לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

הכרה בטינטון כתאונת עבודה בהתאם להוראות החוק

הכרה בטינטון כתאונת עבודה תתרחש כאשר עובד יוכל להראות מספר תנאים מצטברים שהתקיימו לו ושגרמו לו לסבול מהתופעה המטרידה והמעיקה. אז מהו טינטון, מתי ניתן לראות בו כפגיעת עבודה וכיצד תובעים בגינו ומקבלים פיצויים?

 

כשרעש הוא חלק מסביבת העבודה

עובדים רבים במשק הישראלי נחשפים באופן קבוע לרעש. בין אם מדובר ברעש ממכונות המפעל העוצמתיות ובין אם זה שאון מערכת התופים – כל מקרה שבו העובד איננו משתמש באטמי אוזניים או אוזניות  ולא מבצע בדיקות שמע תקופתיות עלול להסתיים בפגיעה בשמיעה מטינטון ועד חירשות.

מדובר בפגיעה הדרגתית שקשה להבחין בה וגרוע מכך – שקשה גם להודות בקיומה. היא מובאת להכרתו של העובד בצעדים קטנים ובטוחים, תחילה בהגברת הווליום של הרדיו ברכב ובהמשך בבקשה מאחרים לחזור על דבריהם בקול רם יותר. בשלב מסוים ואולי גם מתקדם מאוד, הם יבינו שנגרמה להם פגיעה שגרמה לירידה חמורה באיכות השמיעה.

 

מהו טינטון?

טיניטוס (Tinnitus) הוא מצב שבו אדם שומע צליל מסוים ומונוטוני שאין לו מקור חיצוני אמיתי. טיב הרעש משתנה מאדם לאדם ויכול להיות זמזום, צפצוף ועוד. הוא יכול ללוות את רוב שעות היום ובייחוד את השעות השקטות של הלילה וגם להתקשר לתופעות נלוות כמו מתח, נדודי שינה ואפילו דיכאון.

חלק מהסובלים מטינטון צפויים לסבול גם מהיפראקוזיס – תופעה רפואית של אי סבילות לרעשים יומיומיים ושגרתיים כמו רעש מזגן, רעש של כביש או רחוב וכו'.

 

סיבות להופעתו של טינטון

התופעה יכולה להתרחש ממגוון רחב של סיבות, מירידה באיכות השמיעה בגיל מבוגר, דרך נטילת תרופות מסוימות שמשפיעות כמו אספירין, מינוני אנטיביוטיקה גבוהים ונוגדי דיכאון. במצב של חשיפה לרעש משמעותי וחזק עשוי להיגרם טינטון כך שייתכן שמדובר בחשיפה ממושכת וקבועה לרעש מסוים או לאירוע חד פעמי כמו פיצוץ שהשמיע רעש אדיר.

בעולם העבודה, קל לזהות טינטון כתופעה שנגרמת עקב חשיפה ממושכת לרעש מסוים, כמו שקורה למשל לעובדים בתחום הבנייה שנחשפים לרעש הציוד הכבד והמכונות, נגנים שחשופים לווליום עוצמתי, עובדים שנחשפים לשימוש מתמשך בכלי ירייה שונים ועוד.

 

טינטון כתאונת עבודה או מחלת מקצוע

הטינטון נכלל ברשימת מחלות המקצוע של המוסד לביטוח הלאומי ולפיכך מזכה בהינתן התנאים המתאימים בפיצויים. כדי לקבל אותם, על העובד להוכיח קשר סיבתי בין הרעש במקום העבודה לבין הפגיעה שנגרמה לו. אם יצליח בכך, פגיעתו תוכר לו כמחלת מקצוע או כתאונת עבודה על פי תורת המיקרוטראומה.

את הקשר הסיבתי והפגיעה עצמה יש כמובן להוכיח בפני וועדה רפואית של הביטוח הלאומי – הגוף המוסמך לקביעת אחוזי נכות ודרגת אי כושר, שמכוחם נפגע העבודה זכאי לפיצויים.

 

הכרה בנזקי שמיעה בוועדה הרפואית

הוועדה הרפואית מעמידה תנאים להכרה בנזקי שמיעה כמחלת מקצוע:

  • עבודה ממושכת ברעש ממוצע ומשוקלל של 85 דציבל ומעלה
  • חשיפה ממושכת לרעש שגרמה לירידה בשמע בשיעור 20 דציבל ויותר בכל אוזן

 

התנאים להכרה בטינטון כמחלת מקצוע הם להלן:

  • ירידה בשמיעת תדרי דיבור בשיעור 20 דציבל ומעלה, עם ירידה של 25 דציבלים לפחות בכל אוזן בכושר שמיעת תדרים גבוהים
  • קיים תיעוד רפואי לגבי הטינטון של העובד עוד לפני הפסקת עבודתו
  • פגיעתו של העובד גרמה לפניות חוזרות ונשנות לטיפולים רפואיים שתועדו ברשומות רפואיות.

 

חובת המעסיק בהתאם להוראות החוק

מבחינה חוקית, כל סביבת עבודה רועשת מצריכה מהמעסיק להזמין לעובדיו בדיקה תעסוקתית מתאימה. בדיקה זו נערכת על ידי מומחה שעובד במעבדת רעש מוסמכת ומאושרת מטעם מפקח עבודה ראשי. את תוצאותיה המעסיק מחויב לשמור במשך 20 שנים.

הבדיקה המבוצעת לעובד נערכת בשני שלבים. השלב הראשון סוקר את סביבת הרעש: איסוף כל מקורות הרעש כמו תהליכים רועשים, מכונות מרעישות וכדומה. בנוסף מתועדים גם משך זמן המשמרת ונתוני הרעש הקודמים שנבדקו. בשלב השני מבוצעת מדידה פרטנית לכל עובד כדי להבין האם שמיעתו נפגעה.

אם אובחן טינטון, הרי שהוא יכול להיות מסוג טינטון סובייקטיבי שבו רק נבדק שומע את הרעשים המסוימים או טינטון אובייקטיבי שבו גם הנבדק וגם הרופא שומעים את הרעש באמצעות סטטוסקופ. בסיום, מועברות התוצאות למעבדה של האגף לפיקוח על העבודה.

 

מתי תתרחש הכרה בטינטון כתאונת עבודה בהתאם להוראות החוק?

אם תופעת הטינטון נגרמה במקום העבודה, ייתכן שהנפגע יוכר כבעל מחלת מקצוע ויקבל פיצויים בהתאם. אם במקום העבודה התרחש רעש עוצמתי ופתאומי, ייתכן שהוא יוכר כנפגע מתאונת עבודה. בשני המקרים עומדת לנפגע הזכות לתבוע דמי פגיעה ולהגיש תביעת גמלה מעבודה במוסד לביטוח לאומי, כאשר ניתן יהיה לקבל הכרה במקרים מסוימים גם בפוליסת אובדן כושר עבודה.

בכל אחת מהתביעות יש לצרף את כל הניירת הרפואית לעניין הטינטון שאובחן ונבדק.  כמו כן, מומלץ להתייעץ מבעוד מועד עם עורך דין תאונות עבודה שיוכל לספק ייעוץ והכוונה בנוגע לתביעתם של הגופים הרלוונטיים וכיצד לפעול מולם כדי למקסם את הפיצויים שמגיעים.

 

לצורך הגשת תביעת נכות מעבודה

יש להציג רשומות רפואיות שמראות כי הטינטון אובחן לראשונה לפני הפסקת העבודה ולכן עורך הדין יוכל לייעץ גם לעניין הזה, תוך שהעובד כבר מודע לפגיעתו אך מחפש את הדרך הנכונה ביותר לעזוב את עבודתו תוך כדי תביעת הפיצויים המתאימה.

זכרו שכאשר מציגים עובדות כמו ביקורים אצל הרופא לעניין בעיות השמיעה, יש להציג אותן לאורך פרק זמן משמעותי שאיננו מכיל רק כמה חודשים שסמוכים למועד הגשת התביעה. התזמון הוא חשוב וגם לגביו יוכל עורך הדין לסייע לכם.

אם אתם סובלים מטינטון ומעוניינים להגיש תביעה מתאימה, אנו מזמינים אתכם לפגישת התייעצות בה נוכל לבחון את המקרה ולסייע לכם לתבוע בדרך היעילה ביותר למקסום הפיצויים. צרו קשר עכשיו עם משרד עורכי הדין פייפר כהן ואנו נדאג לכם במסירות ובמקצועיות עד למיצוי מלא של כל זכויותיכם.

הכרה בטינטון כתאונת עבודה בהתאם להוראות החוק
הכרה בטינטון כתאונת עבודה בהתאם להוראות החוק
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!