לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

הכרה בסיליקוזיס כפגיעת עבודה

כיצד מתרחשת הכרה בסיליקוזיס כפגיעת עבודה? הנה כל מה שחשוב לדעת על הנושא:

סיליקוזיס נמנית עם מחלות המקצוע הידועות ביותר, הנגרמת מחשיפה מתמשכת לחלקיקי אבק של חומר בשם סיליקה. חומר זה קיים בתעשיות הזכוכית, השיש, מחצבות וכל מקצוע שקיים בו אבק מזיק. הסיליקה פוגעת באופן שלא ניתן לרפא ובאופן הדרגתי, עד כדי פיברוזיס ריאתי.

 

מחלת הסיליקוזיס

פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש קוצר נשימה, שיעול ואולי גם עייפות. הוא יוצא ליום עבודתו במפעל או בית המלאכה, שב לביתו וחוזר חלילה. עם הזמן השיעול שלו יהפוך לחמור וחזק מאוד, הוא יסבול מקוצר נשימה גם בעת הליכה קצרה ואולי גם מכאבים בחזה. בהמשך הוא ייבדק ויתגלה כי תפקודי הריאות שלו מדגימים אפקטיביות נמוכה בלבד.

אלו הם בדרך כלל הסימנים המתפתחים בקרב עובדים וותיקים בתעשיות שיש בהן חשיפה לסיליקה – אותו חומר שחלקיקי האבק שלו פוגעים אט אט בנשימה ו"מבשלים" את מחלת הסיליקוזיס. מחלה זו מתגלה בדרך כלל בבדיקות רנטגן ותפקודי ריאות, כך שישנם עובדים רבים שאינם מודעים לכך שהם חולים במחלה ורק כאשר יתחילו לסבול נשימתית כפי שתיארנו כאן, היא תתגלה גם אצלם.

 

מקצועות חשופים לסיליקוזיס כפגיעת עבודה

המקצועות המרכזיים בהם ישנו סיכון ללקות בסיליקוזיס משתייכים לתעשיות הבנייה, הקידוח, סיתות אבנים, מחצבות, מכרות, עבודות יציקה, תעשיות השיש, הקוורץ והזכוכית, התזת חול, עובדים במכרות, תעלות ומנהרות וכן הלאה. ישנם חומרים ספציפיים שידוע שדורשים מיגון כדי להימנע מהמחלה, כמו אבן קיסר למשל וכן תסמינים שאמורים לעורר חשד לפגיעה כמו שיעול וקושי בנשימה.

 

הכרה בסיליקוזיס כפגיעת עבודה והזכויות ממנה

עובד שחלה בסיליקוזיס כתוצאה מחשיפה במקום עבודתו לסיליקה ועקב תנאי עבודתו, רשאי להגיש תביעה למוסד לביטוח הלאומי על מנת שיוכר כחולה במחלת מקצוע. בנוסף, הוא יוכל לתבוע את המעסיק בגין תאונת עבודה, כל עוד הפגיעה נגרמה כתוצאה מהפרת נהלי עבודה ובטיחות בעבודה, שיש בהם עילה לרשלנותו של המעסיק.

אם הביטוח הלאומי יכיר בעובד כחולה במחלת מקצוע, הוא יהיה זכאי לזכויות מסוימות כמו כיסוי הוצאות רפואיות וזכאות להגשת תביעת נכות. אם התביעה תידחה, העובד רשאי לתבוע את המוסד לביטוח הלאומי בבית הדין האזורי לעבודה.

כאשר עובד מאובחן עם סיליקוזיס, הוא מוכר בראש ובראשונה כנפגע עבודה ולכן זכאי לדמי פגיעה הניתנים למשך 91 ימים מיום הפגיעה (תשלום בדיעבד, לאחר הגשת תביעה לביטוח הלאומי). לאחר מכן וככל שמחלתו של העובד מגבילה את יכולתו לתפקד בעבודה או לשוב אליה, הוא יוכל להגיש תביעת נכות מעבודה ולעמוד בפני וועדה רפואית שתקבע לו את אחוזי הנכות ושיעור אובדן הכושר.

אם נכותו של הנפגע תהיה בין 9%-19% נכות, הוא יקבל מענק חד פעמי בהתאם לשיעור הנכות המדויק וגובה משכורתו. אם הנכות תיקבע על 20% ומעלה, העובד יקבל קצבה חודשית קבועה. ככל שפגיעתו בשכר הייתה חמורה יותר והוא איננו מסוגל לעבוד בעבודה שתואמת את השכר הקודם, ניתן יהיה להגדיל את הנכות. אם מצבו של הנפגע יוחמר, הוא יוכל לתבוע כדי לדון מחדש בשיעור הנכות.

אם למרבה הצער נפטר עובד עקב מחלת הסיליקוזיס והיא הוכרה לו כמחלת מקצוע, שאריו יקבלו קצבה מהביטוח הלאומי.

 

מכאן מתחילים לפעול מול הביטוח הלאומי

על מנת לבצע כראוי את כל שלבי ההכרה בסיליקוזיס כפגיעת עבודה מול הביטוח הלאומי, יש לגשת לרופא מומחה שיקבע לאור הבדיקות כי אכן מדובר במחלה זו. תאריך אבחון המחלה מוגדר למעשה כתאריך "תאונת העבודה" ולכן תינתן במסגרת האבחון תעודה רפואית ראשונית לנפגע עבודה, בה הרופא מפרט מהי הבעיה, מציין שמדובר במחלת מקצוע ורושם גם את תאריך האבחנה ואת פרק הזמן שבו נאסר על העובד לעבוד.

אם מדובר בתקופת מחלה שעולה על 12 ימים, הוא יהיה זכאי לדמי הפגיעה מהביטוח הלאומי. אדם ששולמו לו דמי הפגיעה מעבודה ושהוכר כנפגע עבודה, יוכל כאמור לתבוע נכות מעבודה.

 

תביעות אובדן כושר עבודה כתוצאה מסיליקוזיס

במקביל לקבלת הנכות וככל שאובדן כושר העבודה נמשך, יהיה ניתן לתבוע גם אובדן כושר עבודה. נפגעים שכושר עבודתם נפגע בשיעור של 70% ומעלה זכאים לפיצוי מטעם הפוליסה הפרטית שברשותם לאובדן כושר עבודה, או מטעם רכיב הפיצויים המקביל שנמצא בקרן הפנסיה.

אובדן הכושר המדויק ניתן מטעמה של הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי והיא זו שתקבע האם אובדן הכושר הוא זמני, קבוע, חלקי או מלא. לכל אחד מהמצבים תנאים מזכים אחרים ולכן טרם התביעה מומלץ להתייעץ עם משרדנו ולהבין כיצד לפעול מול חברות הביטוח.

 

תביעות נזיקין נגד מעסיקים בגין סיליקוזיס

בישראל ישנה חקיקה ספציפית המתייחסת לתעשיות שחושפות את עובדיהן לאבק סיליקה חופשית והיא קובעת את אופן הפיקוח והמעקב של תנאי העבודה והשמירה על בריאות העובדים.

אם המעסיק הפר את החוק, כלומר לא סיפק לעובדיו אמצעי מיגון נדרשים, לא ביצע הדרכות וריענון נהלים מעת לעת לגבי בטיחות בסביבת העבודה והתנהלות נכונה עם כלים וחומרים, לא פיקח על הבטיחות ונהלי העבודה, לא שלח את עובדיו לביצוע בדיקות תקופתיות וכו' ועקב זאת עובד שלו חלה במחלת המקצוע סיליקוזיס, הוא חשוף לתביעת נזיקין מצד העובד.

עובדים שמעוניינים לתבוע עת מעסיקם על רשלנות ולקבל פיצוי כספי מוכרחים לדעת שהחוק לא מאשר כפל פיצויים, כלומר שלא ניתן לקבל פיצוי מהמעסיק ומביטוח לאומי במקביל. כך למשל, אם שולמו לעובד מהביטוח הלאומי 400 אלף שקלים ומאוחר יותר בבית המשפט נמצא המעסיק אשם וגובה הפיצויים שעליו לשלם הוא מיליון ₪, יחול קיזוז בין הסכומים כך שהמעסיק יחוייב לשלם רק 600 אלף שקלים מגובה הסכום שנפסק.

 

הלכת המיקרוטראומה והקשר שלה לסיליקוזיס

הלכת המיקרוטראומה הנהוגה בישראל מתייחסת למצבים שבהם מתרחשות פגיעות קטנות כלפי העובד, כל אחת בפני עצמה מסבה נזק מינורי ובלתי אפשרי לאבחון. כמכלול ולאורך זמן מצטבר, הפגיעות הללו יצרו נזק משמעותי וחמור לבריאות העובד ומכוחן הוא זכאי לזכויות רפואיות ופיצויים מטעם המוסד לביטוח הלאומי.

בין העקרונות הספציפיים שנקבעו לטיפול בתביעות עובדים שנפגעו מחלקיקי סיליקה חופשית, נקבע גם שסרטן ריאות ומחלת השחפת יוכרו כמחלת מקצוע ובתנאי שממצאים פתולוגיים יוכיחו שהמחלה הקיימת נגרמה עקב מחלת הסיליקוזיס. בנוסף, התרחשו בחוק לאורך השנים קביעות נקודתיות גם לחומרים נוספים כמו גיר, שלפי שעה פגיעתו לא מוכרת כמחלת הסיליקוזיס.

חשוב לציין שסממני הסיליקוזיס מתפתחים באופן הדרגתי ולאורך עשרות שנים (הטווח הידוע הוא בין 10-30 שנים) ותלוי בין היתר גם ברמת החשיפה של העובד לחומר הסיליקה. הדבר כפי שאתם מבינים, מתגלה בדרך כלל אחרי גיל הפרישה ולכן מקשה מאוד על ההכרה בגמלאי כנפגע עבודה בביטוח הלאומי.

 

בשורה התחתונה

מחלת הסיליקוזיס היא מחלת מקצוע המוכרת כפגיעת עבודה במוסד לביטוח הלאומי, על סמך תורת המיקרוטארומה, המשייכת אליה גם את סרטן הריאות ומחלת השחפת שייתכן שנגרמו כתוצאה מסיליקוזיס.

לנפגעי העבודה החולים בסיליקוזיס עומדות זכויות רבות וביניהן קבלת דמי פגיעה המשולמים עבור 3 חודשי הפגיעה הראשונים (כלומר החל מיום הגילוי של המחלה) וקבלת אחוזי נכות מהמוסד לביטוח הלאומי, כיסוי הוצאות רפואיות הנוגעות למחלה, זכאות לתביעת המעסיק ולתביעת פוליסת אובדן כושר עבודה בחברות הביטוח.

כדי לנהל כראוי את התהליך ולמצות את זכויותיכם, רצוי לגשת לייעוץ מקדים אצל עורך דין המתמחה בטיפול בנפגעי עבודה. כאן תוכלו לקבל הנחיות והכוונה מתאימים לגבי המסע להכרה בזכויותיכם וקבלתן באופן שהולם את הפגיעה ומאפשר לשמור על רמת החיים השגרתית. 

הכרה בסיליקוזיס כפגיעת עבודה
הכרה בסיליקוזיס כפגיעת עבודה
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!