לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

בקשה לפטור ממס לנכים

אחד מנשיאי ארה"ב החשובים, בנג'מין פרנקלין  אמר פעם: "יש שני דברים בטוחים בחיים מיסים ומוות" ואכן משחר ההיסטוריה משלמים הנתינים \ האזרחים מיסים עבור תחזוקת המדינה. גם בישראל קיימת מערכת מיסוי מסודרת ומפוקחת. רובם המוחלט של האזרחים משלמים מס על פי החוק, אך במקרים מסוימים המדינה מעניקה פטור מתשלומי מיסים למי שהיא חשה שהוא זקוק לפטור זה על מנת להגדיל את הכנסותיו ולאפשר חיים טובים יותר למי שסובל מנכויות או בעיות רפואיות, כל מה שחשו לדעת על בקשה לפטור ממס לנכים.

מיסים כולם צריכים לשלם, זוהי חלק מהאמנה החברתית ל מדינה מתפקדת, עוד מראשית התרבות האנושית המוכרת לנו כיום. האדם הפשוט ישלם חלק מהכנסותיו לשלטון המרכזי, להלן מיסים, והשלטון ידאג לצרכים כגון ביטחון, חינוך בריאות ועודו עוד. המקובל הוא שכולנו נדרשים לשלם מיסים, אולם המדינה יכולה להחליט שיש פרמטרים מסוימים שבגינם אוכלוסיות שונות או אנשים מסוימים יזכו להקלות או פטור מתשלום המס. במדינת ישראל הוחלט בפקודת מס הכנסה בסעיף 9 שמי שיוגדרו כנכים, על פי קריטריונים קבועים מראש, יהיו זכאים לקבלת פטור מתשלום מלא או חלקי של מס הכנסה.

קבלת הפטור ממס הכנסה מתאפשרת בהתאם למצב רפואי זה או אחר של אדם. אולם אין הכוונה רק לאנשים שאינם יכולים או מסוגלים לעבוד, אלא מתייחס לקבוצה רחבה למדי של אנשים שחלק גדול מהם יכול ואף עובד במשרה מלאה ובעלת שכר נאה, ושגרת חייהם לא נעצרת. אולם הם זכאים בכל זאת מהטבות המגיעות להם מתוקף החוק. אנשים אלו הם אנשים אשר נושאים איתם מגבלה רפואית אשר עומדת בקריטריונים של דרישת הפטור ממיסים, ולכן הם זכאים לאותו הפטור.

 

מה הם הקריטריונים לקבלת פטור ממס לנכים?

הוסבר בתחילת המאמר שישנם מספר קריטריונים אשר הוגדרו ככאלו שבגינם זכאי אדם לקבל פטור ממס הכנסה לנכים. אולם מה הם אותם קריטריונים ומי למעשה קובע אותם. החוק מגדיר מספר קריטריונים שונים שגולם נעים סביב אחוזי הנכות שנקבעו בוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, מכאן שיש חשיבות גדולה בהופעה מסודרת לפני הוועדה, משרד עו"ד פייפר כהן מתמחה בליווי מטופלים מול סבך הבירוקרטיה של הביטוח הלאומי, הוועדות הרפואיות והשגת פטור ממס.

  1. 100% נכות – קביעה של 100% נכות המוגדרת לאדם עקב בעיה רפואית אחת.
  2. 90% נכות אפשרות 1 – במצב בו נקבעת נכות של 90% כתוצאה ממספר בעיות או פגיעות רפואיות, אם החרגה לכך שלפחות אחד הסעיפים צריך להיות בעל 40%  נכות לפחות.
  3. 90% נכות אפשרות 2 – מצב בו נקבעת 90% נכות או יותר לנפגעי פעולות איבה או כאלו הזכאים לתגמול חודשי על בסיס חוק הנכים, אז לא נדרש סעיף ה40%.

החישוב של כמות רבה של בעיות רפואיות מתבצע לרוב באופן של חיבור כלל אחוזי הנכות המצטברים. בכל אופן תמיד ניתן לגשת למחשבון המתאים הנמצא באתר הביטוח הלאומי.

 

השלבים להגשת בקשה עבור פטור ממס הכנסה                                                                                                     

התהליך של בקשת פטור ממס לנכים הוא תהליך מורכב שיש לעבור. המדינה לא מאפשרת לכל אחד בקלות לזכות בהקלה משמעותית שכזאת. לכן ישנם מספר שלבים אותם צריך לעבור בדרך אל השגת הפטור המיוחל לפטור ממס. השלבים כוללים הגשת טפסים והמצאת אישורים נדרשים מגופים שונים.

  • טופס 1516 – טופס בקשה לפטור ממס, הוא הטופס הראשוני הנשלח למס הכנסה על מנת שתתקבל הפניה מסודרת לוועדה רפואית.
  • טופס 0169-ב – טופס אישור מסירת מידע, הוא למעשה טופס ויתור סודיות רפואית, המאפשר לביטוח הלאומי ורשויות מס לקבל מידע רפואי אודות בקש הפטור.
  • טופס 169/א – זהו טופס בו יפורטו שלל בעיות הרפואיות שבגינם מגיש התובע את זכאותו לנכות, ז למעשה טופס קביעת אחוזי נכות לצרכי מס הכנסה.
  • טופס הפניה לוועדה רפואית – לאחר קבלת כל הטפסים שנרשמו בתחילה, פקיד השומה שולח את טופס ההפניה לצורך קביעת אחוזי הנכות.
  • תשלום אגרה – על מבקש הבקשה לפטור ממס, חלה חובת תשלום אגרה של 659 ₪ עבור הוועדה הרפואית.
  • מסמכים נלווים – חשוב לצרף כל מסמך רלוונטי הקשור לנושא על מנת לחזק את הטיעונים.

העובדה שנדרשת עבודה לא מעטה במילוי טפסים ונדרש ידע והבנה בתחום, מייצרת את הצורך ביעוץ. אצלנו במשרד עורכי הדין פייפר כהן, אנו מלווים בקשות לרשויות המס החל משלב מילוי הטפסים ועד ייצוג בוועדות הרפואיות.

 

האם יש הגבלה על גובה הפטור הניתן?

כן. כמו בענפים רבים של תשלומים מטעם הביטוח הלאומי, ישנו סכום גג המתאפשר כפטור ממס בדומה לתשלומי דמי אבטלה אשר גם הם מוגבלים בסכום מסוים ומדי פעם מתעדכנים. הסכום המירבי לקבלת פטור הוא נגזרת של ההכנסה של אדם. מעבר לסכום הכנסה זה, חוקי המס יחולו על ההפרש של הסכום. הנתונים המוצגים כאן נכונים לעדכון האחרון שנערך ב 2023.

  • שכר עבודה – מוגדר גם כשכר מיגיע אישית, כלומר הפטור הוא על שכר אשר התקבל מעבודה ( יגיעה אישית ) ועומד על סכום מכובד של הכנסה שנתית בגובה 430,800 ₪ בשנת עבודה שבה תקופת הנכות הייתה תקפה ל365 ימים.
  • הכנסה הונית – מקורות הכנסה שאינם עבודה, למשל הכנסה מרכוש זה או אחר, רווחי בורסה, דיבידנדים ועוד. עבור הכנסות מסוג אלו, תקרת הפטור עומדת על סכום של 79,320 ₪ לשנה
  • מקבלי קצבת נכות – אדם הזכאי לקבלת קצבת נכות לפי חוק הנכים או לפי החוק לנפגעי פעולות האיבה, ויש להם אישור לנכות לתקופת זמן העולה על 365 ימים והכנסתם מגיעה מעבודה ( יגיעה אישית ) גובה התקרה עומד על 661,200 ₪

מה הם הקריטריונים לקבלת פטור ממס לנכים?

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!