לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת ערעור נכות כללית

החיים עם מוגבלות פיזית יכולים להיות מאתגרים, ואנשים עם מוגבלות פיזית עשויים להיתקל בקשיים רבים. לצורך מתן תמיכה לאנשים עם מוגבלות, ממשלת ישראל מציעה קצבאות נכות באמצעות המוסד לביטוח לאומי. גובה התמיכה הכלכלית הניתנת משתנה בהתאם לדרגת הנכות ולצרכים הספציפיים של כל מקבל קצבה. האם אתם רוצים להגיש ערעור על הנכות הכללית שנקבעה לכם? במאמר הבא תבינו כיצד מתנהל ההליך לעשות זאת.

 

ממה מורכבת קצבת הנכות הכללית

גובה הקצבה תלוי גם באחוזי הנכות הרפואית שנקבעה, אך גם בגובה הנכות התפקודית שנקבעה. כשבית המשפט שוקל מה יהיה גובה הקצבה שהתובע יקבל, הוא שוקל את הפגיעה הרפואית האובייקטיבית שנקבעה לו, מה שנקרא נכות רפואית. בנוסף לכך, הוא שוקל כיצד השפיעה הפגיעה על היכולת של התובע להשתכר, מה שנקרא נכות תפקודית. נכות כללית תהיה השם הכולל לגובה הנכות שנקבעה לתובע, והכל כפי שיבואר להלן.

 

אחוזי נכות רפואית

אחוזי הנכות הרפואית נקבעים על ידי ועדה רפואית המורכבת מרופא מומחה בתחום רפואי מסוים ומזכיר ישיבות. הוועדה בוחנת את הבקשה שמוגשת לפניה, וקובעת את אחוזי הנכות הרפואית לפי העובדות הספציפיות בתיק תוך ביצוע הבדיקה בשלושה שלבים. ראשית, הוועדה בוחנת את המסמכים הרפואיים שבתיק הרפואי של המבקש.

לאחר מכן, מתקיים דיון פיזי שבמהלכו הרופא עשוי לשאול שאלות בעל פה כדי לנסות להבין טוב יותר את חומרת הפציעה. במידת הצורך נערכת גם בדיקה גופנית המתייחסת לתלונות הנזכרות ולסוג הפגיעה. לאחר הבדיקה, קובע הרופא את אחוזי הנכות לפי תקנות הביטוח הלאומי. במידה והוועדה תקבע כי יש צורך בבדיקות רפואיות נוספות או מסמכים רפואיים נוספים, היא תבקש מהתובע למסור אותם.

נכות תפקודית ובמה היא שונה מנכות רפואית

הנכות הרפואית נקבעת על ידי ועדה רפואית ומשקפת את הנזק הפיזי לפונה, בעוד הנכות התפקודית מבטאת את הפגיעה בכושר העבודה ובמצב הכלכלי. נכות תפקודית נקבעת על ידי בית המשפט, אשר שוקל כיצד השפיעה הפגיעה על כושר ההשתכרות של המבקש.

לדוגמה, לאותה פציעה ברגל עשויות להיות השפעות כלכליות שונות על פקיד שיושב מאחורי שולחן, לעומת שחקן כדורגל. כתוצאה מכך, נקבעת לתובע דרגה שונה של נכות תפקודית, שתשפיע על גובה הקבצה שיקבל. בית המשפט מתחשב בגורמים שונים בבואו לקבוע את דרגת הנכות התפקודית, כמו מקצוע, שכר, אופי והיקף הפגיעה.

 

גובה הקצבה כנגד אחוזי נכות

כאמור, הסיוע המוענק תלוי בגובה אחוזי הנכות שנקבעו למבקש. בטבלה הבאה ניתן לראות את גובה הקצבה לפי דרגת נכות כפי שהיא מופיעה באתר הביטוח הלאומי:

 

דרגת נכות סכום הקצבה
75% ומעלה 4063 ₪
74% 2770 ₪
65% 2496 ₪
60% 2345 ₪

 

ערעור על נכות כללית

אם התובע סבור שאחוזי הנכות שנקבעו לו אינם הולמים את חומרת הפציעה או הפגיעה ביכולת ההשתכרות הכלכלית, ניתן לערער על ההחלטה אם האחוזים שנקבעו הם מתחת ל-80. ערעור על שיעורי נכות מגיע להחלטת הוועדה הרפואית לעררים, המורכבת משניים או שלושה רופאים.

הוועדה יכולה להגדיל את האחוזים שנקבעו, אבל היא יכולה גם להקטין אותם. אם ועדת הערר שוקלת להפחית את אחוזי הנכות, ניתן למשוך את הערעור תוך שמירה על אחוזי הנכות המקוריים.

 

הליך הגשת ערעור נכות כללית

על מנת להגיש ערעור יש לעשות זאת תוך 60 יום מיום קבלת הודעה בכתב על החלטת הוועדה הרפואית בדבר אחוזי נכות. את הערעור יש להגיש בכתב באמצעות טופס ערעור הניתן להורדה מאתר הביטוח הלאומי. במסגרת הבקשה יש להציג את כל הנימוקים הרלוונטיים המסבירים מדוע החלטת הוועדה המקורית לא הייתה מוצדקת.

כך לדוגמא, יש לצרף להחלטה את המסמך שמתאר את ההחלטה המקורית, וזאת בנוסף לכל המסמכים הרפואיים העשויים להיות רלוונטיים. את הערר יש להגיש לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב לבית, באזור המגורים. לבסוף ייקבע דיון בוועדה פיזית, אליו ניתן להגיע עם עורך דין.

 

כיצד לערער על החלטת ועדת הערר

ככל שמתעוררת שאלה משפטית במהלך הדיון בערעור, ניתן להגיש ערעור נוסף לבית הדין האזורי לעבודה. הערר צריך לעסוק בהחלטת ועדת הערר, ולא בהחלטת הועדה המקורית. בנוסף, ערעור על החלטת ועדת הערר יכול לעסוק רק בשאלות משפטיות, ולא בשאלות עובדתיות. קבלת ערעור על החלטת ועדת ערר הוא אירוע יחסית נדיר, וברוב הפעמים קשה לשנות החלטה שהתקבלה בערעור.

 

סיכום

ממשלת ישראל מעניקה קצבאות נכות באמצעות המוסד לביטוח לאומי לתמיכה באנשים עם מוגבלות פיזית, כשגובה התמיכה הכספית תלוי בדרגת הנכות ובצרכים הספציפיים של כל מקבל קצבה. אחוזי הנכות נקבעים בוועדה רפואית על פי הפגיעה הרפואית, בעוד שבית המשפט קובע את הנכות התפקודית על פי השפעת הפגיעה על כושר העבודה ועל המצב הכלכלי.

אם התובע סבור כי אחוזי הנכות שנקבעו עבורו אינם מוצדקים, הוא יכול לערער על ההחלטה על ידי הצגת כל הנימוקים הרלוונטיים לכך שהחלטת הוועדה המקורית אינה מוצדקת. את הערעור יש להגיש תוך 60 יום מיום קבלת החלטת הוועדה. מומלץ להתייעץ עם עורך דין מנוסה על מנת לסייע בהגשת תביעת ערעור נכות כללית, כדי להבטיח שהסיכוי שהתביעה תתקבל יעלה, ובכך לשפר את הסיכויים של התובע לקבל את הפיצוי ההולם עבורו.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!