לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונות דרכים בקרב בני נוער

למרבה הצער, גם בני נוער עשויים להיפגע בתאונות דרכים וככל שהם מהווים נהגים חדשים וצעירים, גם למצוא עצמם כנהגים שהיו מעורבים בתאונה עם נפגעים. תאונות אלה רבות ומגוונות וחולשות על כל סוגי השימוש בדרך, לרבות היותם של בני נוער נהגים, נוסעים, רוכבי אופניים או הולכי רגל ועל כן חשוב להבין מי הגורם המפצה במקרה של תאונות דרכים בקרב בני נוער.

 

הגורמים המפצים את בני הנוער בתאונות דרכים

בני הנוער נמצאים בקבוצת הגיל שבין 12 ועד 18 שנים. הם כבר גדולים מספיק כדי להתנייד באופן עצמאי בתחבורה הציבורית ובהסעות ובהגיעם לגיל 17, גם זכאים לקבל רישיון נהיגה כחוק. בנוסף, בני נוער רבים משתמשים כיום באמצעים חלופיים כמו אופניים או קורקינט חשמליים ושגם מהם עלולות להתרחש תאונות דרכים בקרב בני נוער רבים.

על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כל מי שנפגעו מתאונה זכאים לפיצוי כספי מחברת ביטוח החובה של הרכב וללא קשר לאחריותם בגרימת אותה התאונה. פיצוי זה מזכה נהגים, נוסעים, הולכי רגל ורוכבי אופניים/ קורקינט כאחד.

הולכי רגל ורוכבי אופניים יתבעו את ביטוח החובה של הרכב הפוגע. נהגים ונוסעים ברכב יתבעו את חברת ביטוח החובה של אותו רכב. אם התאונה נגרמה בהסעה או בתחבורה ציבורית, יש לתבוע את ביטוח החובה בהתאם לפרטים שיספקו הנהג המקצועי או החברה.

 

האם מתרחש בתאונות דרכים בקרב בני נוער פיצוי מכמה גורמים מקבילים?

חשוב להבהיר כי בהתאם לחוק, כל התלמידים מגיל חינוך החובה ועד גיל 18 ושלושה חודשים מכוסים בביטוח תאונות אישיות לתלמידים מטעם המסגרת החינוכית שלהם, המספקת פיצוי כספי במקרים רבים ומגוונים של תאונות שגרמו לתלמיד לנזק.

כאשר הפגיעה היא מתאונת דרכים, ביטוח זה איננו תקף ובנעליו תיכנס חברת ביטוח החובה. ולכן בכל מקרה של תאונת דרכים בקרב בני נוער, הגורם המפצה היחידי הוא חברת ביטוח החובה. ככל שהפגיעה הותירה נזקים קשים וצמיתים, ניתן יהיה להמשיך גם לתביעת נכות כללית במוסד לביטוח הלאומי, תביעת סיעוד וכו'.

מכאן והלאה – מאמר זה יתייחס לפיצויים לאחר תאונות דרכים בקרב בני נוער כנהגים שהיו מעורבים בתאונה עם נפגעים.

 

גורמים לתאונות דרכים בקרב בני נוער נהגים

תאונות דרכים רבות נגרמות במעורבות של נהגים חדשים וצעירים שנחשבים עדיין בהגדרתם בני נוער. אנו נתרכז כעת בצד של הנהגים ומדוע נהיגתם מהווה סיכון גבוה לתאונות דרכים:

  1. חוסר ניסיון – נהג ותיק בעל ניסיון יהיה קשוב יותר, זהיר יותר וידע איך להתמודד עם מצבים שונים בכביש. מאחר ונהגים חדשים נתקלים במצבים שונים בפעם הראשונה, הסיכוי לגרימת תאונת דרכים בקרב בני נוער עולה.
  2. נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים – בקרב בני נוער, השימוש באלכוהול וצריכת סמים עולה ולכן הסיכוי לנהיגה בהשפעת החומרים המסוכנים האלו עולה גם כן. גם נהג מנוסה לא יוכל לנהוג כראוי בהשפעת סמים ואלכוהול. תאונות דרכים בקרב בני נוער שצרכו אלכוהול או סמים הן נפוצות והן קטלניות במיוחד.
  3. נהיגה במהירות מופרזת – נהגים חדשים נוהגים במהירות מופרזת כתוצאה מעודף ביטחון או גישוש אחר הגבולות החדשים שצריכים להיקבע עבורם כתוצאה מקבלת הרישיון החדש שלהם.

 

אין ספק שחברות הביטוח מודעות להיקף הרחב של תאונות דרכים בקרב בני נוער. לכן, הן גובות סכומי ביטוח גבוהים יותר, גם בביטוח הרכוש וגם בביטוח החובה מאחר והסיכוי לתאונת דרכים גדל.

 

ביטוח חובה – לא רק חובה, אלא ביטוח חשוב!

על פי חוק, כל רכב מנועי מחויב ברכישת ביטוח חובה על ידי חברת ביטוח. ביטוח חובה מכסה ומפצה על נזקי גוף ונפש שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים. ביטוח החובה יכסה את הנזקים הגופניים שנגרמו לנוהג ברכב, לנוסעים ברכב, להולך רגל או רוכב אופניים שנפגע מאותו הרכב. על מנת לתבוע את ביטוח החובה, יש צורך להוכיח כי אכן קרתה תאונה שבעקבותיה נגרם נזק גופני ולדווח על היקף הנזק.

ישנן תאונות דרכים בהם הנזקים הנגרמים הם חמורים מאוד: נכות, אובדן כושר עבודה ואובדן יכולת ההשתכרות ועל כן ביטוח החובה הופך לחיוני וחשוב מאין כמוהו: אם תיפגעו בתאונת דרכים ואין ברשותכם ביטוח חובה בתוקף, לא תהיו זכאים לפיצוי כספי ותצטרכו להתמודד עם הנזקים באופן עצמאי.

 

באילו מצבים לא ניתן לקבל פיצויים לאחר תאונת דרכים?

חברת ביטוח החובה לא תפצה:

  • כאשר ביטוח החובה אינו בתוקף.
  • כאשר הנהג ברכב הפוגע נוהג ללא רישיון בתוקף.
  • כאשר הנהג לא נכלל ברשימת המורשים לנהוג מבחינת ביטוח החובה.
  • כאשר הרכב שימש לדבר עבירה.
  • כאשר התאונה נגרמה במכוון.

 

אם הנהג לא זכאי לפיצויים, גם הנפגעים לא זכאים לפיצויים?

לא. המצבים שתיארנו מתייחסים לנהג הפוגע אך לא מתייחסים לשאר הנפגעים בתאונה. במקרים כאשר ביטוח החובה לא בתוקף או שהייתה תאונת פגע וברח אשר לא יודעים את פרטי הנהג, ניתן לתבוע את "קרנית". זוהי קרן ממשלתי שהוקמה לפיצוי נפגעי תאונות הדרכים, היא תזכה אתכם בפיצויים המגיעים לכם בעקבות התאונה.

 

עד מתי בני הנוער רשאים להגיש תביעה לפיצויים?

עד 7 שנים ממועד התרחשות התאונה ניתן להגיש את התביעה. כשמדובר על בני נוער מתחת לגיל 18, ספירת 7 שנים תחל ברגע שהם הגיעו לגיל 18. כלומר, הם יוכלו להגיש את התביעה עד גיל 25. ישנן תאונות דרכים שגורמות לנזק קל וישנן תאונות דרכים שגורמות לנזק קשה ומשמעותי.

כדי להגיש תביעת נזיקין בגין תאונת דרכים לאחר שהמצב הרפואי נקבע ולא באמצע התהליך הרפואי וזאת על מנת לקבל את סכום הפיצויים הגבוה ביותר. כל מקרה לגופו ולכן כדי להתייעץ עם עורך דין מומחה לדיני נזיקין.

 

פנייה לעורך דין בעקבות תאונות דרכים בקרב בני נוער

החוק אינו מחייב הגשת תביעה לפיצויים בעקבות תאונת דרכים עם עורך דין, אך לא מומלץ להגיש את התביעה באופן עצמאי. מומלץ לפנות לעורך דין מומחה בתחום תאונות דרכים בקרב בני נוער, המכיר לעומק את החוק וצבר ניסיון מול מדיניות דחיית התביעות של חברות הביטוח. אנו במשרד עורכי הדין פייפר כהן נדאג לכל הבירוקרטיה ונדע כיצד לכוון אתם בתהליך הבירור הרפואי על מנת שתוכלו לקבל את גובה הפיצויים המקסימלי.

תאונות דרכים בקרב בני נוער
תאונות דרכים בקרב בני נוער

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים קובע כי יש לספק פיצוי כספי ללא קשר לאחריות בתאונה עצמה. לפיכך אין כל קשר בין האשמה פלילית בעבירת תעבורה ובין הפיצויים שאמורים להתקבל כסדרם.

בטופס הדחייה מחויבת חברת הביטוח לציין את סיבת הדחייה. לעתים סיבה זו מתבררת כבלתי מוצדקת ולכן ניתן להגיש בגינה ערעור. אם גם הערעור הניב תשובה לא מספקת, ניתן לתבוע את חברת הביטוח בבית משפט. רצוי שעו"ד מיומן מהתחום יסייע בתהליך.

מלבד מתן הפיצויים מחברת ביטוח החובה, יש להגיש כעת גם תביעת נכות כללית למוסד לביטוח הלאומי. מדובר בהליך ממושך הכולל וועדה רפואית לקביעת אחוזי הנכות. משרדנו מתמחה גם בנושא הזה וישמח ללוות אתכם עד למיצוי הזכויות המלאות.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!