לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעה אזרחית תאונת דרכים

כיצד מגישים תביעה אזרחית עקב תאונת דרכים ואת מי בדיוק תובעים? אם נפגעתם בתאונה וגם אתם כמו רבים אחרים תוהים כיצד לפעול, במאמר הבא נסביר כיצד מתרחשות תביעות בתחום תאונות הדרכים, לאן הן מוגשות והאם בכלל אפשר לתבוע אישית נהג שגרם לתאונה ולקבל ממנו פיצוי כספי.

 

תאונת דרכים – סיטואציה לא פשוטה להתמודדות

עשרות תאונות דרכים מתרחשות בישראל מידי יום. רובן מוגדרות כתאונות "פח אל פח" שמסתיימות בפגיעות קלות בלבד לרכבים המעורבים. חלקן למרבה הצער יכללו פציעה פיזית של המעורבים בתאונה, כאשר הטראגיות ביותר אף יביאו למותו של אדם.

מעורבים שנפגעו בתאונת דרכים נאלצם להתמודד עם תקופה קשה, מדכדכת ואף מייסרת שבמסגרתה נבצר מהם לעבוד והם נאלצים לטפל בפציעתם ולהתרכז בשיקום והחלמה, שמלווים כמובן בהפסדים כלכליים כבדים. במטרה לקבל כיסוי כלכלי שיעניק שקט נפשי וכיסוי למרבית הוצאותיו של הנפגע, חשוב להבין למי מגישים תביעת פיצויים ומתי.

 

תביעה אזרחית תאונת דרכים – זכאות לפיצויים

על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כל אדם שניזוק בתאונה המוגדרת כתאונת דרכים זכאי לקבל פיצויים וזאת ללא קשר לאשמתו בגרימת התאונה. הגורם הנתבע הוא ביטוח החובה של הנהג הפוגע, כך שגם הוא עצמו יוכל לתבוע את ביטוח החובה שלו ולקבל פיצויים בהתאם. כדי שהתביעה תתקבל, יש להוכיח כי נגרם נזק גופני ובעל קשר סיבתי לתאונה עצמה.

חשוב לציין שהחוק מתייחס לתרחישים נוספים כבעלי זכאות לפיצויים עקב תאונת דרכים, גם אם הם לא נגרמו בתאונה "קלאסית". כך למשל התפוצצות או התלקחות של כלי רכב תזכה את הנפגעים בפיצויים, או פגיעה ברכב חונה כאשר הנהג נמצא בתוכו. החוק מסייג מקרים שבהם תאונת הדרכים בוצעה בכוונת תחילה ובזדון כדי להסב נזק לאדם או לרכוש ולא תתקיים זכאות לפיצוי במקרה כזה.

את ביטוח החובה של הנהג זכאים לתבוע למעשה כל הנפגעים באותה התאונה, בין אם הם נוסעים ברכב, הולכי רגל, רוכבי אופניים וכן הלאה. חוק הפלת"ד קובע כי עצם הפגיעה היא זו שמזכה בפיצויים ולא אשמתו של המעורב בתאונה. כמובן שגם בנושא הזה ישנם סייגים, כמו למשל נהיגה ללא רישיון, נהיגה ללא ביטוח חובה, שימוש ברכב עבור ביצוע פשע ועוד.

 

תביעה אזרחית נגד נהג

האם אפשר לתבוע אישית נהג שפגע בי? על פי פקודת הנזיקין, יהיה אפשר לתבוע אישית נהג בגרימת תאונה כלשהי רק אם מתקיימת הוכחה כי הוא אכן אשם בגרימת התאונה או האחראי לנזק שנגרם לנפגע.

מאחר והחוק מקנה פיצויים כספיים דרך הפלת"ד והדין הפלילי מעניש מטעמו נהגים שהואשמו בתאונת דרכים עם נפגעים, רק מעטים יבחרו להשתמש בתביעה משפטית אישית כנגד נהג ולגייס את מלוא ההוכחות הנדרשות לכך, בין היתר את אלו שמוכיחות כי נזקי הגוף נגרמו כתוצאה מהתאונה ומתבטאות בחוות דעת רפואית מקצועית ויקרה שיש לצרף ותיעוד לגבי הפסדים כספיים שנגרמים כעת ובעתיד לניזוק.

 

את מי תובעים כשאין ביטוח חובה?

החוק קובע כי יש להגיש תביעת פיצויים לחברת הביטוח המבטחת את הנהג בביטוח חובה. כדי לעשות זאת יש לקבל מהנהג את פרטי החברה המבטחת, פרטיו האישיים ומספר הפוליסה, אך כיצד פועלים כאשר אלו פשוט אינם קיימים? למשל כאשר מדובר בנהג שאין לו רישיון כלל, או נהג שלא טרח לחדש את ביטוח החובה שלו?

תביעות אלו מופנות לגוף ממשלתי הקרוי "קרנית" והוא הוקם בדיוק למטרה זו. את קרנית תובעים בגין כל תאונות הדרכים שבהן לא היה ניתן לתבוע את חברת ביטוח החובה של הנהג, כאשר המצב הנפוץ ביותר הוא זה של תאונות פגע וברח, בהן לא ידוע מהי זהותו של הנהג הפוגע ולפיכך גם לא ניתן לברר מיהי חברת הביטוח שלו (בהנחה וקיימת).

 

תזמון הגשת התביעה

תזמון תביעת הפיצויים הוא קריטי, בייחוד לאור העובדה כי פגיעות גופניות הן דבר מתפתח, כך שעשויה להתרחש החמרה במצבו הבריאותי של נהג שנפגע, מה שדורש באופן טבעי סכום פיצויים גבוה יותר. במצב כזה, תביעה שתוגש בפזיזות רק תגרע מסיכוייו של הנפגע לפיצויים שהולמים את מצבו, שייתכן ועדיין לא התברר במלואו.

מצד שני, גם לתביעה אזרחית בתאונת דרכים קיימת התיישנות ולכן אי אפשר לעבור את מועד ההגשה, שעומד ברוב המקרים על 3 שנים מיום ההתרחשות. לאור מורכבות תחום הנזיקין ותחשיבי הפיצויים וכן לאור הסוגיה הרפואית שאמורה לקבוע תזמון הגשה מדויק, חשוב להסתייע בעורך דין המתמחה בתביעות מהסוג הזה ויודע כיצד להתמודד היטב עם הסוגיה ולמצות את זכויותיו של הנפגע עד לקבלת מלוא הפיצויים בהתאם לפגיעה וחומרתה.

 

כך תפעלו מיד לאחר תאונת הדרכים

במטרה לקבל את סכום הפיצויים המקסימלי, תידרשו לבצע פעולות עצמאיות בשטח מיד לאחר קרות התאונה וכמובן כל עוד אתם נמצאים במצב פיזי המאפשר את הפעולות הללו והן לא גורעות ממצבכם.

 

תיעוד מקיף וממצה של התאונה ופרטיה

אנו ממליצים להעלות על הכתב זיכרון דברים שמתייחס לתאונה מתחילתה ועד סופה, לרבות ציון של הדרך בה התרחשה הנסיעה, הסביבה, מצב המכוניות על הכביש וכל נתון אחר שעשוי לעזור. נסו לבצע רישום שכזה סמוך ככל האפשר לתאונה כדי שלא תשכחו כלום.

מלבד הרישום האישי שמגולל ומתאר את התאונה, עליכם לתעד פרטים חשובים נוספים: שעת התאונה, מיקום התאונה, פרטי הרכבים המעורבים לרבות לוחיות הרישוי וסוג הרכב, שמות הנהגים והמעורבים ופרטיהם האישיים, פרטי פוליסת ביטוח החובה של המעורבים, נסיבות התאונה, פרטי עדי ראייה במידה והיו וכן צילומים של אזור התאונה, הפגיעה ברכבים והפגיעה הפיזית שנגרמה לכם.

 

קבלת טיפול רפואי

כנפגעי תאונת דרכים אתם זכאים לקבלת טיפול רפואי בבתי המיון ובקופות החולים ללא תשלום. גם אם אתם מאמינים שלא נפגעתם משום שאתם לא חשים בכאבים ולא נגרמו לכם פגיעות ניכרות לעין, עדיין חשוב להיבדק גם כדי להבטיח את בריאותכם השלמה וגם כדי להימנע ממצב שבו תגלו על פגיעה בדיעבד ולא תוכלו עוד לקשר בינה לבין התאונה.

הרבה אנשים שנמנעים מקבלת טיפול רפואי לאחר התאונה מגלים תוך יומיים-שלושה על כאבי צוואר וגב חזקים, סחרחורות או אפילו סדקים ושברים שונים. במצב כזה אי אפשר יותר לטעון לנזקי גוף ולקבל פיצויים מתאימים, מאחר ואין רצף בין התאונה ואבחון הפגיעה. לכן גשו להיבדק בכל מקרה, שמרו את סיכום הביקור ואת התיעוד הרפואי.

 

פנייה למשטרה

כעת עליכם לדווח על התאונה למשטרת ישראל ולקבל אישור משטרתי בדבר התאונה, אותו צריך לצרף לתביעת הפיצויים העתידית. רצוי לפנות למשטרה סמוך ככל האפשר למועד התאונה אבל מומלץ שהדבר ייעשה בכל מקרה לאחר קבלת הטיפול הרפואי.

 

שמירת קבלות, אישורים, מרשמים, תוצאות בדיקות ועוד

כעת עליכם לשמור על טופס רלוונטי שיהיה אפשר לצרף לתביעה ויגבה את מצבכם הרפואי והנזק שנגרם לכם. יש להקפיד על דיווח של תלונות חדשות, כאבים או בעיות נוספות שמתעוררות ולוודא כי הרופא המטפל מציין אותן ברישומים הרפואיים. רצוי לסדר את כל הניירת בתיקייה גדולה לפי סדר כרונולוגי, כדי לקצר את תהליך הגשת התביעה ולאפשר הן לעורך הדין והן לחברת הביטוח ללמוד בצורה מסודרת וברורה לגבי מצבכם.

תביעה אזרחית תאונת דרכים
תביעה אזרחית תאונת דרכים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!