לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

זיכוי ממס הכנסה בגין מחלה

על פניו נדמה כי הרצון של המדינה הוא לגבות מאתנו כסף וכמה שיותר, אך בפועל היא כן מגלה התחשבות בכול מיני מצבים שאנשים נקלעים אליהם או נתונים בהם. הדרך של המדינה להקל בין היתר, היא להעניק הטבות והתחשבות במס בכול מיני דרכים וכך בעצם להגדיל את הרווח שנשאר לעובד מעבודתו בהתאם להקטנת הסכום שמנוכה למדינה. דוגמא לכך היא שעבור אנשים שחולים במחלות מסוימות, מגיע זיכוי ממס הכנסה.

 

הכרה כבעל נכות

במדינת ישראל כולנו מבוטחים באופן בסיסי בביטוח לאומי אשר בתמורה לתשלום חודשי קבוע התלוי גם בשכרו של אנשים שעובדים, המוסד לביטוח לאומי מעניק קצבאות, הטבות, מענקים ועוד כול מיני אפיקי סיוע לאנשים אשר הוא מכיר בהם כזקוקים לכך. על מנת לקבל הטבות מהביטוח הלאומי, וגם מרשות המסים, על האדם לעבור תהליך של הכרה בנכות שלו אשר נעשה כחלק מועדה רפואית של הביטוח הלאומי.

 

ועדות רפואיות של הביטוח הלאומי

ודאי שמעתם בעבר את המושג אחוזי נכות או תעודת נכה שאנשים שמים באוטו, זכאות לכול אלו ניתנת רק לאחר מעבר של ועדה רפואית של הביטוח הלאומי אשר בוחנת את מצבו של אדם מסוים בהתאם לכול מיני חוות דעת ובדיקות רפואיות ולבסוף, קובעת האם יש לו נכות כלשהיא, מה חומרתה ומה התקופה שהוא יסבול ממנה, כלומר האם היא לתקופה מסוימת או ממושכת. 

 

סיוע בגין נכות

לאחר שעוברים ועדה רפואית והיא קובעת כי לאדם כלשהוא יש נכות אשר מפריעה לו לבצע פעולות שגרתיות, לעבוד או נכות בדרגה קלה אך משמעותית, הוא זכאי לקבל סיוע בהתאם לדרגת הנכות שלו, כמובן שככול ששיעור אחוזי הנכות שלו גבוה יותר כך גם הסיוע שיקבל יהיה משמעותי יותר, אך לכול שיעור מסוים יש הטבות מותאמות החל מדרגת סף מסוימת. זאת נכון בעבור סיוע מהביטוח הלאומי, אך חשוב שתדעו כי נכון גם בעבור סיוע מרשות המסים.

זיכוי ממס הכנסה בגין מחלה

בהתאם לדרגת החומרה של המחלה שיש לאדם מסוים המשלם מס הכנסה נקבעת ההטבה שהוא זכאי לה, בין אם מדובר בפטור מלא ממס הכנסה או מזיכוי בעבור חלק מסוים ממס הכנסה שהוא שילם. בכול מקרה, על מנת לקבל זאת לא תמיד מספיק רק לקבל הכרה מביטוח לאומי כאדם עם נכות או מחלה, אלא יכול להיות כי תדרשו גם להגיע לוועדה רפואית של רשות המסים אשר תבחן את חומרת המחלה שלכם ובהתאם תקבע את גובה ההטבה.

 

זיכוי ממס הכנסה

ישנם כול מיני תנאים ופרמטרים שבגינם קובעים את גובה ההחזר. באופן כללי כאשר מדובר בדרגת נכות גבוהה מאוד של 100 אחוזים ובמקרים מסוימים גם החל מ-90 אחוזים, יהיה מדובר בפטור מלא, אך בכול שאר הדרגות הועדה הרפואית ורשות המסים באופן כללי יתאימו את גובה הזיכוי לדרגת החומרה של המחלה וזאת יכול להיות גם עבור תקרת הכנסה מסוימת לדוגמא ולא בהכרח בעבור כול מס ששילמתם על הכנסה שהייתה לכם בשנה החולפת.

 

פטור מלא ממס הכנסה

חשוב שתדעו כי יש אנשים אשר כן זכאים לפטור מלא ממס הכנסה ובמקרים חריגים אילו ההטבה הזאת ניתנת באופן אוטומטי ללא צורך להגיע לוועדה רפואית לאור החלטה של הביטוח הלאומי לדוגמא. כמובן שמדובר באנשים שנמצאים במצבים מאוד חמורים ובהתאם גם אחוזי הנכות שקיבלו גבוהים וגם על מנת להקל עליהם באמת לא הם לא יצטרכו לשלם מס הכנסה בהרבה פעמים.

 

הגשת בקשה לזיכוי ממס

לאחר שחליתם במחלה מסוימת אשר מזכה אתכם בקבלת הטבת מס מסוימת, תצטרכו כאמור להגיש בקשה לרשות המסים אשר בה מפורט המצב הרפואי שלכם ובעצם לאחר בחינת הבקשה תחליט הרשות אילו הטבה לתת ובאיזה גובה. בהתאם לכך, ניתן להגיש בזמן אמת או דרך הליך החזר מס.

  • הגשת בקשה לזיכוי – הגשת בקשה בזמן אמת מאפשרת לאנשים לקבל את הזיכוי עוד טרם ניכוי הכסף מהשכר שלהם למס, באופן זה הם לא משלמים ביתר ובעצם לא מפסידים כסף.
  • הגשת בקשה ברטרו – לאנשים אשר לא הגישו אתה בקשה בזמן נוכה מס בעצם ביתר, לאור כך שיכלו והם זכאים לשלם פחות אך לאור כך שלא הגישו את הבקשה הם שילמו יותר. במקרים כאלה, רשות המסים מאפשרת לקבל החזר מס בגין המס ששולם ביתר, אך זאת כמובן דורש להגיש בקשה מתאימה בהקשר הליכי החזר מס, החלק המשמח הוא שתוכלו לעשות זאת עד 6 שנים מתום שנת המס הרלוונטית.

 

שילוב איש מקצוע בהליך

באופן כללי ישנם אנשים אשר נרתעים מפנייה לאנשי מקצוע ואנשים אשר מעדיפים להעביר אליהם הכול, לא משנה באיזה צד אתם של המתרס, הדבר הנכון הוא לפחות להתייעץ עם איש מקצוע אשר יפרוס מולכם את האפשרויות שלכם ספציפית בעבור המחלה שלכם, דרגת הנכות שקיבלתם מביטוח לאומי ועוד כול מיני מאפיינים שספציפיים אליכם ומבדילים את המקרה שלכם ממקרים שאולי שמעתם עליהם. גם לאחר כמה שנים, עדיין כדאי לבצע את התהליך.

זיכוי ממס הכנסה בגין מחלה דורש הגעה לועדה רפואית של רשות המסים ולהגיש בקשה מתאימה (יכול להיות גם אוטומטי בעבור אנשים עם מחלות קשות או במצבים חמורים). באם לא הגשתם את הבקשה בזמן ולא חלפו 6 שנים מאז השנה בה שילמתם ביתר, תוכלו להגיש בקשה עדיין בטווח הזמן הזה ובעצם לקבל את הכסף ששילמתם ביתר בחזרה ואפילו עם ריבית. לכן, אם היו לכם אחוזי נכות מביטוח לאומי אך שילמתם מס מלא, סביר שמגיע לכם החזר, בדקו זאת!

זיכוי ממס הכנסה בגין מחלה - פייפר כהן

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!