לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פוסט טראומה נכות כללית

פוסט טראומה הינה הפרעה נפשית מורכבת להתמודדות אשר הופכת לנפוצה יותר ויותר בחברה הישראלית בשל המצב הבטחוני והמציאות המורכבת בה אנו חיים. מורכבות התופעה יכולה להתבטא בכך שכלפי חוץ אותם מתמודדים יראו בריאים ומתפקדים לחלוטין, אולם מבחינה רגשית הם יחוו קושי רב אשר יפריע לתפקודים היומיים התקינים עד כדי אובדן כושר עבודה. חשוב לדעת שניתן לתבוע את ביטוח לאומי כפוסט טראומה נכות כללית, ולקבל בשל כך מענקים כלכליים או קיצבה חודשית מהמדינה. 

 

מהי פוסט טראומה

פוסט טראומה מוגדרת כהפרעה בנפש האדם, ובשפה מקצועית נקראת PTSD . פוסט טראומה הינה הפרעה הנוצרת בנפש כתוצאה ממצב דחק שחווה האדם, וזאת בניגוד להפרעות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות רבות אשר יכולות להופיע מילדות כתוצאה מגנטיקה.

 

מצב דחק או טראומה

מצב דחק מוגדר כמצב מורכב קשה להתמודדות על ידי האדם. לרוב מדובר על מצב סביבתי היוצר לחץ גדול או חרדה מוגברת על האדם הכולל לרוב מראות לא פשוטים, תחושות קשות ותחושת חוסר אונים ואי התמודדות מיטבית עם המצב. מדובר על מצב אשר חורט זיכרונות קשים בנפשו ומוחו של האדם. דוגמת: מצב טרור או פעולת איבה אליה נקלע הפרט, מצה מלחמה אשר לרוב מאפיין חיילים שחוזרים מן הקרב, חווית ניצול מיני ועוד.

 

פוסט טראומה כתוצאה מהתמודדות נפשית עם מצב דחק

אם כן, פוסט טראומה הינה מצב נפשי שבו נפש האדם מתמודדת עם הזכרונות הקשים מאירוע הדחק. התמודדות זו מורכבת, שכן המשאבים הנפשיים מופנים להתמודדות או הדחקה עם אותם זכרונות המאיימים לצוף ולעלות, ולכן ההתמודדות פוגעת בבריאות הנפשית של האדם, אשר אינו פנוי כביכול לבצע פעולות יומיומיות בצורה תקנית לאורך זמן. פעמים רבות נראה אנשים החווים פוסט טראומה חווים נדידה מחשבתית או "קופצים" מדבר לדבר, כשלעיתים מדובר בחשיבה אובססיבית, ללא יצירת רצף בפעולה אחת. המח אינו צלול כשהיה והנפש אינה בריאה כשהייתה. כאשר מדובר על פוסט טראומה נכות כללית, נוכל ברוב המקרים לראות תסמינים אלה.

 

הגדרת פוסט טראומה כנכות כללית

בשנים האחרונות עלתה המודעות למתמודדי הפוסט טראומה, בעיקר עקב נסיבות מדיניות של התמודדות עם פעולות איבה ופעולות צבאיות ועם תביעה חברתית הולכת ונרחבת מקרב המתמודדים עצמם הקוראים להכרה בתופעה. ביטוח לאומי מכיר בפוסט טראומה נכות כללית, ונדמה כי התביעות להכרה כזו הולכות וגדלות.

 

אם כן, מהי ההגדרה ל"פוסט טראומה נכות כללית"?

הגדרה זו היא למעשה הגדרה משפטית הניתנת על ידי המוסד לביטוח לאומי למתמודדי פוסט טראומה המאופיינים כבעלי אחוזי נכות נפשית המאפשרת להם קבלת קיצבה חודשית או מענקים מדיניים. הביטוח הלאומי מגדיר גם הפרעות נפשיות אשר מפריעות לתפקוד היומי התקין כנכות, אולם מדובר על נכות כללית או נפשית.

 

אירועי חרבות ברזל ופוסט טראומה באוכלוסיה

אירועי יום שבת השביעי באוקטובר יחרטו עמוק בלב החברה הישראלית. המלחמה הנוראית גבתה קורבנות רבים בנפש, אולם נראה כי בעתיד הלא רחוק נגלה קורבנות רבים בנפש. הייתכנות להגדלת התביעות לפוסט טראומה, ילכו ויגדלו באופן משמעותי לאחר המלחמה. נפגעי פוסט טראומה בעקבות המלחמה ופעולות האיבה שחלו במהלכה, חשוב שתדעו שיש ביכולתכם לתבוע להכרה כפוסט טראומה נכות כללית.

 

תביעת הביטוח הלאומי לפוסט טראומה נכות כללית

כאמור נפגעי פוסט טראומה יכולים לתבוע את המוסד לביטוח לאומי בתביעת פוסט טראומה נכות כללית. כדי לעשות זאת, יש להצטייד במסמכים רפואיים המעידים על קשיים נפשיים משמעותיים (ופיזיים במידה וקיימים) ועל המלצה רפואית לקבלת אחוזי נכות. להמלצות הרופאיות יצורפו לרוב המלצות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות (פסיכיאטר לצורך זה נחשב כרופא לכל דבר ועניין). חשוב לציין כי על מגיש התביעה להציג מסמכים כי הינו מטופל בטיפול נפשי וכי הטיפול מביא להתקדמות מסוימת עם פוסט הטראומה ובתפקודים יומיומיים וכי הטיפול מביא לשיפור במצב

על מגיש הבקשה למלא את מסמכי הביטוח הלאומי המופיעים באתר המוסד, ולצרף את המסמכים הרפואיים הרלוונטיים. חשוב לשמור עותק של כל המסמכים. לאחר מכן, מגישי הבקשה יזומנו לועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי ושם תבחן ותקבע זכאותם לקבלת אחוזי נכות. זהו השלב החשוב ביותר שכן גובה אחוז הנכות יקבע את הזכאות לקבלת קיצבה וכן גם את הגובה שלה.

 

מצבים בהם לא ניתן לתבוע לפוסט טראומה נכות כללית

לצערנו ישנם מצבים בהם לא ניתן לתבוע את הביטוח הלאומי לקטגוריה זו, ואלו הם:

  • אדם הסובל מפוסט טראומה שאינו מטופל בטיפול נפשי.
  • אדם הסובל מפוסט טראומה ונמצא בטיפול נפשי זמן קצר מאוד.
  • אדם הסובל מפוסט טראומה אשר מטפל בעצמו ונמצא מאוזן בשל טיול תרופתי.
  • אדם שסובל מפוסט טראומה ועובד בעבודה שבה הוא משתכר מעל ל- 7,000 ש"ח.

 

הגשת תביעה בעזרת עורך דין מומחה לנכות כללית

על אף המודעות ההולכת וגוברת בעניין פוסט טראומה, המוסד לביטוח לאומי מערים לא פעם קשיים משמעותיים עבור המבקשים להיות מוכרים תחת קטגוריה זו. הקשיים יכולים להיות הן במילוי והגשת הטפסים, הן בבירוקרטיה המסורבלת והן בועדה הרפואית עצמה. לא פעם אנו עדים למקרים בהם אנשים הקיבלו המלצות חד משמעיות להיות מוכרים כנפגעי פוסט טראומה עם אחוזי נכות, אינם מתקבלים ככאלה. חשוב שתדעו שאתם לא להד. עורך דין מומחה לנכות כללית יכול לייצג אתכם אל מול הועדה הרפואית של הביטוח הלאומי ולהשיג עבורכם את זכויותיכם כחוק.

 

שאלות ותשובות להגשת תביעה לפוסט טראומה נכות כללית

עורכי הדין המקצועיים שלנו מספקים תשובות לשאלות נפוצות החוזרות ונשנות בעת פניה למשרדנו בעניין תביעה בקטגוריה זו:

פוסט טראומה נכות כללית

התשובה הינה כן! אדם הסובל מפוסט טראומה, או נמצא עם המלצה להיות מוכר כך, אשר נמצא בטיפול נפשי אשר אינו עוזר לו, או אדם הנמצא בטיפול יום במרכז בריאות הנפש יכול להגיש תביעה. יתלווה לכך קושי במציאת מקום עבודה, או החלפת מקומות עבודה רבים בזמן קצר, או חוסר יכולת להשאר זמן רב ורצוף במקום עבודה קבוע. כדאי להתייעץ עם עורך דין המומחה בנכות כללי לצורך העניין. 

כדי לקבל הכרה מהביטוח הלאומי לקבל הכרה בקטגוריה זו יש להיות מוכר כבעל לפחות 9-10 אחוזים של נכות. חשוב לציין שככל שגובה אחוזי הנכות יגדל, כך תגדל גם הקיצבה החודשית. 

במידה וקיימים המסמכים הרלוונטיים כמפורט לעיל, ויש המלצה למגיש הבקשה להיות מוכר לפוסט טראומה, יוכל אותו אדם להגיש ערעור בביטוח הלאומי. במקרה כזה כדאי להמציא מסמכים נוספים ולהעזר בעורך דין מומחה לנכות כללית שילווה את האדם בועדה. 

ניתן להעזר בעורך דין המומחה בנכות כללית אשר ילווה את מגיש הבקשה בפני הועדה הרפואית וישיג את מירב הזכויות המגיעות בחוק! במשרד שלנו תוכלו למצוא עורכי דין מקצועיים ומנוסים שילוו אתכם. 

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!