לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת ביטוח רכב – נזקי גוף

אם נפגעתם בתאונת דרכים ואתם מעוניינים להגיש תביעת ביטוח רכב בגין נזקי גוף, חשוב להפריד בין תביעות ביטוח החובה שמעניקות פיצויים למי שנפגע פיזית בתאונת דרכים ובין תביעות ביטוח מקיף וצד ג' המכסות נזקי רכוש בלבד. במאמר זה נפרט בנוגע לתביעות ביטוח החובה במקרה של נזקי גוף, כיצד תובעים את חברת הביטוח ופועלים מיד אחרי התאונה עצמה.

 

נזקי גוף בתאונת דרכים – מה החוק אומר?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד: התשל"ה – 1975) הוא חוק שמסדיר את הפיצוי הכספי שמגיע לכל נפגע מתאונת דרכים, ללא קשר לאשמתו בתאונה או סוג המעורבות שלו בה. לראיה – גם נוסע באוטובוס שנפל מהדלת האחורית ונחבל עשוי להיחשב כנפגע תאונת דרכים וכך גם הולך רגל או רוכב אופניים שנפגעו מרכב כלשהו.

בין אם מדובר בנפגע מעורב ובין אם מדובר בנהג עצמו, הם יהיו זכאים לפיצויים בגין נזקי גוף ונפש כחוק. הגוף המזכה בפיצויים לעניין זה הוא חברת ביטוח החובה של הרכב ואותה יש לתבוע.

כלי הרכב המזכים הם כל רכב ממונע חוקי בדרכים: מכוניות פרטיות, דו-גלגליים, מסחריות, מיניבוסים ואוטובוסים, משאיות, מוניות, קלנועיות, טרקטורים, רכבות, מלגזות וגם כלים ייעודיים על גבי רכבים שונים כמו רמפות או מנופים – כל עוד אותו הכלי ניצל בעת התאונה את כוחו המכני של הרכב.

גם לעניין השימוש ברכב מדובר בזכאות רחבה מאוד, הכוללת לא רק נסיעה כשלעצמה אלא גם כניסה וירידה מכלי הרכב, דחיפה או גרירה, חניה, תיקון/ טיפול בדרכים, הידרדרות או התהפכות כלי רכב, נפילת חלק מהרכב או מטען במהלך נסיעה, התפוצצות או התלקחות של רכיב חיוני לנסיעה ועוד.

 

הגשת תביעת ביטוח רכב נזקי גוף

על פי החוק, כל נהג מחויב לרכוש פוליסת ביטוח חובה כדי שבמקרה של פגיעת גוף תתקיים "כתובת" שממנה אפשר להיפרע ולקבל את הפיצויים המכסים את נזקי הפגיעה. לפיכך, נוסע ברכב יתבע את חברת ביטוח החובה של אותו הרכב וכך גם הנהג והולך הרגל.

ישנם מקרים שבהם זהות הנהג איננה ידועה, או שלא ניתן לדרוש ממנו את פרטי ביטוח החובה שלו. הדבר קורה בדרך כלל בתאונות פגע וברח בהן הנהג נמלט מהזירה ולכן לא ידוע מי החברה המבטחת שלו, אך ייתכן שמדובר בנהג שנסע ללא ביטוח חובה בתוקף או ללא רישיון כלל – פעולות בלתי חוקיות כשלעצמן הנושאות גם באחריות פלילית.

 

אלא שגם במקרים אלו הנפגעים זכאים לפיצוי ולכן הם יצטרכו לתבוע את גוף "קרנית" – גוף ייחודי המטפל בתביעות נזקי גוף מתאונות דרכים בהן אין ביטוח חובה שניתן לדרוש ממנו פיצוי.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים לא שולל זכויות נפגעים מול גורמים אחרים כמו הביטוח הלאומי, משרד הביטחון (כאשר הנפגע עובד במשרד הביטחון לרבות אנשי משטרה, שב"ס וחיילים) וזכויות לפיצויים שמגיעות מכוח קיומו של ביטוח פרטי כמו ביטוח בריאות, ביטוח סיעודי או ביטוח חיים.

 

מדריך פעולה מלא לנפגעים בתאונות דרכים

למרות הזכאות הקיימת לנפגעים בכל מקרה של תאונת דרכים, עדיין מוטלת עליהם החובה הבסיסית להוכיח את קיומה של התאונה ולצרף תיעוד רלוונטי לסוג הפגיעה ונזקיה. ולכן מרגע התאונה חשוב לגבות את התרחיש בתיעוד רחב ככל האפשר ולרכז את הניירת, התמונות, הפרטים הטכניים וההקלטות אם יש (למשל רגע התאונה שהוסרט במצלמת הרכב) בתיקייה מסודרת.

 

עריכת רישום מפורט

אם מצבכם הפיזי מאפשר זאת, בצעו רישום של פרטי הנהג הפוגע לרבות שמו המלא, מספר ת.ז ופרטי פוליסת ביטוח החובה שלו. רצוי לקבל ממנו את מספר הטלפון שלו ולציין את סוג הרכב ומספר הרכב, לקבל פרטים דומים מעדים לתאונה או מעורבים אחרים בה ולוודא שכל הפרטים שנמסרו לכם אכן נכונים ומדויקים.

במידת האפשר כדאי גם לצלם את הרכבים המעורבים, את האזור שבו התרחשה התאונה, כיווני הנסיעה, השילוט והתמרורים וכמובן את פגיעות הגוף שנגרמו לכם.

בהמשך רצוי לערוך גם זיכרון דברים עצמי לגבי השתלשלות התאונה, משום שישנם פרטים שנשכחים עם הזמן: כיוונים ותמרונים על הכביש, מצב התנועה, תיאור נהיגת המעורבים, הכוונה שהייתה לכם בעת הנסיעה (לצאת במחלף קרוב, להביט במראה, לעבור נתיב וכו), כיצד בדיוק בוצעה ההתנגשות ומה הרגשתם במהלכה, מה קרה לאחר מכן ועוד.

 

קבלת טיפול רפואי

אל תשתהו בביצוע בדיקה רפואית להערכת מצבכם, גם אם נדמה שיצאתם ללא שריטה. כאבי ראש, גב וצוואר עשויים להתפתח גם כעבור מספר ימים וכעבור כחודש נוסף רבים מגלים גם כי הם סובלים מנדודי שינה או ירידה בתיאבון, חרדות ופחדים שמקורם מתאונת הדרכים וייתכן שמבטאים פוסט טראומה.

בשלב זה, מי שיפנה לטיפול רפואי אמנם ישפר את מצבו הבריאותי אך לא יוכל לקשור בין קבלת אותו הטיפול ובין התאונה שגרמה למצבו. הדרך היחידה לעשות זאת היא אם מקבלים בכל מקרה טיפול רפואי מיד לאחר התאונה בחדר המיון, שבמסגרתו חשוב מאוד לוודא שכל תלונותיכם לגבי כאבים נרשמות ושהרופאים מתעדים את השתלשלות התאונה ברשומות הרפואיות.

עוד חשוב לקבל הפניות לרופאים מומחים במידת הצורך ולהגיע בהזדמנות הראשונה לקופת החולים ולתאר את הכאבים, המגבלות או התחושות שמהן הנפגע סובל. גם כאן חשוב לעמוד פעם נוספת על נסיבות התאונה ולבקש שייכתבו בגיליון הרפואי.

 

דיווח במשטרה

סמוך ככל האפשר לתאונה יש להגיע למשטרת התנועה בתחנה הקרובה אליכם ולמלא טופס דיווח על תאונת דרכים. תידרשו למסור אישור רפואי שניתן לכם מקבלת הטיפול אחרי התאונה, להציג רישיון רכב, רישיון נהיגה ותעודת ביטוח חובה אם הייתם מעורבים בתאונה כנהגים ולקבל אישור משטרה.

מעבר לעובדה שאישור זה מקנה לכם קבלת טיפול רפואי ללא תשלום (כך שלא תצטרכו לשלם על הביקור במיון או על הזמנת אמבולנס למקום למשל), זהו אישור המוכיח את קיומה הרשמי של התאונה וקריטי לתביעת ביטוח הרכב.

 

איסוף מסמכים

כעת עליכם לשמור במרוכז את כל המסמכים שמפרטים תלונות, מגבלות, אבחנות רפואיות, צילומי הדמיות, בדיקות, הפניות, תרופות, טיפולים, סיכומי מחלה ואישורי מחלה, סיכום אשפוז, פיזיותרפיה וכל הוצאה נוספת שנגרמה בעקבות התאונה כמו תשלום על תרופות, עזרים רפואיים, נסיעות לטיפולים, שכירת עזרת צד ג' לסיוע עקב התאונה ועוד.

 

חשוב לזכור:

תביעת ביטוח הרכב המבטחת בביטוח חובה היא הליך פרוצדורלי יחסית פשוט, אך אליה וקוץ בה – מצד אחד חשוב לפעול בהקדם ולא להשתהות בהגשת התביעה על מנת שיהיה ניתן לקבל את הפיצוי בהקדם ולכסות את כל ההוצאות שנגרמו. מצד שני, פגיעות הגוף עשויות להיות ממושכות ומתמשכות, שכן התמונה המלאה לגבי מצבכם הרפואי תתקבל רק כעבור כמה חודשים.

לעתים בעקבות בדיקת רופא מומחה או אפילו בדיקת MRI ניתן ללמוד על נזקים גדולים משחשבתם ובנוסף ייתכן שתחוו בעיות רפואיות שצצו "לפתע" כמו קושי בתנועתיות הגב או סחרחורות שנמשכות כבר תקופה ויתכן שנוגעות לטראומה שנגרמה בעקבות אותה התאונה. יחד עם כל אלו, קיים גם הסיכוי שחברת הביטוח תדחה את התביעה בטענות שונות ומשונות, או תעמיד פיצוי שאיננו הולם את היקף הנזקים שנגרמו בפועל.

 

עורך דין תביעת ביטוח נזקי גוף

כדי להתמודד כראוי עם הפגיעה ולמצות את כל הזכויות המגיעות לכם, חשוב לפנות לעורך דין המתמחה בתביעות נזקי גוף מול חברת הביטוח.

עורך הדין יוכל לעמוד על הנסיבות הספציפיות של התאונה ולפעול בהתאם למצבכם הרפואי האישי, לקבל החלטות מתאימות לגבי מועד וטיב התביעה שתוגש ולספק ליווי וייצוג מקצועי הן מול חברת הביטוח במידת הצורך והן מול גורמים נוספים כמו הביטוח הלאומי, ביטוחים פרטיים נוספים, תביעות קטנות וזכויות נוספות שייתכן ומגיעות לכם.

תביעת ביטוח רכב - נזקי גוף
תביעת ביטוח רכב – נזקי גוף
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!