לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

אחוזי נכות לפטור ממס

פטור ממס הא הטבה שהמדינה יודעת להעניק לאזרחים וארגונם שהיא חפצה בכך. פטור ממס משמעותו הטבה כלכלית שהמדינה רואה בה ערך, לחברות וארגונים הטבת מס היום יכולה להניב פירות והשקעות עתידיות, ואילו לאנשים פרטיים פטור ממס היא דרך של המדינה לעזור לקבוצות מסוימות להתמודד עם בעיות מסוג מסוים. בישראל נהוג פטור ממס לאזרחים בודדים דרך המנגנון של הביטוח הלאומי.

 

מהו פטור ממס

פטור ממיסים למרות שהוא נשמע כמו חלום הוא למעשה מונח משפטי המצוי בדיני המיסים של מדינת ישראל. עיקרון הפטור הוא למעשה רצון של המחוקק להעניק הטבה כלכלית למי שנזקק לא על ידי מענק, אלא על ידי קביעה של אי גביית מיסים על הכנסה מסוימת. עיקרון הפטור ממיסים יכול לחול אל אנשים פרטיים או תאגידים על חלק מהפעולות שלהם, לרוב לטובת עידוד השקעות.

פטור ממס יכול להיות פטור מלא ממס מסוים, או לחלופין פטור חלקי או זמני על מס אחר.

מתן פטור ממס הוא למעשה מנוגד לשיטה הכלכלית המאפיינת את רוב המדינות המודרניות, תשלום מיסים באופן אחיד או מותאם לצרכי המדינה, הוא אחד העקרונות החשובים לניהול המדינה בה כולם נושאים בנטל הכלכלי. עם זאת המחוקק רוצה לעקוף את החובה הזאת ולהעניק הטבה משתי סיבות:

  • אנשים פרטיים – התחשבות במצב כלכלי מסוים הנובע מסיטואציה מסוימת.
  • ארגונים וחברות – על מנת לעודד השקעות שיביאו צמיחה עתידית, יש כאן מעין השקעה.

 

מדינות שונות פועלות באופן שונה ומדיניות הענקת פטור ממסים היא מעין הצהרה כלכלית של כל מדינה על האופן שבו היא בוחרת לנהל את המדיניות הכלכלית והחברתית שלה.

 

מי זכאי לפטור שכזה                                                                                                     

פטור לתשלום ממס זכאים רק מי שעומדים בקריטריונים שקובעים הגופים הממשלתיים. במקרים מסוימים כמו רצון עידוד השקעות זרות במדינה, יכול משרד האוצר להעניק פטורים מסוימים לחברות המשקיעות במדינה. במקרה אחר על מנת לעודד התיישבות באזורי ספר המדינה מעניקה הטבות בתשלומי מיסים, הדוגמה הבולטת לכך בישראל היא הוויתור על תשלום המע"מ בעיר אילת על מנת לעודד את הכלכלה בעיר המרוחקת.

ועדיין הפטור ממס הנפוץ והרווח ביותר הוא פטור ממס הכנסה הניתן ליחידים על בסיס סעיף 9 של פקודת מס ההכנסה מטעם משרד האוצר. פטור ממס הכנסה בישראל מוענק בשל מספר קריטריונים שאותם קובע הביטוח הלאומי באמצעו הוועדות הרפואיות שלו שם יושבים מומחים מסוגים שונים הקובעים את הרף לזכאות. ישנם מספר מקרים של זכאות לקבלת הטבת הפטור ממס הכנסה.

  • נכות של 100% – כאשר נקבעת לאדם נכות של 100% או אז הוא זכאי אוטומטית לפטור ממס הכנסה.
  • נכות מצטברת – כאשר ישנן מספר תופעות בגינן אדם זכאי לאחוזי נכות בסכום מצטבר של 90% בתנאי שאחת הליקויים מזכה ב 40%  נכות לפחות. במקרה אחר תוכל הוועדה לקבוע שאין צורך בסעיף ה40%
  • נפגעי פעולות איבה – נכים המוגדרים נפגעי פעולות איבה או ניצולי שואה.

 

ככלל פטור ממס הכנסה ניתן בכפוף למצבו הרפואי של אדם, אך אין אומר הדבר שעליו להפסיק לעבוד ( בשונה מתשלום דמי תאונת עבודה ) ישנם רבים הזכאים להטבת הפטור ממס אך עדיין יכולים וממשיכים לעבוד ונהנים מהטבה המגיעה להם.

 

מה הם אחוזי נכות?

אחוזי נכות כמשתמע משמם הם מונח מספרי. אחוזי הנכות באים לקבוע את רמת הפגיעה בתפקוד של אדם והם נקבעים רק על ידי הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. הוועדה מורכבת ממומחים שונים שאחד מהם תמיד יהיה רופא, לא תמיד מומחה בתחום הפגיעה. תפקיד הרופא הוא להבין את מהות הפגיעה, את הנזק שהיא גורמת ועתידה לגרום ועל ידי כך לתרגם את המצב למעין ציון מספרי שהוא אחוזי הנכות, כל זאת בהתאם למבחנים הקבועים ברישומי הביטוח הלאומי.

המבחנים של הביטוח הלאומי מחולקים למעין פרקים העוסקים כל אחד במערכת אחרת של הגוף, כך שכל ליקוי רפואי מזכה בחישוב נכות ספציפי, כך שאדם יכול להיות בעל 50%  אחוזי נכות בעיניו, ובנוסף ל25% נוספים בגין פגיעה ברגלו. החישוב הסופי של אחוזי הנכות יהיה חישוב משוקלל של כלל אחוזי הנכות.  ככל שאחוזי הנכות יהיו גבוהים יותר, כך הסעד הכלכלי יהיה גבוה יותר

 

כיצד נקבעים אחוזי נכות?

אחוזי הנכות כאמור נקבעים על ידי הוועדות של הביטוח הלאומי. הן אמורות לשקף את מידת הפגיעה ואת ההשפעה שעלולה להיות לה על חייו של אדם ועל תפקודו. לביטוח לאומי יש ספר שלם המחולק לפרקים פרקים המפרטים את הבעיות עבור כל אחד מחלקי הגוף, מעין מחירון של בעיות והמחיר שהמדינה מוכנה לשלם בעבורם. אחוזי הנכות נקבעים לאחר שאדם שיש לו בעיה רפואית או חושב שיש לו זכאות לקבל כאלו מגיש בקשה אל הביטוח הלאומי, או אז הוא מוזמן עם כל התיק הרפואי אל הוועדה ומציג את טענותיו. חברי הוועדה בוחנים את הבקשה ואת המסמכים הרפואיים ועל סמך הבנתם קובעים את אחוזי הנכות. במצבים אלו יש משמעות לכל סעיף ולכל בדל אחוז, ליווי של עורך דין בתהליך יכול להיות רב משמעות ולעשות הבדל בגובה הפיצוי. משרד עורכי הדין פייפר כהן מלווה ומייעץ ללקוחותיו בהתנהלות הסבוכה מול הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי ואף מייצג אותם בפני הוועדה

 

כיצד מחשבים את אחוזי הנכות?

המשמעות של חישובי אחוזי הנכות עבור אדם היא משמעות עצומה ברמה הפיננסית, עבור אדם עובד המשמעת היא לעיתים אף גדולה יותר. האפשרות לזכות באחוזי נכות המזכים בהנחה בתשלומי מס או לפטור אותם לגמרי היא בעלת משמעות רבה.

  • פטור ללא וויכוח – מי שהוא נכה 100% מבעיה רפואית עיקרית אחת או מי שובל מעיוורון מלא יזכה מידית לפטור מלא מתשלום מס.
  • חישוב של מספר גורמים – כאשר אדם זכאי לאחוזי נכות נמוכים יחסית אך יש לו מספר גורמים של קבלת אחוזי נכות, יש צורך להגיע לחישוב משוקלל של 90% נכות מצטברים. במקרה כזה חישוב האחוזים הוא מורכב ולא פשוט. הבסיס לחישוב הוא המקרה בעל האחוז הגבוהה ביותר, משם נגזר ההפרש של אחוי הנכות ביחס לאחוזים שניתנו בגין הבעיות הנוספות וערכם כביכול יורד. כך שעל מנת לזכות ב90% על אדם לסבול לצערנו מכמה בעיות במקביל.
  • חשיבות גורם מקצועי – הדיון בוועדה הרפואית יכול להיות בעל משמעות אדירה לאדם לשארית חייו, מומלץ מאד להשתמש בשירותיהם של עורכי הדין פייפר כהן המתמחים בטיפול וליווי לקוחות מול הוועדות הרפואיות.
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!