 

על הקשר בין הטבות מס ונכות

בישראל, לפי חוק הביטוח הלאומי, אנשים עם נכות זכאים לקבל זכויות רבות בהתאם לאופי וחומרת מצבם. בין זכויות אלו זכויות רבות המתקשרות לרשות המסים כדוגמת הטבות מס לאנשים עם נכות ולאנשים שקרובי משפחתם עם נכות ונתמכים בהם. כאשר אנשים עם נכות גבוהה עובדים ומרוויחים הכנסה שחייבת במס, המדינה מבינה כי עליה להקל עליהם ולכן הם יהיו זכאים להטבות מס עד כדי פטור ממס אם הנכות עומדת בקריטריונים הנדרשים.

כיצד מקבלים הכרה בנכות?

אנשים עם נכות, על מנת לקבל את כל הזכויות שמגיעות להם, נדרשים תחילה לקבל הכרה בנכות שלהם. ההכרה היא ראשית בכך שיש נכות, אך בהמשך היא על ידי שיעור אחוזי נכות שמטרתו לייצג את חומרת המצב ואת הפגיעה בתפקוד של האדם. שיעור אחוזי הנכות משתנה מאוד בין סיבה רפואית אחת לאחרת ולכן בהחלט יכול להיות שגם אנשים עם 100 אחוזי נכות יוכלו להמשיך לעבוד ולקבל הכנסה שחייבת במס, במקרה זה יש לפעול לקבל פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות כפי שיפורט בהמשך.

כיצד מקבלים הטבות מס עקב נכות?

נוסף על פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות אשר לא כולם זכאים לו, אנשים עשויים להיות זכאים להטבות אחרות. לאחר שמקבלים הכרה בנכות מקבלים גם את הזכות לקבל את הזכויות, אך על מנת באמת לקבל את ההטבות שהן נושאות נדרש להגיש בקשות ספציפיות הנוגעות לכל זכות. לדוגמא בהקשר של פטור ממס הכנסה נדרש להגיש בקשה מסודרת לרשות המסים כפי שיפורט בהמשך.

 

קבלת פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות

אם קיבלתם הכרה בנכות שעומדת בקריטריונים (בעיקרון נכות בשיעור אחוזי נכות הגבוה מ-90 אחוזים) אתם צריכים להגיש בקשה לרשות המסים לקבל פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות. כחלק מהבקשה אתם צריכים למלא טופס בקשה לפטור ממס הכנסה, לצרף את האישור מהביטוח הלאומי על שיעור אחוזי הנכות שקיבלתם ולבסוף תלושי שכר אחרונים מהמעסיק (במידה ואתם שכירים). אם אתם כבר בשלב של הגשת הבקשה, אתם מוזמנים לפנות אלינו – משרד עורכי הדין פייפר כהן, עם שנים של ניסיון בהגשת בקשות מסוג זה נסייע לכם למלא אותה כנדרש.

קבלת פטור עקב מחלת הסרטן

התהליך שתואר לעיל רלוונטי לכל סיבה רפואית שבגינה אדם קיבל הכרה באחוזי נכות גבוהים מספיק, אך בעבור חולי או מחלימי סרטן ישנו תהליך מקוצר אשר מנוהל בעזרת עמותות שתומכות בחולי ומחלימי סרטן. ניתן להגיש את הטפסים דרכם באופן מקוון וכן לקבל תשובה בגין הפטור לאחר כ-10 ימי עסקים. אם האופציה הזאת רלוונטית אליכם חשוב לבדוק גם את ההליך הזה כדי ליעל ולהתאים אותו אליכם.

תקרת הפטור

הפטור הוא בעיקרון פטור מלא מתשלום מס הכנסה אך הוא ניתן עד לתקרת הכנסה מסוימת. התקרה משתנה בכל שנה בהתאם להחלטות רשות המסים ותיקון החוק אך גם ניתנת תקרה שונה בחלוקה על פי הקריטריונים הבאים:

  1. הכנסה חייבת במס מיגיעה אישית
  2. הכנסה חייבת במס לא מיגיעה אישית
  3. נכות (שעומדת בקריטריונים) שנקבעת לצמיתות (או מעל 365 ימים)
  4. נכות (שעומדת בקריטריונים) שנקבעת לתקופת זמן של עד 365 ימים (ומעל 185 ימים)

בכל מקרה הפטור ניתן רק לאנשים שהנכות ניתנה להם למעל 185 ימים, אם הנכות נקבעה לפחות ימים יהיו הטבות אחרות אשר רלוונטיות לאנשים במצב הזה.

תוקף הפטור

בעיקרון הפטור ניתן לכל התקופה שבה העובד עם הכרה בנכות (אשר ניתנת מהביטוח הלאומי) ולכן ישנה אפשרות שההכרה בפטור ניתנה לאחר שהעובד נמצא עם הכרה בנכות ועובד כבר, כלומר בעצם שילם מס ביתר מכך שבעצם הוא פטור מתשלום זה. במקרה זה, הפטור ניתן רטרואקטיבית על כל הכנסה שהייתה מרגע ההכרה בנכות. התנאי היחיד הוא שניתן לקבל את הפטור (או בעצם כמעט כל הטבת מס) רק 6 שנים אחורה משנת המס הנוכחית, לכן אם זה רלוונטי אליכם כדאי למהר בהליך מול הביטוח הלאומי ומול רשות המסים.

קריטריונים לפטור

ישנם כמה קריטריונים שצריך לעמוד בהם כדי לקבל את הפטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות. כאמור, יכול להיות שאתם לא עומדים בקריטריונים הללו אך אתם כן עומדים בקריטריונים לקבלת הטבות מס אחרות, ולכן בדקו זאת כל עוד יש לכם נכות גם אם היא נמוכה מהקריטריונים.

  1. הכרה בנכות בשיעור אחוזי נכות שגבוה מ-90 אחוזי נכות
  2. הכרה בנכות בשיעור אחוזי נכות משוקלל שגבוה מ-90 אחוזי נכות כך שאחד מהסעיפים גבוה מ-40 אחוזי נכות
  3. הכרה בנכות לתקופה שעולה על 185 ימים

משרד עורכי הדין פייפר כהן מתמחה בייצוג לקוחות בתביעות מול הביטוח הלאומי, מול רשות המסים ובאופן כללי בניהול תיקים של לקוחות שמתמודדים עם נכות (או קרובי משפחתם) ורוצים לממש את הזכויות שלהם. למרות שיש המון זכויות לאנשים עם נכות, לא תמיד יש מודעות לכך ואנשים מפספסים הרבה עזרה מהמדינה עקב כך. צרו איתנו קשר כדי להבין מה הן הזכויות וההטבות שמגיעות לכם וביחד נפעל להשיגן.

על מנת לקבל פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות נדרש תחילה לקבל הכרה בנכות ולעמוד בקריטריונים אשר מזכים בקבלת הפטור. לאחר מכן, יש להגיש בקשה לקבלת הפטור מרשות המסים והוא פועל גם רטרואקטיבית (בתנאי שלא עברו 6 שנים).

בעצם כל סיבה רפואית אשר הביאה לכך שאדם עם הכרה בנכות בשיעור אחוזי נכות מספיק גבוה כדי לעמוד בקריטריונים. זאת יכול להיות עקב מחלה כדוגמת מחלת הסרטן או טרשת נפוצה, או בעקבות פציעה מתאונה. בכל מקרה, אם יש לכם נכות כלשהיא, כדאי לפנות לביטוח הלאומי לקבל הכרה בכך, גם אם היא לא תזכה בפטור מלא ממס הכנסה.

כן! כל עוד לא עברו 6 שנים משנת המס הנוכחית ניתן לקבל החזר מס על מס שבדיעבד שולם ביתר. כלומר אם כבר שילמתם מס הכנסה ולאחר מכן קיבלת פטור גם עבור החודש ששולם, תוכלו לבקש את המס בחזרה ולחסוך לעצמכם הרבה כסף.

כן, התקרה משתנה כל שנה אך בסכומים מספיק גבוהים לא ניתן יותר פטור ממס הכנסה והעובד נדרש לשלם למרות שיש לו נכות חמורה. כמו כן, התקרה משתנה אם ההכנסה מיגיעה אישית ואם הנכות היא לזמן שגבוה מ-365 ימים. 

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!