לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

חישוב קצבת נכות לנפגעי עבודה

עובדים שנפגעו במהלך עבודתם, כתוצאה ממנה, או במהלך ההגעה או החזרה מהעבודה, זכאים לקבלת קצבת נכות לנפגעי עבודה. אולם, כיצד מחושב גובה קצבת הנכות שיקבל העובד? במאמר שלפניכם תוכלו ללמוד מהי קצבת נכות לנפגעי עבודה, כיצד מקבלים אותה, וכיצד מחושב גובה הגמלה שיקבל העובד.

 

קצבת נכות לנפגעי עבודה

חוק הביטוח הלאומי הוא החוק שתחתיו נבדקת האפשרות לקבלת הקצבה הכספית שמעניקה המדינה לאנשים שנפגעו כתוצאה מעבודה. על פי חוק זה, מעסיקים מחויבים לבטח את עובדיהם מפני תאונות שעלולות להתרחש במקום העבודה.

הכיסוי הביטוחי כולל פיצוי עבור הוצאות רפואיות, אובדן הכנסה ועלויות נלוות אחרות. בתשלום דמי ביטוח לאורך כל חיי העבודה שלהם, העובדים מרוויחים את הזכות לתבוע פיצוי אם הם נפגעים, דבר שניתן לעשות על ידי הגשת תביעת קצבה מעבודה למוסד לביטוח לאומי.

 

כיצד מגישים תביעה לקבלת קצבת נכות מעבודה

כדי להתחיל בהליך הגשת פיצויים בגין פגיעה בעבודה, על התובע להגיש תביעת נפגעי עבודה למוסד לביטוח הלאומי. חשוב לעשות זאת עד שנה ממועד הפגיעה, שכן משך זמן ארוך יותר עלול להשפיע על הזכאות לפיצוי. יש להגיש תביעה לקצבת נכות מעבודה באמצעות מילוי טופס 200 של המוסד לביטוח לאומי, בצירוף תיעוד רפואי רלוונטי.

התיעוד הרפואי של העובד ייבדק על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי לקביעת אחוזי נכות. הוועדה תקבע את מועד תחילת הקצבה ומשך הזמן שהתובע יהיה זכאי לה. אם העובד אינו מרוצה מהחלטת הוועדה, לעובד יש זכות לערער.

 

טעויות נפוצות בהגשת תביעה

קיימות סיבות שונות לכך שתביעת אובדן כושר עבודה עשויה להידחות או להביא לסכום פיצוי נמוך יותר. חלק מהגורמים כוללים חוסר ראיות רפואיות, מחלוקות בנוגע לאופי של הפציעה כנובעת באמת בשל העבודה, וחילוקי דעות בנוגע לגובה אחוזי הנכות.

המוסד לביטוח לאומי רשאי לבקש מסמכים נוספים או הערכות רפואיות כדי להעריך את היקף הנכות והשפעתה על כושר העבודה של העובד. במקרים מסוימים, עשויה להיערך חקירה לאימות פרטי התביעה.

 

נכות רפואית ונכות תפקודית

קצבת הנכות הכללית מורכבת ממספר מרכיבים הקובעים את גובה הקצבה המתקבלת. היא מושפעת הן מאחוז הנכות הרפואית שנקבעה והן ממידת הנכות התפקודית. בעת הערכת סכום הקצבה, בית המשפט לוקח בחשבון את הפגיעה הרפואית האובייקטיבית, המכונה נכות רפואית, ומעריך כיצד הפגיעה השפיעה על היכולות התפקודיות של התובע, המכונה נכות תפקודית.

נכות תפקודית, להבדיל מנכות רפואית, עוסקת בהשפעת הפגיעה על כושר העבודה ומצבו הכלכלי של התובע. כשבית המשפט קובע נכות תפקודית הוא בוחן כיצד הפגיעה השפיעה על פוטנציאל ההשתכרות של התובע. כתוצאה מכך, נקבעת לתובע דרגת נכות תפקודית מסוימת, המשפיעה ישירות על גובה קצבת הנכות המתקבלת. בית המשפט שוקל גורמים שונים בקביעת דרגת הנכות התפקודית, לרבות מקצועו של התובע, שכרו ומהות והיקף הפגיעה.

 

וועדה רפואית

אחוז הנכות הרפואית נקבע על ידי ועדה רפואית המורכבת מרופא מומחה בתחום רפואי מסוים ומזכיר ישיבות. הוועדה בוחנת אנשים עם מוגבלות רפואית וקובעת את אחוזי הנכות הרפואית לפי חומרת מצבם תוך ביצוע הבחינה בשלושה שלבים.

ראשית, הוועדה סוקרת את המסמכים הרפואיים שבתיק הרפואי של המבקש. לאחר מכן, מתקיים דיון פיזי שבמהלכו הרופא עשוי לשאול שאלות בעל פה כדי לנסות להבין בצורה טובה יותר את חומרת הפגיעה. במידת הצורך נערכת גם בדיקה גופנית תוך התייחסות לתלונות הנזכרות ולסוג המחלה.

לאחר הבדיקה, הרופא קובע את אחוזי הנכות לפי תקנות הביטוח הלאומי. אם הוועדה תקבע כי יש צורך בבדיקות רפואיות נוספות או במסמכים רפואיים נוספים, היא תבקש מהתובע לספק אותם.

 

הגשת טופס באתר הביטוח הלאומי

כדי לחשב את גובה הגמלה הספציפית ולהתחיל את התהליך לקבלת הכסף, ניתן להיעזר במחשבון האתר לביטוח לאומי בקישור הבא. במסגרת הגשת הבקשה, תצטרכו למלא את תאריך הלידה שלכם וכן את מועד הפגיעה. לאחר מכן תתבקשו למלא את אחוזי הנכות שנקבעו לכם, לציין האם הנכות זמנית או קבועה, כמו גם לצרף חוות דעת רפואית.

לבסוף, תתבקשו לציין מה גובה המשכורת שלכם בחודשים שקדמו לפגיעה. המחשבון מהווה אינדיקציה בלבד וכדי לקבל את הקצבה תצטרכו לעבור אישור של גורם מטעם המוסד לביטוח לאומי.

 

חשיבות הייעוץ המשפטי

חישוב גובה קצבת הנכות עשוי להיות תהליך מעט מורכב, ולא כדאי לטעות בתהליך ובכך להפסיד חלק מהכספים שמגיעים לכם. מומלץ מאוד לפנות לייעוץ משפטי על מנת להבטיח טיפול נכון בהליך קבלת הקצבה. בהכוונה משפטית נכונה יכולים הפונים לקבל הנחיות לגבי הדרך הנכונה בה יש להתנהל למול כל תהליך חישוב קצבת הנכות.

משרד עורכי דין פייפר כהן מנוסה בטיפול וייצוג תיקי נכות מול המוסד לביטוח לאומי. פנו למשרד לקבלת ייעוץ משפטי וודאו כי אתם מנצלים בצורה מיטבית את זכויותיכם.

 

סיכום

עובדים אשר נפגעו כתוצאה מעבודתם זכאים לקבל קצבת נכות מעבודה. חישוב קצבאות הנכות תלוי בגורמים שונים כמו דרגת נכות רפואית ונכות תפקודית, גורמים שנקבעים על ידי המוסד לביטוח לאומי. כדי להתחיל בהליך הפיצוי, על העובד הנפגע להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי תוך שנה מהאירוע, אליה יש לצרף תיעוד רפואי רלוונטי.

הוועדה בוחנת את המקרה על סמך מסמכים רפואיים, בדיקות גופניות וחקירות בעל פה. לאחר קביעת אחוזי הנכות, ניתן לחשב את סכום הפיצוי הספציפי באמצעות המחשבון המקוון שמספק המוסד לביטוח לאומי.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!