לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

הכרה בהטרדה מינית כתאונת עבודה

אישה אשר חווה הטרדה מינית נאלצת להתמודד עם תהליך שיקום ועיכול של המקרה שאירע כך שכול אחת עושה זאת בדרך שלה ובוחרת בהחלטות אחרות בדרך. כאשר ההטרדה המינית מתרחשת במקום העבודה, נוסף לתהליך ההתמודדות החלטה נוספת, האם לפנות להליך הכרה בהטרדה המינית כתאונת עבודה ולקבל פיצויים עקב כך, או לבחור להשאיר את המקרה פרטי ללא הגשת תלונות. באם את מעוניינת בהכרה כתאונת עבודה, המדריך הזה בשבילך.

 

הטרדה מינית

נדמה כי בשנים האחרונות נושא ההטרדות המיניות עלה באופן משמעותי לכותרות והיום כבר ברור לכולם שמדובר במעשה חמור מאוד, גם אם ההטרדה המינית היא בדרגה חמורה. באופן כללי הטרדה מינית היא כל מעשה באופן מיני שנעשה ללא הסכמה זאת יכול להיות במגוון רחב של חומרות ואופנים ולעיתים אכן קשה לקבוע האם אכן הייתה זאת הטרדה מינית על פי החוק. הנה כמה דוגמאות להטרדות מיניות על פי החוק:

אמירות מבזות – גם מעשה שאין בו מגע כלל אלא רק אמירה בעלת אופי מיני שמבזה או משפילה את העובדת הוא הטרדה מינית.

הצעות חוזרות – אחד התחומים האפורים בעולם ההטרדות המיניות הוא מקרים של הצעות חוזרות. אך לפי החוק חזרה ממושכת ולא נעימה על הצעות מיניות או בעלות אופי מיני היא בהחלט הטרדה מינית.

התייחסויות – בנוסף להצעות בעלות אופי מיני גם התייחסויות בעלות אופי מיני הן הטרדה מינית במיוחד אם חוזרות על עצמן, כדוגמת התייחסות למראה או למיניות של מישהי.

 

יחסי מרות

מעבר לכול ההטרדות המיניות שהוזכרו לעיל ולסוגים נוספים של הטרדות מיניות כנראה שאחד הבולטים בהקשר מקום העבודה הוא ניצול יחסי מרות, כלומר יחסים בין עובדת למעביד או לעובד אחר בעבודה אשר יש לו איזה שהיא סמכות על העובדת. במקרים בהם יש יחסים מיניים ביניהם הדבר נחשב כיחסי מרות ויכול להיחשב הטרדה מינית מצד העובד עם הסמכות על העובדת.

 

ניצול יחסי מרות

חשוב להדגיש כי ישנה דרגה חמורה יותר של יחסי מרות והיא ניצול יחסי מרות. לצורך העניין יכול להיות כי עובדת נמצאת בקשר מיני עם עובד בעל סמכות עליה אך לא קורה דבר והם מסיימים את המערכת יחסים שלהם בטוב, למרות שהיא לא חוקית לפי התקנות. אך ישנם מקרים בהם העובד מנצל את יחסי המרות על מנת לפגוע בעובדת כדוגמת לסרב לסיים את הקשר או לאיים בהקשר העבודה, וזאת כמובן הטרדה מינית.

 

הכרה בהטרדה מינית של עובדת כתאונת עבודה

נפרט תחילה מה היא תאונת עבודה על מנת שיהיה ברור מדוע הטרדה מינית יכולה להיחשב כהטרדה מינית. תאונת עבודה היא כזאת אשר קרתה בדרך הלוך או חזור מהעבודה וגם כמובן במהלך העבודה עצמה. אנשים אשר נותרו עם נזקים גופניים ולעיתים גם נפשיים מתאונת עבודה זכאים לקבל מענקים מהביטוח הלאומי במסגרת ביטוח תאונות עבודה הניתן לכול עובד בישראל שמשלם ביטוח לאומי כסדרו.

 

הגשת תביעה לתאונת עבודה בגין הטרדה מינית

סביר מאוד שהטרדה מינית תותיר את העובדת עם נזקים נפשיים לטווח ארוך ועל כן, ניתן לקבל הכרה בהטרדה מינית בעבודה כתאונת עבודה, על אחת כמה וכמה אם נגרמו נזקים גופניים שקל יותר להוכיח. על מנת לקבל את ההכרה נדרשת העובדת להגיש תביעה לביטוח לאומי ובה לבקש לקבל הכרה בה כנפגעת תאונת עבודה ובעצם לקבל את הזכויות שמגיעות לאנשים עם הכרה זאת.

 

הוכחת פגיעה וקשר לעבודה

כול נושא ההטרדות המיניות לעיתים מאוד שנוי במחלוקת שכן קשה מאוד להוכיח את גודל הפגיעה לאחר האירוע ולעיתים גם קשה לשכנע כי אכן הייתה הטרדה מינית על פי החוק. יתרה מכך, במהלך הכרה באירוע כתאונת עבודה, תדרשי גם להוכיח שאכן יש קשר לעבודה שגורם לתאונה להיחשב כתאונת עבודה למרות שהיא לא בהכרח התרחשה בעבודה לצורך העניין.

 

אובדן כושר עבודה בגין הטרדה מינית

מעבר לביטוח בדבר תאונות עבודה, עובדות ועובדים בישראל מבוטחים גם מפני אובדן כושר עבודה אשר בעצם מסייע לאנשים להתמודד בטווח הקצר ובמקרי הצורך גם בטווח הארוך, להתמודד עם אי היכולת שלהם להמשיך לעבוד ובהתאם גם להשתכר בעקבות אירוע שחוו. באם עובדת נותרה עם פגיעות נפשיות משמעותיות אשר מקשות עליה לעבוד, כדוגמת מצב ממושך של דכאון, ניתן גם לנסות להפעיל ביטוח זה.

 

דמי פגיעה

באם אכן תוכרי כנפגעת תאונת עבודה בעקבות ההטרדה המינית שחווית במהלך עבודתך תהיי זכאית לקבל דמי פגיעה מהביטוח הלאומי. דמי הפגיעה מחושבים על פי ההכנסה שהייתה לעובדת במהלך שלושת החודשים האחרונים, כמובן שבתנאי ששילמה ביטוח לאומי כראוי. שיעור המענקים הוא 75 אחוזים מכלל ההכנסה החייבת בביטוח לאומי.

 

פני לקבלת סיוע בהליך

לאחר הטרדה מינית כול אחת בוחרת איך להתמודד עם הסיטואציה אך המלצה גדולה היא לפנות לבקש עזרה וסיוע מהגורמים הרלוונטיים, בכול הקשור להכרה כתאונת עבודה, אין סיבה שתצעדי בתהליך לבד, במיוחד שהוא יכול להיות מאוד חד משמעי ובירוקרטי בשל ההתנהלות מול הביטוח הלאומי. על כן, מומלץ מאוד להסתייע בעורך דין ביטוח לאומי אשר יוכל לסייע ולהכווין במהלך התהליך.

 

הטרדה מינית של עובדת במהלך עבודתה או בהקשר עבודתה כדוגמת ניצול יחסי מרות בעבודה, יכולה להיות מוכרת בתאונת עבודה ובהתאם, לספק לעובדת את כול הזכויות המגיעות לנפגעי תאונות עבודה בישראל כדוגמת דמי פגיעה בשיעור של 75 אחוזים מההכנסה לפני הפגיעה. על מנת לקבל את ההכרה תידרש העובדת להגיש תביעה לביטוח הלאומי ובה לשכנע שאכן נותרה עם נזק מהאירוע וכי יש קשר ברור למקום עבודתה כך שאכן יהיה ברור שמדובר בתאונת עבודה.

הכרה בהטרדה מינית כתאונת עבודה - פייפר כהן

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!