לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה

פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה היא פגיעה נפוצה מאוד, אך האם אפשר להוכיח אותה? במאמר זה נסקור את כל הנסיבות שהופכות את פריצת הדיסק לתאונת עבודה ואת כל הזכויות שמגיעות יחד עם הכרה בפגיעה:

 

מהי פריצת דיסק?

עמוד השדרה בנוי מ-33 חוליות המסודרות אחת על גבי השנייה ומאפשרות את תנועתיות הגב. בין כל חוליה לשכנתה מצוי דיסק שמאפשר את יכולת התנועה תוך כדי תיאום עם יתר החוליות ובתוכו מצוי נוזל הדיסק – מעין ג'ל סמיך שמוקף טבעת.  כאשר חוליות הגב חוות פציעה חזקה, קיימת סכנה שבה הדיסק יזוז ממקומו (בלט דיסק) ובמקרה הקיצוני יותר, אותו ג'ל פנימי שנמצא בו ידלוף החוצה. המצב האחרון מכונה פריצת דיסק.

כאמור, מצב של פריצת דיסק נגרם בעקבות פציעה, אך היא לא חייבת להיות פתאומית ועוצמתית מאוד. גם הרמת משא כבד פעם אחר פעם ולאורך זמן ממושך או תנועה לא נכונה שחוזרת על עצמה עלולים להביא לכך בדיעבד ולגרום לתוצאה ונזקים דומים בחומרתם ומשמעותם לאלו שמתקבלים בחבלות גב עקב תאונת דרכים או עבודה.  התסמינים הם כמובן כאבים חזקים, הקרנת כאבים ליד או הרגל וגם מגבלות שונות בתנועה מכאן והלאה.

 

הקשר בין פריצת דיסק למאמץ פיזי בעבודה

פריצת דיסק נחשבת לבעיה רפואית נפוצה מאוד שמופיעה הן בחבלות שכיחות כמו תאונות דרכים והן בעקבות הרגלים לקויים ושוחקים כמו למשל אימון גופני שגוי שבו העומס החריג גורם לנזק.

בנוסף, מדובר באחת הפציעות הנפוצות ביותר בעולם העבודה: היא משתלבת בכל סוג של עבודה פיזית שכוללת ישיבה ממושכת או הרמת משא כבד, צצה אצל ספורטאים ומאמני כושר ותוקפת גם נהגים מקצועיים או עובדים שנדרשים לישיבה שפופה במשך שעות מרובות כמו הפדיקוריסטית.

 

אז מתי פריצת הדיסק מהווה תאונת עבודה?

הגדרתה של "תאונת עבודה" היא אירוע שהתרחש במהלך העבודה ועקב העבודה ולכן כאשר העבודה עצמה היא זו שגרמה לפריצת הדיסק, הרי שניתן לראות בכך כתאונת עבודה לכל דבר ועניין. נזק מאותה הפגיעה מזכה כמובן בפיצויים והטבות רפואיות שונות שהעובד זכאי להן.

 

פריצת דיסק מוכרת כפגיעת מיקרו טראומה

מן הצד קל לזהות את פריצת הדיסק כסיטואציה של "הקש ששבר את גב הגמל" – כלומר אירוע נקודתי שגרם לפציעה עד כדי כך חזקה כך שנגרמה פריצת דיסק. למשל, מוביל שנושא על גבו מקרר אלא שהפעם תנועה לא נכונה בהעמסתו גרמה לפציעה פתאומית קשה.

אלא שההיפך הוא הנכון, משום שפריצת דיסק נגרמת בדרך כלל לאורך זמן וכתוצר של מיקרו-פגיעות קטנות חוזרות ונשנות. וכך אותו מוביל כלל לא היה צריך אירוע נקודתי כדי לחוות פריצת דיסק – עצם עבודתו שמאלצת אותו לסחוב משקלים כבדים שעות על גבי שעות גורמת בפני עצמה לנזקי גב שונים, מתוכם עלול להיגרם בלט ובהמשך תיגרם ממנו גם פריצת דיסק.

מצבים אלו בעולם הרפואי והנזיקי מוגדרים כפגיעת מיקרוטראומה – גם היא מוכרת כתאונת עבודה ומזכה בפיצויים לרבות דמי פגיעה, נכות מעבודה ואי כושר. מיקרו טראומה תוכר כתאונת עבודה רק אם העובד יוכיח נזק חזרתי ומצטבר על פני תקופה ממושכת שנגרם במהלך ועקב עבודתו.

 

קבלת פיצויים בגין פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה

אם נגרמה לכם פריצת דיסק בעקבות מאמץ פיזי בעבודתכם והוכרתם כנפגעי עבודה, תוכלו לפעול בשתי דרכים אפשריות: הדרך הראשונה – הגשת תביעה לקצבת נכות מהמוסד לביטוח הלאומי. הדרך השנייה – הגשת תביעת פיצויים נגד המעסיק.

 

בעת תביעת המוסד לביטוח הלאומי

נפגעי עבודה זכאים בשלב הראשון לפציעתם לתשלום המכונה 'דמי פגיעה'. תשלום זה נועד לכסות את 91 ימי המחלה/ אשפוז/ היעדרות מעבודה הראשונים מרגע פריצת הדיסק ומטרתם היא "להיכנס לנעלי"' השכר החודשי של העובד במהלך התקופה בה הוא איננו יכול לעבוד.

דמי פגיעה מחושבים לפי 75% מגובה ההכנסה החייבת של העובד, על פי תחשיב ממוצע משלושת החודשים שקדמו לחודש בו אירעה פריצת הדיסק (כלומר הפציעה שגרמה לכך או האבחנה הרפואית שקבעה כי המדובר בפריצת דיסק).

אם בסיום התקופה נותרה נכות, כלומר מצב שבו עדיין לא ניתן לשוב לעבודה, ניתן להגיש תביעת נכות לצורך קבלת אחוזי נכות וקצבה מתאימה. זכויות נוספות לנפגעי עבודה הן קבלת טיפול רפואי ללא עלות (ע'יי הגשת טופס ב.ל 250 שמילא המעסיק לטובת קבלת טיפול רפואי לנפגע).

 

בעת תביעת פיצויים מהמעסיק

אפשרות זו שמורה גם למי שמקבל תגמולים מהביטוח הלאומי, מכיוון שהיא מתייחסת לנזקים שהיו באחריותו ובאשמתו של המעסיק. תביעות אלו הן תביעות נזיקין המוגשות לבית המשפט ובהן יכול העובד לטעון שרשלנות או הפרת חובת הזהירות מצד המעסיק הם אלו שגרמו לפציעתו.

חשוב לזכור שמדובר באפשרות משפטית ששמורה רק לחלק מצומצם למדי מהמקרים ומתייחסת רק לאלו שבהם קיימת רשלנות ברת הוכחה או מחדל שגרם לפציעה ומגובה בעדויות שונות מהשטח.

למשל מעסיק שלא מצייד את עובדיו ברתמה שמתאימה לנשיאת חפצים כבדים (כחלק מציוד עבודתם הנדרש) או עבודה שבמהלכה עובד נדרש לשבת בכיפוף יום-יום במשך עשרות שנים מבלי שיקבל אמצעים לתמיכה נכונה או הדרכות לישיבה נכונה כדי למנוע פציעות.

ועם זאת, ברוב המקרים צריך להתייחס גם לסוגיית האשמה התורמת – כלומר חלקו של העובד בפציעתו, למשל מצב שבו העובד מצידו ויתר על שימוש ברתמת העמסה והמעסיק לא דרש ממנו להשתמש בה. אם יתגלה בתביעת המעסיק שהייתה אשמה תורמת מצד העובד, סכום הפיצויים עשוי להיות מופחת עד כדי שלילה מוחלטת של הזכאות לפיצוי.

 

פיצויים בגין פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה

לאור שאלת האחריות, נסיבות הפציעה המגוונות והיכולת להוכיח שפריצת הדיסק נגרמה עקב מאמצי העבודה, חשוב שמקרים אלו יהיו מלווים משלב הכנת התביעה ועד קבלת הפיצויים בעורך דין מקצועי ומנוסה ביותר לתחום.

משרד עורכי הדין פייפר כהן כבר צבר ניסיון בטיפול בעשרות נפגעי עבודה שסובלים מפריצת דיסק וקיבלו פיצויים מכובדים שהולמים את פגיעתם ומאפשרים התנהלות בכבוד גם לאחר מכן. פנו אלינו ונשמח לפעול עבורכם במסירות ומקצועיות, עד לקבלת התוצאה הטובה ביותר.

פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה
                                      פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!