לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

כיצד נקבעים 20 אחוזי נכות זמנית שנגרמו מתאונת עבודה

תאונות עבודה הן דבר שרבים במשק הישראלי חוו אותו, ולעתים קרובות מותירות עובדים עם דרגות נכות שונות. מוגבלויות אלו, בין אם זמניות או קבועות, יכולות להעניק זכויות מסוימות לאנשים שנפגעו על פי החוק. במאמר זה נעמיק במושג נכות זמנית כפי שהוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי, נבחן את הקריטריונים לזכאות לקבלת קצבת נכות מעבודה, ונדון כיצד נקבע גובה הקצבאות לאנשים עם נכות זמנית כתוצאה מתאונות עבודה. רוצים להבין כיצד נקבעים אחוזי נכות זמנית שנקבעו מתאונת עבודה? המאמר הבא הוא בשבילכם.

 

מהי נכות זמנית

כאשר עסקינן בנכות שנגרמה כתוצאה מתאונת עבודה, המוסד לביטוח לאומי מבחין בין נכות זמנית לנכות צמיתה. נכות זמנית מתייחסת למצב בו הנכות שנקבעה לאדם כתוצאה מעבודתו, נקבעת תוך מתן מקום לכך שמצב נכותו עשוי להשתפר, אולם גם להחמיר.

עם הגשת תביעה להכרה באחוזי נכות וזכאות לקצבת נכות, נדרשים נפגעי תאונות עבודה להתייצב בפני ועדה רפואית. ועדה זו מעריכה את דרגת הנכות ובסמכותה לסווג את המצב כקבוע או זמני, בהתבסס על הערכת הפוטנציאל לשינוי במצבו הרפואי של התובע.

 

משך הזמן של נכות זמנית

נכות זמנית נקבעת בדרך כלל לתקופה מקסימלית של 12 חודשים. בתקופת זו, אנשים עם נכות זמנית זכאים לקצבת נכות מעבודה על בסיס דרגת הנכות הזמנית שנקבעה. בתום תקופה זו נקרא המבוטח להתייצב בפני ועדה נוספת לשם הערכה מחדש של מצבו ועדכון אחוזי הנכות.

ראוי לציין כי בעוד שהוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי יכולה להגדיר נכות זמנית לתקופה מקסימלית של 12 חודשים, לבית המשפט יש שיקול דעת לקבוע תקופת נכות זמנית ארוכה יותר בהתבסס על נסיבות ספציפיות למקרה וחוות דעת רפואיות של מומחים.

 

קביעת אחוזי נכות על ידי ועדה רפואית

הועדה הרפואית מורכבת מרופא המתמחה בתחום רפואי מסוים ומזכיר ישיבה. במסגרת פעילות הוועדה, נבחנות כלל הראיות שמוגשות בפניה על מנת להחליט כמה אחוזי נכות יקבל התובע, ומה סוג הנכות שתקבע לו (זמנית/ צמיתה). האופן שבו מתנהלת בדיקת הועדה מתחלק לשלוש:

  • לפני הבדיקה יעיין הרופא המומחה במסמכים הרפואיים המצויים בתיק התביעה. הרופא עשוי לקחת בחשבון בקביעתו כל מידע רפואי שמופיע בתיק והרופא מוצא לרלוונטי.
  • במהלך הבדיקה, הרופא יבקש מהתובע לפרט את כל תלונותיו וקשיי התפקוד הנוכחיים שלו. לאחר מכן יחליט הרופא האם יש צורך בבדיקה גופנית, והבדיקה מתבצעת תוך התייחסות לתלונות שהוזכרו ולסוג המחלה.
  • לאחר הבדיקה יקבע הרופא את אחוזי הנכות לפי רשימת הליקויים בספר המבחנים שבתקנות הביטוח הלאומי. במידה והוועדה תקבע כי יש צורך בבדיקות או מסמכים רפואיים נוספים, היא תבקש מהתובע למסור אותם ולאחר קבלת החומר הנוסף תקבע הוועדה את אחוזי הנכות הרפואית.

 

קביעת 20 אחוזי נכות זמנית כתוצאה מתאונת עבודה

אם כן, לוועדה הרפואית הסמכות לקבוע גם את גובה הנכות לתובע, וגם את היות הנכות צמיתה או זמנית. 20 אחוזי נכות ייקבעו כאשר נגרם נזק שהוועדה הרפואית מעריכה כהולם את הפגיעה שנגרמה לו, ובהתאם גם ישולמו לו פיצויים. הנכות תהיה זמנית ככל שהוועדה מתרשמת שיש סיכוי טוב לשינוי במצב.

 

החשיבות של ייצוג משפטי

לכל אורך ההליך מול המוסד לביטוח לאומי בכלל והוועדה הרפואית בפרט, יש חשיבות גדולה לייצוג משפטי ולייעוץ מקצועי. במקרים רבים בעבר תובעים לא קיבלו פיצוי הולם עבור תאונות העבודה שקרו להם, והם מצאו עצמם עם אחוזי נכות לא גבוהים מספיק, או שקיבלו אחוזי נכות זמניים במקום אחוזי נכות לצמיתות. וודאו שאתם מנצלים את תום את זכויותיכם על ידי היוועצות בגורם משפטי בעל ניסיון.

 

סיכום

קביעת 20 אחוזי נכות זמנית כתוצאה מתאונת עבודה נעשית על ידי המוסד לביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי מבחין בין נכות זמנית לצמיתה, כאשר נכות זמנית מתייחסת למצב בו יש סבירות גבוהה לשיפור או החמרה של הפגיעה. לוועדה רפואית תפקיד משמעותי בהערכת דרגת הנכות וסיווגה כזמנית או קבועה על סמך פוטנציאל השינוי במצבו הרפואי של התובע.

נכות זמנית נקבעת לרוב לתקופה של 12 חודשים לכל היותר, במהלכם זכאי התובע לקצבת נכות מעבודה. לאחר תקופה זו מתקיימת הערכה מחודשת, וניתן לעדכן את אחוזי הנכות. לאורך כל התהליך, כדאי מאוד לפנות לייצוג משפטי כדי להבטיח פיצוי הולם.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!